Vi Bilägares forum

Skoda Fabia Combi 1,2 HTP -06

Skoda Fabia Combi 1,2 HTP -06

Jag köpte fabriknytt bil 2006 april är med utrustning som ABS, ESP, AC och Farthållare. Jag berättar om hur har jag haft små fel. Ny bromsskivor och klotsar båda sidor fram 4600 mil. Generator ur funktion byt mot ny för 3998 kr 8150 mil. Motor vibration ojämn utan rycker vid landsväg börjar lampa lyser check engine ojämn gång på tomgång utan motorstopp men går köra flera mil till verkstad och byt ny 3 cyl tändspole för 2571 kr 10864 mil. Bakbromslampor ovanpå vid tak halvlyser ur funktion byt mot ny för 700 kr 12624 mil. Ny bromskivor och klotsar båda sidor fram, ny hjullager högen fram, byt stag och rengör bromssadlar 12865 mil inkl service. Jag är nöjd med min bil som har aldrigt problem som bara går och går utan startproblem och ingen bilbärgning. Har ingen problem med ABS, ESP, AC och farthållare. Nu har den gått 12970 mil.

Uppdaterat: 2011-03-15 14:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Låter som ganska låg reparationskostnad på drygt 13000 mil.

/Roger

Uppdaterat: 2011-03-14 23:34
Hanzzon skrev:

Låg och låg ligger väl i betraktarens ögon vad man är van (omkring 12000kr hitills då verkar det som?) men jag som också har en lika gammal Toyota Prius som har gått snudd på lika långt har inkl förre ägaren (som haft den sedan ny) inte lagt en enda krona i reparationskostnad hitills förutom servicearna och byte av ett par bromsskivor som Toyota bytte gratis på garantin och detsamma gäller min mors fullutrustade Prius efter 5 år och 12000mil där den största reparationskostnaden hitills legat i nya torkarblad men det måste nog få räknas in i normal service. =)Men det finns helt klart bilar som kostar mycket mer i reparationskostnader än denna Skoda.Jag fixade tex. senast i dag klart en Vw Passat-07 där elservostyrningen havererat efter 8000mil där man är tvungen att byta ut hela styrväxeln då elmotorn sitter inbyggd i den och en styrväxel går på över 11 500kr plus jobb och programmering vilket slutade på över 16 000kr, utöver det har samma bil även problem med den elektriska handbromsen där förmodligen en elmotor i ett bromsok är defekt till en kostnad av några sköna tusenlappar till och det är bara de senaste halvårets reparationskostnader för denna bil...

Jag räknas summa ca 14000 kr för reparation för drygt 13000 mil i 5 år.

Uppdaterat: 2011-03-15 00:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Okey ja jag räknade lite fritt i ungefär hur mycket jag trodde det du inte nämnde priserna på hade kostat och kom fram till att det åtminstonde lär vara runt 12 000kr, men det är ju bättre om vi vet den exakt korrekta summan på 14 000kr då.

Uppdaterat: 2011-03-15 00:39

Låg och låg ligger väl i betraktarens ögon vad man är van (omkring 12000kr hitills då verkar det som?) men jag som också har en lika gammal Toyota Prius som har gått snudd på lika långt har inkl förre ägaren (som haft den sedan ny) inte lagt en enda krona i reparationskostnad hitills förutom servicearna och byte av ett par bromsskivor som Toyota bytte gratis på garantin och detsamma gäller min mors fullutrustade Prius efter 5 år och 12000mil där den största reparationskostnaden hitills legat i nya torkarblad men det måste nog få räknas in i normal service. =)

Men det finns helt klart bilar som kostar mycket mer i reparationskostnader än denna Skoda även om jag tycker att det är dåligt att tex en generator havererar efter så få år och bara 8000mil.
Den enda ungefär lika hyffsat nyare Toyota jag överhuvudtaget varit med om med laddningsproblem hade gått 36 000 mil innan det inträffade och då var det bara kolen som var nerslitna och byttes ut vilket var det första som gjordes åt den generatorn på 36 000mil så det är en aning skillnad (däremot har även jag har bytt ut många Audi/Skoda/VW generatorer).

Men det finns som sagt exempel med betydligt dyrare reparationskostnader än denna Skoda;
Jag fixade tex. senast i dag klart en Vw Passat-07 där elservostyrningen havererat efter 8000mil där man är tvungen att byta ut hela styrväxeln då elmotorn sitter inbyggd i den och en styrväxel går på över 11 500kr plus jobb och programmering vilket slutade på över 16 000kr, utöver det har samma bil även problem med den elektriska handbromsen där förmodligen en elmotor i ett bromsok är defekt till en kostnad av yttligare några sköna tusenlappar (ca 5000kr) till och det är bara de senaste halvårets reparationskostnader för denna bil...

Uppdaterat: 2011-03-15 00:40
Hanzzon skrev:

Okey ja jag räknade lite fritt i ungefär hur mycket jag trodde det du inte nämnde priserna på hade kostat och kom fram till att det åtminstonde lär vara runt 12 000kr, men det är ju bättre om vi vet den exakt korrekta summan på 14 000kr då.

Nu har jag tag fram pärm papper och kvitto med exakt service och reparation med miltal.

1522 mil service 1834 kr.

3019 mil mellanservice 3494 kr.

4600 mil service + rep, ny bromsskivor och klotsar båda sidor fram 5302 kr.

6004 mil full service 4918 kr.

7511 mil service 2250 kr.

8150 mil akut rep generator laddar inte byt mot ny 3998 kr.

9028 mil mellanservice 2118 kr.

10531 mil service + rep rengör bromstrumma båda sidor bak 3260 kr.

10864 mil akut rep tändspole slö byte mot ny alla 3 cyl 2571 kr.

12036 mil fullservice 5303 kr.

12624 mil rep halv lyser ur funktion byt mot ny höga bromsljuset 700 kr.

12865 mil årsservice + rep har kört 800 mil/år pga arbetslös. Ny bromsskivor och klotsar båda sidor fram, ny hjullager högen fram, byt stag och rengör bromssadlar 7001 kr.

Summa 42749 kr för service + reparation. Räknas 3,17 kr/mil både rep och service t,ex om det står 13.500 mil.
Jag har inte kört på jobbet pga arbetslös var 800 mil/år då är årsservice blir räknas 3,32 kr/mil miltal 12865 mil strax 5 år ägt.

Uppdaterat: 2011-03-15 14:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html