Vi Bilägares forum

Vilken hastighet är acceptabel?

Vilken hastighet är acceptabel?

När man är ute och kör och man ligger och kör lagligt, det vill säga som skyltarna säger så blir man ju ikappåkt hela tiden. Det är i och för sig ganska roande att se hur irriterade och stressade de bakomvarande blir innan de kör om. Folk beter sig rätt lika. De börjar klia sig i håret, sätta armbågen mot nederdelen av sidofönstret och luta huvudet i handen eller titta åt sidorna ofta och länge och liknande saker.

Men kör man fortare så man själv är den som kör om så får man ljustutor i nacken eller ett konstant helljus i backspegeln.

Så vilken hastighet är acceptabel för att man inte ska bli en väglus eller ett fartsvin?

En liten parantes.
Var med om en lite speciell sak för några år sedan. Det låg en "väglus" och puttrade runt på vägen och det blev såklart kö bakom honom. Vi var flera stycken som körde om och när jag körde om så får jag helljuset i backspegeln. Inte de andra, varken framför eller bakom.
Blev lite fundersam över beteendet så jag svängde av vägen och upp på den igen så jag hamnade bakom gubben en gång till. Testade att köra om honom igen. Ingen våldsam omkörning utan en helt vanlig fin omkörning på dubbelfilig väg. Men jajjemän, där kom helljuset i backspegeln igen. Vet fortfarande inte vad han hade mot mig.

Uppdaterat: 2011-07-31 11:00
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Hur vet du att du åker i rätt hastighet?
Alla hastighetsmätare visar fel, oftast bara ca fem km/t för mycket, men det finns mätare som visar mycket mer fel.

Jag kör med hastighetsangivelse i GPS och lägger på de 5% som polisen normalt godtar som felvisning i sina instrument om jag har bråttom.

Men naturligtvis är det ett barnsligt oskick att helljusblinka när man blir omkörd.
Det går ju inte att veta varför den omkörande har bråttom och den som blir omkörd har ju absolut inte med det att göra.

Uppdaterat: 2011-07-31 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har jämfört min hastighetsmätare vid olika hastigheter mot gps och den visar mycket lika gps-hastigheten. Bilen är utrustad med den dimension på däck och fälg som den är avsedd för. Så om inte gps:en visar fel så kör jag i rätt hastighet när jag vill det.
Sen har jag oftast en mätarnål över strecket på mätaren.

Uppdaterat: 2011-07-31 12:46
It's a very good idea to leave a sinking ship

Att GPS:en visar fel tror jag inte, däremot förvånar det mig att du påstår att hastighetsmätaren visar rätt.
Det verkar inte troligt.

Uppdaterat: 2011-07-31 16:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det viktiga är väl inte vilken hastighet man håller, utan att man håller sig åt höger och inte slickar mittlinjen som dom flesta gör, och håller lucka till framförvarande bilar för att underlätta omkörning.

Uppdaterat: 2011-07-31 18:43

Jo, men det handlade från början om varför man blir kappåkt hela tiden när man håller rätt hastighet.

Uppdaterat: 2011-08-01 08:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja då verkligheten inte alltid stämmer med vad som låter troligt så knäppte jag ett par bilder.
Ha överseende med kvalitéten då det är lite lurigt att knäppa medan man kör.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=532011115354A6e9c

Mja, frågan var vilken hastighet som är den som inte retar upp folk. Alltså den som brukar benämnas trafikrytm. Den är ju sällan långsammare än skyltningen utan lite snabbare. Men kör man lite snabbare än rytmen så är inte det heller bra.

Uppdaterat: 2011-08-01 11:57
It's a very good idea to leave a sinking ship

Ja , det verkar ju stämma fantastiskt bra, det har jag aldrig varit med om på någon bil.

Hastigheten som inte retar upp folk finns nog inte, det är nog snarare den bil du har.
Vissa retar sig kontinuerligt på Saab, många på BMW och MB och en del på Audi.
Det finns t.o.m. de som retar sig på Skoda!

Uppdaterat: 2011-08-01 17:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
JohanE_1 skrev:

En liten parantes.
Var med om en lite speciell sak för några år sedan. Det låg en "väglus" och puttrade runt på vägen och det blev såklart kö bakom honom. Vi var flera stycken som körde om och när jag körde om så får jag helljuset i backspegeln. Inte de andra, varken framför eller bakom.
Blev lite fundersam över beteendet så jag svängde av vägen och upp på den igen så jag hamnade bakom gubben en gång till. Testade att köra om honom igen. Ingen våldsam omkörning utan en helt vanlig fin omkörning på dubbelfilig väg. Men jajjemän, där kom helljuset i backspegeln igen. Vet fortfarande inte vad han hade mot mig.

