Vi Bilägares forum

Bilar och trafik i andra länder/värdsdelar.

Bilar och trafik i andra länder/värdsdelar.

Jag har rest väldigt lite i mitt liv, men när jag väl kommer nån stans kollar jag givetvis in bilar och trafiken, bilidiot som jag är.
Kom just hem från Thailand efter 2 härliga veckor, och där finns inga likheter alls med vad vi är vana med här i svedala, varken vad det gäller bilar eller hur man kör.

Det började direkt med färden från flygplatsen till hotellet, vi blev uppmanade att ta på säkerhetsbältena, för det var det tydligen lag på, om det fanns, nått som få anamade. Vår Toyotabuss hade iaf midjebälten, det känndes hyffsat då vi direkt kom på att man åker en meter bakom bilen framför oavsett villken fart man håller. Hastighetsgränsen var 110 på det dom själva kallade för motorväg, vi skulle nog kalla det för förortsled med 50 som gräns. Dom dieseldrivna Toyotabussarna (en modell vi inte har här) rymmer 14 pers och gör då 140 km/h på dessa vägar, filkörning där höger el vänster är för snabbare trafik finns inte, man kör där det finns plats, även på vägrenen.
Asfalten är slät o tyst, trots kaotisk trafik var man än befinner sig är inte trafiken ljudlig, förutom en o annan bil som är avgastrimmade. Alla 2 hjulingar är 4 taktare, gissningsvis 99,9% Honda, och är föredömligt tysta jämfört mad alla 2 taktsmoppar vi har här.

På Puket med omgivningar där jag varit finns dett gott om personbilar, Toyota och Honda är dominerande, mest Corolla/Civic dock inte samma som vi har här, nästa alla är sedaner (undantaget Honda jazz) dom flesta bilar är stylade med krom, spolierkitt, snygga fäljar mm, säkert hälften av dom har feta röda bromsok från Brembo, bak har dom trumbromsar !!! Större bilar är Toyota Camry, gissar att dom nyare modellerna är varianter av våra Lexusbilar, med mer krom är vi är vana med ser dom exklusivare ut.

Europeiska bilar är mycket sälsynta, vanligast är Volvo !! har sett både 440, 740, 940, 850 och V70 annars är det några BMW, MB och mindre Fordar, nån VAG bil har jag inte sett alls.

Helt dominerande i bilfloran är annars japanska pickuper, Toyota och Isuzu som har inhemsk tillverkning, finns även en del Cheva, dom liknar dock inte det vi ser här, och är kanske oxå av inhemsk tillverkning, dom har precis som alla andra en 3 liters dieselmotor.

Alla stora SUVar är varierande modeller av Toyota och Isuzu MU-7, en lyxig 7 sitsig historia som troligtvis bygger på pickupens chassie. Jag hyrde en MU-7 med chafför en dag för guidad tur runt till olika sevärdheter på Puket, jag fick veta att den fullutrustade bilen kostade 1,2 milijoner Baht, dvs ca 275.000 sek, för resan fick jag betala 1000 Baht (225 sek) !!!

Tuktuken är inte 3 hjulig utan en Daihatsu Hi Jet, en liten lastbil med långbänkar, den kostar 200 Baht var än man ska åka, trots det ska man komma överens om priset innan man åker, alla är röda, men ingen är lik den andra, vissa har stereoanläggninger som får discoteken att blekna.

Övergångsställen finns, men absolut inget som förare noterar, har man tur står det en trafikpolis vid övergångsstället, annars får man ta sig över gatan med livet som insats. Vid skolor verkar man ha poliser både morgon och kväll för att säkerställa barnens ankomst till skolan, deras färd dit på ett lastbilsflak har man inte kommit lika långt med säkerhetsarbetet.

Tutan används inte mera än i vårt land, man ger 1 tut om nån gör nått dumt, sen är den insidenten bortglömd, man pekar inte finger, knyter näven eller skäller på varandra.

Vi var iväg på flera utflykter som vi förbetalt dyra pengar för till resebolaget, alla innebar 2-4 timmars resa i minibuss, i 3 av resorna fick vi åka äldre bussar helt utan bälten, villket inte känndes helt rätt, nu i efterhand vet vi att vi kan själva boka dessa resor med bättre transporter mm för halva priset.

Uppdaterat: 2011-11-27 11:34

Kommentarer

Dieseln kostar 29 Baht = 6,60 sek .Bensinen 32-35 Baht.

Bensin till moppen köper man hos matförsäljarna i PET flaskor, dom står brevid grillen där man grillar majskolvar över öppen glöd !!!

Uppdaterat: 2011-11-27 11:50

I Patong/Puket har folk det ganska bra, bilarna är nya och välputsade, gissar att det blir annat om man kommer innåt landet.
Grabbarna på stranden som försåg oss turister med vattenskotrar och båtar hade dock en väldigt rostig Isuzu pickis, ramen var av på mitten så bilen var formad som en banan, men den blev doppad i havet morgon o kväll när båtarna skulle i och upp, dom backade ner så en 3e del av dörren var i vattnet.

Uppdaterat: 2011-11-27 13:48

Ska gärna berätta mer när jag får tid, nu ska mina bilar få vinterdäck, även om det inte verkar behövas.
Jag visade film för några thailändare när vi plogar och åker bil på isen, gissa om dom fick stora ögon då, nog svårt att fatta i ett land där det är 30 grader i vattnet.

Vi var där och firade min frus 50 års dag. Själv är jag inte riktigt där än, men får jag bestämma firar vi min 50 års dag där oxå.

Uppdaterat: 2011-11-27 15:23

Jag var i Galatas (Grekland) för några år sedan och hälsade på en kompis.
Han berättade att några veckor tidigare hade polisen utlyst en kontroll av belysningen på Mc och mopeder.
Mopedister med hjälm på styret (naturligtvis) stoppades och fick tända ljuset och visa att det fungerade.
Gjorde det inte det fick de en tillsägelse.
Det märkliga var att de samtidigt fick reda på att nästa vecka skulle det bli kontroll att hjälmen bars på huvudet under körning!
Men den veckan kollades inte ljuset.

Vi tog färjan över till Poros och en av de första bilar jag såg var en liten japansk pickup med kvaddad front och utan strålkastare och blinkers.
När han körde förbi såg jag att det inte fanns varken bakljus eller bromsljus.
"Det kvaddade han i höstas när han backade in i en stenhög" sa kompisen, "han behöver inget lyse, han hittar ändå på ön"!
Det kan tilläggas att det är ganska mycket trafik där även om det är så trångt att det inte går att köra så fort, utom för mopeder förstås..
Det här var i april.

Tillvaron där var som att resa 70-80 år tillbaka, för att plötsligt stöta på något alldeles supermodernt.
Galatas är ett märkligt ställe.

Uppdaterat: 2011-11-28 10:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har tillbringat en hel del tid i Indien, och det är synnerligen annorlunda.

Bilarna är till 99% buckliga, överallt. Förutom de (alltid vita) Hindustan Ambassador (som har ursprunget i 50-talets Morris Oxford, och byggs fortfarande) som myndigheterna gärna använder. Efter diverse attentat, så kör de ett nytt trick: de har flera likadana Ambassadors med samma registreringsnummer!

Att åka (vägrar att köra..) är en omtumlande upplevelse, här används varenda kvadratcentimeter av vägen! Ibland är det som att åka radiobil, det bumpar till både fram och bak...

På tal om registeringsnummer, så har alla fordon på något sätt ett sådant, men det finns ingen standard hur skylten ska se ut. Det kan vara allt från vita fina, till målat direkt på plåten. Alla sorters typsnitt.

Inom Delhi är det förbjudet att tuta, så där tutas det bara.... mest hela tiden. I de andra städerna tutas det på allt och inget. Gjorde en uppskattning under en heldagstur, förare tutade nånstans mellan 3000-5000 gånger! De har ingen förståelse till varför det är förbjudet att tuta i Sverige, än mindre att vi lyder den lagen...

I Delhi är det förbjudet med dieselbilar som ryker, de kör hårt med fordonsgas. När det gäller blinkers, lysen och torkare är det mindre noga. Finns det överhuvudtaget backspeglar, så är det antingen invikna (för att inte bli sönderkörda) eller sönderkörda.

Bak på de flesta lastbilar och bussar står det: "No hands" och "Sounds horn".
"No hands" betyder att de inte använder handtecken innan de svänger. Underförstått betyder det: - håll dig undan om jag svänger!
"Sound horn" betyder: - tuta så jag vet att du är där bakom nånstans!

På kvällarna körs det gärna utan lysen, även om de trots allt finns. Eller så har man helljuset på! Oerhört irriterande! När man ska ljustuta stänger man helt enkelt av lyset och slår på det igen. Jag påpekade att det faktiskt finns halvljus också och att man kan ljudstuta om man drar spaken mot sig, det möttes av total oförståelse! "Jag ser ju inget om jag inte har helljuset på..."
Det hela blir inte bättre av att man kör 3 (eller 4..) i bredd på 2-filig väg, och att man ofta möter någon som kör rakt mot trafikflödet. Med helljuset på....

Man undrar ju hur det ska bli när allt fler bilar kommer med xenon..
Det finns faktiskt ganska mycket nyare bilar, mycket Maruti Suzuki Swift, samma som här. Och många andra i den storleken, mest asiater förstås, gärna lokalt tillverkade.
Men, också Mercedes, BMW och Audi som också har startat tillverkning i landet.
Har sett någon enstaka Volvo, nån 940, nån 850 och ett par XC90.

Man beräknar att medelklassen, dvs de som förväntas köpa bil, aircondition, kylfrys, TV, allt sånt, är cirka 300 miljoner pers! Marknaden är enorm!
Landet är för övrigt världens mest befolkade efter Kina (1,189 och 1,337 miljarder).
Det är en chock att komma dit första gången, folk precis överallt, hela tiden, oavsett tid på dygnet.

Sen har vi alla moppar, motorcyklar, cyklister och fotgängare som dyker upp överallt, inga reflexer eller sånt. Gärna 5 pers på en moppe.
Och inte att förglömma, det som kallas tuctuc i Thailand: i Indien kallas de "Autos". Vi var 3 nordbor som klämde in oss samtidigt i en sån, det blev fullt. Jag har själv sett 9 indier i samma! De måste vara av en otrolig kvalitet som pallar överlasten!

Det är hjälmtvång på moppe/MC, men bara på föraren. Fast det gäller inte sikher, de har sin turban. Och inte kvinnor. Och inte barn. Och inte utanför Delhi tycks det.

Störst går först, för övrigt tycks det inte finnas några trafikregler alls. Det är ingen tillfällighet att cirka 100.000 omkommer i trafiken varje år!

Uppdaterat: 2011-11-28 18:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Både jag och min fru gillar liv o rörelse, därför valde vi Patong, inne på hotellområdet var det kolugnt, utanför fullt drag dygnet runt, vi ångrar inte vårt val en sekund, vi hade 1 minut mellan polen och stranden, har man nån i famlijen som gillar shopping är detta himmelriket, min gissning är att Patong har fler affärer och resturanger än vad vi har i hela sverige ??

Vi äkte som sagt en tur och besökte bla Big Buhdda, sevärt både buhddan och utsikten från villken man ser halva puket ön, min fru och dotter passade på att rida elefant där oxå, och då fick man tydligen se änu mera utsikt.

Vi åkte på 3 st heldagsutflykter, Phi Phi, Similan öarna och Pang Nga (stavning ??)

Phi Phi eller Pee Pee som dom säger själva var vår första utflykt, då helt bedårande att besöka. Jag själv trampade dom 360 stegen + en bra bit (200 höjdmeter) till upp på toppen av huvudön och tog bilder som vykorten man ser. Vi snorklade även bland korallerna men fick veta när vi var där att korallerna dog för några år sen pga för varmt i vattnet, man såg mycket kul fiskar, men korallerna var inte som man ser i katalogerna.
Nu i efterhand hade jag lätt valt bort Phi Phi till fördel för dom andra 2.
Pang Nga ligger mellan fastlandet och Puket (Phi Phi oxå fast längre ner) och får väl kallas som deras skärgård, proppfull med öar i all värdens former, vi paddlade kanot i grottor så man kom in i öarnas grytor, en upplevelse utöver det vanliga. Man behöver inte paddla själv, man är 2 i kanoten + en guide, rekomenderas starkt, där fick vi oxå se nå ö som tydligen varit med i nån Bondfilm, "The Beach" ligger vid Phi Phi.

Similan öarna ligger på andra sidan, 10 mil rakt ut på öppet hav, resan dit var inte det roligaste, 2 tim i en Hi Ace buss och 1,20 tim i snabbgående båt (3x225 hk utombordare) i 30 knop, havet var inte spegelblankt, vågor mellan 1 och 2 meter, och dom delade ut sjösjukepiller. Men väl framme var resan bortglömd, på öarna är vattnet så klart som man ser i reklamen och den kritvita sanden är som mjöl mellan tårna, att ligga och snorkla bland fiskar och sködpaddor var sagolikt.
Ett tips om man inte gillar när det hoppar på sjön är att ta plats långt bak i båtarna.
På dessa resor bjuds det på mat och förfriskningar i överflöd, så man behöver bara ta med badbrallor och kamera, på kanotfärderna fick man även vattetäta påsar att ha kameran i.
Min fru är pga sjukdom väldigt beroende av att det finns toaletter att tillgå, detta är inget problem, det finns på utflyktsmålen och även i nödfall på båtarna.

Nackdelen med Patong är att man inte kan undgå sexhandeln, när jag promenerade själv ibland på kvällarna fick jag flera erbjudande, men kom på ett knep som funkade bra när nån la armen om dig och frågade om man ville ha lite kul, jag visade upp vigselringen, då ursäktade dom sig och försvann. Knark blir man erbjuden oxå.

När jag kollade bankutdraget nu hemma konstaterade jag att växelkursen var bäst när jag tagit ut pengar i bankomaten i Thailand 4,8 Baht för en krona ink uttagsavgift på 35 sek, pengarna vi växlade hemma innan resan (som alla säger att man ska göra) hade sämst växelkurs 4,1 Baht för en krona.

Fråga gärna mera om jag glömt nått.

Uppdaterat: 2011-12-02 19:02

Richard. Mkt kromplast och lull lull som sagt, så är det nog med Brembos bromsok också. Om du kollar på t.ex Blockets annonser och söker på just Brembo så ser du att det finns röda ''plastskydd'' till bromsok med texten Brembo, med sådana kan man ju åka omkring och leka att man kör med rejäla hejdare...

Uppdaterat: 2011-12-11 10:34

Det var en nyhet för mig !! Jag kollade ju inte så noga, men om det var plastbitar så var dom jäkligt bra utförda.

Uppdaterat: 2011-12-11 21:35

Jag älskar att hajka runt i olika länder, de topp 3 galnaste länderna om man ser till trafik är Indien, Iran och sist turkiet, och jag valde att köra själv i dessa länder.

Men jag måste ändå säga en sak, dom som kör bil/rickshaw/moped i dessa länder har rätt mkt koll, och efter man kört själv så kommer man in i ett skönt "flow" och anpassar sig.

Säger inte att vi ska anamma hur dom kör där nere, men vi är kanske lite väl stelbenta ibland här hemma.

Uppdaterat: 2011-12-21 13:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För ett par år sedan var familjen i Rethymnon på Kreta, för att ta sig till hotellet fick man korsa en väg med rödljus på övergångsstället(!). Naturligtvis tryckte vi eftersom det var ett krön nära övergångsstället på ena sidan, vi får grönt och ska gå över när första bilen gör en tvärnit och glider en meter in på ränderna strax framför oss. när vi passerat och vikt in på trottoaren kör 3 bilar rakt in i baken på den och varann med ett brak. bil nr 2 är en Yaris där bakdelen fullkomligt exploderar i glas- och plastsplitter, 3 pensionärer lullar ut lagom förvirrade... bilen som kört in i dem är en lokal kvinna med en äldre beige Mazdapickup, som i sin tur träffas av en Daihatsu med ett par reseledartjejer i 20-årsåldern från något brittiskt resebolag. Medan förarna av bil 2 och 4 skärrade börjar ringa runt hoppar den lokala tanten ur sin Mazda, höjer armarna mot skyn och vrålar "Katastrofa!" innan hon resolut hämtar sitt reservhjul (som lossnat ur sitt fäste under flaket och rullat/studsat in till hotellet på andra sidan vägen) och dänger upp det på flaket. Förutom detta var enda skadan på pickupen en lätt stukad rörstötfångare, medan de andra bilarna blev typ skrot...
Med denna bisarra situation på näthinnan gick vi in på hotellet, där det visade sig att ingen anna märkt olyckan... Övriga vittnen fanns det gott om.

Uppdaterat: 2011-12-21 16:14

Nu har jag varit ute och rest igen, frun och jag firade nyåret i Istanbul, frun ropade in en aktion på nätet, och fick 3 nätter på 5 stjärningt hotel för strax över 2000:- ink middag och transfer från flygplatsen. Vi bokade flyg så det blev 4 heldagar i Istanbul.
Det första som möter en när man kliver av planet är doften av dieselavgaser, typ allt går på diesel. Resan började med en skräckfärd från flygplatsen till hotellet i en MB Vito med fel på värmesystemet, det var typ 30 grader i bilen, och alla rutor var igenimmade, chaffören försökte på kortast möjliga tid få oss till hotelet sammtidigt som han hade telefonen i ena handen, och en trasa för att torka imma med i den andra.
I centrala Istanbul är det mest taxibilar, dom flesta smågator är avstängda för biltrafik, alla taxi är små gula sedaner av varierande märke, dock väldigt lika och intetsägande, så man måste kolla på märket för att se vad det är för bil, dom flesta var Fiat Alba el Hyundai Accent. Jag trodde Renault skulle vara största märke, men Fiat, både nya och gamla, syntes det mest av.
Trafiken var lika kaotisk som i Thailand, med skillnaden att man tutade mera, så fort man blev tvingad att stanna tutade man, dvs var 5e sekund, blev det en lucka på en halvmeter till bilen framför täpte man till den och tutade, istället för att blinka när man bytte fil tutade man.
Åka taxi var dock billigt, som tur är tickar taxametern på körd sträcka, inte tid, vi åkte 3 ggr mellan stadsdelarna villket tog 30-45 min och betalade 13-16 TL. 1 TL = 4 sek.
Sista dagen kom vi på hur man åkte kolektivt, nått som fungerade utmärkt och var mycket billigt, man köpte en polett i en automat för 3 TL, och sen åkte man.
Dom 3 bilarna jag åkte i var Dacia Logan, då jag själv åkt Kangoo i 7000 mil, kännde jag mig som hemma, det var samma bil med annan kaross. Hyundai Accent, ja finns inget att säga om den, vi klev in, vi klev ur och resan var glömd, noterbart var att den gått 36.000 mil.
Fiat Alba, fronten liknade en nyare Punto, men inredningen kan inte vara samma som dom Fiatar vi har här, det var överlägset den tråkigaste inredning och äckligaste plast jag sett i en bil, baksätet var rent obekvämt och det riste i hela bilen som en gamal traktor när han skulle åka iväg eller gasa på.
Istanbul var trevligt annars, fanns mycket att titta på, vi besökte Blå mosken, Sofia Hagia, Topikape palatset, Galata tower, basilika sisternen (mycket imponerande underjordisk vatten reservoar)
Hela stan är en salig blandning mellan öst o väst, och den ligger ju oxå i 2 värdsdelar, vi besökte båda, till Asien åker man enklast med båt för 3 TL, bron som går över är oxå imponerande, vi såg den från vårt hotel, i mörker är den ett skådespel i ljus och färger.
Bensin och Diesel var inte billigt 4.10 resp 4.70 TL.

Uppdaterat: 2013-01-02 13:04

I Polen, där jag bor för närvarande, är det livsfarligt ute på vägarna.

Under 2011 dog över fyra tusen personer i trafiken - mest i EU. Risken att dö i trafiken är flera gånger större än hemma i Sverige. Enligt EuroRAP är risken att dö högre än den acceptabla på över tre fjärdedelar av de polska vägarna. I Sverige förekommer inte sådan risk på någon väg.

