Vi Bilägares forum

Saabs nuvarande och kommande modeller

Saabs nuvarande och kommande modeller

Jag tyckte att det var lämpligt med en ny tråd när det gäller Saab och turbulensen de senaste dagarna.
Men först måste jag be Shogun om ursäkt, det blev lite för mycket Saab i hans inlägg som ju i grunden handlade om Avensis.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Nu när man släppt lite på infon om nya 9-5 är det ju ganska intressant med lite åsikter om den.
Det ska tydligen bli en stor bil någon sorts "lyxklass", vad nu detta innebär.
Jag tror GM försöker lyfta Saab och ta fram en prestigebil som även kan lyfta Opel indirekt, de har ju inget över Insignia.
Sedan kan man ju fråga sig om en sådan bil verkligen behövs och det tror jag att den gör. Naturligtvis inte som en volymbil, men som ett flaggskepp för att lyfta andra modeller.
Jag tror att om de lyckas kan de knycka kunder från Mercedes, BMW och Audi och kanske även från Lexus.
Men det blir säkert ett hårt jobb och frågan är väl om de kan få fram tillräckligt med mynt för att kunna få bilen tillräckligt tillräcklig konkurrensduglig.
Men omöjligt är det nog inte, tänk bara på Audi, var de står idag och hur det började (jag menar nu inte de historiska före andra världskriget), man började med en DKW som man försåg med en ganska misslyckad högkomprimerad bensinmotor som gick som en diesel utan att vara det.
Men snart hittade man ju sitt koncept "Vorsprung durch Technik" och idag går det ju bra.
Nu är det kanske inte riktigt jämförbart. Audi hör ju till en av världens starkaste bilkoncerner och Saab ägs av en som går på brutna kryckor.
Men jag hoppas att det går bra för Saab och det jag skulle vilja se är en uppföljare till Sonetten.
Naturligtvis är ju en sådan i praktiken lika onödig som en stor lyxig 9-5. Men den lyfter märket.
Och det behövs.

Uppdaterat: 2009-01-20 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och visst vore det dags att Saab kom med en modern tvåtaktare!

Uppdaterat: 2009-01-20 22:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En konventionell tvåtaktare behöver ingen turbo, genom att optimera avgassystemet får man automatiskt en turboeffekt, man kan ju titta på roadracing-maskinerna i de mindre klasserna, högeffektiva maskiner, men förmodligen alltför svårkörda för att passa normal trafik.
Men man kan ju se på fartygsdieslar, de flesta är överladdade tvåtaktare, diesel-elektriska lokomotiv, givetvis överladdade tvåtaktare.

Jag tror att framtiden består av en högeffektiv, överladdad, konstantvarvsgående tvåtaktsmotor som driver en generator som i sin tur ger energi för att ladda en kombination av superkondensatorer och zink/luftbatterier.
Elmotorer kopplade till drivhjulen är det som skulle finslipa denna seriella hybrid.

Jag är inte så naiv att jag tror att Saab kommer med denna, men visst vore det kul?

Uppdaterat: 2009-01-21 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo en sak till, om denna överladdade tvåtaktare försågs med variabel kompression skulle den i princip kunna köras på de flesta tänkbara bränslen.
Ungefär som en tändkulmotor kunde.
Jag tror säkert att det experimenteras med den här motorn, någonstans, den har alla möjligheter att bli billig, lätt och miljövänlig.
I en seriell hybrid räcker det förmodligen med ca 20kW för att hålla accarna väl laddade.

Uppdaterat: 2009-01-24 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst hade det varit kul att spekulera i framtida SAAB-modeller men jag tror då att det kommer vara lätt modifierade Opel, så som Vauxhall är Opel i UK.
Så som GM sköter SAAB kommer vi inte se detta märke som ett eget bolag utan en batch på en annan GM bil, typ 9-7 och 9-2.
Det kan mycket väl vara så att det finns tillverkning av bilar i Trollhättan och att vi i Sverige kan bidra med ny teknik. Med detta kommer att vara en Opel med SAAB-emblem.
Att SAAB helt på egen hand i framtiden skulle utveckla nya modeller har jag svårt att se. De kommer att vara baserade på komponenter från övriga GM, så som Vauxhall bygger sina på Opel.

Uppdaterat: 2009-01-26 12:38

Visst kommer man att plocka delar från Opel till Saab, det kan man nog vara säker på. men det kommer säkert att gå åt andra hållet också.
Och att Saab blir liksom Vauxhall en Opel med andra emblem tror jag inte på, det skulle redan hänt i så fall.
Men ingen utomstående vet ju något än om Saabs och för den delen Opel/Vauxhalls framtid.
Vi får väl se den 17 februari, tills dess gäller det att hålla tummarna, men själv är jag ganska optimistisk.

Uppdaterat: 2009-01-26 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej Saab har ju inte haft någon egen utveckling under de senaste åren. Saab 9-3 och 9 -5 är de sista som Saab själva byggt karosserimässigt.
I övrigt har ju det globala företaget GM powertrain tagit över verksamheten för samtliga bilmärken inom GM, det vill säga nyutveckling av karrosserier i Tyskland, Bensinmotorer i Tyskland och Österike. Förse bensinmotorerna med Turbo i Sverige. mm. mm.
Därför är allt ett oskrivet kort än, men i vart fall 2006 såg det ut så här.

Uppdaterat: 2009-01-28 22:27

Naturligtvis, Leif, allt är bara ett spel.

Uppdaterat: 2009-02-15 23:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, ingenting kommer att vara klart ikväll.
Spelet fortsätter!

Uppdaterat: 2009-02-17 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det vore naturligtvis kul med ett svenskt Saab, vi kanske kunde fått hjälp av norrmännen om man inte varit så fyrkantig på båda sidor gränsen, ibland tror jag att vi står längre ifrån varandra än Sverige står från Uzbekistan.
Men eftersom allt är ett politiskt spel så är inte sista ordet sagt.

Uppdaterat: 2009-02-18 19:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man ska ju inte lita på alla taxikillar. Han hade kanske haft en dålig dag. Kört en tant som klagat på hans körstil eller han hade kanske fått ovett av frugan.
Det är mycket som spelar in.
Jag har talat med flera taxikillar, både åkare och förare och fått mest positivt om 9-5. När det gällde V70 var det positivt från förare men helt negativt från åkarna. Detta berodde enbart på taskig service, bilarna kunde få stå i veckor och vänta på delar, men detta var ett par år sedan, hur det är idag vet jag inte.

Uppdaterat: 2009-02-19 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab har ju visat flera konceptbilar som samtliga blivit stoppade av GM.
Hur sjutton ska man kunna utveckla sina produkter om man inte får?
Det kan inte vara enkelt att vara slav åt ett företag som bevisligen inte kan fullgöra sina skyldigheter.

Uppdaterat: 2009-02-20 17:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu plockar Saab hem nya 9-5 från Russelsheim, det är tydligen bråttom.
Opel hade räknat med att producera 50000 9-5 i år, något som man nu går miste om.
Samtidigt talas om att Opel är väldigt nära konkurs.
Är det därför det är så bråttom med att få hem 9-5an?
Kursar Opel kommer man ju inte åt något!

Uppdaterat: 2009-02-21 17:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst, men det är ju ingen avancerad teknik. Hade Saab fått agera själv hade de säkert kunnat ta fram en gasdriven bil och den hade säkert varit i produktion nu.
Men tänk hur det blir när korkade amerikaner bestämmer.
Volvo hade utmärkta flexibilar bensin/gas, men fick de ortsätta med dem?
Nix!
Yankees knows the best!
Gasen konkurrerar med de stora amerikanska oljejättarna och därför ska alla gasdrivna bilar väck!
Nu sitter ju både Ford och GM på pottkanten, ja GM har väl bara ena handens naglar kvar på kanten så nu har man ju inte råd att vara stöddiga.
Men Ford har ju faktiskt låtit Volvo återuppta gasbilarna.

Vi får hoppas att vi snart slipper amerikansk inblandning i vår biltillverkning. (Och i övrigt också, tack!)

Uppdaterat: 2009-02-22 19:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

SAAB hade för något år sedan en konceptbil med en etanol-hybrid, det hade varit framtiden, inte gas.
Gas-bilar är fortfarande en Stockholms och ev Göteborgs-bil, men inget för resten av landet.
45mils aktinsradie är inget jag skulle vilja ha samt aldeles för få mackar.
Men hybrid tillsammans med en antingen snål diesel eller etanolmotor kan jag tro på.

Uppdaterat: 2009-02-23 10:24

LC, du har visst inte hängt med riktigt i utvecklingen, Passat går över 100 mil på gas+ bensin.
Då ska man också komma ihåg att gasen är minst 3:- billigare/mil och släpper ut en bråkdel CO2.

Uppdaterat: 2009-02-23 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Givetvis har jag skrivit på och naturligtvis har jag satsat en årslön!
Kommer det att räcka?

Uppdaterat: 2009-02-24 21:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, ursäkta.
Men jag skrev faktiskt på väldigt tidigt.
Ska bli kul att se hur många det blir, de har fördubblats sedan igår!
Saab lever ännu!!!!!

Uppdaterat: 2009-02-24 22:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste just om Saabs nya minihybrid som är under utveckling:
[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article523239.ece]http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article523239.ece[/url]

Är det någon som kommer ihåg DKW F7 och dess startmotor/generator "Dynastart"?
Den var direktdriven och den kom för mer än 75 år sedan!

Uppdaterat: 2009-02-25 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara vevaxeln som skiljer 2,0 och 2,3:an? (+programvara)

Dessa motorer tillverkas väl inte mer??? I Södertälje var väl linan, som numer är Scania.
9-3:an har ju en Opelmotor som även nya 9-5:an får...

Hur är det Saabnisse?

/P

Uppdaterat: 2009-02-25 14:51
McTar

Nej pa, du har helt rätt.
Saabs gjutjärnskaminer är nerlagda och f.n. är det bara modifierade Opel och Fiatmotorer som gäller.
Det finns tydligen tillräckligt många motorer för att det ska räcka tills gamla modellen av 9-5 tas er tillverkning.
Men 2,3 var en fin motor, jag har en bekant som drar ur 500 hk, men det finns visst de som plockat ur 700hk!

Uppdaterat: 2009-02-25 15:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra fråga, Leif, men det var inte Saabs beslut att avveckla motortillverkningen. Enligt ett rykte kostade motorerna från Södertälje ca 6000:- och de från Russelsheim tre gånger så mycket.
Dessutom går det inte att skrämma dessa aluminiumburkar en bråkdel så mycket.
Det här är en bra artikel som förklarar en del:
[url=http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article523179.ece]http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article523179.ece[/url]

Uppdaterat: 2009-02-25 18:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

1000:e inlägget leifer !!!

Uppdaterat: 2009-02-25 19:35
McTar

Grattis Leif ! Berätta om du får en guldpenna eller en medalj från ViB.

Nej, debattinlägget berättade inget om motorerna, det får man läsa mellan raderna, det är naturligtvis likadant med motorer som med växellådorna.
Och gjutjärnsmotorer har många fördelar och kan utvecklas mycket ännu.

Uppdaterat: 2009-02-25 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab hade redan för tio år sedan en prototyp till en överladdad (med kompressor, inte turbo) 1,6l femcyl. motor med variabel kompression.
Motorn var väldigt okänslig för bränslets oktantal och ställde själv in sig rätt.
Den här motorn är ju perfekt för E85 som ju kräver högre kompression för att kunna utnyttjas rätt.
Och det bästa med motorn är ju att den också ställer in kompressionen i förhållande till effektuttaget, låg effekt-hög kompression, mager bränsleinsprutning, hög effekt- lägre komp., mera bränsle! Smart!
Iden till motorn hade Saabs motorguru fått redan tjugo år tidigare.
Men, förmodligen beroende på GMs bakåtsträvare, blev det då ingenting mer.

Uppdaterat: 2009-02-26 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här finns en ganska bra beskrivning av den här motorn:
[url=http://194.18.30.201/www/saabopel/saab/texternew/000229.html]http://194.18.30.201/www/saabopel/saab/texternew/000229.html[/url]

Uppdaterat: 2009-02-26 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde skriva att gurun heter Per Gillbrand, men det vet väl alla! [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2009-02-26 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[i]Här önskar jag verkligen att Per Gillbrand ville yttra sig.[/i]
Om man talar om sugmotorer så är det helt klart att det är lättare att få upp effekten med fler cylindrar samtidigt som man höjer bränsleförbrukningen genom högre intern friktion.
Sedan är en sexcylindrig rak motor "självbalanserande", den behöver inga balansaxlar. En nackdel med en rak sexa är dock att den har en relativt lång vevaxel som för att undvika torsion måste bli ganska grov och då ökar vikten.
En överladdad fyra kan få minst lika hög litereffekt men med lägre friktion och lägre vikt, den behöver dock balansaxlar för att gå (nästan) lika mjukt som en sexa.
Den blir ändå billigare i tillverkning än sexan.
Jag tror mer på att minska antalet cylindrar, att gå ner till tre, eller två. Tre cyl. ger inte särskilt bra gångegenskaper, det brukar ge rå gång och mycket vibrationer, men det kanske går att ordna.
Två cyl. är lättare att balansera, men ger ju för många inget direkt kul avgasljud, om man inte som jag är frälst på gamla engelska mc-twin!
Men jag tror inte ens att en modern dubbelturbo ger tillräckligt laddtryck, men det kanske man har provat?
Det vore roligt att veta om det funnits någon vidareutveckling av detta koncept.
Kanske någon insatt från Saabs utvecklingsavd. kan yttra sig, om de nu inte är försedda med munkavle.

Uppdaterat: 2009-02-26 18:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja han har säkert helt rätt.
Ett par lösryckta citat:

"[b]SAAB.s läckande skuta har under allt för lång tid länsat undan för vind,[/b] tillverkat designade livbojar och kastat saker över bord för att hålla sig flytande. Istället för att gå upp i vind och täta läckor"

"Saab måste ta tillbaka sin själ och återgå till att bli en liten biltillverkar som utvecklar egna tekniska innovationer."

Jag tror liksom så många andra att Saabs största problem ligger hos ägaren!

Uppdaterat: 2009-02-27 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag går det rykten om att Geely är intresserat av Saab (för ett par dagar var det Volvo).
Kommer detta att innebära att all tillverkning av personbilar flyttas till Kina eller behåller man utvalda modeller för att sälja i Europa och USA?
Kommer det att vara lättare för Saab och Volvo att jobba under kinesisk kultur än under amerikansk?

Uppdaterat: 2009-03-04 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående motorer/saab.
Lånar tråden för ett litet åsiktsyttrande.
Om den över 100 år gamla ottomotorn bör användas i ett fordon så är enda möjliga lösningen en tvåtakts motor med direktinsprutning. Fyrtaktsmotorn ska som bekant dra runt kamaxel med dess förluster, dessutom energipuls endast på varannat vevaxel varv.
Med direktinsprutning på 2-takt utförs överspolningen vid gasväxling endast med luft då bränslet tillförs efter gasväxling, vansinniga expansionskammare ej nödvändiga då bränsle ej ska tryckas tillbaka i cylinder.
Tvåtakts insprutning har funnits i tio år som båtmotor men eftersom lata konsumenter inte vill ha något bättre efterfrågas fortfarande fyrtakt, numer hör och häpna med möjlighet att drivas på E85. Detta bränsle som ur miljösuynpunkt borde varit förbjudet har redan vid ankomst till sveriges gränser genererat större miljöutsläpp vid tillverkning och frakt via tankbåt än normalt bensin/diesel alternativ, dessutom ökas skadan av att bränslet har 20% lägre energiinnehåll och således orsakar 20% högre förbrukning/miljöbelastning.
Själv skiter jag i det efterom jag inte har några barn som ska vandra upp till knäna i sopor kippande efter ren luft, inte mitt problem.

Uppdaterat: 2009-03-04 14:02

Ok, du får gärna låna tråden, annars är det ju inte så svårt att öppna en ny om det är något som inte direkt hör till ämnet.

Men, direktinsprutade tvåtaktsmotorer har funnits sedan sextio år bl.a. i Goliath och Gutbrod.
Separatsmorda högeffektiva tvåtaktare har funnits i t.ex. DKW och Saab.

Om vi tänker på det som för dagen är mest aktuellt så bör det vara en förbränningsmotor till seriella hybrider typ Chevrolet Volt, Opel Ampera och vad nu Saabs motsvarighet skulle heta, Ohm, kanske? [b]:-)[/b]

Volvo tog fram en seriell hybrid "ECC" som presenterades 1992, alltså alldeles för tidigt, marknaden var inte redo.
Det var en tekniskt revolutionerande konstruktion där en liten gasturbin drev en högvarvsgenerator som laddade batterierna.

Naturligtvis vore det för en sådan bil betydligt bättre med en liten tvåtaktare, eftersom gasturbinen har för dålig verkningssgrad.
Men det var ett roligt koncept.

En modern tvåtaktsmotor, separatsmord, överladdad, som går med max ekonomiskt konstant varvtal är säkert det optimala för att driva generatorn till en seriell hybridbil.
Minimala underhållskostnader och billig i tillverkning och med minimala utsläpp.
Kan det bli bättre?

Uppdaterat: 2009-03-04 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för svar och tålamod saabnisse och tack för givmildhet av tråd, skriver ett sista inlägg.
Har du tips om var finna mer info om Goliath och Gutbrod ?
Varför övervägs aldrig vätgas som miljöbränsle ? det är det enda "kretsloppsbränslet" och säkrare än bensin enligt TUV.
Vore perfekt med några vindsnurror runt varje "mack" som genererar vätgas, dessutom ett bränsle som direkt kan ersätta
bensin/diesel utan större modifieringar. Varje mack blir ett "energilager" för el.
Se dessa entusiaster, kul projekt, även om det kanske inte passar i vår vargavinter(de genererar h2 med generator(14Amp)
som sen skickas in i insuget och ger 20-30%bränslebesparing, ritningar finns på siten, slitage på generator ej beräknat etc):
http://www.smacksboosters.110mb.com/

Uppdaterat: 2009-03-05 11:11

Här kan du läsa lite om Gutbrod:
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Gutbrod]http://en.wikipedia.org/wiki/Gutbrod[/url]
och Goliath:
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_(car]http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_(car[/url])

Sedan finns det en hel del andra artiklar det är bara att leta.

Att vätgasen inte används mer är att det är för dyrbart att framställa för närvarande.
Det är ett olönsamt energilager.

Uppdaterat: 2009-03-05 12:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En lustig detalj när det gäller Goliath är att deras modell 1100 hade en fyrtakts fyrcyl. boxermotor. Samma motor fanns i Lloyd och Hansa och återfinns i moderniserad version i Subaru!

Uppdaterat: 2009-03-05 23:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läs gärna och begrunda detta och kommentarerna:
[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13369]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13369[/url]

Ytterligare åsikter?

Uppdaterat: 2009-03-08 14:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, jag svarade här:
[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13369&posted=1#comments]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13369&posted=1#comments[/url]

Uppdaterat: 2009-03-08 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, listpriset på den billigaste 9-5 idag är 249900:-.
Det är ett pris som ingen behöver betala.
På lagerbilar går det att göra väldigt bra priser, så bra att det finns fä bilar, om ens någon, i motsvarande klass som hänger med.
Men det finns och har alltid funnits de som betalar vad som står på prislappen.
Korkat? Kanske. Godtroget? Kanske.
Själv kallar jag det outbildat.
Eller fegt!
Alla priser, i princip, är förhandlingsbara. Det gäller bara att få presumtiva kunder att inse detta!
De flesta har alltsedan flera århundraden tillbaka fått lära sig att hålla käften och göra som överheten säger!
Och vid biköp är det många som upplever bilnasaren som överhet (!) [b]:-/[/b]
Tyvärr finns detta kvar hos många, det är som ett inpräglat beteende och det är väldigt svårt att få bort.
Jag har bekanta som aldrig skulle drömma om att försöka pruta och andra bekanta som aldrig betalar ett angivet pris utan protester om det så gäller så lite som en flaska från systemet.
Det märkliga är att de sistnämnda oftast lyckas!

Uppdaterat: 2009-03-09 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, visst kan man tycka att de borde sänka priserna rejält, men som jag skrev så går det att göra bra affär om man jobbar lite på det.
Men även om prutmån och marginaler är ungefär lika hos olika återförsäljare så kan det slutgiltiga priset mellan olika säljare skilja mycket.
Det gäller att åka runt och begära priser och fråga varför en säljare är dyrare än en annan.
Sedan kan det vara så att vissa lagerbilar vill man bli av med och då säljer man hellre med förlust än att låta dem stå och binda kapital.
Där finns det möjlighet att göra klipp.
Problem uppstår egentligen bara då man vill ha en viss modell i en viss färg och med ett utrustningsalternativ som inte finns i lager, då kan det kosta.
Men det gäller faktiskt alla bilar.
Men vi får se vad som händer, om några veckor kanske det går att göra ännu bättre affärer när det gäller Saab och Volvo.
Den låga kronkursen jobbar ju för oss, importbilar kommer att bli betydligt dyrare.

Uppdaterat: 2009-03-09 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, det finns mycket man kan fundera om när det gäller Saab.
Jag vet att de har koll på allt vad gäller 4wd och diff-reglering, men vad ska de göra med amerikanska trumbromsar som begränsar?
Vi får hoppas på en ny ledning med mer innovativ inriktning.

Uppdaterat: 2009-03-30 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En närstående bekant har bestämt sig för en beg. 9-3 SC trots mina åsikter om att 9-5 SC vore bättre för honom och hans familj.
Han vill gärna ha en diesel med automat.
Det märkliga är att när han varit ute bland bilhandlare och kollat så är 9-5 nästan 20000:- dyrare!
Dessutom stämmer inte de priser som anges i biltidningar och på nätet med verkligheten enligt hans uppfattniing.
Han har besökt många bilfirmor i mellansverige, försökt att pruta men mött stenhårt motstånd.
Beg är lättsålt!
Jag har försökt att få honom intreserad av en ny, där borde det verkligen gå att göra bra affär, åtminstånde på en lagerbil.

Uppdaterat: 2009-04-08 23:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Uppdaterat: 2009-08-15 00:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[i]Av någon för mig konstig elektronisk anledning gick det inte att skriva något här i går![/i]

Men leifer, att Saab väljer att prioritera sedanmodellen beror nog på att de vill ha ut den på stora maeknader först.Kombibilar är en typisk svensk företeelse, här säljs de bra men på kontinenten och i USA säljer rena sedanmodeller bättre.
Men personligen hoppas jag att det inte dröjer så länge innan kombin kommer.

Uppdaterat: 2009-08-15 12:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kör f.n. med Google Chrome, men har aldrig haft det här problemet tidigare.
När det gäller 9-5 kombi så kan jag hålla med om att den inte direkt är den snyggaste bil som finns (jag har ju en själv), men den har andra kvaliteter, t.ex bland de bästa stolar som finns och har man en gång vant sig vid turbo är det svårt att gå tillbaka till en sunkig sugmotor som måste supervarvas för att få någon kraft.Men jag tror ändå det är lite annorlunda för Volvo. De har ju kompletterande sedanmodeller till V70. Att S70 blev en flopp (och försvann) gäller ju också för S60 som ju inte är någon succe och i viss mån även S80.
Men detta gäller ju i Sverige och det är ju en mycket begränsad marknad som ingen biltillverkare kan leva på.

Men som jag skrev tidigare hoppas jag att det inte dröjer alltför länge inna nya 9-5 kommer som kombi och varför inte som halvkombi, det finns ju några lyckade exempel på nya halvkombimodeller.Jag har många gånger saknat gamla 900 halvkombi, som lastade lika mycket som gamla Volvo 245, inte lika högt men lika långt och den var betydligt trevligare att åka långt i, speciellt vintertid.

Uppdaterat: 2009-08-15 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att nya Saab 9-5 är helt rätt bil för att komma in på nya marknader och öka försäljningen på de stora marknaderna. Om inte Saab kan öka kraftigt i bl.a. Tyskland och USA samt samt vara med på världens just nu snabbast växande marknader d.v.s Ryssland och Kina så finns det ingen framtid för företaget. Frågan är väl om Koenigsegg & Co har de resurser som behövs inte bara till produktutvecking utan även till markndsföring vilket förmodligen kommer att uppgå till hundratals miljoner. Om Saab säljer en enda bil i Sverige eller inte har inte någon som hellst betydelse i långa loppet. Finns det något vridmoment kvar i företaget?

Uppdaterat: 2009-08-16 15:12

Vad Koenigsegg kan tillföra SAAB och omvänt är ett spännande kapitel och än ett oskrivet blad.jag kan bara inte låta bli att återkomma till en tidig replik i tråden ... en del av mitt önsketänkande. En tvåtaktare .. En diesel - tvåtaktare .. Tänk själv vilken underbar maskin vi har där .. Inget tändsystem och inga oljebyten .. Det e nåt att bita i för SAAB/Koenigsegg ... jag skulle vara intresserad iaf :)

Uppdaterat: 2009-08-19 02:10

Koeniggsegg lär sitta på en del ny teknik, delvis patentsökt, men vad hjälper det.
Det kommer att kosta väldiga mängder mynt för att utveckla dessa och mynt är väl det som de har minst av.
Nej jag tror att om den här gruppen ska överleva måste de söka samarbete med någon annan stor tillverkare, men det blir säkert inte lätt även om det kanske inte är omöjligt.

Annars kan det gå som för Borgward för mer än femtio år sedan.
Borgward var Europas största biltillverkare under 1950-talet, men brände väldigt mycket pengar på utvecklingen av "Der Grosse Borgward" typ 2500 och samtidigt utvecklingen av den nya Isabellan.
Man vägrades stödlån från bankerna, delvis genom påverkan från en biltillverkare i Munchen och en i Stuttgart och tvingades i konkurs.
Tre bilmärken försvann Borgward, Hansa och Lloyd.
Den nya Isabellan dök senare upp som BMW 1500, 1800 och 2000.

Så kan det gå när inte haspen är på. Trist.

Uppdaterat: 2009-08-19 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jovisst, det tycker nog många, men Ägget svarade ju i en radiointervju att det inte var aktuellt.
Idag upphör ju konkursskyddet och det verkar som om många vill att bolaget går i konkurs för att kunna återfödas i en ny fräsch miljö.
Nu blir man ju fri från Opel på gott och ont, men man är ju tvungen att söka samarbete med en stor tillverkare för att få tillgång till komponenter som man inte själv har mojlighet att utveckla.

Uppdaterat: 2009-08-20 10:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, visst finns det många fördelar, bl.a. går det teoretiskt att få dubbla litereffekten, men oljebyte slipper du inte. Oljan kommer precis som på en fyrtaktare att pumpas runt från en behållare.
Att motorn blir separatoljesmord innebär dels att man slipper blanda olja i bränslet och dels att man slipper färskoljesmörjning som ju fanns på äldre fordon där ju oljan gick rakt genom motorn,

Uppdaterat: 2009-08-20 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tyckte fronten var ful tidigare med en enorm hängläpp i grillen, men de nya bilderna som är tagna ur mer normala vinklar ger ett betydligt bättre intryck.
Jag tycker bara att det är synd att man inte inser att det behövs skyddslister av gummi runt om nu för tiden. Men där är ju inte Saab ensamma.

Det kommer att bli intressant att se hur de små motorerna klarar sig i USA, men man har ju börjat med downsizing där också så det accepteras säkert.

Uppdaterat: 2009-08-30 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre