Vi Bilägares forum

11.000:- för att byta ett bromsrör !!

11.000:- för att byta ett bromsrör !!

Fick besök av en äldre släkting, han hade besiktat sin Skoda felicia som gått 6000 mil och fått nerslag på ett bromsrör. Trogen kund som han är åkte han till märkesverkstaden (VAG) för att få det fixat och återbesiktat.
"Det går inte att byta rör, man måste byta en massa andra grejer oxå, det blir för dyrt, köp en ny bil istället" !!!!!!
Efter en del dividerande fram o tillbaka gick dom med på att byta röret till en kostnad av 11.000:-
Släktingen kan inget om bilar, så han godtog priset. Utöver detta okerpris blev bilen stående över en månad på verkstaden innan nån orkade byta röret.

Inte konstigt att VAG kunderna är missnöjda med sina verkstäder.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag blir alltid lika förvånad över bilägare som åker till märkesverkstäder och får ett ockerpris på en reparation och går med på priset utan att först kolla med en fristående ackrediterad verkstad.

Vad kan man förlora på en jämförelse?

Jag har en bekant som nyligen åkte till en Saabverkstad och ville ha hjälp med sin 9-5as ACC.
Han fick ingen värme i bilen, enbart kyla.
Nu är det så fiffigt på 9-5 att man enkelt kan kolla ACCn, det finns självdiagnostisering inbyggd i styrdatorn.
Han fick ett fel, felkod 8.
Han frågade på verkstan vad 8 betydde.
"Det kan vi inte tala om, vi måste koppla in diagnostiseringsdatorn för att få reda på om det är något fel. Det kostar 375:-, kom tillbaka i nästa vecka"
Han upplyste om att han redan visste felet och upprepade frågan vad 8 betydde. Ni måste väl ha en tabell över felkoder.
Inget svar.
Nu är det här en man som aldrig ger sig utan han kollade vidare med en annan person.
Det visade sig vara en praktikant som genast hittade en lista med felkoder och där det visade sig att 8 var fel på yttertempgivaren.Han köpte en för 250:- och bytte själv!

Uppdaterat: 2010-07-21 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre