Vi Bilägares forum

Japanska bilar. My japan Is Fantastic

Japanska bilar. My japan Is Fantastic

Jo, håller bäst, knackar inte och dricker olja som tyska äldre bilar osv. Älskar japanare! Snygga med en egen charm.

Då det finns en tråd om tyska bilar (skräp enligt mig) och våra åsikter kring dessa så passar det även bra med en tråd om japanare.

Framförallt då grabbarna i den tråden inte gillar att vi diskuterar japanare där även fast det är en bra jämförelse. det ska ju diskuteras!

Vad tycker ni om japanare?

Uppdaterat: 2011-11-28 01:45

Kommentarer

själv älskar jag dem som sagt. dess kvalitet uppskattas även i länder inget annat håller. möjligtvis volvo 240 men såna finns inte där...

Uppdaterat: 2011-11-28 01:46

Jag hade en jobbarkompis som åkte Corolla flera år.
Han hade tre stycken, det enda felet på en av dem var en trasig kylare, några andra fel hann inte uppstå eftersom bilarna luckrades upp och ganska snabbt sönderföll i fragment.
Men det var ganska länge sedan.
Personligen har jag aldrig ägt en japansk bil och har aldrig haft någon längtan efter att göra det.
De japanska hyrbilar jag haft har inte väckt något habegär precis.
Med ett undantag, en Land Cruiser som jag kört en hel del och den var verkligen något extra.

Uppdaterat: 2011-11-28 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japanska bilar är Japanska, det är väl det bästa jag kan säga.

Uppdaterat: 2011-11-28 13:05

Jag hade en Mazda RX-8 som jag sålde i somras, jag saknar den en smula ska jag erkänna. Om japanska bilar generellt säger jag; visst, inte jätteroliga i regel, men jag tycker inte heller att en Golf är roligare än en Toyota Corolla. Tycker också att det är kul att de har tagit fram överkomliga sportbilar (syftar på Nissan 350z, Honda S2000 och Mazda RX-8, lite äldre alltså) som inte bygger på någon volymmodell som européerna gör (typ Audi TT).

Uppdaterat: 2011-11-28 15:55

Shogun, Min senaste 9-5 är definitivt inte särskilt billig, Opelbakaxeln har kostat en del (men det är det enda), men till skillnad från alla japanska bilar jag kört sitter jag bra i den.
Ingen av de japanerna, med undantag för LC, kan mäta sig med 9-5, inte ens Camry som jag verkligen gillade i övrigt med undantag för den slöa motorn.

Uppdaterat: 2011-11-28 17:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ALLA ÄLSKAR TOYOTA! Förutom trollen som låtsas ogilla...

Uppdaterat: 2011-11-28 18:01

Vi har en Landcruiser-99:a inne nu i verkstaden Nisse för service och byte av ett dörrlås, bilen känns hur fräsch som hälst och är felfri trots snart 30 000mil och är inte rostig överhuvudtaget trots orginallackering, det hade knappast varit fallet för 20 år sedan på en 12 år/30 000mil gammal Toya (som din polares gammla Corolla) så visst är Landcruiser en kanonbil både kör och kvalitétsmässigt och det är inte så konstigt att allt från FN till Nordpolen-expeditioner förlitar sig till dessa bilar för att ta sig fram i stort sett överallt utan strul.

Uppdaterat: 2011-11-28 23:19

Varför får jag känslan att någon enbart vill ha igång diskussioner med denna tråd?

Japaner är säkert bra, men skapar inget habegär hos mig. Därför kör jag engelskt och franskt.

"Jag skruvar hellre engelskt än kör åker japanskt!"

Uppdaterat: 2011-11-29 10:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn har en viktig poäng..!

Vill man KÖRA bil åker man inte japanskt.
Vill man bli transporterad från A till B utan större problem då köper man japanskt.

Denna skillnad hur man vill att en bil skall vara har säkert att gör om man är bilintresserad eller bara vill bli förflyttad.

Uppdaterat: 2011-11-29 12:18

Tysken, jag förstår dig och jag hade samma åsikt tills jag fick LCn.
Jag var helt skeptisk eftersom tidigare japaner, oavsett fabrikat, inte var något att längta efter.
Värst var nog en minibuss från Mitshubishi som allmänt gick under benämningen bullerburken,
Men LCn var suverän, automat och med en treliters diesel som ändå inte drog mer än ca 0,7 på motorväg!
Märkligt.
Men det som förvånade mig mest var ändå att den var både tyst och bekväm och det är inget jag varit bortskämd med när det gäller japanska bilar.
Synd bara att den blir lite dyr, både i inköp och drift.
Det är ju en stor bil.

Uppdaterat: 2011-11-29 12:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med hultarn, det finns ingen Japansk bil som väcker köpkänslor hos mig heller. Kan inte förklara varför. Det bara är så. Jag funderade på Prius ett tag men inte för att den är Japansk eller bra utan för att den kunde vara ett bra ekonomiskt alternativ men jag undrar om jag skulle kunna bli vän med designen och körkänslan i den. Jag vet inte. Jag skall i alla fall provköra en om tillfälle ges.

Uppdaterat: 2011-11-29 12:47
1 skrev:

Hultarn har en viktig poäng..!Vill man KÖRA bil åker man inte japanskt.Vill man bli transporterad från A till B utan större problem då köper man japanskt.Denna skillnad hur man vill att en bil skall vara har säkert att gör om man är bilintresserad eller bara vill bli förflyttad.

Anser du att Nissan 370z, 350z, GTR, Mazda RX-8, Honda S2000 är totalt ointressanta att köra?

Uppdaterat: 2011-11-29 19:53

Tysken har uppenbarligen aldrig kört bilar som tex MR2 Turbo, Supra eller S2000 som påstår att man inte kör Japanska bilar om man gillar att köra bil.
Lite dumt att dra alla "Japanska bilar" över en kam när man inte testat dom i mina ögon vilket jag är ganska övertygad om att du aldrig gjort.

Uppdaterat: 2011-11-29 20:55

Håller med dig fullständigt Hanzzon, fånigt att dra alla japanare över en kam. Visst, de flesta japanska bilar är bilar man beskymmersfritt bara transporterar sig i, men är det inte likadant med de flesta europeska bilar också? Jag har bara haft en japanare, nio européer har passerat i min ägo, men jag tycker att det finns mycket kul från alla länder. Men letar man prisvärda sportbilar, då ska man definitivt kolla in japanare.

Uppdaterat: 2011-11-29 21:20

Mazda är ju bland de körgladare japanarna också

Uppdaterat: 2011-11-29 21:43

Det här är väl ändå något som får det att vattnas i munnen:
http://www.vibilagare.se/video/bilreklam-vi-minns-honda-s600-33432
Till och med på en gammal turbomatad Saabanhängare.

Uppdaterat: 2011-11-29 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skit i hultarn. Han brukar bete sig orättvist.

Uppdaterat: 2011-11-29 22:39

Kubotatraktorn på förra jobbet brukas rejält och är från 83!

När det gäller åkgräsklippare så bara går och går Kubotan...
Husqvarna Rider pajjar hela tiden och de nyare är ännu värre. Men själva motorn, Kawasaki bara går och går trots usel skötsel...

Några exempel på kvalitet.

Uppdaterat: 2011-11-30 16:45
Shogun skrev:

Ja,gillar man att skruva ska man inte åka japanskt. Och det gäller även motorcyklar.

Du har så rätt!

Uppdaterat: 2011-11-30 16:47

Hade du varit lite påläst så hade du haft koll på att VW:s drivaxeldamasker inte alls är Asiatiska Jes. :)
Lycka till med bytet och att dela på den roliga ihoprostade VW-framvagnen (om du nu mot förmodan inte bytt en massa leder under de senaste två-tre åren så det inte hunnit rosta fast om du har tur) som man måste göra för att byta denna damask... (har bytt tre stycken de senaste veckorna).

Jag servade faktiskt en sån Passat TDI som du har även i går, det enda jag hittade vid denna service förutom dåliga bromsslangar var faktiskt en glapp styrled, sen att Turbon är helslut och bilen är trött som en gammal dieselmerca är ägaren medveten om sedan tidigare men han ville tydligen inte kosta på bilen mer i nuläget då han nyss kostat på bilen över 12 000kr i lite reparationer samt det smidiga och billiga kamremsbytet där hela fronten måste rivas på dessa bilar för det går åtminstonde att köra med den ändå utan fungerande turbo bara man planerar körningen bra. :)

Uppdaterat: 2011-11-30 22:40
Jes_ skrev:

Drivaxeldamasken på min bil, den som är trasig är Japansk.
Allt som går sönder på VW bilar är Japanska gremlings Hanzzon, annars skulle det ju inte gått sönder!

Vi har hört dina lögner redan. Och har du inte trollat igång bråk med alla oss som ignorerar trollen upprepar du samma sak igen 20 minuter senare.

Stick till fjortissidan Teknikens värld Jes som fes!

Uppdaterat: 2011-11-30 23:55

Du bygger alltså dina kvalitétpåståenden av en bil med att äga den i hela två år där den nu kommit upp i 26 000mil samtidigt som du aldrig ägt en Japansk bil Jes?
Skillnaden är att jag ser bilarna även i det långa perspektivet där våra Européiska bilar helt enkelt inte kan mäta sig kvalitétsmässigt med de Japanska hur mycket du nu än vill tro detta.
Det som inträffar på mitt jobb och det jag berättar om är 100% sanning och jag har självklart ingen som hälst vinning på att hylla Toyota kvalitétsmässigt annat än att dom kanske är värda det även om vi såklart skulle få betydligt mer jobb om alla Toyota-ägare som servar sina bilar hos oss bytte dessa mot Européiska bilmärken men vi har fullt upp så det blir över ändå och jag föredrar att berätta som det faktiskt är.
Andra bilar jag framhåller kvalitétsmässigt är tex Honda samt Volvos 740/940 som var de sista Volvo-bilarna med bra långtidskvalité men dessa bilar börjar bli lite väl omoderna/gamla för att rekomendera nu.

-03:an du äger hör till de "bästa" årsmodellerna av Passat men den har i princip exakt samma framvagn även som de tidigare med skillnaden att dessa påstods "vara problemfria" efter ett antal kvalitétsförbättringar på delarna genom åren i den från början katastrofalt usla framvagnen på Passat där det byttes drivvis med framvagnsdelar innan ens nybilsgarantin på 2 år hunnit gått ut vilket du kanske kommer i håg, (hade en kompis som jobbade på Audi/Vw då och man hade en full container med bara framvagnsdelar)
Dessa bilar fick självklart så småningom de "nya" framvagnsdelarna som påstods vara problemfria och klart bättre blev dessa helt klart till slut och höll även garanti-tiden ut men likväl börjar dom glappa och håller inte ens i närheten av hälften så länge som på tex en Corolla eller Avensis om man jämför hållbarheten på dessa men det är väl kanske en väldigt bra hållbarhet i VW:s värld.

Har du förresten sluppit undan det smidiga kamremsbytet under dessa två år då så du tror jag ljuger även i det fallet?

Uppdaterat: 2011-12-01 00:55

Hanzzon har så rätt. Toyota äger!

Men Saab är den bästa bilen om man skulle gå efter helheten. Toyota är dock större då det är ett världsmärke och tomma ord som tysk kvalitet säljer det med och dessutom har VW och Toyota många billiga snikmodeller (som dock inte säljs i sverige)

Uppdaterat: 2011-12-01 22:28

Grejen med Hanzzons alla påståenden är dels mängden men framförallt att de baseras på hans påstådda verklighet. Han slänger dagligen ur sig mängder av påståenden från sin verkstad och /eller bekantskapskrets där den gemensamma nämnaren och enda syftet är att utan förbehåll hylla Toyota och såga alla andra märken. Om man då ifrågasätter detta så ligger helt plötsligt bevisbördan hos den som ifrågasätter vilket ju blir orimligt.

Det är mängden av påståenden där andemeningen oftast är att det har kommit in en bil av något märke på hans verkstad som är ett fullständigt ras som kostar hur mycket som helst att laga och senare på eftermiddagen kommer det in nån Toyota som är fullständigt fantastisk och där det på sin höjd behöver fyllas på luft i däcken som gör att det blir orimligt, ologiskt och tämligen tröttsamt i längden.

Ifrågasätter man all denna märkliga information så blir det direkt ett långt inlägg där man ombeds bevisa att han inte ljuger alternativt sätta sig i bilen och åka till Edsbyn för att på plats verifiera uppgifterna.

Uppdaterat: 2011-12-03 10:36

I Consumer Reports rapport över de bilar som ägarna var mest nöjd med och som brukar vinnas av japanska kom den här gången Chevrolet Volt på första plats.
Men utfrågningen skedde innan det här hände:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111129/chevrolet-volt-utreds-efter-batteribrand

Uppdaterat: 2011-12-03 12:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun

Om det ena Toyotatrollet backar upp det andra Toyotatrollet så betyder inte det att det första trollet har rätt, snarare bekräftar det misstankarna man redan hade.

Uppdaterat: 2011-12-03 18:15

Ge mig ett moget själ till att välja tyskt skit före japanskt?

Uppdaterat: 2011-12-03 21:15

Moget inlägg med en massa fakta som tillförde mycket Jes...
Upplysningsvis så är det dax för det tredje kamremsbytet inom 1000 mil för dig om du (eller snarare tidigare ägare) nu följt intervallen på 9000 mil exakt och inte bytt vid tex 17 000 mil sist men jag är ju helt ute och cylkar här också menar du samtidigt som du tycker det är supersmidigt att riva hela fronten för att byta denna rem...

Uppdaterat: 2011-12-06 01:49

Köp en Toyota Jes och dokumentera sen alla fel du råkar ut för. När du har samlat fakta om felen ta upp detta på ViB sida och visa hur dålig Toyota är. Bra idé eller? :-)

Uppdaterat: 2011-12-08 21:50

Nu lugnar vi ner oss lite Jes_. Nog kan man störa sig lite på Toyotakramare eller andra märkeskramare också för den delen, men det finns ingen anledning att tappa humöret så fullständigt ändå.

Uppdaterat: 2011-12-08 22:25

Nu tycker jag vi alla ställer oss upp, och så sjunger vi "We shall overcome"! ;)

Uppdaterat: 2011-12-09 00:57

Funderar i alla fall på att köpa en sådan där "Toyotaflugsmällare" ...de verkar bra.
någon som vet var man kan köpa dem? :-)

Uppdaterat: 2011-12-09 09:03

Sen tidigare ägare av en VOLVO 945-91 i 11 år. Och nu ägare av en Toyota Corolla Verso 03.
Kan jag inte direkt påstå att bilen är dålig. Lite trist kanske. Är ju väldigt bra att göra flera jobb själv. Lampbyte, pollenfilter, luftfilter och andra småjobb är lätta att utföra.
På Speedy där jag oftast lämnar min bil. Säger dom att Toyotor är bra mycket mer lätt mekade än många andra märken.
Där dom nämner franska bilar och italienska som dom sämsta.
Tyska bilar som jag kört har varit jäkligt sköna på motorväg.
Kört ett gäng olika japanska modeller. Och några motorvägsslukare är dom inte.
Är mer ostabilt byggda i högre farter. Beror kanske på andra konstruktioner än dom tyska.
Är ju inga direkt motorvägar i Japan i varje fall.
Där är dom väl glada om bilar kan köras i 100 blås.
Sen finns det ju alltid flaggskepp även hos japanarna. Typ värsta Lexus med bakhjulsdrift.
Det beror ju lite vad man talar om för modeller.

Uppdaterat: 2011-12-09 18:30

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111209/lista-har-ar-tysklands-palitligaste-bilar

Uppdaterat: 2011-12-09 19:48

Leifer, Jag har väl inte "skruvat" Prius nått grymt mycket mer än att servat ett antal bilar (senast en Prius 3 förra veckan) och bytt bromsar på ett par bilar hitills av de 10-tal som dock ökar som vi hitills håller på med, av naturliga skäl ska väl sägas vilket bla undersökningen om bilar med minst fel visar som Simon läknade här då inget annat överhuvudtaget har behövts göras på dessa vi servar hitills trots att den älsta är en -00:a med en bit över 20 000mil på mätaren.

Däremot har jag skruvat desto mer med min egen på eget initaiativ då jag bla monerat svart skinnklädsel med vita sömmar i den samtidigt som jag passade på att montera in stolsvärme i baksätet på en gång och jag har detaljstuderat det mesta så jag kan Prius ganska ingående och den är trots all sin avancerade teknik i regel mer lättskruvad än de flesta andra modernare bilar jag skruvar med, speciellt service-mässigt med tex kupé/luft/oljefilter m.m lättåtkommligt och genomtänkt vilket alla modernare Toyotor är jämfört med de flesta andra precis som "Elanen" säger att även hans verkstad påstår.

Uppdaterat: 2011-12-12 23:51

Toyotor är ju bara för tråkiga! Gjorde mig av med min gamla Avensis för en tid sen som familjen körde i 20k mil. Var väl en bra bil förutom att plåten inte är gjord för salta svenska vägar. Hade börjat rosta rejält i underredet. Såg mkt finare ut än den faktiskt var. Maskinellt mkt bra bil med låg förbr. En av de mest ekonomiska bilar jag haft. Men jag log aldrig när jag rattade den. Gäller fö alla Toyotor jag kört.

Uppdaterat: 2011-12-23 01:57

Var och besiktigade min Space vagon -04 idag, den gick igenom med blankt papper som alla tidigare besiktningar. Ingenting av sånt som besiktningen skulle kunna slå ner på är bytt på bilen sen den var ny (förutom lampor och bromsar givetvis)
Problemet med sotning och felaktiga avgasvärden som drabbar GDi motorn kännde tidigare ägaren till och har bara kört bilen på 98 oktanig bensin, avgasvärdena var nu vid 21.000 mil fina Co 0 Co 2500 0 lambda 1,00 HC 003

Uppdaterat: 2012-01-02 14:18
crister_1 skrev:

Varför så bitter Jes_?Om du nu är så trött på alla Toyotafreaks,varför läser du då och kommenterar.Är du någon slags självplågare eller?

Haha!

Uppdaterat: 2012-05-22 08:07