Det är inte så att du kör in för nära efter omkörningen? I de fall kan tom jag till helljusblink. Det finns inget mer irriterande än folk som kastar sig in precis framför. Hör man då också att det smäller till av en sten går mitt helljus garanterat på. Annars tycker jag väl inte man ska hålla på och blinka på folk.

Uppdaterat: 2011-08-01 17:43

Fanns en gubbe där jag bodde som blinkade konstant med helljuset så länge han fortfarande såg den omkörande bilen, men han blinkade på alla.

Annars är det nog bara att konstatera att många inte vill åka det som står på skyltarna, särskillt där det inte känns motiverat. Från där jag bor är det 2 mil oändliga raksträckor med öppna ängar på sidorna, fin bred landsväg, tidigare har det varit 90, nu 80 med nya skyltningen, men 100 är vad dom flesta håller, en rimlig fart i fint väglag.
Ofta handlar det om tid, för egen del som åker runt 8000 mil om året är det slöseri med tid att ligga på vägarna, det är trevligare att komma hem innan middagen, än när den redan svalnat.

Uppdaterat: 2011-08-01 23:32

Nope, jag kör tillbaka in i filen då jag ser bilen i backspegeln. Jag irriterar mig själv på sådana som svänger in precis framför. Jag vill inte ha min bil sprutad med sten.

Sen brukar jag även sakta ner då jag möter någon på grusväg just för att inte blästra den mötande med stora stenar. Jag uppskattar andra med samma beteende men det är tyvärr inte alla som gör så.

Uppdaterat: 2011-08-01 23:32
It's a very good idea to leave a sinking ship

Tyvärr inser inte myndigheterna att alla kameror driver upp hastigheterna på våra vägar. Det vill säga mellan kamerorna.
På grund av att Trafikverket inte är smarta nog att sätta upp en hastighetsskylt i närheten av kameran, blir folk osäkra "är det 70. 80, eller 90 här?" Med dagens 10-steg är det desto svårare att veta.*
Så många sänker farten extra just vid kameran, och sedan vill ju folk ta igen förlorad tid.

Så, kör man på en perfekt, rak, bred väg och det står 80, så blir det gärna 100...

För övrigt så är det lag på att man ska underlätta omkörningar, oavsett om man kör exakt efter fartgränsen eller inte. Något som många inte tycks veta.

Uppdaterat: 2011-08-07 22:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det handlar ju inte bara om hastighet utan fastmer sättet att köra om!
Att köra om i skymd sikt, dvs med för kort överblickbart avstånd till kurva eller backkrön har blivit allt vanligare. Detta irriterar naturligtvis den omkörde i även i de fall där "den ryska rouletten" gick bra, eftersom han fick bereda sig på dikeskörning för att rädda de omkörande idioten!

Uppdaterat: 2011-08-08 11:26

Körde bakom en bil en gång som höll 60 på 70 väg, det var fritt så jag svängde ut för att köra om, då gasar föraren framför mig på ända upp till 90 och när jag då saktar in och tänker strunta i att köra om så saktar föraren in till 60 igen. Samma visa en gång till, jag vill köra om och då gasar han på igen men nu var det vid ingången till en 90 väg och jag körde då en Bmw 540i så han hade inte en chans att stoppa mig och när jag kommit om sätter han på helljuset på mig konstant tills jag kört ifrån honom. Vad var hans problem? Om han vill hålla 55-60 på 70 väg så måste alla andra också hålla den hastigheten?

Uppdaterat: 2011-09-04 19:35

Raymond:
Jag har varit med om precis samma sak fast då åkte jag volvo. Med skillnaden att jag låg på 110-väg, 2+1-väg, och galningen framför låg i 100. Volvon jag körde fick nästan snudda vid sin toppfart innan jag kom om idioten. Runt 130-140 kanske :)
Samma visa där med helljuset. Fast den här mannen hade en till taktik, han lade sig så nära då jag kört om att han nästan puttade på mig. Sen ändrade han sätt och lade sig en bit bort och slog på helljuset.
När vi sen kom in till en 50-sträcka och dubbelfiligt så tog han fart och körde om i säkert 100km/h.
Snacka om att vissa har svårt att ta att de faktiskt kan bli omkörda när de är ute och åker.

Uppdaterat: 2011-09-05 03:07
It's a very good idea to leave a sinking ship

Samma här och jag tror inte att det är ovanligt.
Vid det tillfället hade jag 68 ystra ponnyhästar under huven när jag kom ifatt "gubbe med hatt" i en Peugeot.
Han höll mellan 65-70 efter min mätare på 90-väg.
När det blev fritt för omkörning trampade jag på och när jag närmade mig ökade han farten till 90 och höll till vänster över mittlinjen!
Ok, jag saktade in och lade mig bakom.
Han saktade omedelbart ner till 65.
Ett försök till, samma resultat.
Jag ökade då luckan till ett par hundra meter och vid en lång raka släppte jag loss allt i stallet och kom väl upp i 110-115 när jag närmat mig gubben som då trampade på så mycket han hade, men det räckte inte, jag kom om.
Jag såg den knutna näven i backspegeln, givetvis helljuset och signalhornet.
Märkligt att det aldrig finns några poliser som kan prata med de här killarna.
Den här farbrorn var ju så gammal att han tog körkort på den tiden när man fick lära sig att en bil som kom ifatt bakifrån körde fortare och då skulle man hålla till höger (vänster på den tiden) och göra allt för att underlätta omkörning.
Det gäller än!

Uppdaterat: 2011-09-05 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känner med dig saabnisse bara 68 hästar och en sån knäppis framför.
Skönt att du kom om och jag tror att den där "gubben" var nära hjärtinfarkt då.

JohanE Om jag råkat ut för det som du gjorde att bilisten "puttade" på dig så hade jag bromsat så att han hade touchat mig (kanske inte om min bil var ny men men..) och sen hade jag stannat och ringt polis och han skulle åkt dit för att ha legat för nära dig.

Uppdaterat: 2011-09-05 10:43

Precis som ni redan skrivit här så OM någon blinkar med helljuset när ni kört om så beror det i 99% av fallen att ni kört in på tok för nära framför...

Ni skall INTE svänga in framför den ni kör om förren ni ser BÅDA framlyktorna i er innespegel!

Backspeglarna dvs. Ytterspeglarna har ingenting med detta att gör, ni skall se BÅDA framlamporna i er innerspegel innan ni svänger in..

Är det dåligt väder, t.ex. regn eller snöyra så så gäller 2-3 gånger detta avstånd! Detta för att inte förblinda/förpesta för den ni kört om..

Uppdaterat: 2011-09-05 15:10

Om man läser tråden från början så ser man att så inte var fallet.
Men det är möjligt att föraren hade starrglasögon på sig, vad vet jag.

Uppdaterat: 2011-09-05 23:21
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Om man läser tråden från början så ser man att så inte var fallet.
Men det är möjligt att föraren hade starrglasögon på sig, vad vet jag.

Ehhh... nu förstår jag inte...
Jag citerar:
"Nope, jag kör tillbaka in i filen då jag ser bilen i backspegeln."

Nu är det ju allmänt känt att folk har svårt med VILKEN spegel de skall titta i för att se NÄR det är lämpligt att svänga in framför det fordon man passerat..

Bilskolorna lär ut att det är INNEspegeln man skall använda..
De flesta bilister använder ytterspegeln, vilket ger ett på tok för kort avstånd!

Det fanns ingenting i ditt inlägg som påvisade att du använde innespegeln..

I 9 fall av 10 så får man inte helljusblink om man följer standarden att köra fram så man (sittandes i normalställning) ser BÅDA framlamporna på bilen man passerat!

M.a.o. är det helt korrekt att anta att du KAN HA använt ytterspegeln och inte innespegeln! :0)

Uppdaterat: 2011-09-06 09:41

Tja jag trodde det var allmänt känt att det handlade om innerbackspegeln då man svänger tillbaka.
Tydligen inte så, my bad...

Uppdaterat: 2011-09-06 11:24
It's a very good idea to leave a sinking ship

Har BMW -folk ger konstiga reaktioner på detta. Antingen går man åt sidan direkt då man närmar sig bakifrån eller så vägrar man att flytta på sig en mm. gärna helhjus efter omkörningen.Rätt fart - tja - låt trafiktempot bestämma - skyltarna å hastigheterna är satta på 60-talet med smärre modifikation på senare tid. Har blivit paff då jag sett att stora bra vägar nu har 80 km/h har ej fattat hur man tänkt tills en vän sa att man har 80 km/h pga att man höjt farten på andra vägar (företrädesvis vissa motorvägar) - för att behålla ngt slags miljömål så fick ett antal mil (hur många) istället sänkt hastighet - inte pga vägens beskaffenhet. Någon som kan verifiera?

Uppdaterat: 2011-09-25 23:27