Vi Bilägares forum

Lagligt diodlampor vs miljövänligt bil.

Lagligt diodlampor vs miljövänligt bil.

Hej, jag har en ny miljöbil, bilen har från fabriken vanliga glödlampor.

Tanken är att minska bränsleförbrukningen , ännu bättre diodlampor drar mindre ström och bilen ser snyggare ut.

Men jag undrar om det är lagligt att byta belysningen i en fordon om man respekterar och använder samma färg som bilens glaslykta har.
tex.

röd glaslykta :röd diod
vit glaslykta : vit diod
blinker vit glaslykta : orange / gul diod.

Det finns också på marknaden E-märkta diodlampa som jag har förstått dem är godkända att använda i bilen.

Numera ser man många bilar med diodlampor som till ex. positions, back och broms diodlampa även med xenon lampor framme.

Var ligger gränsen med diodlampor ljusets intensitet för att bli godkända och inte blända mötande fordon.

Om man har en miljöbil borde det inte bli logisk att också ha diodlampor i bilen som drar mindre ström för att minska bränsleförbrukningen samt att bilen skulle klassat som snål och sparsam bättre för miljö.

Idag pratade jag med en polis via telefon, och förklarade jag mina funderingar om diodlampor, han sade att jag får inte ändra nånting i bilen.

Men hur kan man förklara att det finns även vissa bilar som kommer från fabriken som har redan installerad diodlampor.

Hoppas jag att ni experter kan hjälpa mig, det är säker att det finns flera som undrar detta.

Jag köpte bilen utan vinter däck, därför att jag hade redan nya dubbade däck från min gamla bil.
Frågan är om bilen betraktas eller klassats som miljöbil om jag kör med dubbade däck eller måste jag använda dubbfria vinter däck?

MVH
Alexander.

Uppdaterat: 2011-09-20 14:50

Kommentarer

Lampor i parkeringsljus, blinkers, nummerplåtsbelysning osv. går ju bra att byta mot dioder under förutsättning att de har samma ljusstyrka, men ur energisynpunkt kommer det att dröja väldigt länge innan du sparar in kostnaden.
Däremot kan det ju vara skönt att slippa byta lampor om de går sönder ofta.

Uppdaterat: 2011-09-20 16:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur mycket bränsle drar lamporna egentligen?
Om man räknar lite på det och antar att effektbehovet sjunker från 100w till 10w och att de behövs 25hk (18kW) för konstantfart i 100km/h och att verkningsgraden för motor och generator är 25%
Då står de 100W:en för 2% av förbrukningen genom att byta till sammanlagt 10W LED så spar du i dessa antaganden 17öre/mil om bränsleförbrukningen antas vara 0,7l/mil á 14kr/liter.
Har du funderat på vad AC:n drar? Eller radion? Eller takräcket som satt på ett par extra dagar?

Uppdaterat: 2011-09-20 16:22
ehijne skrev:

Hur mycket bränsle drar lamporna egentligen?
Om man räknar lite på det och antar att effektbehovet sjunker från 100w till 10w och att de behövs 25hk (18kW) för konstantfart i 100km/h och att verkningsgraden för motor och generator är 25%
Då står de 100W:en för 2% av förbrukningen genom att byta till sammanlagt 10W LED så spar du i dessa antaganden 17öre/mil om bränsleförbrukningen antas vara 0,7l/mil á 14kr/liter.
Har du funderat på vad AC:n drar? Eller radion? Eller takräcket som satt på ett par extra dagar?

----o-----------------o-------------------------o-------------o------------

Hej ehijne.

jag förstår vad du menar att kanske jag inte kommer att se stor skillnad som du har beskrivit, men vad jag ville komma fram är att många bilägare tycker att bilen ser bättre ut med diolampor.

Och jag blev nyfiken att ställa en sån fråga till polisen och höra vad de säger, när jag förklarade att det finns redan många bilar i trafiken som har såna lampor.
Då svarade han jo men du får inte ändra lampor i bilen.punkt slut...
Och jag vill göra som saabnisse säger montera diodlampor i : parkeringsljus, blinkers, nummersplåtsbelysning,

jag har redan byt innerbelysning i bilen till vita diolampor.
Resultat vilken stor skillnad snygt, fräsch och klart ljus, sen nästa steg var det tänkt exterior lampor.
Man vill faktisk lägga lite touch i bilen sin egen personlighet och styling också.
Jag ska kolla på bilbesikningen och höra vad de säger.
Tack för svaret.

Uppdaterat: 2011-09-20 23:49

Det är nog ingen ide att fråga Bilbesiktningen, många där vet inte mer än polisen du frågade.
Det är bättre att kolla här:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Fordonsbelysning/

Du sparar väldigt lite energi genom att byta till dioder, men det finns ett smart sätt att spara pengar på, nämligen om bilen är försedd med xenonlampor som varselljus, kan man spara på utgifter för dessa svindyra lampor genom att montera diodramper.
Det finns E-märkta, godkända på bl.a. Biltema för ca 600:- paret.

Uppdaterat: 2011-09-21 13:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det jag är mest kritisk till på många av dessa diodlampor som säljs är att kvalitén är alldeles för dålig, det var åtminstonde största anledningen till att jag testade byta ut mina 5w p-ljuslampor på en av mina Lexusar förr, just för att slippa byta lampor och att man därmed skulle tjäna in det väldigt mycket högre priset men dessa dioder höll bara lite drygt ett år vilket inte är det minsta längre än vanliga glödlampor och under all kritik för en lysdiod som bra gjord i princip ska ha möjlighet att hålla bilens liv ut!
Har även bytt ut diodlampor i bilar som kunder själv monterat av samma anledning som mig som även dessa har gått sönder alldeles för fort som vi monterat i vanliga glödlampor i igen...

Vi servar fö. både någon Lexus och många Toyotor med LED-bakljus (samt i vissa fall framljus) orginal och dessa ska enligt Toyota normalt aldrig behöva bytas ut och vi har inte heller bytt någon än under dessa över 5år det suttit på bilarna hitills. Däremot har vi bytt ut LED-bakljus (=hela baklycktan) på några nyare Audi och då försvinner ju halva idén med LED-ljus i min mening och det blir väldigt mycket dyrare än att byta en vanlig glödlampa om det hade suttit i dessa Audi i stället...

Uppdaterat: 2011-09-21 21:16

Japp där är det inga problem att byta, betydligt värre dock att byta baklampor på 745/945 som visserligen går men det är inte roligt...

Mmm lampor som inte lyser jämnt håller ju betydligt längre...
Kanske därför vi i princip aldrig byter instrumentbelysning på några Toyota/Lexus under åtminstonde de senaste 10 åren (vilket är en dyr rivning för att komma åt på många modernare bilar) eftersom dessa brukar ha en ljussensor som i andra länder slår på ljuset automatiskt när det blir mörkt, men här i Sverige med halvljusautomatik slås "bara" instrumentbelysning m.m på eftersom detta inte behövs dagtid, jag hade detta på min förra Lexus från -01, Avensis har haft detta sedan åtminstonde -03 och jag tror även att Priusen har det (faktiskt inte tänkt på det där). Man kanske även använder sig av lysdioder till instrumentbelysning det vet jag inte då jag inte skruvat upp någon nyare men nån anledning måste det ju vara till att dessa verkar lysa hur länge som hälst...

Uppdaterat: 2011-09-22 00:15

PSA-gruppens bilar har auto-läge på ljusomställaren, vilket i Sverige enbart påverkar instrumentbelysningen - dvs, när det är mörkt ute så tänds instrumentbelysningen, och när det är ljust så är instrumentbelysningen släckt.

Fast i PSA-bilar med digital panel så är det tvärtom. :) Dvs, det är full styrka på displayer m m i dagsljus, och är det mörkt så dimmas de ner för annars blir de för skarpa.

Gällande din fråga om däcken...
Miljöbilsdefinitionen i Sverige utgår från Co2-halten som fordonet släpper ut i en laboratoriekörd testcykel, under 120 gram Co2 är det mijöbil. Vilka däck man har på bilen är ingen faktor för miljöbilsdefinitionen.

Så från statens synvinkel spelar det ingen roll om du har dubbdäck eller kör dubbfritt, en miljöbil är miljöbil vilket som.

Uppdaterat: 2011-09-24 12:19

På firman monterades extraljus på en XC90, helt enligt instruktioner, men det gick inte att få dem att fungera.
Det visade sig att det inte fanns någon jord till reläet trots att kabeln var ansluten.
Genom att ta bort en polsko från batteriet, vänta några timmar innan återanslutning och vips, lärde sig datorn att en ny enhet var ansluten och ljuset fungerade.
Är det någon som vet om det är lika enkelt på andra bilar?

Anledningen till frågan är att ett par grabbar tänker montera på diodramper som extraljus på sina bilar, en Golf och en Citroen.

Det kanske inte är helt riskfritt att göra systemet strömlöst, en granne glömde stänga bakdörren på sin Rover och det drog naturligtvis ur batteriet helt.
Trots laddning av batteriet var bilen död och krävde en bärgning till verkstad för en omprogramering.
1600:- bortkastat!

Uppdaterat: 2011-11-15 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag öppnar den här tråden igen för att här nämns DRL-ramper som man med fördel kan montera för att slippa köra med de svindyra xenonlamporna tända under dagtid.
Nu har det ju kommit flera ramper med pris från 350:- paret (Jula), 500:- (Biltema), 600:- (Xenonkungen) som exempel.
De kan ju kopplas så att de lyser tillsammans med parkeringsljuset via ett relä som kopplar bort dem på halvljuset tänds.
Är det någon som har erfarenhet av de här billiga ramperna?

De kostar ju mindre är en xenonlampa och eftersom min högerlampa börjar bli rosa är det dags för byte.
Igen!

Uppdaterat: 2013-10-03 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre