Vi Bilägares forum

Bromskivor på en Toyota Corrolla dålga efter 2600mil , ska det var så här ?

Bromskivor på en Toyota Corrolla dålga efter 2600mil , ska det var så här ?

Hej !!
Har en Toyota Corolla 2007 som gått 2600 mil
Vid senaste service säger dom att skivor fram börjar bli dåliga och klossar med .
Bak ser det lite bättre ut , men inte riktigt bra heller säger dom .

Har toyota problem med sina skivor , för på min förra bil en ww golf höll skivona fram kanske 10 år eller 10000mil ?

Ska man satsa på pirat skivor och klossar nästa gång ??

Går sånt här svarva eller är det byte som gäller ??

Bilen har fått bromsarna uppsmörjda av toyoa varannan service (på fullservice)

Uppdaterat: 2011-02-07 19:21

Kommentarer

På bilar som används mycket/hårt håller skivor länge, på bilar som används lite/försiktigt förstörs skivorna av vårt klimat, och när skivorna får en rostig/gropig yta slits klossarna fortare.
Det man fick lära sig i trafikskolan att bromsa så lite som möjligt är rena döden för bromsar.
Lite kärvande bromsar är inte bra för bränsleförbrukningen, men det är bra för skivorna.
Allt det jag nu skrev låter nog lite tokigt, men det är tyvärr dagens sanning.
Vad det är för märke på bilen saknar betydelse.

Uppdaterat: 2011-02-07 22:24

swealt, På mitt jobb servar vi bla en Toyota Corolla-06 som går väldigt många mil som bevakningsbil, den hade samma orginal bromsskivor fram i 36000mil innan vi bytte ut skivorna för allra första gången eftersom dom då började bli lite väl tunna. Bak har vi ännu inte bytt bromsskivorna en enda gång och bilen har nu gått över 45 000mil!
Så nej Toyota har inte några mer problem med sina bromsskivor än andra bilmärken, problemet brukar vara som Rikard säger att bilarna körs för lungt och bromsas försiktigt så dom börjar rosta och det gäller alla bilar.
Rådet man kan ge är att bromsa rejälare från lite högre fart (som bevakningsbilen vi servar verkligen gör) minst några gånger i månaden så bromsarna får arbeta och röra på sig ordentligt så att rosten inte får fäste på skivorna här i Salt-Sverige, det kan ju fortfarande funka om skivorna inte hunnit bli allt för dåliga så det är ju värt att testa.

Sen skulle jag inte rekomendera Biltema-bromsar på en såpass ny bil, vi har varit med om dåliga/skeva skivor från biltema många gånger om genom åren på mitt jobb så jag rekomenderar dig att köpa orginal så får du dessutom 3års garanti som Toyota alltid haft på sina orginaldelar.

Uppdaterat: 2011-02-07 23:47

Jag har använt Biltemas skivor många gånger, men aldrig fått några skeva.
Förr i tiden när man hade lite dåligt ställt blev det till att hissa upp bilen, ta av hjulet, fram med rondellslipen, i med tvåans växel och så slipa skivan.
Det gick förvånansvärt bra.
Problemet var bakskivorna, men en kompis löste det också.
Han tog en plankstump som han satte fast en liten elmotor med remskiva på, sedan hade han en rem mellan skivans nav och motorn och så fram med rondellslipen igen.
På med nya belägg och bromsen var oftast perfekt.

Uppdaterat: 2011-02-08 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack så mycket för era tips , nu har ja blivit lite klokare ,,,

Uppdaterat: 2011-02-11 17:39

Sitter orginalskivor på min Volvo - 23 år gammal och har rullat 26 000 mil nu. Bra bromsvärden på bes och där är en hel del kvar av materialet dock så börjar dom bli "något" rostiga på sidorna eller vad man kallar de. Så visst ska skivorna kunna hålla längre än 2600 mil så ska det nog inte vara.

Ett måste för att bromsar i allmänhet ska hålla längre är att byta bromsolja regelbundet för annars riskerar du att kolvarna i oken börjar kärva. vilket kan resultera i att bromsarna ligger på mer eller mindre hela tiden. Tyvär fungerar DOT5 (silikonbaserad olja) inte så bra med ABS.

Uppdaterat: 2011-02-11 20:44

Jodå Biltema har skivor till Corolla för ca 350:-.
Men jag vet inget om kvaliten, men ofta är det samma skivor som säljs som original eller av biltillbehörsfirmorna.
Jag har en granne som benhårt ska ha original i allting, han köpte ABA slangklämmor på Volvo för 19:-, en klamma av samma fabrikat på macken kostade 5:50:- men då låg den inte i en Volvopåse och var inte original enligt honom!
Knäppgök.
Jag köpte en koppling till en Saab på AD bildelar som var avsevärt billigare än om jag skulle köpt den på Saab.
Det var en Fichtel & Sachs i originalkartong.
Samma F&S-koppling från Saab låg i en kartong märkt Saab originaldel.
Men vilken av dessa var egentligen original?

Uppdaterat: 2011-02-13 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok jag vet inte vilka som tillverkar just Biltemas skivor, men jag har använt dom på flera Saabar med gott resultat.
Men man kanske får byta lite oftare det är möjligt.
F.ö. saknar jag handbromsen på 9000 som jag ansåg förnämlig.
Den påverkade skivan i stället för små fjuttrummor integrerade i bakskivorna som är så vanligt.
Då kunde man dra åt handbromsen några km innan man ställde ifrån sig bilen och på så sätt värma skivorna för att hindra rosten.
Jag vet att det fanns några fler bilar bl.a. vissa Volvo som hade samma typ av handbroms.
Den medgav också möjlighet till "handbromssväng".

Uppdaterat: 2011-02-13 17:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Swealt köpte du bilen ny? Eller har någon annan kört bilen innan dej?

Jo bilen har ja köpt ny ,, och kört den själv hela tiden
Kär ca 600 mil per år , och det kanske går lite för lungt till , men bilen används varenda dag i stan , så bromsarna används ju tycker jag ...

På min förra bil en ww golf 94, höll skivor kanske 10 år och 12000 mil , med samma körsätt

Sen tänker jag så här , om inte toyotas skivor var bättre än så här , inte tänker ja lägga ut ett antal 1000 lappar och testa en gång till , nästa skivor får bli ett annat märke på ...

Uppdaterat: 2011-02-18 15:25

Jag gisssar dock att piratbromsskivor inte är speciellt mycket billigare till din Corolla-07:a för Toyota brukar inte vara så hutlöst dyra på sina slitdelar, samtidigt får du 3 års garanti på Toyotas reservdelar.
Sen är man lite blåögd om man tror att rostiga bromsskivor beror på själva bromsskivan, det beror i princip alltid på att bromsarna används för lite alternativt att bilen tex. kanske brukar tvättas och sedan parkeras och står still utan att bromsarna körts varma och motionerats så skivorna hinner torka vilket gör att rosten får fäste på bromsskivorna.

Uppdaterat: 2011-02-18 21:28

Hmmmm , vänder man på myntet så säger ni att det är 3 års garanti på Toyotas reservdelar , tack för upplysningen , då får man kanske tänka om ;)
Det är inte lätt att vara lekman , och felen man haft på sina förra bil liknat inte alls dom man få på den nya man köpt ...
Verkar vara andra typer av fel på nya bilar , som inte fanns förr ??
Och sen känns det som det blivit mycket dyrare att laga felen på nya bilar jämfört med samma fel på en 15år gammal bil ...

I alla fall så ska jag bromsa regalt ett .par ggr per månad numera ...det har fått lära mig här , tackar för era tips ..

PS Hanzzon , du som verkar laga Toyota Corrolor , är det några andra saker man bör tänka på eller vad är det som brukar gå sönder på en sån bil jag har ??

Uppdaterat: 2011-02-18 22:58

swealt, Strongt att du inte reagerade med försvarsställnig måste jag säga! =) Det var inget alls illa menat mot dig, jag bara sa vad jag tyckte och det kanske lät lite hårt så jag var lite rädd för att du kanske skulle reagera annorlunda.

Till saken, helt rätt att du ska bromsa lite rejälare minst ett par gånger i månaden och alltid efter att du tvättat bilen så bilen inte blir ståendes med blöta skivor för då börjar det rosta.

Ja jag servar en hel del Corollor på mitt jobb men jag kan faktiskt inte säga att det finns ett enda "vanligt fel" på dessa bilar för det är helt enkelt väldigt ovanligt att dessa bilar drabbas av allvarligare problem sä länge dom sköts och servas.
Det vanligaste felet är väl i så fall just ditt missöde här, att vissa bilar körs för snällt och inte så långt per år och bromsskivorna därmed kan rosta men det gäller alla bilmärken. Corollor som körs lite hårdare har som sagt inga problem med detta som Corolla-bevakningsbilen jag skrev om tidigare där skivorna fram stoppade i 36 000mil fram (då dom byttes för dom började bli tunna) och håller än bak efter snart 50 000mil, den bilen har vi för övrigt inte bytt en enda framvagnsdetalj som styrled/spindelled/kränghämmarstag eller hjullager på än då vi servat den hela tiden sedan ny vilket är helt otroligt på den körningen och dessa mil!

I övrigt är väl största orosmålnet enligt Vibilägare åtminstonde att bilen inte har heltäckande rostskydd så är du rädd om bilen och vill ha den fräsch länge så kan man rekomendera en rostskyddsbehandling vilket aldrig är fel på en bil men jag tror ärligt talat inte det är lika farligt gällande rostskyddet som Vibilägare påstår för i så fall skulle många 2000-tals Toyotor vid det här laget vara helt uppluckrade av rost efter 10 år och så är inte fallet men helt klart är väl att bilen mår bra av en behandling och kommer hålla längre utan allvarlig rost om man gör det.

Uppdaterat: 2011-02-21 00:18

swealt, Strongt att du inte reagerade med försvarsställnig måste jag säga! =)
Nä , när man inte kan så mycket måste man lite på folk som har till sitt yrke att laga bilar
Tack för all information ,å det finns ju värre problem än ett par dåliga bromskivor ;)
Vill bara veta varför ;) alltid så lär man sig något ;)
Självklart är bilen inlämnad som ny för extra rostskydddsbehandlng Hanzzon;)

Uppdaterat: 2011-02-22 23:06