Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508.

Nya Peugeot 508.

Hej!

Jag skriver här för att få en reaktion om någon mer än jag har kört nya Peugeot 508 med 1,6 dieseln och automatlådan mcp? Märkte någon mer än jag hur bilen liksom bromsade in vid växling så man åkte framåt,för att sedan när nästa växel kom i så ökade farten igen. En mysko känsla var det och i det stora hela den största anmärkningen jag har på bilen. Förutom när jag satt mig bakom mig själv i baksätet och skulle kliva ur bilen så vardet trångt mellan stolen och B-stolpen och själva baksätet att kunna vrida foten och ta sig ut ur bilen. Annars var den trevlig. Köpte även senaste AMS som hade test mellan Peugeot 508 i värsting version mot VW Passat där Peugeoten fick stryk i det testet. Men jag skulle nog välja fransmannen än då mellan dessa bägge. VW framstår för mig som fruktansvärt tråkig bil. Desseutom är 508 en otroligt snygg bil i mina ögon. Dock är man ändå lite skeptisk till hur kvaliten är? Själva säger ju Peugeot att man satsat på kvaliten. Fick också veta att produktionen just nu står stilla i fabriken pga att delar fattas från en japansk underleverantör......men att man försöker att hitta en annan underleverantör som kan börja leverera. Så vill man ha en 508 snabbt så ska man nog slå till på en bil redan nu medan de finns. Sedan kan det bli lång väntan innan leverans innan fabriken hinner ikapp

Uppdaterat: 2011-04-11 12:55

Kommentarer

Har du provat C5 med motsvarande motor och låda?

Uppdaterat: 2011-04-12 10:33

Gör det, jag tycker att fjädring och komfort är i särklass, men det passar kanske inte alla.
De här två bilarna är ju syskon.

Uppdaterat: 2011-04-12 15:30

Har beställt en 508 1,6 MCP för fyra veckor sedan och min säljare väntar svar från fabriken. Gällande leverans fårn Japan har det tydligen löst sig, men dom ligger efter. Håller med om att det är ryckigt att växla "halvmanuellt" men det är en vanesak skulle jag tro.

Detta är min 4 Peugeot och har varit nöjd med mina bilar. När jag såg 508 första gången visste jag att en sån skulle jag ha! Fick smygprovköra innan lanseringen i Sverige. Den känns mer kvalitativ och ser ut så inuti. 5 års garanti utlovas och då borde man vara säker på sin produkt.

Ser fram emot att få den, när det nu är...

Uppdaterat: 2011-04-13 10:17

Hurra, nu kommer jag in som Saabnisse igen.
Conny, när jag frågade om C5 var det för att när jag köpte senaste 9-5an valde jag mellan 407, C5 och 9-5.
Att det blev Saaben berodde mest på priset, men jag tyckte C5an var väldigt trevlig, bara det att försäljaren var helt ointresserad att sälja någon till mig trots att det gällde ett rent köp utan byte.
Såna nasare ska inte kränga bilar.
407an var lite för liten och 508an hade inte kommit då.
men jag ska passa på och prova den.

Uppdaterat: 2011-04-13 12:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun: Jag har samma uppfattning om automatlådan. Bilen i sig är fin och jag satt väldigt bra i den, men priset var då uppe i 275.000:-. Just på grund av automatlådan (som är ett måste om den skall klassas som miljöbil) så går den bort för min del. Idag skall en automatlåda kunna växla bättre än så.

Uppdaterat: 2011-04-13 13:32

Shogun: Precis. Bilen överraskade med fina utrymmen och detaljkänla. Bortser man från automatlådan skulle jag kunna vara en spekulant, men till saken hör att för de pengarna finns det ganska många bilar att välja mellan. Peugeot är ingen billig bil mer, i flera bemärkelser.

Uppdaterat: 2011-04-13 15:12

Prylar som drag och motorvärmare t.ex. brukar man ju ta hutlöst betalt för.
Jag valde bort det på 9-5an, köpte det själv och lät en garagemek plocka på det.
Tog besiktningen själv (300:- svindyrt för fem minuters jobb), men det blev mindre än halva priset jämfört med om Saab skulle ha tagit montaget.

Uppdaterat: 2011-04-13 16:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kamrem+partikelfilter brukar öka milkostnaden med mellan 1:- och 1:50.
Det verkar ju inte så farligt förrän den dag man ska ut med mynten.

Jag har en bekant som enbart räknar bränslekostnaden/mil, allt övrigt måste man ju betala ändå.
Nu har han köpt en diesel för första gången och häpnar över hur billig den är i drift.
Att den är tre gånger så dyr i skatt och att den förmodligen får högre servicekostnader än hans förra bensindrivna av samma modell räknar han absolut inte med.
Vissa människor vill lura sig själva.

Uppdaterat: 2011-04-29 14:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är ju lite billigare än grannen som betalar ca 6000/år för sin V70.

Uppdaterat: 2011-04-29 16:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja dom skatteskillnaderna får man en hel del bränsle för...
Priusen kostar för övrigt 360kr i årsskatt efter de första 5 skattefria åren.

När kompisen skulle köpa dieselkombi för ett par år sedan kostade den Saab 9-3 Tid kombi-06:a som han funderade på över 6000kr i årsskatt medans en lika ny Avensis D4-D kombi bara kostade 4004kr trots att Avensisen är en större bil men så var det iaf vilket var en av anledningarna att han valde Avensisen.

Uppdaterat: 2011-05-01 23:30

Han hade fått helt fel uppgifter om skatten på Saab 9-3Tid, den är inte dyrare är Avensis.
Rätt värde för Saab är enligt de uppgifter jag fått 3157:-

Uppdaterat: 2011-05-02 08:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här kan man lätt räkna ut dieselskatten förutsatt att man känner CO2-utsläppet:
http://dieselskatt.se/

Uppdaterat: 2011-05-02 08:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det varierar i så fall mycket på Saab 9-3 Tid-kombi för denna -06:a jag kollade på på Blocket kostar i dagens läge med den nya lägre dieselskatten 5190kr och det var nog en sån han provade och funderade på som då kostade över 6000kr med gamla skatten: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_9_TiD_AUT_KOMBI_VECTOR_FULL_UTR_33522766.htm?ca=5&w=3

Uppdaterat: 2011-05-02 12:39

När du nu ändå är otrogen Conny så ta en titt på Megane också!
Testade denna för någon vecka sedan med Diesel och automat och den gick förvånadsvärt bra!
Även den snygg att titta på,rymlig och med 5 års garanti.
Med en billigare bil behöver du inte fundera på vad 18.000 mila servicen kostar!....Byt bil istället! ( Värdeminskningen på Auris kunde räckt till en ny Megane eller Octavia )
P.s PSA hade också en annan lösning tidigare på sina partikelfilter som rengjorde sig själva...d.v.s därför ingen kostnad för byte men de är kanske inte så effektiva som de andra som måste bytas...( har jag läst någonstans )

....Tankar och funderingar...nu när vi ändå svär i kyrkan...:-)

Uppdaterat: 2011-05-02 14:51

Jo men tittar du på en motsvarande Avensis så blir den också mycket dyrare.
Det är tydligen automaten som drar upp skatten.
Bara för att man vill åka lite mer trafiksäkert och bekvämt ska man straffas för det.
Den nya 9-3 TTID med 180hk går ju som miljöbil och får en väldigt låg skatt, men den går ju inte att få med automat.

Uppdaterat: 2011-05-02 14:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hanzzon skrev:

Det varierar i så fall mycket på Saab 9-3 Tid-kombi för denna -06:a jag kollade på på Blocket kostar i dagens läge med den nya lägre dieselskatten 5190kr och det var nog en sån han provade och funderade på som då kostade över 6000kr med gamla skatten: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_9_TiD_AUT_KOMBI_VECTOR_FULL_U...

Skatten sjönk 3% om jag minns rätt så den utgör ingen tusenlapp,...men om bilen var äldre än -05 så har vi en bättre förklaring.

Uppdaterat: 2011-05-02 14:56

Saabnisse, Avensis fanns inte som Automat till dieselmotorerna vid den tiden så en sån är svårt att jämföra med men det kanske var så att den 9-3Tid hade Automatlåda då som kostade över 6000kr.
Kollar man i tester på 9-3 Tid så framgår det att även manuella versionen var dyrare än den större Avensisen i skatt även om det inte är några enorma skillnader: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0710_saab93_d_e85_95.pdf

Mistro, Kompisens nuvarande Avensis D4D kombi-05:a kostar i dag 3 356 kr i årsskatt och samma bil kostade tidigare 4004kr eller 4040kr med gamla skatten och det är en betydligt större sänkning än 3%, snarare mellan 15-20% sänkning om jag lärde mig matte på rätt sätt åtminstonde. ;)

Uppdaterat: 2011-05-02 20:28

Hanzzon
"Avensis fanns inte som Automat till dieselmotorerna vid den tiden"
Vilken tid?
Min granne har en Avensis med stora dieseln och automat..
Jag ska försöka kolla vad han betalar i skatt.
Men som Shogun också skriver, snål på bränsle är den inte.

Uppdaterat: 2011-05-03 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Hanzzon" : Skillnaden handlar om bilen skattas efter det gamla eller nyare systemet.
Bilar ifrån 2006 och senare samt bilar som klarar avgaskraven ifrån 2005 beskattas enligt utsläppen och inte tjänstevikten som tidigare.
Just Avensis klarar dessa krav och får därför en lägre skatt.

Annars kan det skilja väldigt mycket i skatt på två annars likadana bilar beroende på när de är uttagna.
Som om detta inte var krångligt nog så får en Dieselbil uttagen 0712 en dyrare skatt på 250kr än den som råkade tagas i trafik efter årskiftet -08.
( Månne för att kompensera för partikelfilterrabatten? ;-) )

Krångligt som sagt:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Uppdaterat: 2011-05-03 11:21

Shogun, jag kanske blandar ihop det, jag ska kolla ikväll om jag kommer ihåg.
Hans Avensis är helt riktigt av förra modellen 2006.

Uppdaterat: 2011-05-03 13:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som Shogun påpekar har du inte rätt i att din granne kan ha En Avensis 2,2 diesel-06:a med 177hk och automatlåda då Automat inte fanns till Avensis dieselmotorer vid den tiden (som jag pratade om-05-06) utan enbart 6-växlad manuell låda som din granne i såfall har.
Tar vi en sån på blocket som denna http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Avensis_2_2_D4D__executive_33535393.htm?ca=5&w=3&last=1 så kostar den 3609kr i årsskatt, den där ägaren verkar för övrigt köra den på 0,62L/milen blandad körning.

Uppdaterat: 2011-05-03 22:30

Nu har jag kollat grannens Avensis.
Jag hade mycket riktigt blandat ihop det med hans andra bil, Avensisen har mycket riktigt en manuell växellåda.
Den kostar drygt 3600:- i årsskatt.
När jag talade om att det fanns en Avensis på Blocket och att den tog 0,62 l/mil gapskrattade han.
"Jag har aldrig varit under 0,7 ens vid oerhört försiktig landsvägskörning"!
Nu vet jag inte vad han menar med "försiktig" det är ett ord som jag inte trodde fanns i hans vokabulär.
Nu hör det ju till saken att han inte gillar bilen, men jag ska fråga hans fru, det är ändå hon som kör mest med den.

Det här hör ju egentligen inte till den här tråden men det var ett svar på en fråga som var uppe här tidigare

Uppdaterat: 2011-05-11 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr är det samma erfarenhet som en kompis har utav sin Avensis med samma motor ( 0712 )
Han är glad för bilen men tycker att den är "törstig",...sedan skall man ju inte glömma bort att det inte är en småbil med 70 hk heller.
Min lilla C3 ( Hdi 110 och 1240kg )som jag körde ca 6500 mil med drog lätt över 0.6 vid normal körning och bilen kom aldrig under 0.5 trots lugnt landsvägstempo.
Vande mig att köra ekonomiskt och bilen snittade till slut över alla mil 0.56l/m
Provkörde en Mondeo häromdagen och den skall dra 0.43 men efter en provtur så undrar jag hur det skulle gå till sett till färddatorns siffror.
På tal om Ford Conny så kommer ju snart nya Focus kombi och den är nog också värd en titt!?

Uppdaterat: 2011-05-11 11:33

Här är yttligare två stycken som påstår sig köra på 0,62L/milen med sina 177hk Avensis så omöjligt lär det inte vara; http://www.blocket.se/ostergotland/Toyota_Avensis_2_2_D_Cat_D4D_NAVI__177Hk__33041841.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Toyota_Avensis_2_2_D4D_Buisness__177hk_32886971.htm?ca=5&w=3

Men självklart är det inte en 177hästare man ska köpa om man vill köra snålt, då köper man några av de mindre dieselarna och åker betydligt billigare. Min kompis har tex en 150hk Avensis D4-d och den kör han på omring halvlitern och i bland strax där under.

Uppdaterat: 2011-05-11 12:44