Vi Bilägares forum

Toyota (Corolla) Verso med dieselmotor, nått att ha?

Toyota (Corolla) Verso med dieselmotor, nått att ha?

I den ständiga jakten efter en familjetransport så upptäckte jag Toyota Verso som finns med två dieselmotorer, 136hk och 177hk. Vilken är vettigast att äga? jag söker inte en projektil men vill ändå att det ska hända nått när man trycker på gasen. När är det dyr service, och när ska partikelfilter bytas (om det nu ska bytas)?

Avser -06, -07 och -08.

Uppdaterat: 2011-10-25 09:51

Kommentarer

Kanske bäst att tillägga att Toyota gör det "leifer" ! ;-)

Uppdaterat: 2011-10-25 13:18

Grym info Shogun. Ovärderligt för en som går i köptankar. Varför har Toyota kvar namnet Corolla i Verso men bytte till Auris på småbilen?

Uppdaterat: 2011-10-25 15:19

Ja det var vettig info "Shogun",...men jag förstod inte riktigt intervallerna.
Har Auris "fasta" service-tillfällen eller bestämmer bilen det?
Dessutom kostade de senare service-arna mindre då de egentligen borde kosta mer?
( brukar ju vara "brukligt" att de hittar något mer att byta men det är ju kanon att inget annat är bytt t.e.x bromsklossar e.t.c )
Själv har jag nu också en bra kontakt med "Min" verkstad men de vidhåller att oljor e.t.c har blevit dyrare,men då jag idag får rabatt så ligger ändå kostnaden lägre än tidigare vilket ju är bra.

Rustan: Corolla eller Avensis Verso finns inte mer utan heter bara Verso. :-)

Uppdaterat: 2011-10-25 18:13

Min granne kör en Avensis med den stora dieseln och klagar högljutt över bränsleförbrukningen, men den får gå ganska hårt.
Men jag har tittat lite på kostnaderna för diesel jämfört med bensin.
Just nu är dieseln 46 öre dyrare än bensin och en kompis inom petroleumbranschen påstår att det bara är början.
Det är brist på diesel och överskott på bensin.
Lägger man sedan till den märkliga skattebestraffningen för diesel måste man köra några extra mil för att det ska löna sig.
Hur mycket beror narurligtvis på vilken bil det handlar om.

Uppdaterat: 2011-10-25 18:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att Toyota har korta serviceintervaller samt byter växellådsolja var 6000:e mil är ett bevis för hur seriöst man ser på långtidskvaliteten, att bilen ska hålla i längden.Toyota verkar inte riktigt lita på longlife-service.
Toyotas "berömda" återkallningar är även de ett bevis för samma filosofi.

Namnet Corolla försvann vid senaste modellgenerationsskiftet, sedan dess heter modellen bara Verso.

Uppdaterat: 2011-10-25 19:27

Kladda inte ner tråden med en massa ovidkommande bladder nu, det var jag som rekomenderade killen att skriva här och kanske få några kloka ord av Hanzzon.

Uppdaterat: 2011-10-25 22:17

Rikard

Att du inte rekommenderade killen att skriva ett meddelande direkt till Hanzzon. Känns ju som ett lite smidigare sätt att kommunicera på.

Uppdaterat: 2011-10-25 23:42

Tack för förtroendet och precis som Shogun nämner har vi mycket riktigt just en sån här Corolla verso-06:a med 136hk dieseln som vi servat som bevakningsbil sedan ny och första servicen som gått över 45 000mil nu och det har den gjort imponerande bra kvalitetsmässigt utan dyra haverier för kunden hitills där det allvarligaste varit startmotorbyte samt byte av generatorkolen samt bromsskivorna fram vilket första av dessa saker byttes först vid 35 000 mil och senare...
Jag skulle rekomendera just denna 136hk version av 2,2-liters dieseln då 177hk är onödigt stor och stark och 136hk som även den går väldigt bra går betydligt snålare.
Kan tillägga att båda dessa motorer har 6-växlade lådor och lågt motorvarv på högsta växeln.
MEN! Jag skulle även lägga in en rekomendation om att titta på samma bil med tex 1,8 bensin som räcker för de flesta och går snålt även den motorn (finns både med automat samt 5-växlad man i dessa fall) samt har billigare skatt.
På detta är i regel dieselarna lite dyrare att serva då det tex går mer olja i motorerna och med den största 177hk-motorn som Shogun har krävs dessutom en lite dyrare olja för D-cat partikelfiltret.
Dessutom är som Saabnisse inne på dieseln dyrare än bensin nu så det är mycket den lite lägre förbrukningen i dieselmotorn ska tjäna in.

Servicepriserna skiljer sig inte nämnvärt mellan Shoguns Auris 177hk diesel jämfört med Corolla Verso (eller Avensis) med samma 177hk diesel och de andra motorerna är som sagt snarare billigare att serva och Shoguns prisexempel stämmer ganska väl med de priser vi tar för dessa servicar med Toyotas orginaldelar och var 6000:e mil är som sagt den största servicen.
Alla motorer i Corolla Verso har underhållsfria kamkedjor oavsett diesel eller bensin så det är inget man behöver oroa sig för så länge servicen sköts och partikelfiltret i D-cat sägs vara underhållsfritt och vi har bara bytt detta på en Avensis diesel som var servad på "Runt hörnet direkt" med motorolja som inte visade sig vara anpassad/godkännd för partikelfilter vilket riskerar att förstöra filtret.

Det viktigaste är att köpa en bil som är servad och skött som den ska, gärna på Toyota så man med större säkerhet vet att man tex bytt allt som saka bytas vid servicearna, det är mer viktigt än exakt hur långt bilen gått.
Följer man detta och fortsätter serva bilen rätt så får man med stor sannolikhet en driftsäker och problemfri bil många år frammåt!
Ps: Kom i håg att Toyota lämnar TKG (Toyota kvalitétsgaranti) om du funderar på en begagnad där tills bilen blir 8 år gammal eller har gått 15 000mil medans andra bilfirmor bara lämnar någon månads garanti, detta tycker många kan vara en bra extra trygghet.
-Lycka till!

Uppdaterat: 2011-10-26 00:21

Tack så hemskt mycket för kunskapen i Toyotadieslar, jag är helt novis i ämnet då jag själv aldrig suttit i en Toyota hela mitt liv, men nu känns det verkligen som det är dags att göra ett försök även på detta märke.

Jag kör ganska mycket bil men främst är det karaktären på dieslar som lockar mig med sitt bottendrag. Av mina 10år av körkortsägande har jag kört diesel i 9 av dom.

Hanzzon: Har 136hk inte något partikelfilter? Eftersom jag tolkar det som att du har lite kunskaper mellan de olika motorerna, hur pass mycket "piggare" är 136hk diesel kontra 1,6 bensin Manuell? (En kollega äger en sådan, och lättare att prova den än köra 10mil till närmsta 136hk-Verso som finns på blocket)

Jag skulle också vilja veta vad snittförbrukningen är på 136hk-varianten, samt om dieselvärmare är standard eller något man får hålla ögonen efter om man efterfrågar detta?

Uppdaterat: 2011-10-26 09:33

leifer, jag har aldrig reflekterat över detta då jag aldrig känt att bensinmotorer faller mig i smaken och skulle aldrig drömma om att ha nått annat än oljebrännare i brukshinken :)

Nu har jag i alla fall varit på provkörning i en Corolla-Verso 1,6L 110hk. Hoppas någon kommer säga att D4D 136hk är en betydligt trevligare bekantskap för detta var på gränsen till hemskt :)

(Om någon vet var jag kan hitta faktablad om Corolla Verso -07 till -09 så skulle jag vara mycket tacksam, jag har sökt på toyotas hemsida men det verkar inte som de handahar detta.)

Uppdaterat: 2011-10-26 16:23

Alriksson:

Broschyrer över gamla Toyotor finns här (Toyotas broschyrarkiv):

http://www.toyota.se/forms/broschyrer_arkiv.aspx

Corolla Verso 07:

http://tims.elanders.com/webbroschyr/broschyrarkiv/cov_pf_0705web.pdf

Uppdaterat: 2011-10-26 16:56

Behöver vi verkligen ifrågasätta huruvida en Dieselmotor håller bättre än en Bensinmotor?
Vore inte en Dieselmotor överlägsen på i stort sett alla punkter så hade de inte gått att sälja till ett för högt pris i ett "antidiesel-land" som Sverige.
Om det sedan "lönar" sig att fortsätta åka Diesel här eller om man behöver kraften....Ja det är en helt annan fråga!
Trodde inte att jag skulle sakna min Hdi då den nya bilen har en modern Bensinmotor med Turbo men bilarna går inte att jämföra alls....dessutom,en småbil som drar 0.8 är "sådär"!!!

Uppdaterat: 2011-10-26 22:33

leifer,
Din åsikt i ämnet/Ditt försök att övertyga om att en bensinare skulle vara ett bättre köp är förvisso intressant, men kommer inte ändra min inställning i den här frågan.

För att även jag ge mig in i leken så är min erfarenhet att dieslar bråkar mindre än bensinbilar, det är helt enkelt mer saker som kan gå sönder på bensinmotorer. MEN, när en diesel väl börjar bråka så har du ett litet helvete oftast. Alger i tanken, smygläckande spridarrör, trötta spridare osv.

Uppdaterat: 2011-10-27 08:35

Vi pratar om samma sak,..men ändå inte "Leifer"!
Hur staten väljer att beskatta våra fordon ( oftast helt ofattbart ) har inget att göra med hur bra en Diesel eller Bensin motor håller.
Ditt argument "nr1" var att det inte fanns några argument för att en Dieselmotor håller bättre än en Bensinmotor!
Hur generaliserar man det? ( pedantskött Volvo B23 mot vilken ny Turbo-Diesel som helst? )
En Dieselmotor ÄR slitstarkare men vi måste ju hålla oss till saken och inte jämföra nytt med gammalt,smått med stort o.s.v
En Dieselbil med sitt höga inköpspris och skyhöga beskattning passar inte för alla om vi håller oss till den ekonomiska aspekten. ( miljödebatten orkar jag inte heller blanda in )
Håller därför med dig om att det finns andra alternativ för den som inte bryr sig om vridmoment och inte kör så mycket och bara vill ha en så billig bil som möjligt.
Men aldrig tidigare har jag hört om någon som på riktigt inte tror att en Dieselmotor rent generellt är betydligt mer överlägsen en Bensinmotor vad gäller dess slitstyrka.
Vet inte vad du håller som referens MOT Dieselmotorn eller hur du blandar dina tankar men oavsett vad så handlar allt om vilket behov man har.

När jag för 4 år sedan köpte min första helt nya bil så blev det en Diesel ( C3 Hdi ) då den var miljöklassad och man fick en massa utrustning och rabatter som inte var tillgängligt på Bensinalternativet som dessutom bara hade 73Hk.
När Nya C3 introducerades blev det med en svagare motor,mindre utrustning och ett mycket högre pris. ( för mycket pengar enligt mig som ville ha en "billig" småbil )
Därför blev det en Clio 1.2T med 100Hk som kostade drygt 50.000kr mindre och den var då dessutom bättre utrustad och har bättre garantier.
Trodde inte att jag skulle sakna någon effekt då jag inte är någon rallyförare men skillnaden är så märkbar att det är störande! ( dock inte så störande att det motiverar prisskillnaden ) ;-) Ett annat "aber" är att bilen med min körning ( mest korta turer i byn )
Drar ca 1dl mer än den Volvo 765Td ifrån -87 som jag ägde under många år ...köpt för ca 15 år sedan. C3:an drog också för mycket enligt mig ca 0.56l/m utslaget över 6.000 mil men det verkar som att jag har kört hårdare än vad jag varit medveten om själv då jag nu saknar kraften trots allt.
Kostnadsmässigt kommer ändå Clion att vara en billigare bil att äga och när man inte vet hur bränsleskatten kommer att se ut så ter sig Dieselbilen som ett osäkert kort för många privatister ....men det har som sagt inget att göra med "vilken motor som är bäst"´

Vad gäller försäkringspremien så har jag aldrig hört något om att den skulle vara högre för en Dieselbil p.g.a många tankar fel bränsle! ...Vet knappt om det ens finns någon statistik för skador orsakade utav detta!
Det har hänt vår familj två gånger då bilarna har lånats ut och feltankats i samband med detta. Verkstäderna ( Både i Sverige och Danmark ) hade aldrig sett ett haveri i en Dieselmotor orsakat utav feltankning. ( man tömmer oftast bara bränsletanken/ledningar och byter bränslefilter ) ...Tydligen väljer dock vissa verkstäder att råna sina kunder då det sker och som redan sagts så händer detta ofta,själva betalade vi 2000kr. ( uppfattningen utav motorras är betydligt mer vanlig än att det faktiskt sker )
Försäkringen vet jag däremot utgår ifrån så mycket annat men att en Dieselbil skulle vara dyrare är inte min uppfattning. ( i alla fall inte då bilarna är nya )

Uppdaterat: 2011-10-27 12:07

(Sen kan man köpa båtdiesel för 5:-/litern och köra sin dieselbil med. Försök göra det på era bensinare ;-) )

Uppdaterat: 2011-10-27 13:08

Varför röra till tråden så fullständigt om diesel kontra bensin Leifer?
Det stämmer som jag sa att moderna dieselar visserligen i regel går bra men de har även fler delar som kan strula och ofta strular på många moderna dieselbilar jämfört med äldre dieserlar vilket många inte tror, bla EGR-ventiler och partikelfilter samt att dieselarna oftast är lite dyrare att serva men allt detta skiljer sig mellan märken/modeller.

Men om trådskaparen är dieselfrälst och vill ha dieselns fördelar och kan ta dess nackdelar så tycker jag att han ska köpa en diesel.

Alriksson, Jag tror 136 hk versionen bara hade nån slags partikelrening i katalysatorn men inget riktigt partikelfilter som D-cat hade (177hk) men se det som en fördel då risken för strul minskar och inte en enda pryl i avgasreningen eller motorstyrningen har strulat på den 136hk vi servat under dessa 45 000mil vilket är otroligt imponerande!

Corolla Verso D4D 136 hk går inte ens att jämföra med inroparen 1,6 bensinare, 1,8 bensin är klart piggare med nästan 130hk där men inte heller den är riktigt lika pigg som 136hk dieseln så det går som sagt inte jämföra de två första med varandra och dieselarna var som sagt även 6-växlade.
Snittförbrukningen vet jag inte så mycket om men Toyotas andra mellandieslar är moderna och går rätt snålt och fint, jag har både en kompis med en Avensis-05 D4D 150hk samt en bror med en Avensis-04 D4D 116hk och båda dessa går att köra på ca 0,5 liter milen, dock kanske biltypen i Corolla verso har lite högre luftmotstånd än en personbil som ökar förbrukningen en del men jag tror inte den drar mer än någon konkurrent i bilklassen åtminstonde.

Om den har dieselvärmare standard har jag faktiskt inte heller helt koll på vilket jag kanske borde men jag vet att detta sitter orginalmonterat på både Avensis och åtminstonde vissa Auris med dieselmotor men jag har aldrig tex varit med om att värmen på bevaknings-verson varit dålig eller lagat nån värmare på den under dessa mil vilket man kan tycka att man borde ha gjort i så fall så jag vet ärligt talat inte hur det är på just Corolla verso, du får som sagt hålla ögonen öppna för hur det kan ligga till med det då...

Uppdaterat: 2011-10-29 01:43
leifer skrev:

Jes, min poäng var ändå att skillnaden, oavsett hur den är, saknar betydelse för normalbilisten. Det blir istället en avvägning som det Hanzzon skrev, dieseln är dyrare i service och inköp än bensinalternativen för Toyota. Dock var det också som jag sa, att bensinmotorer utan överladdning eller hjälpmotor (elmotor) blir aningen för klena många gånger och att man måste växla mycket aktivt pga det. Och det påverkar då också körglädjen och körkomforten. Det blir också så att Toyotas bensinmotorer varvar högt på motorväg.

Min 1,8 med CVT-låda gör 120 på 2200varv, inte är det högt inte!

Uppdaterat: 2011-10-29 09:21

Jaja vi säger väl så då, men jag tycker ju inte nödvändigtvis att det är enbart en turbo som behöver göra en motor roligare, starkare eller bättre jämfört med en modern bensinmotor utan turbo och en bensinturbo slukar även enormt mycket mer bränsle vid belastning än en modern dieselturbo så bensinturbon har stora nackdelar förbrukningsmässigt om man nu verkligen behöver kraften för att tex dra en husvagn, behöver man inte kraften är en bensinare utan turbo ett utmärkt val för de flesta.

Men killen var ju som sagt dieselfrälst så då är det ju hur enkelt som hälst att rekomendera honom dieselversionen av Corolla Verso som han var ute efter.

Ps: De steglösa lådorna i de nyare Toyorna som tex Avensis och Rav-4 kan visst "låsas" och även växlas manuellt i 7-växlar/steg om jag inte minns fel via tex paddlarna vid ratten numera Leifer, så den kritiken verkar man ha man tagit till sig.

Uppdaterat: 2011-10-30 01:58

Man kan tex spåna vidare på om det i så fall inte är vettigare/mer kostnadseffektivt med en turbo med variabel turbogeomitri i stället för en dubbelturbo och så vidare men faktum kvarstår i denna tråd; Killen vill köpa en Corolla Verso som varken har bensinmotorer med turbo eller dieselmotorer med dubbelturbo så varför blanda in allt detta när vi vet vilka alternativ som finns, det blir ju lite onödigt och utan nytta för honom vilket var det jag menade...

Uppdaterat: 2011-10-30 21:24

Bmw är ganska kännda för att göra dieselar med finfin körbarhet och ganska "roliga" motorer annars vilket jag i det mesta håller med om. Bmw har väl förutom variabel turbogeometri även elektriskt styrda turboaggregat på åtminstonde de värre dieselmodellerna i stället för den traditionella Wastgate-klockan med vacumstyrning, har nämligen själv bytt ett par sådana Bmw aggreggat med elstyrning på tex E60-modellens 535 diesel vilket inte blir billigt men bilarna går förjäkla bra när dom går åtminstonde men det är ju lite effekt i dom också. :)

Uppdaterat: 2011-10-30 23:23

Rickard skrev:

"Kladda inte ner tråden med en massa ovidkommande bladder nu, det var jag som rekomenderade killen att skriva här och kanske få några kloka ord av Hanzzon."

Lite lustigt att det var just när Hanzzon kom in i tråden som bladdret tog fart. Ivrigt ackompanjerad av sin trogne vapendragare leifer.

Uppdaterat: 2011-10-31 08:44
leifer skrev:

Hanzzon med tanke på att du undviker att svara så att gissar jag att Toyotas 1,4 + 2,0 + 2,2 liters diesel i t.ex. Auris är av typen enkel turbo utan variabel geometri (fast). Även produktbladet skvallrar om det eftersom man inte nämner nåt om variabel, liksom att effektuppgifter om HK och NM, och på vilka varvtal, indikerar det också. 177 hästar i 2,2 är väl rätt ok men känns som onödigt stor cylindervolym och därmed vikt, tillverkningskostnad och förbrukning. Sen finns ju alltid möjligheten att trimma lite på eftermarknaden.

Sannolikt är det samma motorer (iaf 2,0 och 2,2L, men inte omöjligt även 1,4) men med olika vevaxlar (2,2 är en strokad 2,0:a helt enkelt) vilket gör att det snarare är tvärt om, man håller tillverkningskostnaden nere genom att använda samma block och topp, kanske även kamaxlar. På detta vis kan även mycket kringdetaljer som insug och grenrör användas gemensamt.

Kan inte svära på att Toyota gjort så, men det är ganska vanligt förekommande annars. VAGs dieslar 90-105-140-170hk är samma motor, t.ex. (men de reglerar det via mappningen)

Uppdaterat: 2011-10-31 10:59

Leifer, Anledningen till att jag inte svarade på om dessa Toyota-dieselar har variabel geometri var att jag inte vet detta och jag har heller inte bytt ett sånt aggregat än och jag svarar helst inte på frågor jag inte vet.
Däremot vet jag att Toyota haft denna teknik sedan år 2000 tror jag i tex vissa Hilux mfl så jag vore lite förvånad om inte dessa turbo-agg hade denna teknik i Corolla Verso men jag vet som sagt inte det.

Vad är det för övrigt som inte stämmer i mina svar eller är sånt dravel Rustan som retar upp dig?

Uppdaterat: 2011-10-31 12:56
leifer skrev:

AlrikssonKolla in trimfirmorna också, där kan du läsa mer exakt hur mycket en trimning ger. Finns mycket man kan göra i efterhand med chip och turbotryck. Även om det väl är så att Toyotas dieselmotorer skulle behöva dubbelturbo alt variabel geometri, för att bli riktigt moderna.

Har inte avsikten att trimma min tilltänkta bil.

Vad är det du anser är föråldrat med Toyotas dieselmotorer? Common Rail använder såvitt jag vet samtliga tillverkare idag?

Uppdaterat: 2011-10-31 13:14

Vill du ha en hållbar motor "leifer" så köp en Scania på 16 liter .... Den har kraft så det räcker och går garanterat aldrig sönder.
Down-sizar man den några gånger så har man en Hilux eller nåt ...även den oförstörbar
helst då på 2.4 liter och utan Turbo,...jag menar att alla har ju inte bråttom eller behov utav att vara så moderna eller strömlinjeformade.
Vilken tur att det finns en bil för alla.

Uppdaterat: 2011-11-01 15:24