Vi Bilägares forum

Golf BlueMotion

Golf BlueMotion

Jag har just haft besök av en gammal kompis som nyligen köpt en ny Golf Variant BlueMotion TDI.
Han har kört ca 1000 mil och eftersom det var en DSG-låda var jag ju tvungen att fråga hur han upplevde den.
Han har kört väldigt många mil med konv.automat i olika bilmärken och han hade varit väldigt tvivlande just till VWs DSG.
Men han var supernöjd med bilen, den växlade superbt och gick på 0,47/mil vid blandad körning.
Jag skulle prova den, men tyvärr, jag kom inte in i bilen utan besvär.
Överkanten på dörröppningen var där mitt högra öra är, öppningen var alltså ca 15cm för låg!
Varför bygger man på detta viset?
Jag vet att Golf finns som +modell som är högre, men då finns den inte som kombi.
Knäppt!

Uppdaterat: 2011-08-13 16:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jag glömde skriva att bilen kostade nästan 250000:-utan någon som helst extrautrustning!

Uppdaterat: 2011-08-13 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

250 000kr för en Golf med en liten dieselmotor utan extrautrustning??
Det lät ju nästan hutlöst.

Uppdaterat: 2011-08-15 20:37

VW är inte billiga bilar, men de är bra, sägs det.

Uppdaterat: 2011-08-16 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den är ju tyvärr inte det i längden, första åren/milen brukar dock oftast kunna funka rätt bra så jag tror säkert han är nöjd efter 1000mil.

Uppdaterat: 2011-08-16 23:23

Jag har ingen personlig erfarenhet av VW numera.
Jag hade en gång under många år en Golf II-86 1800cc som andrabil, den var väldigt trevlig och billig.
Enkel att reparera, utom avgasrörets infästning till grenröret, men kamrem kostade ca 80:- på Biltema och bytet gick på en kvart utan specialverktyg.
Det roliga är att bilen finns kvar i bilregistret ännu, efter alla år!

Uppdaterat: 2011-08-17 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det har hänt en hel del sedan 1986 Nisse och jag räknade tex. på ett kamremsbyte på en Vw Passat i går som gick på närmare 10 000kr då man måste riva hela fronten för att kunna byta detta.

Även den lite mer avancerade Celican jag hade från -86 fanns faktiskt kvar i registret senast jag kollade men den är säkert inte vacker. :)

Uppdaterat: 2011-08-17 12:42

Det var den inte när den var ny heller.
Jag hade en jobbarkompis som hade en.
Den såg ut som om den var bakad av pajdeg.

Uppdaterat: 2011-08-18 08:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hehe ja en Golf var då inte direkt snyggare men det var inte designen som var avgörande för att jag körde Celica, det var för den avancerade och moderna motortekniken med finfin kvalité, sportig prestanda och väghållning som jag prioriterade mer på den tiden. :)

Uppdaterat: 2011-08-19 09:29

Där tycker jag nog du har fel när det gäller Golf II.
Just den i GT och GTI utförande var ju faktiskt stilledande ett tag och är väl den största anledningen till VWs framgångar.

När det gäller Celican sa min jobbarkompis samma sak, jag tror han hade två stycken.
Själv gillade jag inte Toyota något vidare, dels för att jag samåkte med en annan jobbarkompis som köpte Corollor som luckrades upp en efter en, men f.ö. höll de bra och var billiga, dels efter att nästan ha varit av vägen med en Carina II.
Jag var inte ensam att klaga på den bilens vägegenskaper.

Uppdaterat: 2011-08-19 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi har faktiskt en fräsch Carina2 som andrabil och det enda jag tycker är lurigt med den bilens köregenskaper är om man kör fort i en kurva tex vintertid eller på grusväg späpper gasen med motorbroms och svänger kraftigt samtidigt då det sportigt kalybrerade chassiet kan ge ganska rejäl översyrning.
Men jag tycker detta enbart är underhållande och har inget alls emot det då bilen går finfint så länge du inte motorbromsar med dåligt väggrepp i kurva och det är inga problem att gasa upp bilen igen om man provocerar fram detta.
Sen kan det såklart vara en nackdel för en förare som inte är så van bilen då ju allt vad antisladdsystem för att rädda en sån situation inte var uppfunnit på den tiden men i övrigt gillar jag bilen sportiga köregenspaper.

Uppdaterat: 2011-08-19 12:44

Ja, det är ju ett sätt att beskriva usla vägegenskaper som "underhållande".
Det var samma ord som vissa andra märkesfantaster använde till VW typ1 och den baktunga Skoda 1100 (som snubblade över sitt bakhjul och välte).
Jag undrar hur många som skulle köra de bilarna idag skulle kalla dem underhållande.

Uppdaterat: 2011-08-20 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är klart att det med lite distans till händelsen kan tyckas vara underhållande, men just när det hände bestod underhållningen i att under en bra stund svälja tillbaka hjärtat till sin rätta plats.
Vi tog ut den här Carinan på en teststräcka , en bit av ett nedlagt flygfält där det i slutet var en svacka i 45 grader mot banan.
De flesta bilar passerade utan problem, t.o,m. 740 med sin lätta häck, klarade sig utan besvärliga sidkast.
Men killen som körde Carinan höll på att hamna utanför banan.
Jag har kört VW typ 1 mycket, men trots att den var väldigt överstyrd, eller kanske därför, råkade jag aldrig ut för dessa plötsliga och oväntade förändringar i väguppträdandet.
Ingen annan Toyota har heller betett sig så här.
Jag kom på att en BMW 2002 från 1976 hade också ett sånt här knäppt uppförande.
Det var den modellen där man flitigt experimenterade med hårdare och mjukare stötdämpare och fjädrar innan man löste problemet.

Men tillbaka till Golf.
Det var väl den första VW med goda vägegenskaper?

Uppdaterat: 2011-08-21 08:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre