Nästa artikel
Rosttest: BMW 320i (2014)
Rost

Rosttest: BMW 320i (2014)

Publicerad 14 juni 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Karossen är tillverkad helt i stålplåt. Huv, dörrar och baklucka är väl tätade med limsträngar ända ut i hörnen och behandlade med vax inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte kan samla smuts och balkarna under bilen har invändig behandling. Hjulupphängningarna är av aluminium och även avgassystemets slutdel är gjord i rostfritt material. Bränsletanken är av plast.
Underredet täcks av ljuddämpande sköldar som är gjorda av filtmaterial och som dryper av fukt. Men plåten under skyddas av ett lager PVC-plast. Även innerskärmarna är delvis gjorda av filt där blött grus eller snö fastnar (se bild). Stänklappar som kunde skydda karossen saknas.

Rostskyddsgaranti:12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320i Sedan 2,0 M-Sport
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-14 21:39
Filips

Hade varit kul om ni kunde motivera varför den inte fick 5/5 i betyg. Med tanke på att nya C-klass fick 5/5 trots de hade synpunkter på konstruktionen. Eller är ni mutade eller?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-15 09:37
Thommys

Filips

Det har säkert att göra med att 50% av C-klassen är i aluminium medan i BMW är karossen i stålplåt.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-15 10:43
N-iklas

Filtmaterial under bilen är aldrig acceptabelt, det fungerar bara på en ny bil, PVC lagret kommer att börja spricka och släppa efter 10 –15 år, sedan rostar den upp.
Ännu snabbare om den är gjord i ultra höghållfast stål.

Nödlösning när man inte klarar ljudisoleringen på annat sätt, nog borde BMW som kan ta rejält betalt kunna hitta en bättre, dyrare lösning än denna billighetsversion.

Och ingen aluminium ens i huven är snarast en sensation t.o.m. Peugeot har ju det.

Bekräftar bilden av BMW man alltid haft.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-15 11:54
Thommys

Detta är att sticka ut. Men vill jag som konsument av ny bil betala för att bilen inte ska rosta om 15 år, när jag bara har bilen 2-3 år? Självklart vill jag ha ett bra andrahandsvärde, men någonstans går en brytningsgräns mellan mycket lång kvalité och dyr bil, och kortare kvalité och billigare bil.

Teknik, säkerhet och miljöutvecklingen går rasande fort. Är det inte bättre att skrota ut bilar som är 15 år gamla, och återvinna dem?

Fibermaterial i hjulhus fungerar även när bilen blir äldre. Om grus och sten sprutar upp mot en plastinnerskärm smattrar det rätt bra mot om det är fibermaterial.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-16 07:56
kimachren

Har 3-serien verkligen hela karossen av stålplåt? Femman har ju åtminstone huv, dörrar och baklucka samt underrede i alu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.