Vi Bilägares forum

Servostyrning utslagen på Toyota Auris 2,2 diesel.

Servostyrning utslagen på Toyota Auris 2,2 diesel.

Hej!

På våran Auris slutade servostyrningen fungera +några funktioner till bla så lyste lampan för ABS bromsarna,fönsterhissen på förarsidan fungerade inte att köra upp. Jag undrar har någon mer än jag blivit drabbad av detta? Verkmästaren på Toyota i Karlstad vägrade att skicka in detta som ett goodwill ärende. Troligtvis pga vårt tidigare brev till Toyota Sweden då vi klagade och undrade över bilens kvalitet och vad som hänt. Detta är andra gången vi blivit drabbade av denna verkmästare då han tidigare nekat att skicka in goodwill på nivågivaren till xenonljuset. Då kontaktade jag Toyota service i Torsby. Där var det inga problem man skickade in en goodwill ansökan som gick igenom utan problem. Det skulle man ha gjort nu också om det inte vore för att de hade semesterstängt. Och jag tog bärgning på bilen till verkstaden som bogserar bilen till närmaste Toyotaverkstad vilket var karlstad tyvärr.

3000kr kostade kalaset med rabatt på priset på all felsökning som gjordes. Något riktigt fel hittades aldrig,något i ECU hade löst ut men vad och varför kunde man inte förklara riktigt. Eller också vet man om ett fel och inte vill tala om det. Men jag ska fråga uppe i Torsby igen om detta fel och vad det kan vara om man känner till något om det. Eller också ett nytt brev till Toyota Sweden och höra om det inträffade om det ska vara så här. Visserligen har garantierna gått ut då bilen gått snart 13500mil nu. Men är man trogen Toyota kund så är man och då ska man vara rädd om oss och erbjuda goodwill. Kanske man ska skriva ett nytt brev till Toyota Sweden? Vad tycker Vi bilägare om detta? Är det något ni kan forska i detta om det är ett vanligt fel? Hanzzon vet du något om detta?

Uppdaterat: 2011-08-06 11:48

Kommentarer

Hej Conny! På de Aurisar vi servar, däribland några dieselar (dock ingen 177hk vad jag kan minnas då dessa är ovanliga) har jag/vi hitills inte varit med om något fel alls på Elservostyrningen, inte heller på någon av de andra Toyota-modellerna som har detta vilket är i princip alla nya modeller som Toyota släppt efter omkring -03.
Däremot har vi varit med om det på flera andra bilmärken och vi har diskutterat just detta och varit förvånade över att inte en enda av de Toyota-modeller vi servar hitills varit med om några problem med just detta på jobbet.

Din beskrivning på problemet där även andra saker slutade att fungera som Elhissar och ABS låter som något så enkelt som en huvudsäkring eller liknande på en Toyota i mina ögon, dock kan jag ju inte säga det på en bil jag inte sett men jag skulle gissa på det med de symtomen då Toyotas styrboxar brukar vara extremt pålitliga och i princip aldrig ställer till sådana här saker.
Dock kan även sådana saker som tex. säkringar ibland vara svåra att få fram/ hitta på modernare bilar då det finns massor av div. olika säkringar på olika ställen och i bland gömmda huvudsäkringar som inte ens är med i några tabeller/instruktionsböcker som kan bli svåra att hitta om man inte varit med om det förr.

Oavsett om det skulle ha tagit tid för verkstaden att "komma på" felet och om ev. någon dator behövde "resetas" /nollas säg efter att en huvudsäkring gått så tycker jag 3000kr låter lite dyrt för ett fel dom knappt kan förklara om det nu var så och man kan kanske tycka att man skulle ta lite mer av smällen själva som "läropengar" om man vill ha så nöjda kunder som möjligt men det är såklart ändå svårt att säkert uttala sig om detta då dom kanske la ner många timmars jobb på ett kanske till synes märkligt/ovanligt fel och det tyvärr oftast är så att man tycker sig "behöva" ha betalt för det man lägger ner på en verkstad speciellt kanske i en lite större stad.

Jämför man dock detta med många andra bilmärken så tycker jag 3000kr efter 13 500mil är lite av en fis i rymden även om det är ovanligt och känns dåligt på en Toyota.
För tar vi några av våra exempel där vi faktiskt varit med om att Elservot lägger av kan vi ta tex en VW Passat -07:a där detta hände efter 8000mil tror jag en av de hade gått så måste man byta hela styrväxeln eftersom elmotorn som brukar paja sitter inbyggd i styrväxeln och en sån går på omkring 11 000kr för en utbytesrenoverad+själva bytet på det då vilket landar på över 15 000kr totalt samt att den nya sen måste programmeras in.
Detta har vi gjort på flera nyare VW-bilar och ingen av dessa fick detta på någon garanti/goodwill från VW så där talar vi helt andra pengar än 3000kr...

Det skulle för övrigt vara lite intressant att se om det finns tex några huvudsäkringar som förser både ABS, Elservo och Elhissar med ström på en 177hk diesel-Auris om man kan se något gemensamt för dessa prylar men jag har inte tillgång till någon sådan information som kan finnas just nu då jag har semester.
Gjorde du förresten något speciellt då det inträffade eller när hände det?

Uppdaterat: 2011-08-08 01:34