Nästa artikel
Provkörning: Suzuki S-Cross (2016)
Provkörning

Provkörning: Suzuki S-Cross (2016)

Publicerad 23 oktober 2016 (uppdaterad 24 oktober 2016)
Suzuki S-Cross har fått ett nytt frontparti och nya motoralternativ. Den har också blivit av med beteckningen SX4 i modellnamnet och även dieselmotorerna har försvunnit.
Mera krom och enbart bensin. Suzuki har slopat dieseln i nyuppfräschade S-Cross och i fronten glänser det som aldrig förr.
Suzuki S-Cross har genomgått sin första större uppdatering sedan lanseringen för tre år sedan. På utsidan märks förändringarna tydligast allra längst fram. Där har den tidigare ganska diskreta fronten kryddats med en ny grill som både är rejält tilltagen, grovt ribbad och formligen gnistrar av kromad plast. Snyggt eller inte, det ligger som alltid i betraktarens öga. Men det syns i alla fall att något hänt med S-Cross.      

Annars är det under skalet, eller rättare sagt under huven, som de viktigaste förändringarna gjorts. Två nya motoralternativ finns att välja på, varav det ena är en trecylindrig bensinturbo med en slagvolym på knappt en liter. Kan det verkligen vara något att komma med i en 1,3 ton tung fyrhjulsdriven crossover, undrar förstås den skeptiske.

Svaret är: jomenvisst! Den lilla trepipen gör sitt jobb över förväntan och alla farhågor om eventuell undermotorisering försvann redan efter några kilometer bakom ratten på den uppdaterade Suzukin. Segdragningen är helt okej och gasresponsen överraskande rapp. Det gör att bilen känns vaken och alert i de flesta situationer, åtminstone så länge den körs någorlunda lätt lastad.
 
Körupplevelsen som helhet är annars mer trygg och lugn än rivig och spänstig. Största bristen när det gäller åkkomforten är de påträngande däckljud som uppstår när bilen körs på grov asfalt. Dessutom har drivlinan ett irriterande resonansbrum vid cirka 2 000 v/min, precis det varvtal som bilen ligger på i raskt svenskt landsvägstempo.  

Den trecylindriga S-Cross vi provkörde hade femväxlad manuell låda, men bilen finns även med en ny sexstegad automat som höjer priset med 13 500 kronor. Suzukin går dessutom att köpa som framhjulsdriven. Då sjunker priset med 15 000 kronor, till 184 900 kronor. Kör man ofta med tungt packad bil och/eller släp kan det vara värt att satsa de 10 000 kronor extra som krävs för att få den större bensinturbon på 1,4 l/140 hk. Den finns bara i kombination med fyrhjulsdrivning och S-Cross går i det utförandet på 209 900 kronor med sexväxlad manuell låda. Automat ökar prislappen till 223 400 kronor.

Dieselvänner göre sig dock icke besvär. Det motoralternativet är numera bortvalt av den svenska importören. Orsaken är dålig försäljning. De flesta som köper S-Cross är privatkunder och de vill oftast ha bensindrift.

En säkerhetsbrist är att autobroms saknas på alla modellversioner utom den dyraste, High Executive. Där är systemet standard. Men det är av lite mer gammaldags snitt och reagerar bara för andra bilar – inte för  fotgängare, cyklister och mc-förare.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki S-Cross?
Suzuki S-Cross Boosterjet/112 hk 4x4

Pris, från kr: 199 900 kr.
Modell: Femdörrars kompaktsuv.
Säljstart: Började säljas i slutet av september.
Mått, cm: L 430/B 179/H 158.
Tjänstevikt, kg: 1 276.
Släpvikt, kg: 1 200.
Markfrigång, cm: 18.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 998 cm3, max effekt 112 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrivning.
Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,0 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Seat Ateca, Opel Mokka med flera.

Plus: Rapp 1-litersmotor, hyfsat human prislapp.
Minus: Autobroms ej standard, plastig inredning, högt däckbuller.

Vad nytt? Motorprogram, frontdesign och automatlådor.
För vem? Den som vill ha suv-känsla och 4WD till rimligt pris.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-23 13:29
snabb95

Intressant att privata kunder vill ha bensinmotor i en fyrhjulsdriven SUV. Måste vara ett trendbrott.
Men rimligt eftersom förbrukning och CO2 utsläpp är lika eller obetydligt högre än för en diesel.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-23 13:41
Styggavargen

För dessa pengar och storleksklass, hade inte en vanlig VW Golf/Sportsvan funkat bättre? Jag vet vilken jag valt i alla fall. Jag tror inte ett dugg på den deklarerade förbrukningen i detta fallet, man måste nog lägga på minst 0,1 liter/mil. Dock tycker jag det är bra att dieselmotorn har skippats, den behövs inte på dessa mindre bilar alls. Fyrhjulsdriften i denna bil skall nog ses mer som en "ploj", finns där men kommer inte påverka något till det bättre, snarare tvärtom..

#3 • Uppdaterat: 2016-10-23 16:26
Hackenbush

Nej vargen där har du fel, kör man utan 4wd idag så hamnar man i diket direkt.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-23 16:36
Styggavargen

I diket? Kört 2000 mil under 25 års tid, dvs över 50000 mil utan att ens varit i närheten av att köra ner i diket mer än av fri vilja. Det kanske kom fram så tydligt, jag ser denna bil mer som en "klumpig" Golf utan några direkta fördelar, om man nu inte räknar högre förbrukning så en sådan!?

#5 • Uppdaterat: 2016-10-23 16:38
Hackenbush

Några år till sen kommer ALLA bilar att ha 4wd.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-23 16:58
Axelman

Bushenhack tramsar.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-23 18:38
Pi

Fast för en bil med 1276 kg i tjänstevikt så är nog 1200 kg i max släpvagnsvikt rätt normalt. Behöver man mera så får man nog helt enkelt också sälja en större och tyngre bil.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-24 08:42
L. Mäkinen

Det finns få saker jag ogillar mer på bilar än blänkande metall. En av de sakerna är plast som ser ut som blänkande metall. Allra värst är det förstås i inredningen, men risken är att man ser utsidan på bilen innan man sätter sig i den.
Att S-Cross inte har sålt med dieselmaskin tror jag kommer sig av att kundkretsen är på övre sidan av pensionströskeln och att de är vana att tanka bensin och inte vill ha plasthandskar när de tankar.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-24 11:24
Mattse

De tre minus som ViB räknar upp är saker som borde göra att varje normalt funtad bilförare drar öronen åt sig och undviker denna bil.

Avsaknad av autobroms är inte någon större sak för den med sinnena i behåll. Men då biltypen riktar sig till pensionärer behövs säkert den tekniken fullt ut.

Och varför kan inte biltillverkarna ljudisolera sina bilar bättre? Det anmärks alltid på hög bullernivå på svensk asfalt. Men då det återigen handlar om en pensionärsbil så kanske inte den höga ljudnivån gör något. VA, VAD SA DU POJK....!!

#a • Uppdaterat: 2016-10-24 11:55
saabnisse

Du har helt fel Mattse, många äldre har nedsatt hörsel beroende på arbete i bullrande miljöer, att utsättas för onödigt buller i en bil kan bli smärtsamt.
Och autobroms finns ju, men inte till alla modeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.