Vi Bilägares forum

JET's diesel farlig?

JET's diesel farlig?

Hej
För någon dag sedan var jag ute på sverigesemester och har kört totalt 150 mil. Jag tankar oftast på JET då de verkar billigast utav de större bolagen, och bilen gick bra på första tanken som jag tankade här på hemorten. Sedan när jag tankade för andra gången på JET i Falkenberg så tyckte jag att förbrukningen ökade från 0.4 till 0.5 liter milen landsväg. Tredje tankningen på JET utanför Stockholm så gick den lite snålare men var fortfarande mer än mitt genomsnitt. Nu idag blinkar det "Insp4" i displayen ibland vilket betyder att dieselfiltret måste dräneras på vatten. Har aldrig hänt mig förut. Är JET's diesel av undermålig kvalitet?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej
Har tankat p� Jet sedan dom fick diesel. Har inte varit n�gra problem eller n�gon skillnad j�mf�rt med andra bolag. Tankar ibland p� Preem och upplever v�l att den dieseln kanske har n�got h�gre kvalitet men inget s� p�tagligt som du beskriver.

Uppdaterat: 2009-07-16 11:45

Borde ju vara samma problem med Statoils diesel då för nu har dom ju tagit över Jet.
Om inte Jet körde med samma bränsle som Statoil innan för det är väl inte så värst många leverantörer i landet.

Uppdaterat: 2009-07-29 14:56

Har kört nu ett tag på JET's diesel som jag har här i stan istället och bilen har gått problemfritt nu. Det verkar som om det var Dieseln på JET i Varberg som gjorde att bilen fick spel. Förhoppningsvis bara något som händer en gång annars bör dom se över den stationens diesel. Är intresserad av de här med biodiesel men tydligen så klarar inte min bil av biodiesel pga. insprutningen. Iaf enligt Opel själva.

Uppdaterat: 2009-08-07 05:03

Mej veterligen har JET inga egna depåer ... Alltså är det samma diesel på JET-macken som på de andra mackarna. RME inblandningen (sommartid 5%), som alla bolag säljer, har otvivelaktigt gett en del problem men inte att filter behöver dräneras från vatten. Du har nog antigen haft otur, fast då skulle nog fler fått bekymmer i Falkenberg, eller var det helt enkelt bara dax att dränera ditt filter ... Enda sättet att "komma undan" biodiesel är att ha en egen tank hemma och beställa diesel utan RME ...

Uppdaterat: 2009-08-15 16:56

För några dagar sedan började motorvarningslampan att lysa på min instrumentbräda. Åkte med bilen till Opel och bokade verkstadstid direkt och när jag skulle hämta bilen så sa dom att det var mitt partikelfilter som hade blivit igensatt. Normalt sett så ska filtret bränna ur sig efter ett visst antal mil men det hade det inte gjort nu. Bilen har gått drygt 2000 mil så jag misstänker att filtret har brännt ur sig som det ska förut. Kan det vara så, än en gång, att det är JET's diesel som är skitigare och därmed sätter igen partikelfiltret fortare än vad intervallen i datorn i bilen bränner ur filtret? Ska börja köra på OK/Q8's diesel ett tag framöver och se om det blir någon skillnad.

Uppdaterat: 2009-08-31 02:48

Jag har svårt att tro något bolag har "skitigare" diesel än andra. Som det är i Malmö, Helsingborg och Halmstad lastar alla bolag ur samma burk, alltså lika skitig eller ren produkt till alla mackar. Bolagen har också samma andel RME inblandning. Åkeriet jag kör för vill att vi tankar blank diesel (alltså utan RME) i möjligaste mån. Åkeriets egna anläggningar har diesel utan RME och många firmor, typ åkerier, entreprenad och liknande med egen "hemmatank" köper också blank diesel. Problemet har varit bakteriebildning i RMEbränslet som sätter igen filter och ibland andra delar av bränslesystemet. Problem med torrhet i sk miljödiesel har sedan introduktionen på 90 talet förbättrats en hel del men det finns ff de som tillsätter smörjmedel i efterhand ... dock har jag inte hört talas om att motorolja är optimalt som lösning, tvärtom skulle jag tro att det rentav kan vara skadligt för katalysatorn, eller vad säjer experterna här i forumet? Kan det möjligen vara så att dina bränsle-problem härstammar från din utlands tankning? Jag är inte bekant med andra länders dieselkvalité men om den liknar vår gamla diesel (eldningsolja) så innehåller den svavel.Har din verkstad gett någon förklaring till problemen?Privat kör jag VW Passat diesel, dock utan partikelfilter. Jag byter bränslefilter vid varje service och har ännu inte haft bekymmer.

Uppdaterat: 2009-09-02 11:56

Jes, bilen har aldrig lämnat Sverige utan när jag var på semester så var det i Falkenberg, hehe. Det du säger verkar dock vettigt, att det är inblandningen av RME i dieseln som orsakar att partikelfiltret sätts igen. Verkstadens förklaring var "Vi har ingen aning, det kan ju vara ett temporärt fel" så mitt förtroende för den lokala Opel verkstaden börjar sjunka lägre och lägre.

Uppdaterat: 2009-09-03 22:25

Jag kommer just från en nästan 3 veckors lång bilsemester i Kroatien med flera länder. Kan konstatera många saker, bland annat:

1. Bensinen vi tankade i Kroatien var billigare - men också mycket skitigare. Vårt nybytta avgassystem hade nästan blankt ändrör i några hundra mil i Sverige tidigare. Nu är det svart av sot. Bilen var mycket klenare på det skitiga bränslet. För 2 år sedan i Polen var det samma sak - AC:n stängdes av på tomgång eftersom motorn inte orkade med att driva kompressorn på det dåliga bränslet! Det ryker extra mycket från även nya dieselbilar i dessa länder, särskilt vid acceleration. Detta gäller främst Polen/öststaterna, men även de sydligare länderna. Tankade italiensk bensin senare på väg hem - och bilen återfick sin kraft.

2. Många sportbilsjournalister pratar om Autobahn och Autobahn och Autobahn. Fort, bra vägar, fy på Sveriges dåliga vägar etc. Så är det inte! Jag har nu kört på Autobahn i alla vädersträck i Tyskland (dock inte alla autobahn) och kan konstatera att asfalten inte är så mycket mer finkornig än i Sverige - bara lite. Vägarbetena är frekventa och den fria hastigheten är starkt begränsad och höjer inte den låga snitthastigheten mycket totalt sett. Och framför allt: Den genomsnittliga vägstandarden (totalt sett) är inte bättre än den på Sveriges motorvägar! Snarare sämre. Många fina delar finns, men också många lappade, lagade/ihopfogade delar, samt ren betongväg med påtagliga ojämnheter. Jag tycker att Sveriges motorvägar håller högre standard, totalt sett. Skillnaden är att vi har lägre hastighet i Sverige, och det är nog det folk stör sig på när de sågar svenska vägar och prisar Autobahn.

Detta om skitig diesel... Jag kom in på ett sidospår, men nu är det sagt också. Bort med skitiga bränslen!

Kör försiktigt där ute!

/Erik, Svensk Bilrådgivning
[url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url]

Uppdaterat: 2009-09-07 12:47

Ja, just det, jag vet att EU ska närma sig våra renhetskrav vad gäller bränslen. Vi har Mk 1 och de flesta EU-länder har väl Mk2 idag - eller? Men Polen och andra östländer har i alla fall idag skitigare bränsle än västra Europa, vilken miljöklass västeuropa än har, det har jag konstaterat.

Jag är undrar hur t.ex. tysk/italiensk bensin kan vara både renare och mer energirik samtidigt. Att den svenska dieseln t.ex. är mindre energirik än t.ex. tysk är ju p.g.a. RME-tillsatsen här, men om man jämför centraleuropeisk bensin med östeuropeisk så vet jag inte vilken förklaringen är. Är den skitigare bensinen utvunnen på ett billigare sätt/i en del av raffineringen som också gör den mindre energirik? Sen köper öststaterna den för att den är billigare och de är fattiga?...

Jag hörde en skröna nyligen, som jag har svårt att tro på: Att JET har dålig bensin för att de får "slattarna" i tankbilarna. Jag tror inte på det själv, och har aldrig haft problem med deras bensin som jag tankar i vår bil. Jet är ju ett bolag som finns även i centraleuropa, det är alltså inget litet svenskt billighetsbolag som köper gammal kass bensin. Någon som vet mer om detta?

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2009-09-08 20:19

leifer - tack för länkarna, de var mycket informativa och klargörande. Jobbar du på Statoil? Mycket av materielet kom ju därifrån. Jag fick veta en hel del som jag inte visste om diesel i Europa idag, framförallt att det är en så pass liten skillnad mellan MK1-diesel och svavelfri diesel. Dock skiljde det mycket i PAH-utsläpp ännu. PAH är ju cancerframkallande.

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2009-09-08 21:54

Har nu gjort ett litet experiment och tankat Preems ACP diesel som är svindyr i förhållande till JET's diesel. Preems skryter vitt och brett på reklamskyltar och på deras hemsida hur fantastisk deras diesel ska vara och vad bra den är för motorn så jag tänkte att jag testar ändå. Otroligt nog så kom jag hela 15 mil längre på en tank om jag körde ACP diesel från Preem istället för JET. Jag upplevde att vridmomentet ökade i de lägre varven då bilen tidigare var så klen att man ofta fick motorstopp vid rödljusen. Man var tvungen att gasa på rejält innan man skulle iväg, vilket inte alls gäller med ACP diesel. Visserligen kostar ACP diesel 50 öre mer än JET's diesel men jag kommer så mycket längre så prisskilnaden tar ut sig. Jag rekomenderar alla som har en diesel med common rail att göra ett försök med ACP dieseln. Vanlig pump-diesel motor kan också ge effekt men tror nog skillnaden är störst för Common-rail motorerna.

Uppdaterat: 2009-09-19 14:29

Jag klurade lite på det där med Leifer. Förstod att det skulle vara
någon STP liknande tillsats till preem's diesel.och är precis som du
säger lite orolig för igensättning av common rail insprutningen. Frågan
är vad en flaska stp diesel injection trim + tank diesel kostar i
förhållande till Preem's diesel. Sen va anledningen att många lastbilar
tankar på Preem där jag bor, i stort sett alla som är förbipasserande.
Det gör att dieseln fylls på ofta och att det inte ligger gammal diesel
i tanken på macken.

Angående det där med 50 öringen så har jag Opel kort och har 3% i bonus
om jag tankar på preem så det tar ut sig ytterligare för mig :).

Jag var lite orolig med att tanka ACP diesel eftersom jag som många
andra blandade ihop det med preems miljödiesel med höginblandning av
RME. Hade läst att common rail dieslar tyckte inte alls om så hög
inblandning men förstod senare att det var två olika diesel-sorter.

Det vore högintressant om ViBilägare gjorde ett test på vem som har
bäst diesel eftersom det verkar vara ganska stor skillnad mellan
mackarna jämfört med bensin, som är likvärdig var man än tankar.

Uppdaterat: 2009-09-27 20:22

Nu har det hänt igen att det står Insp4 på instrumentpanelen = vatten i dieselfiltret. Är det normalt att det ska bildas så mycket vatten i ett sådant system? Läste på en site om en landrover där ägaren behövde tömma filtret på vatten varje månad vilket jag själv tycker är lite extremt. Bilen körs inte så mycket som den en gång gjorde då jag nu har blivit arbetslös så är det risk för att det blir mycket kondens i tanken när den bara är halvfull och det pendlar mellan 10 grader om dagarna och -5 om nätterna? Har aldrig hört om en dieselbil som behövt tömma filtret på vatten förjämnan men sen är jag rätt ny när det gäller dieselmotorer också.

Uppdaterat: 2009-10-06 04:54

Ska ta mig till Verkstaden och fråga dom närmare. Antar att detta inte är någonting som går på garantin då vatten i bränslet är ett handhavandefel väll. En dieselbil är byggd för att gå längre sträckor så jag får antar att jag får se till att ha fullt i tanken om bilen ska stå ett tag.

Uppdaterat: 2009-10-06 13:44

Nu har bilen varit till verkstaden och lyckligtvis kunde de ta min bil med kort varsel. Det visade sig att dieselfiltret var fullt i vatten. Kan ha göra med antingen dieselkvaliteten eller kondens enligt mekanikern. Slutsats: Tanka diesel där du vet att den är bra och ska bilen stå i några dagar utomhus, se till att ha fullt i tanken.

Uppdaterat: 2009-10-07 00:56

Jag har en Peugeot 307 diesel som nu g�tt n�ra 6 000 mil. Jag har tankat Preems ACP-diesel till 95%. Bilen g�r mycket bra och b�ttre �n n�r den var ny. Min b�sta f�rbrukning hittills �r 0,41 l/mil p� en 5-mils tripp. 0,45-0,47 k�r jag l�tt utan att st�ra trafikrytmen, 90-100 resp 70-80 km/h, allts� n�gorlunda enl. hastighetsbegr�nsningen.

Jag har aldrig haft problem med vatten i dieselfiltret. Jag vet inte om allt positivt kommer av Preems diesel, men jag t�nker inte chansa.

Uppdaterat: 2009-10-13 21:11

Karl, vilken årsmodell är din Peugeot? Jag antar att du kör dagligen långa sträckor eftersom du valt en diesel? Min bil har tyvärr fått stå lite och jag är nästan bombis på att det var dieseln på JET som orsakade det, vill ogärna tänka att det är fel på bilen då den är bara ett år gammal. Diesel som står kan det börja växa mikroorganismer och annat skräp i tankarna.

Uppdaterat: 2009-10-14 14:05

Mackarna får sin diesel från samma depå .... alltihopa kommer ur samma burk.Jet har, mej veterligen inga egna depå'er, de hämtar hos närmaste konkurrent. Fn samkörs Jet och bl a Hydro (i bilarna alltså) .. i varje fall i södra Sverige. I Skåne finns två (2) depåer, Statoil i Malmö och Preem i Helsingborg, alla bolag hämtar där.
Min Passat tdi med 44000 mil på mätaren får nytt bräslefilter vid varje service (2000 mil). En rekommendation från lastbilsåkeriet jag jobbar för, har varit problem med RME inblandningen, inte smuts eller vatten ... utan bakterier ...
[Edited on 2009-10-14]

Uppdaterat: 2009-10-15 00:53

Jes, jag är medveten om att dieseln kommer ifrån samma ställe på många mackar, men vad som där emot skiljer mackarna från varandra är sättet dom lagrar dieseln på på stationerna. Jet's tankar kan vara av undermålig kvalitet eller så kontrolleras inte dieseln lika ofta efter baktierekulturer som de görs på de större mackarna. Det är bara min teori men jag kan garrantera att jag märkte skillnad mellan JET's och Preem's diesel, ganska markant sådan.

Uppdaterat: 2009-10-15 13:53

Jo det är mycket möjligt att det är preems tillsats som gör skillnaden men jag syftar på att när jag tankade på JET så fick jag varningsmeddelanden i bilen om vatten i bränslefiltret. Enligt instruktionsboken och mekanikerna beror det på undermålig kvalitet av diesel eller att bilen har stått för länge.

Uppdaterat: 2009-10-15 21:11

Bolagen har lite olika tillsatser .. i både diesel och bensin, där skiljer det lite grann. Personligen tror jag att det är ungefär samma gegga som tillförs eftersom jag inte finner mer än ett par tillsats-burkar på depåerna ... eller är det mesta myter och humbugg som så mycket annat. Åter till ursprungsproblemet .. "vatten i bränslefiltret". Skulle det förekomma vatten i dieseln .. kan jag garantera att flera mackar på samma ort skulle drabbas, alltså förutsatt att vattnet kommer från depån och du skulle säkerligen höra om det i lokalpressen. Skulle din lokala Jet-mack ha ett läckage i sin cistern, så att vatten kan komma in, skulle återigen mer än du drabbats och likaså då .. skulle du nog höra om det ... om inte annat från den lokala verkstaden. Jag tror inte på vatten i dieseln från någon enstaka mack på orten! Naturligtvis uppstår kondens i lågt fyllda tankar och fyllnadsgraden på Jet-mackar är obekant för mej (kan ta reda på det) men det ska mycket till innan vatten följer med ut i pumpen ... Alltså, jag ställer mej fortfarande tveksam till att diagnosen "vatten i bränslefiltret" som följd av tankning på någon specifik bränsle-kedja ...

Uppdaterat: 2009-10-16 20:03

Finns redan etanol i bensinen (5% om jag inte minns fel) .. men det är nog helt riktigt att det vore bra att öka på lite då och då ... speciellt vintertid då etanol är blandbart med vatten, då minskar risken för isproppar i bilens bränslesystem. Men bensinbilar ska normalt köras på bensin och inte på etanol .. så blanda inte för mycket .. och inte för ofta .. är, i varje fall min rekommendation! Reningseffekten vet jag emellertid inte mycket om .. men kan tro på Leifers inlägg ..

Uppdaterat: 2009-10-16 20:24

Jag betvivlar inte att en bensinmotor går bättre på bensin än något annat, i varje fall under normala omständigheter. Utan vara 100% sakkunnig vill jag nog ändå mena att det inte finns något, i sammanhanget som "håller vatten borta". Att få vatten i bränsletanken är inte ovanligt och kan uppstå på flera sätt. När bränsle tanken töms genom att man förbrukar innehållet i tanken ersätts utrymmet med luft ... som, normalt sett innehåller vatten, detta vatten kondenseras och lägger sig på botten av bränsletanken och skvalpar runt där ... tills det är så pass mycket att det når bränsleröret ..... Nu behövs någon åtgärd . Petroleum är inte blandbart med vatten vilket sprit (typ etanol) är. En liten inblandning av sprit i bensinen märks endast marginellt men spriten är brännbar som bensinen och spriten är dessutom blandbar med vattnet i tanken .... som i sin tur också följer med ut i förbränningen .... ett enkelt och bra sätt att bli av med vatten i tanken .. Ju mer vatten desto mer sprit. Jag är inte bekant med sammansättningen i V-power (ska då fråga vid tillfälle) ... men metanol är kanske en bra gissning ... Det var ganska vanligt förut att vi köpte "K-sprit" på macken ... mot isproppar ... Temperaturskillnader ... hjälper nog till att vattnet i luften kondenseras och fäller ut i tanken ... vill jag tro.
[Edited on 2009-10-16]

Uppdaterat: 2009-10-16 22:36