Vi Bilägares forum

SKODAS bra och dåliga sidor

SKODAS bra och dåliga sidor

Hej!
Jag vill gärna köpa en ny Skoda Praktik men är tveksam över kvalite´n. Är det någon som har kunskaper eller erfarenheter av de nyare skoda-modellerna - hur de är byggda, hur kvalite´n är på de olika delarna, hur de håller i längden och vilka fel som ofta uppstår efter något eller några år?

Det är jättesvårt att avgöra vad som är bra men om bilen ska gå sönder pga dålig kvalitet så är det ju synd att ha gjort sig av med alla pengar man har och inte har råd att köpa någon ny bil. Bl a har jag läst i skadeanmälningarna att det är flera som har haft problemet att bilen tar in vatten efter ett par år, så pass mycket att det varit flera cm vatten på golvet. Detta tycker jag är ett helt idiotiskt katastrof-fel och det vill jag absolut inte råka ut för!!!

Alternativet till denna bil skulle var en begagnad Asiat av någon sort. Men modellen Skoda Praktik passar mig perfekt och finns inte hos japanarna, då blir köpet en kompromiss men kvalite´n på bilen är ändå viktigast.

Är det någon som vet hur detta är på de lite nyare modellerna? Likaså hjullagren har tydligen varit vanliga problem över lag, någon som vet någonting om det? Hur orolig behöver jag vara?

Jag frågar naturligtvis försäljarna om dessa saker men jag är inte alls övertygad om att de vet bäst eller att de nödvändigtvis är helt ärliga. Det räcker ju inte heller med en enda persons uppfattning i sådana här frågor.

Jag är jättetacksam för hjälp i frågan!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Tack! Vad bra med lite info : )

Jag har tittat på roomster som är samma bil förutom inredningen, jag tycker jättemycket om den. Praktik passar mig (helt praktiskt) bättre.

En annan anledning är att den nya praktik kommer med en ny motor som ska dra bara 0,57 enligt deras beräkningar, det är bra. men hur motorn sedan är uppbyggd gick inte att få uppgifter på - än. (Bilen har inte kommit än)

Har du fler tips angående motorn vad som kan urskilja en hållbar motor från en sämre?

Skönt att få höra lite positivt förresten(även då det är naturligtvis önskvärt att få veta allt negativt), jag kunde knappt sova när jag hade läst om läckage, hjullager och allt möjligt.

Uppdaterat: 2010-05-12 21:40

Min uppfattning, som bara är en uppfattning för jag har ingen Skoda. Jag har VW, har haft flera Passater, någon Golf och någon enstaka Audi har också slunkit in i min bilhistoria.

Hjullager tillverkas inte av Skoda, de tillverkas i kullagerfabriker som levererar till flera olika bilfabrikanter. Dåliga hjullager bör därför inte vara specifikt för Skoda, möjligen om Skodafabriken haft svårt att montera korrekt. Borde bli bra efter ett byte tycker jag.

Inträngande vatten har varit en sjuka även i mina Passater, har dock ännu inte hänt i min 03;a som jag har nu. Felet har visat sej vara kondensvatten från AC'n, alltså att avrinningen är igentäppt ... Det var alltså inte regnvatten. Jag gissar att Skodan kan har samma fel.

Skodakvalite tycks, liksom pris närma sej VW .... Jag tror du får mycket bil för pengarna i en Skoda. Själv håller jag mej dock till mina begagnade VW'n som jag känner så väl. Jag uppfattar dock, historiskt sett en viss kvalitet-skillnad mellan Golf och Caddy till Golfens fördel, om det sedan återspeglar sej i Skodas modellprogram vågar jag inte sia om.

Uppdaterat: 2010-05-13 11:18

Tack för svaren!
Underbart att få lite expert info!
Det är mycket att tänka på. Jen jag är så förtjust i den här bilen, så... det blir nog den.
Har skickat frågan om vattenläckage till Skoda , får se om jag får svar. Tror dock inte det var kondens då bilarna var lite äldre (utan AC) och hade mycket vatten därinne. Enligt ägarna läckte det genom dörrarna. Kanske ett gammalt problem. Det hoppas jag.

Jag känner mig rätt lugnad och fattar snart ett beslut tror jag.....
Jag sparar inläggen så jag kan läsa på.
: )

Uppdaterat: 2010-05-14 21:05

Det låter ju inte så roligt det där med vevhusventilationen.
Motorn i nya Praktik är bensinmotor, men vad den är byggd av för material vet
jag inte.
Jag ska vara noga med att byta olja.
Maskinskada på försäkringen känns ju lite betryggande i alla
fall.
Trumbromsar bak är det.
Jag har aldrig hittills varit med om en bil som inte har
startat på vintern. Just nu har jag en 15-årig Toyota, den går hur fint som
helst, men vad beträffar rosten så hamnar jag nog snart på backen så att säga….
[Edited on 2010-05-14]

Uppdaterat: 2010-05-14 21:21

Ja! Den nya motorn i Praktik skulle heta TSI med 86 hk, så inte så mycket som i Octavias som har fler hästar vad jag förstår. Jag tror att denna motor är samma som redan finns i roomster, den heter lika och drar samma mängd bensin (0,57).
Vad tror du om den? Verkar den bra?

Ja, det där med bullret... det kan bli jobbigt. Jag har inte provkört bilen än, men jag har
faktiskt funderat på det där med isolering därbak, det verkar lite dyrt bara.

Hm, jag måste fundera lite på det där med E85. Du har rätt såklart. Men då hamnar jag i en annan prisklass. Måste fundera ordentligt.

För övrigt när det gäller transportbil så är väl alternativet kanske Opel combo i samma prisklass, men jag får ingen känsla för den alls så här på avstånd.

Det vore jättekul att veta vad du tror om motorn! Det är väl ingen turbo då gissar jag, det står inte det på roomsters 86hk motor i alla fall om det nu är samma.

Uppdaterat: 2010-05-15 21:20

: )
Jösses vad du kan mycket saker! Det är ju fantastiskt!

Roomster
skulle jag gärna ha för den är ännu finare men då blir det en som är
något år gammal, eftersom en ny överstiger min budget, men en begagnad
diesel är kanske inte fel. Begagnade bensinare blir ju med en äldre
motorvariant och då drar den lite för mycket tycker jag.

Ja
just det! Sitsarna! De var superbra! Försäljaren visade mig faktiskt
hur man tog ur sitsarna, det var jättelätt! Mycket smart bil. Och
mycket fin.

Det finns en del begagnade roomster både diesel och
bensin. Det kanske är ett bra alternativ till en ny praktik för samma
pris. Men skatten hamnar på ung 3000 / år för en diesel. Det kanske man
spar in på bränsle å andra sidan... Om man inte har tur och hittar en
begagnad TSI från 2010 men jag TROR den bara har funnits från mars -10.
Kanske har jag fel.
Men jag har mycket mycket sällan mer än en
människa till i bilen och är man fler kan man ju ta någon annans bil
tänkte jag och min om det ska köras saker och hundbur. Men lite konstigt är det väl att inte isoleringen ingår. Man ser ju på bilderna i roomster att den är täck inuti vilket inte praktik är.

Bra tips där om att
sälja begagnad bil. Det vet jag själv när jag letar begagnad bil, jag
tittar knappt ens på annonserna med en bilfärg jag inte tycker är
snygg.

Om jag i alla fall väljer den nya praktik så är det ju
toppen att du gav motorn så himla bra betyg! Det betyder jättemycket. Jag
kommer noga väga allt du skrivit. Jag ska kolla runt lite också med tanke på hybridbil.

Jag tänkte väl att det måste väl ändå vara någon poäng med min bil-känsla. : D
Jag gillar Skoda.

Är alla motorer som heter TSI samma sort?

Uppdaterat: 2010-05-16 00:20

Jag har funderat på corolla kombi, jag har haft tre stycken. Jag gillade de gamla modellerna bättre som var lite fyrkantiga även om de nyare är bättre att köra. Men när jag tittar på dem så tänker jag bara på skoda, jag är nog fast. : ) Får se hur den känns att köra. En blå. Jag får väl behålla den i 15 år då om den inte går att sälja begagnad. : )

Jag hittade isolering på biltema som man kan sätta in själv, det verkar ju bra.

Det gäller alltså att motorn ska heta 1,2 TSI med 86hk, då blir det rätt vad jag förstår. På nya prislistan jag fick för nya praktik står bara TSI 86hk, jag hoppas det är rätt motor. Samma heter den på roomster. Den äldre motorn som de har kvar i praktik heter bara 1,2 70hk enligt prislistan.Förvirrande för en som inte vet så mycket.

Vilken tur att jag hittade dig då som vet.

Uppdaterat: 2010-05-16 11:51

Det låter ju jättebra!
Nu vet jag bara inte hur jag ska stå ut att vänta tills jag får bilen.....
: )

Uppdaterat: 2010-05-16 19:14

Jag hittade den nya foldern för praktik, här;
[url=http://new.skoda-auto.com/SiteCollectionDocuments/Catalogue/Praktik/FL/Praktik_Catalogue_ENG.pdf]http://new.skoda-auto.com/SiteCollectionDocuments/Catalogue/Praktik/FL/Praktik_Catalogue_ENG.pdf[/url]
då ser man att motorn heter 1,2 TSI /63kw
: D Fin!
Här har de provkört motorn:
[url=http://www.bilsport.se/news.php?id=69053]http://www.bilsport.se/news.php?id=69053[/url]

Uppdaterat: 2010-05-16 22:36

Nja, det är ju inte riktigt samma motor, i Skodan ger den 85 hk och i Polon 105 hk.
Hur kommer det sig, den verkar ju ha samma typbeteckning?

Uppdaterat: 2010-05-19 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre