Vi Bilägares forum

Höjd bilskatt

Höjd bilskatt

Nu meddelas att regeringen ska höja bilskatten igen.
Diesel skatten går upp med 40 öre/liter och skatten för de bilar som släpper ut mer än 120g/km höjs till 20 öre/gram!
Detta innebär att dieselåkarna betalar för den sträcka de kör plus en fast skatt som det talats om att sänka i flera år, vilket tydligen aldrig händer.
Men för de som behöver en stor bil men kanske inte kör mer än 1500 mil/år blir det en kraftig höjning jämfört med de som kör 3000 mil/år i en miljöbil trots att den senare sammanlagt skitar ner miljön mer.
Konstigt miljötänkande!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Leif, det spelar nog ingen roll om man röstar höger, vänster eller mittememellan. De här figurerna har för länge sedan bestämt sig för att det är bilägarna som står för CO2-utsläppen och detta oavsett om vi använder våra fordon eller inte.
En bekant har en stor amerikansk V8 från sextiotalet som entusiastbil. Den är bara inregad halva året, han kör max hundra mil men kommer med det här nya förslaget att få betala enorma summor i årlig skatt.
Man kan ju jämföra med en miljöklassad bil d.v.s. under 120 g/km, som körs 3000 mil/år. Den släpper ut upp till tio ggr mer CO2 men anses ändå vara miljövänlig.
Var finns logiken?
För några år sedan hörde jag en representant för miljömuppepartiet som ville tvinga fram en skrotning av alla veteranbilar.
En ägare av en T-ford från tidigt 1910-tal frågade om det var hans mening att det skulle gälla även historiskt intressanta bilar?
Han körde max 5 mil/år.
Det spelade ingen roll, han kunde köra mer och då förorenade han för mycket.
Ok, det var förmodligen en halvgalen fanatiker och vi får väl hoppas att inte alla muppar tänker lika.
Men jag tycker tendensen är otäck!

Uppdaterat: 2009-03-10 14:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kanske är en möjlighet att konv. till E85, det kostar ca 8000:- + reg.besiktning, för de som inte har miljöbilsstatus.
Eller ännu hellre till gas, fast det blir ganska dyrt, minst 50000:-.
Men det hjälper nog inte, myndigheterna hittar väl något nytt kryhål att djävlas med.
Enligt mupparna ska ju alla åka kollektivt, även om de har 5km, eller längre, till närmaste hållplats och även om det kollektiva transportmedlet bara går ett par gånger om dan.

Uppdaterat: 2009-03-10 18:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Smart att rösta på vänsterblocket med miljöpartiet som duktig höjare av alla skatter som berör oss bilister, drivmedelskatt, fordonsskatt mm.
Tror inte att dessa skatter blir mindre med den grönröda soppan, blir säkert chockhöjningar, vilket miljöpartiet redan aviserat.

Uppdaterat: 2009-03-10 19:07

Låter ganska vettigt.
Min bil (SAAB 9-3 1.9TiD) blir det:
2,55*(360+24*20)+250=2392kr

Vet inte vad en motsvarande bensin kostar, men kan inte skilja allt för mycket.

Uppdaterat: 2009-03-16 09:09

Min Lupo 3L -02.
2,55*(360+0*20) + 250 = 1168 kronor.

Helt OK för mig..
Bryr mig inte så mycket om dieselskatten höjs med 40 öre..
0,3 liter milen gör att kostnaderna ökar med 12 öre milen.
Inte mycket att tjafsa om..

Uppdaterat: 2009-04-22 17:10

Varför försvann Lupon?
Jag betalar gärna några tusen extra för att slippa köra Lupo.

Uppdaterat: 2009-04-22 21:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men varför måste vi, som måste, av olika anledningar, ha lite större bilar straffas?

Uppdaterat: 2009-04-24 00:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och jag klarar mig alldeles utm�rkt utan SAAB!!
Visst �r det bra!

Uppdaterat: 2009-04-24 14:58

Javisst Lupo 3L, visst är det bra, du har ju tur, men vi andra som måste ha riktiga bilar är ju glada över att det finns Saab och Volvo!

Uppdaterat: 2009-04-25 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre