Vi Bilägares forum

Krocksäkerhet !

Krocksäkerhet !

Ja, vad sägs om utvecklingen på detta område !?

[url=http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.9939]http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.9939[/url]

[url=http://www.alltommotor.se/video/krocken-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.10030]http://www.alltommotor.se/video/krocken-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.10030[/url]

Nu blir Volvo ägare arga igen........nä men det säger en del om utvecklingen på detta område att bilarna blivit betydligt säkrare mot förr, även småbilar i jämförelse mot äldre större bilar. Och det är ju nödvändigt.

Varför inte ställa en Avensis 2009 mot en Volvo V70 på samma sätt och braka in i varandra med all nödvändig test utrustning som krävs för att få relevanta data om krockvåld osv.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jo, det var ju ett ganska förutsägbart resultat.
Man måste ju komma ihåg att Volvos 740 0ch 940 härstammar från 1960-talet, de var ju utvecklingar av 140-serien och inga helt igenom nya konstruktioner.
Det skulle bli ett helt annat resultat om man jämfört med en Volvo 850 av samma årsmodell.
Men visst är det bra att utvecklingen gått mot säkrare konstruktioner.
Jag minns en liknande kollision mellan en Saab 9000 och en Ford Scorpio som presenterades i ViB någon gång på 90-talet.
Två ungefär lika stora bilar av ungefär samma vikt där Scorpions vänstra framhjul efter smällen satt inne i kupen där förarens ben hade varit.
Saabens kupe var i princip intakt.
Saabs representanter sade efter undersökning att bilen blev krocksäkrare än de trott från början därför att de varit tvungna att bredda och stärka konstruktionen då Alfa kom med och ville ha plats för sin V6a.
Man konstruerade tydligen inte för max säkerhet från början utan hade tur att det blev bättre.
Men det är klart, man hade inte lika bra resurser för trettio år sedan som idag.
Men även om Saab 9000 var krockstabil är det den enda modell som inte klarade älgkrocktestet lika bra som övriga Saabmodeller (men det gör förmodlingen inte många andra bilar heller).

Uppdaterat: 2009-03-15 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En säkerhetsfråga som jag inte hört någon tagit upp är hur säker en bil är när den redan krockat.

Låt oss rent hypotetiskt säga att du sitter fastklämt i en krockad Volvo, räddningstjänsten har kommit fram.
De bryter strömmen för att det är brandrisk och de skall ta fram klippen och få loss dig.

I Volvon kan klippa loss dig efter 3 minuter, då är det ingen risk att en en krockkudde löser ut.

I den sämsta bilen är det tydligen 30 minuter tills det att krockkuddarna är säkrade...
Enligt uppgift är det en fransk bil, men det måste finnas en lista på detta.

Nån som har en sån?

Uppdaterat: 2009-03-15 16:15
McTar

Varför skulle man behöva klippa? Bara att öppna dörren.

Fifth Gear gjorde precis samma test för ett par år sedan.

Kan inte fatta att folk fortfarande tror att dessa gamla bilar är säkra.
Vad jag skulle vilja se är en krocktest mellan en ny volvo V70 och en 940, dvs samma storlek. Jag tror att folk skulle bli chockade över skillnaden.

Uppdaterat: 2009-03-15 16:32

Det var faktiskt detta jag skrev om i mitt förra inlägg.
Fast det gällde 850 mot Yaris.

Uppdaterat: 2009-03-15 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Leif, nog har jag väl passion för Saab?
Men här gällde det ju en smäll mellan en fyrtio år gammal Volvokonstruktion och en modern bil.
Det hade varit intressant att veta hur en Saab 900 från tidigt 80-tal skulle ha klarat sig.
Det ansågs ju vara en säker bil på sin tid!
Men det var då det.

Uppdaterat: 2009-03-15 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

JJag får väl skicka in originalet.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Uppdaterat: 2009-03-16 08:59

LC4ever:
Du borde berätta det för räddningstjänsten, då kan de göra sig av med klumpig utrustning som de släpar på till trafikolyckorna.

Uppdaterat: 2009-03-16 09:01
McTar

Det är ju det här som är problemet med amerikanska ägare.
De bestämmer ju allt från deras egna synpunkter.
De lade ner hela Saabs utveckling av egna motorer och det är ju inte underligt att de försökt göra detsamma med Volvo.

Men vi kanske skulle försöka hitta tillbaka till tråden.

Jag skulle vilja se ett krockresultat mellan en modern 5-stjärnig småbil och en 15 år gammal större bil typ Saab 9000 eller Volvo 850.
Inte som man gjort i det här fallet där man låtit en 940 som ju är en uppdaterad 140 från mitten av 1960-talet bli smälld.
Hade det dessutom varit en ren frontalkrock hade nog resultatet blivit helt annorlunda.

Uppdaterat: 2009-03-16 23:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som sagt, 140 eller för den delen 240 som mer eller mindre är samma bil, har inget gemensamt med 740/940.
Första prototypen på den bilen kom 1978 om jag inte minns fel, och hette ECC eller nått liknade.

Uppdaterat: 2009-03-17 01:52

När vi är inne på krash och säkerhet.
Någon mer som sett följande från fifth gear.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=NWEdlUT17PI]http://www.youtube.com/watch?v=NWEdlUT17PI[/url]

Uppdaterat: 2009-03-17 09:27

Det är klart att det skiljer i krocksäkerhet mellan 140 och 940, men de har ändå samma strukturella uppbyggnad och det är ju en omodern konstruktion.

Men jag anser ändå att det vore relevant med motsvarande krock med en Volvo 850 eller Saab 9000 av samma årsmodell, de finns ju faktiskt i betydligt större antal än 940.
Hur klarar sig dessa vid kontakt med en modern 5-stjärnad småbil?

Uppdaterat: 2009-03-17 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Han bekräftar att de får "nyare" Toyota med i statistiken. - "Vi har också vagnskade garantierna för ett antal bilmärkan, bl a Toyota, vilket innebär att de också snabbare kan komma med i statistiken."

Passaten 05- finns ej med pga bristande underlag.
Den bygger ju på samma "stomme" som Golfen som hittills har fått det högsta betyget i Euro Ncap. (omtestad i nya betygssytemet)

[url=http://www.automotorsport.se/news/17490/vw-golf-krocktestad-igen/]http://www.automotorsport.se/news/17490/vw-golf-krocktestad-igen/[/url]

[Edited on 2009-03-18]

Uppdaterat: 2009-03-18 12:08
McTar

Det här svaret från Anders Kullgren är ju som om det kom från en politiker.
Var någonstans skriver han att Avensis skulle vara säkrare än 9-5 eller V70?
Den här typen av svar är ju bara trams.
Som tur är lämnade jag Folksam för många år sedan.

Uppdaterat: 2009-03-18 20:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag säger inte att folksams staistik är fel. (observera detta)

Den talar inte med tydlighet om att det är ett bristfälligt underlag. - Eftersom många bilar inte har ett underlag som är statistiskt säkrat.

Tänk om VW skulle gå ut och säga att de har [b]Europas säkraste bil [/b]för att den uppnått bästa resultat hittills i EuroNcap.
Det skulle vara precis [b]lika felvisande[/b] eftersom det bara är några bilar som genomgått det nya testet.

Däremot så är det helt OK, att skriva att de har den [b]bästa bilen hittills uppmätt i Euro Ncap[/b].

Uppdaterat: 2009-03-19 13:52
McTar