Varför är det så illa? Många kör alldeles för fort och vårdslöst, vissa kör onyktra, trafiken är mycket mer intensiv, bilarna är mindre än hemma och i sämre skick. Det senare gäller även vägarna, där majoriteten är undermålig.

Jag har själv inte råkat ut för någon olycka, men det har varit riktigt nära ett tiotal gånger, oftast på grund av medtrafikanternas vårdslöshet. Jag har däremot aldrig varit nära att krocka med någon i Sverige. I Sverige är det vilda djur man i synnerhet ska se upp för i trafiken, i Polen är det vilda förare.

Bilparken utgörs mestadels av importerade, begagnade bilar från väst. Många av dessa har varit inblandade i olyckor och importeras till Polen för att repareras av skicklig och relativt billig arbetskraft. På grund av ett fattigare samhälle ligger nybilsförsäljningen ungefär på samma nivå som i Sverige, trots ungefär fyra gånger större befolkning. Mindre och billigare modeller från Skoda, Opel och Ford säljer bäst, till skillnad från större och dyrare bilar hemma i Sverige. Polacken kör mest hatchback eller sedan, herrgårdsvagnar är mycket mer sällsynta än hemma. Premiumklassen är mycket mindre än hemma, där Volvo under 2011 var ledande i antal sålda nya bilar, mest tack vare XC60, då polackerna oftast väljer stora bilar, gärna SUVar, när de köper premium. Trots att Volvo toppade nybilsförsäljningen i premiumklassen, var den inte ens en tiondel av Volvos försäljning i Sverige.

Själv kör jag nya V40. Jag har inte sett någon annan i trafiken ännu, tror den förblir ovanlig, till skillnad från XC60 som man ser överallt i Warszawa. En av anledningarna till att jag valde V40 var just för den höga säkerhetens skull...

Uppdaterat: 2013-01-02 22:27
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Om någon har frågor beträffande bilar och trafik i Australien så svarar jag gärna. Själv var jag på semester i Sverige.

Uppdaterat: 2013-01-03 08:32

Rickard:
En sak som jag störde mig på i Turkiet var att när man ska svänga vänster inne i städerna gärna påbörjar från filen längst till höger (eller tvärtom) och därmed blockerar alla (ofta 2 eller 3) filer. Helt obegripligt!

Lite intressant att läsa din kommentar om dieselbilarna, för i Sverige är ju reglerna hårda när det gäller utsläpp, något som vi nästan verkar vara ensamma om i Europa.

Uppdaterat: 2013-01-07 13:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Att åka taxi i New York var en upplevelse.
Alla hade hala galonsäten och några säkerhetsbälten kunde jag inte hitta i någon av de taxibilar jag åkte med. DEssutom verkar det vara så att eftersom de flesta New Yourkare förmodligen alltid är stressade så körde inte taxiförarna speciellt lungt utan det gcick ganska fort med ett evigt kryssande mellan filerna för att komma fram mellan bilköerna. Det blev förstås då att man for som en vante hit och dit på det hala galonsätet. Men de körde ganska säkert och de kom fram snabbt och det var förhållandevis väldigt billigt att åka taxi där. Men i rusningstid kom man fortare fram om man promenerade.
Det var förstås billigare att åka tunnelbana och det gjorde jag mera frekvent men det sades att man inte skulle vistas i tunnelbanan efter klockan 11 på kvällen om man hade livet kärt.
Lyckades ta en tur med det berömda A-train där och även en tur med tunnelbanan till Coney Island där jag besökte "boardwalk" och även New York Akvarium.
Åkte sedan med buss mer till Wilmington där jag besökte ett mellanstort företag. Hela företagsområdet kunde nog jämföras med en svensk by. Det var lite förvånande att se hur lugnt och sakta det gick på motorvägen ner till Wilmington.
Alla verkade köra i samma hastighet som var typ deras 60miles/h ca 88km/h är det va? Detta var på flerfilig motorväg. Jag undrar om deras fortkörningböter är väldigt höga där.

Uppdaterat: 2013-01-07 13:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush: 55 miles = 88 km/h , 60 miles = 96 km/h. Vill minnas att de höjde fartgränserna från 55 till 65 miles för några år sen (säkert olika i olika stater), för att få bättre flöde. Det skulle varit i Sverige...

Mycket riktigt kör väldigt många i exakt samma fart, de trycker in farthållaren, greppar jätteläsken och bara åker. Minns att jag inte rörde gaspedalen (eller knappen) på säkert 15 mil när jag körde ner genom Florida. Faktiskt skönt!

Uppdaterat: 2013-01-07 14:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Japp Hultarn du har nog rätt i det du skriver det ändrades till 60 miles och det är 96km/h. Tack för det. Jag tänkte mycket riktigt på 55 miles.
Du skrev om jätteläsken de har i ena handen när de kör bil men du glömde hamburgaren de har i den andra handen för de styr ofta med knäna :-)

Uppdaterat: 2013-01-07 14:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush: haha, det är sant! Hur ska de annars klara bilresan?

Tillägg: kollade på fartgränserna i USA numera, det finns mängder av gränser. Från 60 till 85 (136 km/h!) miles.
Vanligast verkar 70 och 75 vara. Fram till 1987 var 55 max. Trenden är att de höjer hastigheterna, till skillnad mot Sverige.
T.ex. Texas:
1974–1986: 55 mph
1986–1995: 65 mph
1995–2001: 70 mph day/65 mph night
2001–2006: 75 mph day/65 mph night
2006–2012: 80 mph day/65 mph night
2012–: 80 mph

Samtidigt har USA det lägsta antalet omkomna på 62 år!
Undrar vad Bängvall, förlåt, Tingvall tycker om det?

Uppdaterat: 2013-01-07 14:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men Bä....Tingvall har ju rätt i en sak. Om hastigheterna är noll på våra vägar så sker inga olyckor. Han drar ju ner hastigheten hela tiden så jag tror faktiskt att han på sikt vill ha ner den till noll. Men innan han kommer till noll i hastighet så kommer bilister att somna av leda och orsaka än mer olyckor än idag.
Bä...Tingvall verkar ju ha bestämt sig att hastigheten är den enda orsaken vi har till att olyckor sker.

Uppdaterat: 2013-01-07 15:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ajdå, där har jag missat något.
Är det det som nollvisionen innebär?

Uppdaterat: 2013-01-07 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse, hur skall man annars tolka det? :-)
Allt Bä...Tingvall gör tyder ju på detta.

Uppdaterat: 2013-01-07 16:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men att få trångsynta Trafikverket att fatta det är nog omöjligt...

Uppdaterat: 2013-01-07 21:01
Pär

Man blir lite avundsjuk, jag skulle inte klaga om man fick åka dit igen, vi spånar på en ny resa till hösten då jag fyller 50.

Fråga Shogun: Har ni bokat platser på flyget med extra benutrymme ??

Uppdaterat: 2013-01-12 13:26

:oD,
Men jag tycker att vi ska vara snälla och jag vill önska Conny en trevlig resa och en vilsam semester.

Uppdaterat: 2013-01-12 22:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blir kanske lite extra Toyota sålda i Thailand nu då när Shogun är där. :-)

Uppdaterat: 2013-01-13 09:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det är nog snarare så att försäljningen av Toyota kommer sjunka som en sten i Thailland efter att Shogun trakasserat lokalbefolkningen med flygblad om länsförsäkringars maskinskadestatistik, Autoindex och annat.

Uppdaterat: 2013-01-13 10:29
Rustan skrev:

Det är nog snarare så att försäljningen av Toyota kommer sjunka som en sten i Thailland efter att Shogun trakasserat lokalbefolkningen med flygblad om länsförsäkringars maskinskadestatistik, Autoindex och annat.

Haha!

Uppdaterat: 2013-01-14 10:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kom på ett tips inför resan, ta med hörselskydd el tätslutande hörlurar.
Jag hade mina stora hörlurar med mig och telefonen laddad med musik, jag lysnade inte så mycket, men använde dom som hörselskydd när man ville vila på planet, eller när jag kollade på film, då hade jag dom över inear lurarna som man får på flygplanet.
Jag gissar att ni får åka samma plan som oss TUI Boing 7?7, och det är ett jäkla bakgrundsdån i dom planen, så skönt att sätta på sig lurarna.
Jag åkte nån lite äldre Boing 737 ner till Turkiet, och en Airbus 319 hem, det var stor skillnad i komfort och ljudninå mellan dom, Boingen var närmast att jämföra med en Corolla från -88, medan Airbusen gled fram som en Pheaton !!! ;)

Uppdaterat: 2013-01-14 11:39

"Såg du några Rikard i Thailand" ?????

Hur ser man på folk att dom heter Rikard, och finns dom i Thailand?

Uppdaterat: 2013-01-14 14:58

"Såg du några Rikard i Thailand?" skrev Shogun.

Finns nog inte så många Rikard i Thailand, Rikshaw finns det nog fler av möjligen.

Uppdaterat: 2013-01-14 14:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

He-he, det gäller verkligen att tänka på hur man skriver :oD
Men man vet ju inte egentligen, Shogun kanske är ute efter att hitta några Rikard i Thailand, vi får väl höra när han kommit hem.

Uppdaterat: 2013-01-14 15:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ingen lust att svara, jag tycker nivån är för låg nu, det är kul att skoja, men det får finnas en gräns.

Jag gör som flera andra verkar gjort, jag loggar ut och tackar för mig.

Uppdaterat: 2013-01-14 16:07

Mycket märklig situation.

Rikard ger några resetips till Shogun och skojar lite med honom om flygplanstyper (Corolla-88 vs Phaeton).

Shogun svarar och skriver ett riktigt kul syftningsfel.

Jag, Hackenbush och saabnisse skojar också med Shogun p.g.a detta syftningsfel

Rikard tar illa upp!?!?!?

Att Shogun sedan försöker spinna på situationen med sina vanliga nazistkopplingar var däremot mycket väntat.

Uppdaterat: 2013-01-14 17:26

En liten historielektion, med tanke på att ämnet ändå redan spårat ur :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Intressant att en som klagar på att andra hoppar på honom, själv kallar andra för nazister... Det är nog det grövsta av alla tillmälen han själv använt.

Hoppas han kan vila upp sig i Thailand och kommer tillbaka som en trevlig forummedlem. Det ser jag fram mot.
Det är dock tur att han inte åkte till Brasilien eller Argentina, då hade han nog kommit hem sliten och dan efter att ha konstaterat att det finns många fler av hans hatobjekt Renault än Toyota....

Uppdaterat: 2013-01-14 21:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun, jag tycker att det är synd om du tar illa upp, men faktum är att du bjuder på en hel del och du har ju aldrig direkt varit försiktig i dina uttalanden.
Men nu tycker jag att vi lägger på locket, tänk inte mer på det här, jag önskar dig en lugn, varm och avkopplande semester och kom tillbaka med nya fräscha kommentarer. ;-)

Uppdaterat: 2013-01-14 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska jag vara ärlig så kan jag inte förstå vad det finns att ta illa upp i denna tråd...

Uppdaterat: 2013-01-15 11:08
Pär

Jag har glömt vad som skrevs i denna tråd senast, men strunt samma, nu har jag varit ute och rest igen, och givetvis noterat bilfloran och trafiken.

Vi började i New York. Där är trafiken väldigt hetsig, man har ju hört att dom kör väldigt sakta i USA, men det gäller inte NY, där ger man full mutter när det blir grönt, tutar gärna om nån inte hänger med, på eftermiddagarna är det stopp överallt.
Bilfloran har ändrat sig jämfört med vad vi är vana med från TV, den typiska taxibilen är idag en Toyota Camry hybrid, gissningsvis 90%, fanns även en del Ford Connect, den klassiska Ford Crown Victoria är utdöd.
Polisen åker det vi här kallar Mondeo, nya modellen, fanns även en del polismålade Prius.
Vanligaste privatbilen är en stor svart SUV amerikansk el Japansk. Pickupen har inte hittat till New York, dom som fanns var mest mindre Japanska och kördes av hantverkare, och när det gäller yrkesfordon såg man en salig blandning udda farkoster, sopbilarna är opraktiskt stora och ofta pimpade/häftigt lackade. Bussarna är långa med boggie och ser ut att vara tillverkade på 50 talet, men dom körs bara på Avenyerna (nord/sydliga gatorna) och behöver sällan svänga.
Mitt besökstips i New York är Mariott hotel på W 45 th st/Broadway och den snurrande baren The Wiev högst upp i skrapan, bara att åka hissarna upp är en upplevelse och gratis, att sen ta en drink och snurra ett varv på en timme och få se NY från 360 grader är magiskt. Vi åkte även upp i Rockefeller, kostade 30 dollar per person och var mest en massa köande, hissen tog oss upp 67 våningar på 34 sekunder !!!

Sen åkte vi till Miami, och där var det nått helt annat, alla kör som dom håller på att somna, det går olidligt sakta, dom som vill gasa på lite gör det längst till höger !!
Här är det tvärs om mot NY, alla taxi är Ford Crown Victoria, privatbilarna en blandning som vi har här i Sverige, bussarna, dom få som finns, är moderna ledbussar.

Haiti. Här var vi på en ö där det inte fanns några bilar, bara traktorer som drog vagnar, så alla Amerikaner som ätit för mycket kunde fraktas utmed den 300 meter långa badstranden.

Jamaica. Där finns det Amerikanska lastbilar och Toyota. Japp, alla bilar, bussar, pickuper var Toyota, vi åkte på en utflykt 45 min enkel resa på vad dom kallade Hi Way, och utom Toyotor såg jag en Volvo 745, en Ford Sierra och en Suzuki Swift !!
Vi åkte i en större Toyotabuss med allt för svag motor, var runt 20 pers i den, i utförsbackarna var vi uppe i 120 km/h, uppför ibland nere på 1ans växel i 30 km/h och varvräknaren på rött, hur dessa farkoster håller att dag ut och dag in köra turister är en gåta.

Mexico. Här var det lite mer blandat, nästan alla bussar/vanar var amerikanska, liksom lastbilarna. Dom allra flesta personbilar/pickuper stod det Nissan på, udda modeller som vi inte har här, det fanns även en del VW, bubblor och Jetta/Vento.

Tillbaka i Miami, där hade vi bokat hyrbil, jag hade kryssat i Full size premium car, och fick en Toyota Camry !!
Inget fel på den bilen, men jag hade ju tänkt mig lite jänkegung.
Bilderna nedan talar väl för sig själv.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-05-04 09:35

Glömde en kul sak.
Åkte taxi, Toyota Camry i NY, språkade lite med chauffören, och uttryckte lite på skoj mitt missnöje att få åka Toyota när jag var i USA, men fick ett alvarligt svar tillbaka "Toyota är amerikanskt, Lexus kommer från Japan"

Uppdaterat: 2015-05-04 09:42

Trevligt att läsa ditt lilla resereportage, Rikard. Mera av sånt !

Uppdaterat: 2015-05-04 09:53

Härligt resereportage, Rikard!

Uppdaterat: 2015-05-04 11:26

När jag var i Miami -92, hyrde jag en Pontiac Le Mans och väntade mig lite jänkargung. På parkering stod en, vad vi i Sverige känner som Opel Kadett! Borde ha misstänkt något då priset var ganska billigt!

Uppdaterat: 2015-05-04 11:54

Jag missade starten på den här tråden, men kan instämma i mycket av vad som rapporterats. Jag har kört bil i Thailand, Malaysia, Australien, Polen och större delen av övriga Europa. Jag har åkt med som passagerare i Kina, Japan och USA. Någon skrev här får några år sedan att Polen är livsfarligt, och så har nog också varit så. Idag har jag både bil och motorcykel i Polen och tycker nog att det nu är ganska hyfsat, även om man borde ha ögon med split vision och inbyggd backkamera i hjälmen. Polisen är ofta ute längs vägarna med både fart- och alkoholkontroller. Jag är ju gift med en thailändska och hon har kvar sin bil i Bangkok, även om den används mest av "styvsonen". Vi brukar fara runt lite när vi är där och jag kan hålla med om att trafiken är värre än det mesta. De flesta kör som vilddjur och finns det en lucka längre fram i kön så satsar man allt på att genast fylla igen den. Filkörning existerar inte, man byter fil 2ggr i minuten och kör om där det är ledigt. Kina är likadant, omkörningar i 120-140 på det vi kallar vägrenen är vardagsmat även om det börjar på att ordna upp sig där också med kameror och intensifierad övervakning. Malaysia var okay, hyfsat lugnt och behagligt tempo tills jag kom in i Kuala Lumpur, det är visserligen några år sedan nu, början av 2000-talet, men visst var det ett äventyr. Australien och Nya Zeeland är mycket civiliserat, i mina ögon till och med lugnare än Sverige. Ganska hård trafikövervakning och tämligen dryga böter är vad som väntar. Dock läste jag nyligen att man tänker införa (eller möjligen redan har infört) fri fart på någon motorväg i norra Australien. I sydvästra Au finns även världens längsta asfalterade raksträcka, om jag inte minns fel är vägen spikrak i ca: 14 mil. Man åker från Melbourne västerut över "Nullabore" mot Perth, ca 135 mil genom ingenting och i slutet av sträckan finns den här rakan. Peter från Sydney kan säkert fylla i lite här. Det jag fastnade lite för i Australien är alla dessa V8 Holden "pickups" som jag tycker är ganska läckra, soppan är ju ganska billig "over there" så stora motorer florerar vilt. Japan är också civiliserat, inga större problem med "fartdårar" även om det stundtals är mycket trafik.

// Krister

Uppdaterat: 2015-05-04 18:46
Lite krokigt är också rakt

Är man i USA vill man ju köra Detroitjärn! Inget jäkla autobankrafs!

Uppdaterat: 2015-05-04 21:20

Tack Krister för ett kul och intressant reportage! :-)

Jag har kört bil i Florida vid två resor och noterat samma sak: det går inte fort.. Men, de är väldigt vänliga, många svenskar har mycket att lära när det gäller attityden...

Uppdaterat: 2015-05-04 21:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vadå von-klot ?? Toyota är ju amerikanskt ;)
Skämt o sido, Camryn jag hyrde var väldigt lite amerikansk, sportstolar i halvskinn med röda sömmar, växlingspaddlar bakom ratten för att nämna nått.
Snygga klassiska instrument på en trevlig panel utan en massa osymmetriska trianglar som dom har på vissa modeller här.

Uppdaterat: 2015-05-04 23:30
trasten skrev:

När jag var i Miami -92, hyrde jag en Pontiac Le Mans och väntade mig lite jänkargung. På parkering stod en, vad vi i Sverige känner som Opel Kadett! Borde ha misstänkt något då priset var ganska billigt!

Haha, ja likheten med Le Mans från 70 talet och en Kadett är ju lika med noll.

Bilen jag hyrde var också skapligt billig tycker jag, betalade 470:- för bilen med fria mil en dag ink alla försäkringar som man behöver, på plats betalade jag 20 dollar extra, då behövde jag inte tanka bilen, jag hämtade den på ett ställe och lämnade på ett annat.
Dock blev vi blåsta av en taxichaufför. Vi klev av båten i Fort Lauderdale, och hade bokat bilen på närmsta station, på skyltarna vid terminalen stod det "Endast taxametertaxa, ej fast pris"
När vi sagt var vi skulle sa chauffören "15 dollar" okej sa vi i brist på annat, väl framme stod taxametern på 4,60, och chauffören frågade också varför vi inte tog bussen från terminalen som var gratis till området där hyrbilsfirmorna låg.

Uppdaterat: 2015-05-04 23:56

Om nån vill veta hur det var att kryssa i Kariben med värdens största fartyg Oasis of the sea, kan jag berätta det också, men det tillhör väl inte avdelningen bil och trafik.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-05-05 00:10

...sen finns det ju flera mått än längden som kan avgöra vilket som är störst... Världens längsta är en sak, världens största kan vara en helt annan sak även om jag personligen inte har en aning när det gäller dessa fartyg. Men jag ser fram emot en reseberättelse från Rikard !

Uppdaterat: 2015-05-05 06:56