Vi Bilägares forum

Halvljuslagen i Sverige

Halvljuslagen i Sverige

Vad gäller beträffande halvljuslagen i Sverige ? Har noterat att allt fler numer kör utan något som helst lyse under dagtid.
Det kan vara svårt att upptäcka den som inte har lyset tänt vid möte t.ex. med en rad bilar som har halvljuset tänt. Särskilt om det är "halvskumt" väder. Jag vet att det finns en EU-bestämmelse om lyse fram, men vill gärna att någon kunnig kan redogöra för vad som egenligen gäller. Tack på förhand !

Uppdaterat: 2011-07-13 10:37

Kommentarer

Har alltid tagit för givet att det är halv eller varselljus som alltid måste vara på men blev genast lite osäker när du frågar om det, har jag missat något här?

På transportstyrelsen sida står det så här:
"I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare"

Så som jag tolkar det så ska ljuset vara på!

Tror att det ofta är direktimporterade bilar (vilket ökar) som inte har halvljusautomatik när bilen startas och där förarna heltenkelt glömmer bort att tända ljuset.

Uppdaterat: 2011-07-17 10:43

Jag har aldrig förstått varför det går att reg.besiktiga en importerad bil i Sverige utan halvljusautomatik.
Det blir kanske bättre nu när varselljus är infört inom EU.

Uppdaterat: 2011-07-17 12:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har även märkt att avundsjuka tjurgubbar skrivit inlägg om oss som kör en ny bil från VAG koncernen med statiska kurvljus !
Dessa ljus får tändas i kombination med halvljus under korta stunder, och meningen med dessa är ju att undvika olyckor vid övergångställen osv.
Dessa gnällgubbar är nog bara avundsjuka för de själva inte har råd med senaste tekniken från världens största biltillverkare VAG.

Uppdaterat: 2011-07-19 11:38

Om jag inte minns fels å var det Citroen som var först med lysen som svänger med ratten.
Och Cadillac som hade kursljus som tändes tillsammans med blinkers.

Oavsett, så är det väl fortfarande lag på att ha halvljus eller motsvarande?
Och man möter många på parkering, fattar inte varför? (gäller även svenskasålda bilar)

Uppdaterat: 2011-07-19 22:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det finns de som anser att man sparar mycket bränsle genom att köra med parkeringsljus i stället för halvljus.
Man åsidosätter alltså säkerheten för att spara några ören!

Citroen var mycket riktigt en av de första att ha medsvängande ljus och säkert det mest kända märket.
Men först var de inte.
Rotar man i bilhistorien finns det några som haft det, det var inte så ovanligt på en del tidiga trehjuliga bilar med ett hjul fram, men många har försvunnit och glömts bort.

Uppdaterat: 2011-07-20 08:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det finns de som anser att man sparar mycket bränsle genom att köra med parkeringsljus i stället för halvljus.Man åsidosätter alltså säkerheten för att spara några ören!

Ja, och extra farligt blir det då de fortsätter köra över när dagen övergår i kväll, och kommer smygande nästan osynliga.

Har också sett att många kör MC på parkeringljus, och då i de flesta fall nyare japanska glidare. De som kör såna borde väl begripa värdet av att synas?

Uppdaterat: 2011-07-20 10:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag ser bra!
Andra skiter jag i.

Uppdaterat: 2011-07-20 23:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om bilen har halvljusautomatik så är det ju enkelt att ändra till parkeringsljus, som det verkar vara fler i år som gör..Bryr sig polisen vid en eventuell kontroll. Skiljer sig böterna mellan mörker- och dagsljuskörning utan korrekt ljus?

Uppdaterat: 2011-09-12 16:35

Lagen är kanon! Framförallt i Sverige behövs den.

Både vid sol och framförallt ifall det blir halvskumt eller mörkt. Många skulle faktiskt glömma slå på den mista lilla belysning ifall inte lagen fanns.

Tyvärr så räknas inte VW och äldre bilar från amerika in i lagen utan de kör alltid utan det minsta lilla lyse, även när det är småskumt.

Skulle någon turist råka glömma sätta på halvljuset dagtid bryr jag mig inte alls dock. De är få och vana vid att åka svart. Jag brukar inte ens blinka till dem. Finns inte så många tyskar i och runt min lilla stad.

Tyvärr sliterhalvljuslagen på bilens framlampor. Möter jag en bil med bara ett halvljus och ett varselljus i kolmörkret blir det för mörkt ifall jag bländar av.
dessutom är bara varselljus i mörker ibland svårt att se. även om bilen har fungerande halvljus på andra sidan.

Endast nya volvo skulle vara lagliga i sverige. Lampan byts på några få sekunder i mörkret! byggd för svensk lag! att kunna byta lampan supersmidigt är ett måste för att många ska orka byta eller be grannen byta åt sig. ha med ficklampa och extralampa i bilen innan du dödar nån!!!

bilar man möter kör månad efter månad med trasiga lampor. inför värstingböter på detta tills folk lärt sig igen att föraren enligt lag är skyldig att hela tiden hålla sitt fordon i lagligt skick. och enligt lagen om man tolkar den rätt så ska man inte framföra ett fordon man inte hela tiden kan hålla lagligt genom att t ex köpa en bil med svårbytta glödlampor.

det har dock blivit lättare att byta lampor numera. tillverkarna fick ge sig. att de tyckte pengar var viktigare än säkerhet! tänk om de själva blir drabbade av olyka p g a att någon lyser dåligt?

Uppdaterat: 2011-09-12 21:19

Det finns en stor okunskap i Sverige när det gäller halvljuslagen och det visar von Lidl på.
När en halvljuslampa är trasig är det INTE varselljuset som lyser, det är parkeringsljuset och detta får inte användas istället för halvljus under dagtid. Det finns nästan inga bilar med varselljus före årsmodell 2010 utan halvljuset skall då användas dagtid. Dock kan detta ersättas med dimljus under dagsljus. LED-varselljus eller andra varselljus började komma när EU diskuterade att införa en DRL-lag och sedan 7 februari 2011 gäller denna la. Nya bilar levererade efter detta datum skall ha varselljus. För att röra till det lite behöver dessa nya bilar inte ha bakljusen tända under dagtid.

Uppdaterat: 2011-09-13 07:41
hultarn skrev:

Om jag inte minns fels å var det Citroen som var först med lysen som svänger med ratten.
Och Cadillac som hade kursljus som tändes tillsammans med blinkers.Oavsett, så är det väl fortfarande lag på att ha halvljus eller motsvarande?
Och man möter många på parkering, fattar inte varför? (gäller även svenskasålda bilar)

Uppdaterat: 2012-09-10 14:33

Redan 1948 hade Tuker ett mittmonterad lyckta som följde rattens rörelse
Se vidare på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tucker

Uppdaterat: 2012-09-10 14:36

Och redan på 1910-talet fanns ett flertal trehjuliga bilar med en lykta monterad ovan framhjulet eller på styrspaken som följde med i svängarna.

Men Tucker är alltid intressant
Här står det mera:
http://en.wikipedia.org/wiki/Preston_Tucker

Uppdaterat: 2012-09-10 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra lag!
Behövs i svenskt klimat.
Tyskar brukar glömma att sätta på lyset när de är här men brukar så snällt göra det efter ett vänligt blinkande med helljuset från mig.

Viktig lag på flera sätt.

Har faktiskt blivit räddad av lagen en gång.
Skarp sol så jag tittade extre noga innan jag svände ut på 80-vägen. Var helt säker på att det inte fanns någon bil här. Skulle svänga ut och då såg jag två väl fungerande halvljus med bra skärpa mitt i allt solljus...

Uppdaterat: 2012-09-21 20:09

Nä, nu ska jag sätta på Rihanna. Skivan alltså. Duktig tjej.

GRÄSÄNLING HELA NATTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mer ViB än någonsin!!!!!!

Uppdaterat: 2012-09-21 20:23
NewYorker57 skrev:

Redan 1948 hade Tuker ett mittmonterad lyckta som följde rattens rörelse
Se vidare på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tucker

Jag såg en Tucker på bilmuseet i SanDiego när jag var där på 90-talet. En av 50 tillverkade tror jag!

Uppdaterat: 2012-09-21 20:35

Har det skett någon förändring i halvljusbestämmelserna avseende kombinationen halvljus och annnan samtidig belysning fram? Antalet bilar,som framförs med tänt halvljus tillsammans med dimljus fram,har nog aldrig varit större,och att möta en bil i mörker och fuktigt väder med denna ljuskombination (halvljus och dimljus tända samtidigt), är trafikfarligt p.g.a den mycket ökande bländningsrisken.Varför är det bara dimljuset fram som tänds? De bakre lamporna verkar det som om de flesta har glömt bort att de finns,trots att de är livsviktiga i dimma och snörök.
Nymodigheten "kurvljus som tänds vid sväng" är väl det mest onödiga tillbehöret som finns.Dagtid ingen som helst nytta och kvällstid är det bättre att hålla blicken högt och se vad som händer lite längre fram än bara det som kan finnas i ljusområdet.

Uppdaterat: 2012-12-12 18:07