Vi Bilägares forum

Hyundai i40

Hyundai i40

Hej!

Någon mer än jag som kört nya Hyundai i40? Ge gärna era synpunkter och vad ni tyckte om bilen. Jag gjorde det förra veckan och det var en mycket positiv överraskning! Imorgon ska jag prova den automatväxlade versionen. Bilen är i mina ögon mycket snygg i verkligheten! Och jag satt förträffligt i bilen med mycket bra inställningsmöjligheter för stolarna. Förvånansvärt lång skjutmån på stolen som gjorde att inte ens jag behövde ha stolen i bakerstaläget. Desseutom med mycket bra benplats kvar även i baksätet.

Jag tror att Hyundai här har en storsäljare. De har passerat Avensis,Mondeo,Insignia,Passat även om inredningskvaliten på plaster invändigt inte når upp till Passat. Men det kan jag leva med. Bilen är helt enkelt mycket prisvärd i jämförelse med konkurrenterna. Och hela femårsgaranti utan milbegränsning. Men frågan är ska man välja bensin eller diesel,vad blir billigast? Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2011-08-30 00:10

Kommentarer

Handlarna verkar tro på bilen iaf, jag jobbade hos en återförsäljare igår, och det stod nya i40 överallt.
Som sagt, den är snygg, tyvärr hann jag inte prova den.

Uppdaterat: 2011-08-30 10:03

Shogun, jag tror på bensin numera.
Jag tror att om man inte kör många mil/år blir det byrare med diesel.
Sedan kommer efter ett antal mil kostnader för partikelfilter m.m.
Dyrare service.
och jag tror även att bränslet blir gradvis dyrare än bensin.

Men det finns ju även fördelar.
Genom den enorma lobbyverksamhet som svenska motorjournalister gör för dieseldrivna bilar kan man kanske räkna med ett högre andrahandsvärde.
Och att man måste lägga till för att få en bränsledriven värmare för att inte frysa i bilen kan ju vara eb fördel eftersom den är suverän som parkeringsvärmare.

Uppdaterat: 2011-08-30 12:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det någon som vet vad det är för automat växellåda Hyundai andvänder i i40?

Uppdaterat: 2011-08-30 14:23

Det verkar iaf inte vara några större problem med Hyundais dieselmotorer vad jag hört, jag frågade nyligen grannen om hans Santa Fe diesel (nya modellen), men han hade inget att raportera efter 27.000mil. På bilverkstaden jag jobbade för 6 år sen bytte vi lite utslitna vipparmar till kamaxeln på Trajet dieslar som gick som taxibilar vid runt 35" mil och hade tveksam servicehistoria, men det var ju på bilar som idag är 10 år gamla.

Uppdaterat: 2011-08-30 21:35

Hyundai tar helt klart kliv frammåt för varje nya modell och kvalitén är inte dåligt trots det oftast rätt låga priset, dock är man enligt mina erfarenheter inte riktigt på Toyota-nivå på det området ännu men man blir som sagt bättre och är inte alls dålig.
Har du förresten kollat Partikelfilterpriset för Dieseln Shogun?
Vet att Hyundai varit hutlöst dyra där då detta kostade omkring 28 000kr för nya modellen Santa Fe CRDI som exempel vilket känns lite väl även om det "inte ska behöva bytas"...

Uppdaterat: 2011-08-30 22:42

Hmm är verkligen i40 kombi så billig/prisvärd då Shogun?

Jag kollade Hyundais hemsida nu och jämförde lite med Avensis kombi 1,8 valvematic som kostar 241 650kr med Business-paketet och 257 000kr med även steglös automat.
i40 Kombi 2.0 man 6-vxl Business kostar 254 900kr och med 6-stegad automat 269 900kr och dessa bilar har faktiskt snudd på identiska prestanda trots Hyundais större motor, men Avensis drar 0,67L/milen med automat medans i40 drar 0,72-0,77L/milen med Automat beroende på fälgar (läs det finstilta ** längst ner i broschyren) så jag tyckte ju snarare att det var Avensis som var rätt prisvärd i den jämförelsen och inte alls för dyr jämfört med i40?

Personligen tror jag faktiskt att det totalt sett blir billigast att köpa bensinare när dom är såpass snåla som tex Avensis då det inte skiljer tillräckligt mycket till dieselns fördel, dieselmotorerna är ju dessutom betydligt dyrare att tillverka/köpa, en merkostnad man förmodligen inte får igen när man ska sälja bilen samt att dagens dieselar är väldigt avancerade och i regel har betydligt dyrare delar om nått strular jämfört med en bensinmotor.
Är dieseln sen inte miljöklassad så blir ju skatten klart dyrare än motsvarande bensinbil vilket även det ska köras in så jag skulle köpt en bensinare om jag inte skulle dra väldigt mycket tunga släp eller liknande och vara beroende av en dieselmotors bättre vridmoment.

Uppdaterat: 2011-08-30 23:25

Ja ska du ha såpass mycket utrustning blir priserna kanske helt andra.
Om du nu ändå funderar på en diesel och ska ha en automat så är precis som du säger inte Avensis Diesel alls särskillt snål med sin konventionella automatlåda som verkar ta mycket kraft.
Toyotas dieselmotorer i övrigt går snålt kanske med undantag för de största med 177hk.
Har både en bror som har en Avensis 2,0 D4-D-04:a samt en kompis som har en Avensis 2,2 D4-D-05:a men med 150hk som båda går att köra på under 0,5L/milen och även ligger däromkring i snitt så det är snåla motorer.

Hur Hyundai är i garantiärenden vet jag inte men jag skulle tro dom är hyffsade, dock förvånar det rätt låga betyget för Hyundai i tex Autoindex ägarundersökningar som verkar gått ner de senaste åren vilket som sagt harmonerar lite dåligt och ju kan ha med sådana saker att göra.

Uppdaterat: 2011-08-31 09:35

I vib -11( som du säkert redan har läst ) var man bra imponerade utav I40 och trodde t.o.m att den kunde vara ett hot mot V70 ( vilket är starka ord utav en Svensk motortidning,..darrar fortfarande utav förvåning )
Du får prova de alternativ som du är intresserad utav och välja det motoralternativ som känns mest rätt för det kan nog bli hugget som stucket vilket alternativ som handlarna betalar bäst för om några år.
En höjning utav Dieseln med ett par kronor sänker ju värdet direkt på alla dieseldrivna bilar i landet och folk börjar åter igen köpa bilar med Bensinmotor. ( svårt läge )
Krocksäkerheten behöver du inte tänka så mycket på då EuroNcap de senaste åren har uppdaterat kraven hela tiden varpå den nyaste bilen med full pott också torde vara den säkraste. Om jag minns rätt så är Avensis senaste betyg ifrån -09 och det är absolut ingen garanti att den också klarar kraven för 2011. ( en del bilar har ju fått stora problem )
Nä du får nog bara bestämma dig för en bil för vänta kan man ju göra i evigheter. ( hänger ju även på hur inbytesbilden ser ut o.s.v hos de olika fabrikaten )
Toyota borde ju kunna slanta upp bra mycket mer för din bil med tanke på vilka priser de sedan tar ut efter att ha lagt på nya garantier...men jag vet många som säger att de betalar dåligt. :-(
Tror ju säkert att det dröjer ännu längre men både PSA och Volvo skall ju ha Diesel hybrider klara till nästa år? ... ( en 508 RXH vore väl inte fel ? )
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110711-peugeot-508-rxh/index.xml

Uppdaterat: 2011-08-31 12:58

Shogun, Fick se att Carolina Klüfts Pappa som heter Johnny Klüft verkar vara Toyota-ägare och ska sälja sin Prius 3 Executive med det mesta i utrustningsväg för 220 000kr vilket kanske vore yttligare något för dig att fundera över =) http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Prius_Executive_1_8_Hybrid_35341093.htm?ca=5&w=3

Vore jag i din sits skulle jag faktiskt inte valt en Dieselmotor trots alla hyllningar i press m.m om denna suveräna-motortyp då den börjat visa på många nackdelar ju längre tid som går som det känns trots det högre inköpspriset jämfört med en bensinmotor...

Vi har faktiskt inne en Avensis diesel-06:a med 17 000mil på mätaren med problem med att motorlampan tänds och motorn går ner i nödläge (vilket vi i dag bla även hade med en Audi A6 TDI-06:a men det är mindre ovanligt) med en felkod på att partikelreningen av någon anledning kommer under sitt tröskelvärde nu på jobbet vilket är första gången på en Toyota hitills för oss så vi är lite ringrostiga att hitta grundorsaken till detta fel som även kan sitta i några saker runtomkring men vi måste nog snart erkänna att det kanske är själva partikelfiltret som måste bytas ut trots att vi inte varit med om det förr.
-Blev dock lite förvånad då det "bara" kostade 5900kr+moms nytt från Toyota om vi nu blir tvungen att byta vilket är bland det allra billigaste jag hört på en diesel.

Ska dock påpeka att jag ganska säkert hittat "boven" i detta fel då jag såg att bilen servats fyra gånger i rad de senaste åren på "Båges bil & mek" vilket gjorde att jag drog åt mig öronen eftersom jag vet att man måste ha en speciell motorolja i dessa dieselmotorer med partikelfilter just för att inte skada partikelfiltret och då vi inte varit med om detta på någon annan Avensis vi servar så jag ringde upp firman och frågade om dom visste vad dom använt för olja i en bil dom servat och svaret blev typ: "Ehh ja det är ju en helt vanlig 0-30 olja det, Valvoline det kör vi i typ alla bilar" och dom verkade inte vara direkt pålästa om detta med partikelfilter på moderna dieselmotorer men det är ju svårt att komma med och bevisa nått långt i efterhand att det är det som gjort att partikelfiltret nu sagt upp sig även om jag är ganska övertygad om att detta är anledningen till att nuvarande stackars ägare mindre än ett år efter han köpte sin första Toyota får problem med detta så där har vi yttligare en sak som är viktigare på en modernare dieselbil, samt att den även kräver en dyrare motorolja.

Att sen försäljaren till i40 säger att det inte "finns" något partikelfilter som ska bytas är inte detsamma som att det faktiskt finns ett partikelfilter som kan behöva bytas även om Hyundai inte har med detta i någon service-intervall, och då kan det ändå vara intressant att veta vad det i så fall kostar till bilen i fråga då det visat sig att filter sagt upp sig hos flera märken trots att man påstår att dessa inte behöver bytas...

Uppdaterat: 2011-09-01 00:02

Intressant vore ju att veta om säljaren formulerade sig rätt.....Finns det inget filter så behöver det förståss heller inte bytas ;-) ,...men om det är ett så kallat "livtidsfilter" så har vi ju lärt oss nu att även sådana behöver bytas!
Vore ju kul att få veta hur Hyundai löser avgasreningen så effektivt om det inte finns något partikelfilter.
Flera Toyota ägare som jag känner säger också att det inte skall bytas filter på deras Dieselbilar!?
Likadant har Bmw sagt och på min tidigare C3 Hdi skulle det tydligen också bytas filter även om den infon inte fanns att få någonstans!
Volvos 5 Cyl. Dieselmotor skall det visst inte heller bytas på ? o.s.v
Idag ser man att många hyfsat nya Dieselbilar har rullat många mil men de säljs ändå inte alltid särskilt billigt....Det kan bli en riktigt dyr affär att köpa en 3 år gammal bil med kanske 20.000 + mil på mätaren!?

Uppdaterat: 2011-09-01 12:19

Christer_1 Det är inte xenonljus (bixenon) på heljuset på i40n utan halogen med en väldigt liten reflektor därav det dåliga heljuset.

shogun: Partikelfilter får du byta på en dieselbil oavsett om försäljaren påstår att det är underhållsfritt eller ej. Men varför fundera på det? Kommer du behålla bilen så pass länge att du måste byta filter, +15k mil?

Uppdaterat: 2011-09-01 19:46

Grattis Conny, men inte blev det väl manuell låda?
Vad är det för tillsatsvärme i bilen som standard?
Motorns avgivna värme räcker väl inte till som vanligt på små dieslar.när det blir grymt.

Uppdaterat: 2011-09-02 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Spännande

Uppdaterat: 2011-09-02 11:07

Riktigt kul att höra Conny och Grattis! Det ska som redan sagts bli väldigt spännande att höra hur du upplever bilen, men jag skulle bli förvånad om du inte blir nöjd med den då det verkar vara en klart vettig bil.

Jag hade förresten själv tänkt åka och kolla in nya i40 nu i helgen vid närmsta återförsäljaren 3 mil bort mest för att jag är nyfiken och vill hålla mig uppdaterad då jag som sagt tror att det kommer vara en vettig bil så det ska bli kul att höra vidare hur det går för dig...
Smart förresten att vänta med extraljus för att uppleva ljuset själv först och om se om Hyundai skulle ha en lösning på problemet om det nu skulle upplevas såpass illa.

Mvh//Hanzzon.

Uppdaterat: 2011-09-02 19:29

Grattis !!
Jag har jobbat tillfälligt både på Hyundai verkstad och på deras huvudkontor, det var ifs för 6 år sen, men då var man mycket vänligt inställd till garantier och goodvill, då bytte man bla ut bakvagnsbalkar där det förelåg rostrisk ner till årsmodell -95, alltså på 10 år gamla bilar, och det byttes automatiskt om det upptäcktes vid service, kunden eller bilprovningen behövde alltså inte påpeka problemet först.
Vi jobbade då även med Fiat/Alfa romeo, och det var en milsvid skillnad på garanti/goodvillärenden, när man fått godkänt och bytt en del på en Hyundai kastade man den i containern, så var ärendet avklarat. Fiat/Alfa krävde att alla utbytta delar skulle sparas, skickas till Danmark eller Italien. Vi hade ett gigantiskt förråd med delar som väntade på inspektion.

Uppdaterat: 2011-09-02 23:59

Conny
Anledningen till att jag undrade över tillsatsvärmaren är att många märken med moderna mindre dieselmotorer som inte kan leverera tillräckligt med värme utrustas med elektrisk hjälpvärme på de modeller som importeras till kalla Norden.
På Volvon sitter det, trots en stor D5-motor, en Webasto oljebrännare och Saab har en av Eberspächers fabrikat.
Båda kan fjärrstyras eller tidsinställas och det innebär en enorm komfortökning.
Tänk att alltid kunna sätta sig i en varm bil som stått ute på en parkeringsplats,
Aldrig behöva skrapa is eller skyffla av en massa snö.
Ok, den är inte billig, men väl värd en extra kostnad.

Uppdaterat: 2011-09-03 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, det är samma som jag har i min privata Saab, den fungerar utmärkt, enda problemet är sladden.
Den måste ibland vara orimligt lång för att det ska bli varmt i bilen.

Men Auris 2.2 har ju en relativt stor motor, du får ju en betydligt mindre nu.
Men värmen kanske räcker, det jag menade var möjligheten att få parkeringsvärme med oljebrännaren.
Det tycker jag är värt guld.

Uppdaterat: 2011-09-03 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kvalitén är inte dålig. Skriver Hanzzon. Jag kan nog inte hålla med, då vår grannes Hyundai som rullat hela 3770 mil sedan den kom ut på vägen som ny bil 2007. Först vart styrningen trög vilket lagades för ca: 3500 kr när sedan inte det hjälpte så byttes hela rattstången med tillbehör ut för 36 000 kr vilket maskinskadeförsäkringen täckte förutom självrisken. Någon mer än jag som tycker att inte försäkringskollektivet skall inte skall stå för den kostnaden som rimligen biltillverkaren borde stå för vilket dom tydligen inte gör. Hopas bara de nya delarna är bättre än tidigare delar då maskinskadeförsäkringen bara gäller till ett visst antal mil eller år.

Uppdaterat: 2011-09-03 18:49
Elbil2

Som sagt skall det bli riktigt spännande att följa,..men jag måste säga att jag blev shockad utav det höga priset.
Särskilt efter alla diskussioner om att välja Bensin eller Diesel.
Det skiljer ju långt över 100.000kr mellan den billigaste och dyraste varianten vilket jag tycker är för mycket. ( eftersom att det kommer att påverka andrahandsvärdet negativt )
Tyvärr får man som bekant inte betalt för all extrautrustning vid inbyte vilket gör att man förlorar massor.
En bra utrustad V70 eller Mondeo förefaller nästan billig i jämförelse.
Men med bättre garantier "vågar" man behålla bilen längre och då spelar det inte lika stor betydelse att bilen är dyrare.
När jag och en släkting beställde bilar samtidigt fick han sin bil betydligt snabbare trots att den var mer utr. med t.e.x skinn.
Själv fick jag vänta i över 4 mån. då fabriken inte hann med att tillverka alla bilar som såldes. ( det var ett attans tryck på miljöbilar -07 och särskilt då folk ville ha dem innan årsskiftet )
...SÅ det kan ju vara så att din bil istället prioriteras före alla andra!? :-)
P.s ... nog attans måste det väl vara Bixenon i den dyraste versionen eller har jag missuppfattat något?

Uppdaterat: 2011-09-03 20:38

Mistro: nej det är ej bixenon på hyundai i40 utan helljuset har istället en egen reflektor med halogen. Men när vi ändå är inne på hyundai det är lika kontstigt att man inte kan få xenonljus på ix35an ens på den dyraste modellen. Men jag antar att dom måste spara in pengar någonstans för att hålla priserna nere.

Uppdaterat: 2011-09-03 21:33

Conny
Det är riktigt att oljebrännarna kostar mellan 15-20000:-och de pengarna får man aldrig igen mer än till en bråkdel.
Att plocka ur pannan och montera i nästa bil är naturligtvis möjligt, men blir nog dyrt om man inte gör det själv.
Och så kan det bli som när jag monterade ur en Webasto för många år sedan och skulle ha in den i nästa bil.
Inte sjutton fick den plats!
Den ligger fortfarande i en låda någonstans.

Uppdaterat: 2011-09-04 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag var nu i går i väg och både kollade och provkörde nya Hyundai i40 och jag måste hålla med om att man blev possitivt överraskad av denna Hyundai! Provkörde en 1,7 CRDI på 136hk och manuell låda och den gick verkligen finfint och känndes rätt påkostad, lyxig och modern innuti!
Det känns som att Hyundai helt klart tagit ett rätt stort kliv frammåt med modellen.
En sak som var lite dålig hos återförsäljaren var dock att det enbart fanns dieselmotorer med manuella lådor hemma och inget annat alternativ att ens kolla på.

Återstår att se hur kvalitén håller sig då som sagt nu när bilarna börjar bli lite mer avancerade då det gäller att den gör det när man lovar stort med sin 5 åriga garanti, annars kommer förmodligen inte kundnöjdheten att stiga då detta är en stor avgörande anledning till köp för många.

Som jag redan sagt så tycker jag inte Huyndai riktigt når upp till Toyota-nivå på kvalitétsbiten ännu men dom vi sysslat med hitills har funkat rätt bra och är klart bättre än de flesta européiska märken enligt mina erfarenheter hitills som sagt men vi börjar få in allt fler Hyundai eftersom man ökat försäljningen rejält de senaste åren så vi får se när de bilarna börjar bli lite mer inkörda.

Angående Mistros inlägg om att han blev chockad över att i40 var så dyr så rekomenderar jag att testa den och jämföra mot tex en V70 så tycker åtminstonde inte jag att i40 känns särskillt dyr då den är väldigt välutrustad redan från början i min mening och kan utrustas med det allra mesta förutom bi-xenon då kanske men annars finns det massor av utrustning...

Uppdaterat: 2011-09-04 10:44

Jag måste också ställa mig till dem som tycker i40 är ohyggligt dyr, priset kräver att det blir en riktig succe för att värdefallet ska bli rimligt.

Jag köpte en Toyota Avensis istället
För 236000 fick jag en Avensis kombi 1,8 med CVT Automatisk växellåda, chromepack , GPS och backkamera + allt annat man normalt behöver som regnsensorer ACC mm mm.
Det tycker jag är billigt.

Jag har kört 200mil nu och CVT-lådan är fantastisktt bra speciellt ekonomiskt, det går att köra på 0,75l/mil vid stadskörning och 0,5l/mil vid långkörning, växellådan verkar inte heller ta en massa kraft som konventionella lådor utan är mer som en manuell i det avseendet.
Vem behöver diesel med den förbrukningen, vid stadskörning drar den uppemot en halvliter per mil mindre än min gamla bil som var en Mazda6.

Vad gäller i40 tycker jag den är extremt snygg men ska man ha lite utrustning och automat så blir den uppemot 50000:- dyrare än Avensis.
Dessutom har den en gammal ålderdomlig automatlåda som kommer göra den ohyggligt törstig vid stadskörning tyvärr. Men det lär vi få rapporter om här kanske.

Uppdaterat: 2011-09-05 16:56

junkers, Jo det var det jag tyckte att den var åtminstonde i bensin-version jämfört med Avensis som verkade mer prisvärd men i dieselversion och med mer utrustning är det kanske lite mer åt andra hållet om jag förstått "Shogun" rätt åtminstonde, dessutom verkar i40 ha mycket utrustning som kan kosta extra hos andra märken.
Dock försökte jag ju rekomendera just en sån bil du köpt till Shogun då jag tycker Avensis 1,8 CVT-automat är en väldigt bra och även prisvärd bil med rätt mycket utrustning för under 240 000kr som dessutom verkar gå väldigt bensinsnålt så jag tror inte att man tjänar in det betydligt högre priset en dieselversion kostar som man förmodligen inte heller får igen när bilen ska säljas så jag tror du gjort ett smart bilköp!

Uppdaterat: 2011-09-05 19:55

Leifer, nä det är inte stockholm men väl i en stad med 100 000 invånare utan gator dimensionerade för det.
Det som gör det är CVT-lådan, bilen ligger på 1000 varv på motorn oavsett hastighet upp till 60km/h utom när man accelererar lite kraftigare.
I köerna rullar man på 0,5l/mil!!!

Uppdaterat: 2011-09-06 20:10

Varför diskuterar alltid folk vad deras bilar KAN förbruka?
Har det någon som helst betydelse vad bilen drar ibland om man får fram andra siffror vid pumpen?
Har man kört 200 mil vet man också vad bilen faktiskt förbrukar utan omsvep.
Är jäkligt trött på detta fenomen då absolut ingen har någon användning för denna "statistik". ( jodå min bil drog 0.6 förra året under semesterveckan på landsväg mellan ...!? )
När många väljer bil så tittar de på just förbrukningen och kanske läser lite i olika forum och något test.
Kanske väljer man en Diesel före en Bensinare ( eller tvärtom ) p.g.a vad någon eller några har skrivit.
Blev som sagt mycket förvånad över denna I40 p.g.a det höga priset och för att ha den åsikten så måste jag inte prova bilen.... Den är helt enkelt för dyr i mitt tycke ( över 350.000kr i listpris med nämnd utr.!? ) men att det är en bra bil betvivlar jag inte.
Stod valet dessutom då på att man ville spara pengar genom att köpa en Diesel så är man helt fel ute.
Nu vet jag att trådskaparen ville ha ut mer än så och att han har tänkt mer än en gång över sitt val.
Men för många bilintresserade så är bilvalet lite av ett experiment och många av oss gillar att byta bil och märke/modell för att få nya intryck.
Är bilen då dyr kan det bli väldigt svårt att vara "objektiv" ( då ägarkostnaderna spelar en stooooor roll )
Gillar själv både Audi och Bmw men kritiserar dem ändå ganska ofta eftersom att de är för dyra... ( kraven höjs ibland orealistiskt på så dyra bilar )
De får inte gå sönder,kosta för mycket att äga eller sjunka FÖR mycket i pris. ( vilket är en omöjlig ekvation )
De måste också förmedla en känsla i en helt annan division och då har bas funktionen med att förflytta sig mellan två platser plötsligt mindre betydelse.
Idag har nästan alla bilar toppbetyg i krocktest varpå ingen vet vilken bil som faktiskt ökar ens chanser för överlevnad vid en krock,..nästan alla bilar har utrustning som många bara kunde drömma om för 10 år sedan och utöver detta finns det alltid en diger tillvals lista.
Många klassas som miljöbilar o.s.v
Alla bilar klarar också transporterna mellan A och B liksom tidigare och flera fabrikat lämnar liknande goda garantier.
Kvar återstår tycke och smak ( även släkt,vänners och grannars tycke är viktigt för vissa ) samt prestige men vad är egentligen prestige?
Bäst vore ju om alla hade råd att köpa den bil som de tycker är snyggast,går fortast eller är mest miljövänlig men då verkligheten inte ser ut på detta vis så är det plånboken som styr.... och den blir lätt besviken oavsett vilken bil man väljer! ;-)

Uppdaterat: 2011-09-07 09:18

Naturligtvis har du rätt, man ska ju köpa en bil som man trivs med.
Trivs man inte med bilen spelar det ju mindre roll hur bra den än är.
Ska bli intressant att få följa dina erfarenheter med din Hyundai.
Men när du ändå pyntade upp så mycket, varför la du inte till lite för en brännare?
Ok, det är ju upp till var och en, men i det här förskräckliga isbjörnsriket tycker jag att den är värd varje krona.
Tänk att vara ute och göra tvångsinköpen med hustrun i smällkalla vintern och kunna trycka på en knapp och en kvart senare sätta sig i en varm bil.
Mjumm. :-)

Uppdaterat: 2011-09-07 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

Mistro, håller med din analys om bränsleförbrukning. Ett märklig fenomen.Jag hymlar inte med min 940, den drar ganska jämt 1,5 liter milen i stadstrafik. När jag säger det så svarar folk oj vad mycket den drar, "min drar bara" .... (ja typ hälften eller mindre)
Jag kör mest korta sträcker och i mycket tät stadstrafik.
Jag fattar inte riktigt poängen med att försöka skruva till det så att man framhäver sin bil som mer snål än vad den är. Sen blir ju folk dessutom jäkligt förolämpade och förbannande om man ifrågasätter deras friserade siffror, ännu mer konstigt alltså.

Nu är ni lustiga, jag har tankat min bil 4 ggr nu och kört den på exakt samma sätt som min gamla Mazda6, skillnaderna är enorma.
200mil är inte mycket men hittills har Avensisen alltså dragit mindre än den minsta förbukningen jag mätt på 3år med Mazda6 (0,65; 0,58; 0,72; 0,72).

Mazda6:an drog för övrigt som mest i vintras 1,6l/mil det ni! Ålderdomlig momentomvandlarautomat och stadskörning funkar inte ihop tyvärr hur komfortabelt det än är.

Jag har absolut ingenting emot Hyundai i40 och hade tom köpt den (i den snygga blå färgen) om den haft ett bättre pris och lägre bränsleförbrukning i kombination med automat.

Vad gäller Avensis face-lift så var det snarare en försämring så Toyota lär fortsätta sin minskning på marknaden!

Uppdaterat: 2011-09-07 20:46

Kul tråd.. Även om ämnet spretar lite väl numera :)

Har varit o provåkt och kikat på i40 in två ggr nu och är imponerad.. Det känns iallafall som en välbyggd bil men det får väl framtiden visa om det stämmer..

Dock har jag hittat en redig miss de gjort.. På höger sida i baksätet så buktar bakstycket på ryggstödet varje gång du lutar dig emot det.. Buktningen i sig är väl normalt.. Men inte " boooong" ljudet som uppstår du då mindskar trycket (tex lutar sig framåt).. Sjukt störande..

På vänster sida är det ok! (det är 60/40 delning och alltså 60 delen som är för vek eller vad man ska kalla det.. )

Hur tror ni det går att pruta på en ny i40? 5%?
Tycker inte att priset är direkt lågt (för att vara hyundai då) för att slå till på en ny modell som inte är krocktestad eller vintertestad..

Är sugen som attans på bilen! Men osäker på om priset är det rätta.

Uppdaterat: 2011-09-07 21:06
leifer skrev:

ShogunJag kan inte heller släppa Prius! :)Ju mer jag lär mig om bilen, desto mer imponerad blir jag, t.ex. över hur välbyggd och gedigen den är. Nu fick jag lära mig att startmotorn startas med huvudbatterierna, inte med vanliga 12 volts batteriet. Då förstår man bättre att det funkar så stabilt.En beggad prius, gärna med kompletterande rostskydd, är nog det bästa man kan få för pengarna just nu.

Här ser man att laddningsgraden som huvudbatteriet har inte sjunker ens en procent från 59.5 % vid kallstart vilket är bra på vintern, att laddningsgraden inte är högre beror på att man vill kunna ta emot elenergin vid inbromsningar och för hållbarheten hos batteriet.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g&feature=related

Uppdaterat: 2011-09-07 22:26
Elbil2

Va bra att den var euro-ncap testad.. Och riktigt bra betyg dessutom! Hade missat det helt..

Det verkar varit svårprutat? Iofs ok pris på krok+vinterhjul..

Hyundai är kanske svårprutade överlag? Blir kanske ännu svårare med en helt ny modell..

Varit runt och kikat på en massa olika märken nu och de flesta lämnar några procent rabatt utan att man ens försökt pruta.. 8% på VAG tex..
Ska man gämföra priser mellan bilar bör man ha lite koll på hur mycket rabatt man kan tänkas få också..
Ska försöka få in lite offerter och jämföra lite..

Ang baksätes problemet har jag provsuttit 3st i40 busniess och alla har haft samma fel.. Kanske är bättre med skinn stolarna:)

Uppdaterat: 2011-09-07 23:37

Tänkte att skinn sofforna ev är anorlunda uppbyggda och därmed stabilare i ryggen..

Finns det några vettiga tillägg man bör göra på en "vanlig" business?

Uppdaterat: 2011-09-08 18:26

Det diskuterades tidigare i tråden om ev tillsatsvärmare i i40 diesel..

Det sitter en tillsatsvärmare av typen PTC.. Inte helt 100 på vad just ptc" står för men det kanske någon annan här vet? :)

Uppdaterat: 2011-09-09 12:17

PTC är ett keramiskt ellement som numera sitter i kupevärmare bla.
Det är självreglerande så motståndet ökar med hägre temperatur, men det drar en heldel ström från generatorn i en bil. Sitter numera ofta i bilar för att snabbare få bort imman på vinrutan, inte bara dieselbilar. Nackdelen är att det bara värmer när förbräningsmotorn är igång till skillnad mot bränsledriven värmare med egen pump som även går att starta när bilen är avstängd men den är mycket dyrare.
http://www.dbk-scandinavia.se/sida4.html

Uppdaterat: 2011-09-09 13:20
Elbil2

Provkörde en Hyundai i40 nyss. Bra stolar fram med bra lårstöd och där även passagerarstolen går att höja, sämre bak med för låg sittdyna, känns som att sätta sig i en fotölj där man tagit bort sittdynan, men med högre läge totalt än fram vilket är bra för åksjuka som kan se framåt. Väl höga dörrsidor vilket inte är så kul för barn och andra korta som vill kunna titta ut. SUV vet snart alla att fotsteg bara smutsar ner byxorna, men försök att ta dig ur denna bil med smutsiga sparklådor utan att bli nersmutsad den som kan. Fin gång i motorvägsfart och relativt tyst och bra automatlåda är bra jobbat. Vid tomgång låter den som alla andra traktorer som går på diesel men det kan man nog stå ut med då de stunderna inte blir så långa. Bakluckan är klädd utvändigt med plast istället för plåt fick man veta, hoppas plasten är köldtålig bara. Bra backkamera med hjälplinjer underlättar backning. Bra vänradie har den vilket man uppskattar, 136 hk räcker till riktigt bra tycker jag då man sällan använder mer även om man har fler typ 276 st. Bra betyg tycker jag som kör Lexus till vardags , som har samma märke på sterion som Hyundai, dock med några fler högtalare än den.

Uppdaterat: 2011-09-09 17:36
Elbil2

Lexus kör väl med Mark Levinsson stereo medan Hyundai har Infinity i största paketet, dvs ej samma alls?

Uppdaterat: 2011-09-10 20:43
junkers skrev:

Lexus kör väl med Mark Levinsson stereo medan Hyundai har Infinity i största paketet, dvs ej samma alls?

Junkers! Du har helt rätt i att Infinity inte är desamma som sitter i mina Lexusar vilket är Mark Levinsson, bra med uppmärksamma läsare med klart bättre minne än mig.

Uppdaterat: 2011-09-10 21:38
Elbil2

Grattis till i40:n en av det snyggare modellerna som kommer från öst !.

Uppdaterat: 2011-09-11 17:35

Hämtade ut min nya i40 1.7crdi 136hk, med premium paket förra onsdagen. Är grymt nöjd med tanke på att jag beställde bilen på lite vinst eller förlust då den inte fanns till beskådning eller provkörning. Har manuell låda och ser verkligen fram emot att inte behöva betala fordonsskatten de kommande 5 åren, Körde en Hyunda H1 kombi innan så det är skönt att spara de dryga 7000 kr om året.
Ska till att sätta på dragkrok på den men är lite fundersam på om man ska ha fast eller avtagbart.
Har inte testat alla funktioner på bilen än då det är frugan som kör den mest men återkommer med info hur den fungerar inom kort. Speciellt fickparkerings systemet som verkar onödigt men ack så roligt. Behöver inte tilläggas att man gillar knappar :)

Uppdaterat: 2011-09-13 11:33

Akta dig för avtagbar krok, du får bara bekymmer.
Avtagbara dragkrokar är bara till för koketta stylenördar som har fått för sig att kroken förfular, men de kan kosta dubbelt så mycket som de fasta.
När du om tre år ska besiktiga bilen kan du ge dig sjutton på att kroken inte går att montera och har du haft den på går den inte att ta av.
Anmärkning i båda fallen.
Helt onödigt om du väljer en fast krok.
Blir du lätt påkörd bakifrån blir det billigt med en fast krok även om du inte betalar själv.
Är du klumpig och backar på något lätt rakt bakåt gör det inget, men har du en avtagen krok kostar det skjortan och det får du betala själv.

Uppdaterat: 2011-09-13 13:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp Crister bla. Bmw...

Uppdaterat: 2011-09-13 19:43

Jag står i färd att byta bil och var iväg och provkörde i40 häromdagen. BIlen är riktigt snygg och tycker att den gick bra,136hk diesel. Dock är ju konkurrensen i klassen rätt tuff och jag velar i valet av bil. Prismässigt om man ser till all utrustning man får så ligger väl Hyundaien bra till, men det är fortfarande ganska mycket pengar. Svårt!

Uppdaterat: 2011-09-14 13:44

Jag har bara jämfört lite snabbt med 508, men jag fick uppfattningen att det drar iväg i pris om man ska ha motsvarande utrustning som på i40n? Rätta mig gärna om jag har fel då jag såg den som ett alternativ också. Jag tror att du får en bra bil i i40 shogun, men eftersom alternativen är så många så är det väl svårt att veta om man valt helt rätt. Jag som är ute efter manuel låda får en fullsmetad i40 för runt 320 000. Mycket pengar men jag har hittills inte hittad en annan bil med samma utrustning för dom pengarna.

Uppdaterat: 2011-09-14 20:24

Då frågan var aktuell häromdagen i en artikel här på Vib med bilars utrustning och huruvida den var viktig eller ej så tänkte jag på vilken utrustning som man egentligen har svårt att klara sig utan.
När man sitter och tittar på olika fabrikat och modeller så är det ytterst svårt att få en insikt över vad som skiljer alla bilar åt.
En snabb titt avslöjar att all säkerhetsutrustning finns men det är ju självklart idag på alla nya bilar.
Vidare finns det oftast Acc som standard o.s.v
Min bil tycker jag är hyfsat bra utrustad och vet inte vad jag mer skulle beställa i nästa.
Det är klart att man alltid kan skicka med Navigator,skinn och Xenon.
Drag,vinterhjul och metallic skickar också iväg priset på alla fabrikat,...men vad är det som I40 har eller kan fås med som inte 508:an erbjuder?
I fallet Hyundai verkar det dock vara automatlådan som gör att priset sticker?

På tal om svårslaget pris så kan jag inte låta bli ( med risk för att bli hängd ) att nämna Lagunan i länken nedan.
Den har vad jag kallar för allt i utrustningsväg och finns även med 175Hk Dci och automat ...
http://www.renault.se/sv/Personbilar/Nya-Laguna-Sport-Tourer/Priser.aspx

Uppdaterat: 2011-09-15 07:40

Mistro: Ja, automaten kostar runt 20k kr. Jag gjorde bara en snabb rätt slarvig jämförelse där 508 blev dyrare innan jag ens hade smetat på tex navigator så jag gav upp då. Kanske var för snabb, gjorde ingen exakt jämförelse med exakt samma utrustning.

Uppdaterat: 2011-09-15 14:46

Jag vill ha det mesta i utrustning inkl. skinn och absolut automatlåda (manuellt idag är ju en bil från medeltiden), men absolut inte navigator.
Man kan många gånger köpa tre-fyra navigatorer med bättre prestanda för samma pris som den som blir integrerad i bilen och då får man en navigator med fräscha kartor och med senaste teknik.

Uppdaterat: 2011-09-15 16:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har inga krav på varken automat, skinn eller navigator då jag håller med dig att det finns bättre 3-parts navigatorer. Nu verkar det ju dock som att navigatorn i just Hyundaien inte kostar alltför mycket då den ingår i premiumpacketet för 35000 där även panoramatak och annan ljudanläggning ingår plus en del annat krimskrams. Att automat är bekvämt förstår jag men jag anser det inte vara speciellt jobbigt att växla. Vanesak antar jag. Var iväg och kikade idag igen på en annan firma och jag är väl ganska nära att göra affär. Jag är dock inte helt överens med inbytesvärdet på min nuvarande bil men det kanske går att göra en del med nått tillbehör istället. Vi får se :)

Uppdaterat: 2011-09-15 19:49

Sen finns det ju bilar som har all denna "onödiga" utrustning som standard,..enligt mitt exempel ovan för dem som tänker "så" ( Billigare är godast ) ;-)

Uppdaterat: 2011-09-16 09:08

Shogun, tack. Har som sagt provat bilen 2 gånger nu och jag gillar den verkligen. Bara några få frågetecken kvar att reda ut innan jag slår till. Bränslevärmare har jag helt glömt fråga om. Såg uppgifter i tråden om runt 20k för det vilket är rätt saftigt. Alternativet motorvärme+kupevärmare vad gick du ge för det?
Det jag siktat in mig på är en premium, så om säljaren bara kan bjuda till lite till på inbytet alternativt erbjuda nått mer i utrustingsväg så tror jag att det är klart. Hur gjorde du med vinterdäck? Fick du med det?

Uppdaterat: 2011-09-16 13:35

Tänk om man kunde få:
Hyundai i40 utseende och
Toyota Avensis bensinmotor, CVT-låda och pris.

Varför har Hyundai inte en modern snål automatlåda och varför har de förpackat utrustningspaketen så korkat, det finns grejer man vill ha i det dyraste paketet men väldigt mycket jag inte vill ha finns i de paket som måste köpas för att få mina val vilket leder till extremt högt pris.

Apropå GPS som är inbyggd så är faktisk den jag fick i min Avensis den med marginal bästa GPS jag någonsin använt!

Tycker även att Avensis facelift gjorde den fulare, de härmar Fords front men gör den plastigare...

Uppdaterat: 2011-09-18 17:31