Vi Bilägares forum

Uppmaning till 740 & 940 ägare

Uppmaning till 740 & 940 ägare

Jag skulle vilja uppmana all 940 & 740 ägare att byta upp sig till en krocksäker och miljövänlig bil. Förslagsvis en Renault Modus ;) Vilka miljövinster och vi har ju offentligt finansierad sjukvård som skulle tjäna stora pengar på det.

[url=http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940]http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940[/url]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Lysande test!

Med tanke på att både 740 och 940 har väldokumenterat goda säkerhetsegenskaper i jämförelse med jämnåriga (1984 till tidigt 1990-tal) så borde uppmaningen minst lika hög grad gälla de flesta ägare till bilar äldre än 15 år.

Uppdaterat: 2007-09-14 19:12

Nästan alla 940 har SIPS eftersom det kom på årsmodell-92.
Airbag på förarsidan blev standard på årsmodell-93
ABS blev standard på årsmodell-94
Hur kan du förklara leifer att Volvo 940 och även 740 får så bra placeringar även i vinterrallyn??
Nu tänker jag både på GrpH bilar med diffspärr men först o främst att så många VOC bilar utan diff
når bra totalplaceringar i vinterrallyn.

Uppdaterat: 2007-09-30 15:31

Alla äldre bilar borde beskattas hårt istället för att beskatta nya miljövänligare bilar.

Konstigt att Volvo insåg att diffbroms/diffspärr är viktigt redan då och så struntar man i det på bilarna med Haldex som verkligen skulle behöva diffbroms för att de skulle få kallas fyrhjulsdrivna.

Uppdaterat: 2007-10-01 10:22

leifer, Jag håller med dig. Diffbroms på den drivande axeln gör väldigt stor skillnad vid framkomlighet, tungt släp, prestandabilar etc. Det skulle nog finnas många scenario där en sådan bil skulle vara bättre än en dåligt fyrhjulsdriven bil ( tex Kia Sportage, Volvo XC90, Honda CR-V.. etc.)

Uppdaterat: 2007-10-02 10:29

Visst är rallybilar förstärkta mm ,men det är även alla FWD rallybilar som även vintertid blir ifrånåkta av RWD Volvor!
När det gäller bilar i klassen VOC så är det ganska nära orginal precis som namnet säger.
Det är ju inte bara Volvo 740/940 som är RWD eller hur? BMW o Mercedes håller ju kvar vid RWD.

Men som som sagt var, smaken är som baken dvs delad!!
Det är alltid kul att diskutera RWD vs FWD med glimten i ögat!
Har man körd RWD länge så behärskar man det likasom om man är uppfödd med FWD så föredrar man det eller hur?
Det finns tyvärr fler olämpliga förare än olämpliga bilar i trafiken så det skulle saneras även där!
Lite hårdare krav på körkortsutbildning och hårdare tag mot rattfyllerister o drogare tex!

Uppdaterat: 2007-10-02 21:34

740 sedan och 940 sedan är lätta i baken men kombisarna är helt ok. Betänk att de har mer plåt (och således vikt) över bakhjulen.

Om vi tänker oss andra bilar från den tidsepoken, är verkligen Volvo 740/940 så värdelösa? VW Golf II, Saab 900, Opel Kadett, Opel Omega, Ford Escort, Mazda 626, Volvo 440, Mistubishi Galant. Alla rätt vanliga och tänkbara som billiga bruksbilar. Jag hade nog föredragit 740/940 i dessa fall pga den relativa säkerheten kombinerat med driftsäkerhet och billiga delar.

Uppdaterat: 2007-10-04 14:16

Ja visst är 745/945 tyngre bak än 744/944!
Som Team Jeremia säger så jämför man bilar från samma tidsålder så tycker jag nog när det gäller att 740/940 är bland
det bättre valen!
Tex:
Ford Scorpio o Sierra ändä sämre i vinterväglag! rost o dåliga kammar (4-cyl) ej DOHC
Escort som Leifer prisade rost dåliga motorer o vlådor!
Volvo 440/460 rostbomb
Opel Omega A rostkänslig men ok väghållning
Camry,626,Accord rost rost
VW Golf II ok bil
Saab 9000 rost o dyra rep
MB 200/230E 124 bra alt

Uppdaterat: 2007-10-04 19:53

Jag har inte skrivit att man kör rally med kombin men faktum är att det finns ett par 945:or i rally i GrpE klassen, i VOC o GRP H
finns inga (ej homologiserade)
Har du glömt Rydells framfart i BTTC med 855:an?? (FWD men en vinnare med kombi)

Uppdaterat: 2007-10-05 20:57

Undrar lite leifer!
Hur många Volvo har du ägt?
Eftersom du tycks veta allt om dom!
Har du ägt många bilar??

Uppdaterat: 2007-10-06 16:18

Man kan ju trösta sig med att snart är alla dessa skitbilar från 80-talet borta, tack och lov. Fast visst skulle det vara bra om de försvann ännu fortare, inte minst ur miljösynpunkt.

Uppdaterat: 2007-10-06 17:48

lucas66 - jag gissar att leifer är lite bitter efter en utdragen diskussion om Volvo 740/940 som pågick bra länge på det förra vibilägare-forumet.

För övrigt tycker jag det finns två mycket viktiga och intressanta aspekter på top gears test: 1 - Man blir djupt imponerad av vilken säkerhetsnivå man lyckats uppnå på de relativt små bilar som lyckas få 5 stjärnor i NCAP. 2 - Av de bilar som tillverkades under 80-talet låg Volvo 740 i den absoluta toppen i säkerhet. Även under första hälften av 90-talet stod 940 ut som en av de säkrare bilarna på marknaden. Jämför man sedan med folksams statistik om vilka bilar som klarat sig bäst i olyckor inser man att det finns åtskilliga bilar där ute i vilka man inte ska ha några högre förhoppningar om att överleva en eventuell krock.

Uppdaterat: 2007-10-07 22:31

Hoppsan, hoppsan då. Fast jag förstår inte riktig mot vem du riktar all denna svada.

För övrigt undrar jag om du håller med om att uppmaningen i inledningen bör gälla samtliga bilar fram till början av 90-talet (utom möjligen vita Audi 100 ;-))?

Uppdaterat: 2007-10-08 17:34

Jodä leifer, jag orkar läsa vad du skriver. Du dissar systematiskt alla egenskaper hos bakhjulsdrivna Volvo du kan komma på, delvis med hjälp av långsökta konstruktioner och rent felaktiga tolkningar av fakta. Det senare gör att jag inte uppfattar dej särskilt seriös i denna diskussion.

Uppdaterat: 2007-10-08 22:40

Jag måste bara hålla med leifer. Alla gamla bilar borde straffskattas.
Jag kan inte förstå hur en osäker volvo 740 från 83 kan vara billigare i skatt än en modern säker och miljövänlig disel med partikelfilter.
Skall vi uppnå 0-visionen samt minska utsläppen måste dessa gamla bilar bort.
Jag antar att anledningen för att leifer riktat in sin kritik på just volvo 700/900 är att det är den vanligaste 80-talsbilen som snurrar på våra vägar, samt att folk tror att de är säkra.
Filmen var en krock mellan en modern SMÅ-bil och en gamal STOR bil, vad hade hänt om man krockat en 940 med en V70? Min gissning är att 940'n hade varit intryckt till baksätet.

Hade varit intressant och höra vad ViBilägare hade att säga om denna film.

Varför inte samma regler om koldioxidbeskattning på gamla bilar som nya? En skatt på 1000kr/årsmodel kanske, dvs 15år gamal bil = 15000kr skatt.

Uppdaterat: 2007-10-09 12:18

Filmen var som sagt mycket intressant. Man kan väl bara spekulera i hur en Saab 9000 hade klarat sig jämfört med Volvon, men jag är benägen att tro att även Saaben hade dragit det kortaste strået. Vad som är riktigt skrämmande är de nya bilarna från Kina som blir utsatta för samma krockvåld som i topgears krasch:[url=http://www.sportbilen.se/index.php?page=blandat.php?id=1242]

http://www.sportbilen.se/index.php?page=blandat.php?id=1242[/url]

Uppdaterat: 2007-10-09 13:53

Hua, skulle inte vilja sitta i en sådan.
Å andra sidan tror jag aldrig jag hört någon säga "Vi köper en kinesisk bil för de är ju så säkra".
Vi vet ju att det är billigt skräp, synd bara att skräpet får säljas.

Håller med ang. Saab 9000 eller Ford Scorpio eller Opel Omega från 80-90-talet. Jag tror inte de klarat sig bättre, men det är ju hela poängen som vi försöker få fram.
En modern småbil är säkrare än en gammal stor bil. Den lilla bilen släpper ut mindre avgaser. Så bort med de antika bilarna.

Vi har europas älsta bilpark, dags att göra något åt detta kanske.

Uppdaterat: 2007-10-09 16:36

"du har uppenbarligen valt sida i att försvara dessa gamla bilar"

...jaha där ser man, det var mer än jag själv visste....

För dej kanske det handlar om att välja sida - för och emot bakhjulsdrivna bilar, särskilt av äldre modell och ännu mer särskilt Volvo 740/940. Själv är jag mer intresserad av fakta och sanning. Vad jag får ut av filmen är att man med Modus lyckats fantastiskt bra med att bygga en bil som står emot stort krockvåld. Såvitt jag vet är den än så länge den enda småbil som fått maximala 5 stjärnor i NCAP. Filmen säger också en hel del om vad som hänt med nya bilars krocksäkerhet - en bil som år 1990 hörde till de säkraste ligger idag klart efter. Hur långt efter är dock svårare att avgöra bland annat eftersom 740/940 aldrig testades i NCAP och därför att Modus ändå måste betraktas som lite exeptionell. Vad skulle hända om man bytte Modusen mot VW Polo eller Opel Corsa?

En intressant sak som man dock inte ska dra för stora växlar på är att Modusen i filmen fick en viss deformation av kupén. I programmet säg att kupén klarade sig utan deformation i NCAP (samma hastighet som i topgear-filmen, men mot en fast barriär). Troligen en effekt av att Volvon är ca 300 kg tyngre.

För övrigt så håller jag med om att bilar bör fasas ut/stoppas av både säkerhets- miljöskäl. Dock bör sådan krav ställas oavsett bilarnas ålder.

Uppdaterat: 2007-10-09 16:59

OK leifer, låt oss skilja på passiv och aktiv säkerhet. För den passiva säkerheten har man metoder att göra hyfsat objektiva bedömningar av bilarna så att dessa kan jämföras med varandra. För aktiv säkerhet kan man värdera olika funktioner och egenskaper, men någon totalbedömning som gör det möjligt att jämföra bilmodeller med varandra känner jag inte till. Gör du?

Om vi ska föra in aktiv säkerhet i diskussionen så börjar vi lämna trådens rubrik och då anser jag att man bör ta sig an hela riskdiskussionen med allt vad det innebär med sannolikheter, konsekvenser, reboundeffekter mm..

Uppdaterat: 2007-10-10 10:10

Ang aktiva säkerheten!
ang koppling,vlåda o okänslig styrning: håller alls inte med dig ,särskilt efter att M90 lådan kom så är lådan mkt fin,koppling trög(abolut inte)
styrningen normal för bilens ålder(går inte att jämföra med en ny bil)

Vindkänslig=nej, högt luftmotstånd=ja

Obalanserat fordon=nej (alla fordon är obalanserade med en obalanserad förare)

Dåligt fäste i halka=ja det håller jag delvis med på

Vandrar i högre farter=håller absolut inte med

Segmotor=B230F 116hk är lite seg det tycker jag också, men B230FK(LTT) är en trevlig o lagom motor.

Tung o svår i halka!=Kan diskuteras,faktum är att dom flesta 940 har ABS

Stor o klumpig=En större bil behöver inte vara klumpig eller osmidig( Alfa Romeo 164 tex mkt smidig o Chev Caprice är stor o klumpig men ändå smidig att köra,om dämpare o fjädrar är ok)

Nu jämför jag med bilar från samma tidsepok!
Volvo 740 är för gammal som bruksbil idag och eftersom en vettig 940 går att få från ca 10000kr, så finns det ingen större anledning att köpa en 740 om man inte hittar en pärla till rätt pris!
Alla har inte råd att köpa ny bil tyvärr!!
Finns ju t.o.m en o annan 80-tals Audi på vägarna!!!! Vad gör vi med dom då???
PS: Det finns även en sådan i vår familjs bilinnehav!

Uppdaterat: 2007-10-10 16:42

Finns ett par Volvo i familjen V70,940LTT,240+Saab 900 o Audi 5-cyl!

Fördelen med Audi kontra 940 vintertid, så drar ju Audi mkt bättre i snö o halt väglag,
men den är framtung och understyr om man provocerar den lite!
Sämre värme och mkt degig i vlådan, styrningen är likvärdig med 940:n

Uppdaterat: 2007-10-11 15:32

Volvo 740 har visst bra aktiv säkerhet, det får man väldigt bra exempel på här: [url=http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs]youtube video[/url]

Uppdaterat: 2007-10-19 04:07

Ha ha ha det var en grymt skön film! Snacka om att det måste varit skoj att spela in den.
Vilken dimension hade de på däcken, 135/65/R15 ? :D

Annars är det väl lite sandlåde-nivå på diskussionen. Jag menar, man måste väl inse att utvecklingen har gått otroligt långt sedan de där bilarna....
Rådet till 940/740 ägare är enligt mig att byta till nyare bil så fort man har råd :)

Uppdaterat: 2007-10-19 10:51

Är som vanligt nån som önskar att deras jappe var som en bil som Volvo 740-940 var i grunden. Men det kommer aldrig att ske.
En jappe är och förblir en jappe. En engångsbil och med uselt rosskydd än idag. Framhjulsdrift är för åldringar som kör till affären runt husknuten. En riktig bil är bakhjulsdriven (inte konstigt att riktiga sportbilar är det) som typ en Ferrari. MVH Gunnar J.

Uppdaterat: 2007-12-31 21:45

Det där sista är rent struntprat.
Du kan väl inte jämföra Ferrari med 740-910.
Det finns bakhjulsdrivna bilar med bra vägegenskaper men dit för absolut inte 740/940.
Jag har många mil bakom mig i dessa bilar, den senaste en 940 kombi med turbo, vägrade jag att köra när det var risk för halka och jag påstår att det är en av de absolut sämsta bilar jag kört.
Men moderna bakhjulsdrivna bilar även med ESP kan inte bli lika vägsäkra som de flesta framhjuldrivna och de kräver mer tillvänjning än de framhjulsdrivna.
Hur många bakhjulsdrivna bilar gör Volvo i dag? Vi ska vara glada över att de slutat med att modifiera Amazoner med rötter i 1930-talet.
Nej, jag tycker vi ska vara glada för att det har kommit en ny bilpark där de allra flesta är framhjulsdrivna och vi ska vara ännu gladare för varje gammal 740/940 som skrotas.

Uppdaterat: 2008-01-01 12:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant läsning. Ursäkta mig men vissa har lite "sandlådenivå" i sina inlägg och andra är mer vuxna i sitt resonemang. Här kommer ett "sandlåde"inlägg!
Personligen tycker jag att Volvo 945 LTT är den sista riktiga Volvon. Bra dragbil för husvagn/släp och säkerhet som håller sig bra än i dag. Skulle jag vilja ha en? Har haft en men vintern kom och min sambo skulle köra och shoppa med våra barn och en kompis. Resan höll på att sluta illa, fick sladdarnas sladd och missade mötande bilar precis. Sålde bilen 2 dagar efter att detta inträffade. Summan: Skaffa ingen 945 om du inte kan köra bil.
Vem f-n springer på händerna, va det en kille som sa till mig en gång.

Uppdaterat: 2008-01-01 12:56

Med tanke på vilken hätsk nivå det ofta är i diskussionerna fram- kontra bakhjulsdrift så är rapporten från Vägverket värd några kommentarer: Skillnaden är enligt rapporten är ca 10% fler olyckor med bakhjulsdrift. Jämför detta med att en ökning av medelhastigheten med 10 km/h innebär att olycksrisken ökar med 25%. Även om det finns en signifikant skillnad mellan fram- och bakhjulsdrift finns det åtskilliga andra aspekter som är mer angelägna att ta tag i.

Uppdaterat: 2008-01-01 15:04

Den 940 turbo jag skrev om tidigare var helt ny, hade helt nya dubbade däck, men var fullständigt omöjlig att ta sig fram med på vintern.
Vid ett tillfälle när jag skulle ta mig uppför en relativt liten backe som jag aldrig haft problem med tidigare var jag tvungen att ge upp. Jag fick vända och byta bil! Här handlade det inte om full gas och låg växel utan om ketchupeffekten från turbon.
Och tro mig, jag har åtskilliga mil bakom mig i bakhjulsdrivna bilar.
Det märkliga var att den bil jag tog i stället hade också turbo, men var framhjulsdriven och klarade backen och resan i övrigt utan problem.

Uppdaterat: 2008-01-01 18:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad skall vi göra med alla andra bakhjulsdriva bilar? Skall alla som kör bakhjulsdrivet ha körförbud på vintern??
BMW, Mercedes mm som fortfarande tillverkar RWD bilar??
Skämt åsido, så kanske också vissa chaufförer ska ha körförbud vintertid??
Ta detta med med glimten i ögat!

Sen måste man ju undra varför RWD bilar fortfarande används inom motorsport om de nu är så värdelösa när det gäller väghållning
som vissa tycker.
Om vi tittar tex på WTCC så har BMW vunnit 3 år på raken (4 om vi räknar första året då det hette ETCC)
Trots att Seat storsatsat under några år så har dom inte räckt till och inga andra fabrikat heller mot BMW.

Uppdaterat: 2008-01-01 20:04

Man får ju nästan småskratta när man läser vilka problem ni stackare har med bakhjulsdriften. Älskare av framhjulsdrivna kanske inte är några rallyförare. Utan gubbar med keps och rattmuff året om. För vem har sett en häst dra med frambenen.
Framhjulsdrift bygger ju mestadels på att det blir kostnandseffektivt att bygga.
Sen är det en livsfarlig konstruktion i grunden. På vinterväglag spårar bilen tills den tvärt släpper sitt grepp och blir svår att parera.
Och man vet inte när det händer. Utan man bara kör på tills den släpper.
Har kört dessa trista framhjulsdrivna bilar under massa år. Olika märken till på köpet. Bilkänsla noll och inget annat.
Drivknutar måste vara det dummaste nån uppfunnit. Dyrt att laga. Trångt i motorhuv på framhjulsdrivna kärror till på köpet.
Dessa Volvos överlever dessa tråkiga framhjulsdrivna bilar.
Och att dom är billiga nu begagnade. Oj det var bland det mesta självklara.
Alla bilar idag är ju pissbilliga. Och vem vill köpa en begagnad framhjuldriven bil med typ 30 000 mil på mätaren.
En Volvo är det inga problem med.
Men en Saab med dom milen är den lagom för skroten. Kolla du Saabmannen på andrahandsvärdet där.
Botten så det förslår. MVH Gunnar J.
.

Uppdaterat: 2008-01-01 23:15

Till leifer.
Det var som jag skrev tidigare en 945 turbo. Den var lastad,kanske inte med 200 kg, men inte tom. Det hör till saken att jag tog mig upp för samma backe någon dag tidigare, då det var ungefär lika halt, med en gammal 745. Det konstiga för alla RWD-fantaster är att det inte varit några problem att komma upp för denna backe med FWD.
Jag har haft många RWD, jag har kört dem både sommar och vinter, även på bana. Sommartid har det gått hyfsat men vintertid har det blivit några varv kring egen axel och då får man vara glad för att det var på bana och att inget kom i vägen.
För genomsnittsbilisten är FWD kombinerat med ESP en välsignelse. Det är väl ändå säkerheten som är det viktigaste.

Sedan till den fåniga liknelsen med hästen, Hur vanligt är det att spänna hästen bakom vagnen och skjuta den?

Uppdaterat: 2008-01-02 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Till elanen
Drivknutar finns på alla nytillverkade bilar i dag utom de få konceptmodeller med hjulmotorer som f.ö. Porshe hade uppfunnit för 100 år sedan.
Att de modifierade 1930-talskonstruktioner som 740/940 baseras på inte hade drivknutar berodde på att de hade samma typ av bakaxel som Henry Ford hade på sin modell T från 1908.
Jag har själv erfarenhet både Volvo, Saab och Audi med mer än 30000mil på mätaren. Ingen har varit felfri men tittar man på totalkostnaden så blir både Saab och Audin billigare än Volvon, främst beroende på bränsleförbrukningen. Inga drivknutar är bytta på de två FWD! Det märkliga är att Volvon inte varit så billig att reparera trots låga reservdelspriser (den kanske borde ha skrotats).
Både Saaben och Audin är ju dessutom betydligt säkrare bilar än den bakhjulsdrivna Volvon.

Uppdaterat: 2008-01-02 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att denna diskussion har lämnat sitt ämne.

Bara att acceptera att vissa gillar FWD och andra gillar RWD!
Nu handlar "uppmaning till 740&940 ägare" om hästar.

Uppdaterat: 2008-01-02 12:53

Saab-Nisse, ja mycket korkat har jag inte hört på länge. Vad heter företaget du jobbar på. Nåt med Saab eller Audi. För så fel att du inte kan vara en privatbilist med det snacket. Säljare av bilar av nåt slag eller marknadsförare ligger nog nära.
Har sett genom åren på olika forum att sådana som dig med flera huserar. Med dom falska påståendena att en långmilad Saab eller Audi är ett bra köp. Bara det visar på en grov lögn.
Kan påpeka att min son är utbildad bilmelaniker. Och att när han var hos Saab berättade verkmästaren om för eleverna i skolan en viktig sak. Att 95 % av alla nya Saab användes som leasingbilar och bara 5 % till privatkunder. Han sade också att när mätaren börjar närma sin 25 000 mila strecket var det dags att skrota.
Han menade att rosten inte var nåt problem, inte motorn, ej heller växellåda, utan det var elektroniken idag som är akillleshälen.
När den börjar att spöka menade han är det alldeles för dyrt för kunden att åtgärda.
Han sade också att dom alltid inte kunde det heller.
Korrision på elkablar och även uppkäkade sådana gick inte att felsöka.
Eftersom dom går efter diagonostik uttaget. Om det inte visar nåt fel är det lögn i helvete att hitta felet på allt kablage.
Men fortsätt gärna och villa till det för okunnigt folk.
Men inte med mej går det inte.

Uppdaterat: 2008-01-02 21:35

Vem vill köra släp, båtvagn, husvagn med en framhjuldriven bil. Speciellt om det lutar lite och är grusigt eller halt. Ja tomtar finns det ju alltid som köper framhjuldrift till det. Men ack så efterkloka.

Uppdaterat: 2008-01-02 21:39

Bra "elanen" att du tycks vara lycklig med dina antika konstruktioner, själv är jag mer lycklig när de byggs om till EPA med en maxfart på 30 km/t vilket kan vara nog så högt för dessa åldriga bilar och ännu lyckligare när de skrotas.
Men tro mig, jag är inte låst vid ett märke, jag har åtskilliga att gå tillbaka till. Jag har ingenting emot Volvos modernare bilar, jag kör dem med glädje.

Uppdaterat: 2008-01-02 23:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab-Nisse, jag ger dig ett tips. Läs Blocket varje dag om begagnade bilar. Massor av inte allt för gamla framhjulsdrivna bilar reas ut för småslantar. På grund av att ägaren inte får igång bilen. Många har garanterat insett att kostnaden blivit för hög redan vid felsökning.
Där dom till slut bara är glada att bli av med faanskapet.
En kompis till mig hade samma helvete på en inte allt för gammal Ford Mondeo. Felsökning på felsökning.
Ingen lyckades hitta felet. Han trodde han gjort ett klipp när han köpte bilen.
Men ack så han bedrog sig.
I slutändan blev det svindyrt. Och det är vad det handlar om idag. Alldeles åt fanders för mycket elektronik som kan mankera.
Ännu värre är det med dessa miljöbilar när dom fått ett antal tusen mil på mätaren.
Vem vill chansa och köpa en miljöbil som gått låt säga 25 000 mil.
Du måste som dom flesta bilintresserade förstå att bilar idag och en del år sen bakåt är engångsprodukter.
När dom på Saab din älsklingsbil sa att det är en engångsprodukt. Då måste du nog fatta att så är verkligheten.
Jag tror i mitt stille sinne att du inte stått och rotat i ett motorutrymme på en Saab själv.
Eller minst letat konstiga problem (startsvårigheter, ojämn tomgång, ryckig gång, stannar ibland).
Du har säkert företagsbil och byter innan problemen uppstår.
Massor av folk sitter på sådana forum om bilar och berömmer märket. När bilen inte gått mer än ett par tusen mil.
Sen är gamla Volvos billiga att äga, bra dragbil, bra lastutrymmen, skön förarmiljö, långlivad motor, bra rosskydd, och billiga reservdelar, lättmekad och allmänt trevlig. Vinteregenskaper handlar ju om hur du planerar din körning. På med ett gäng sandsäckar om man ska ut i buschen. Och om arslet på bilen rör sig släpp bara på gasen så retar den upp sig. MVH Gunnar J.

Uppdaterat: 2008-01-03 16:33

Det var inget meriterande mästerskap du fann leifer!
Om du går in och tittar på VM i stället [url=http://www.fiawtcc.com]www.fiawtcc.com[/url] så har du standardvagnsracing på toppnivå.

När det gäller dragbil så säger leifer att 740 med B23 är för svag som dragbil, det är lite fel eftersom
den enda B23 som satt i 740 var B23E på 740GLE-84 (första årsmodellen av 740) den gav 131hk som
gott räcker som dragare.
Däremot förgasarversionerna som fanns 85-88(B230A o B230K) är alldeles för svaga att dra med
dessutom blir dom ganska törstiga som dragare. Undvik dom motorerna vid köp av gammal 740.
När det gäller diffspärr är det helt klart att en 740/940 som är utr med det är en mkt trevligare bil
på vinterväglag än en som saknar det.

Dom sämsta bilar jag använt som dragare(biltransportkärra 1500kg) är utan tvekan Saab 900 2,0Turbo 185hk
och Saab 9000 Turbo 2,0. Dom saknar bottendrag och man måste växla ofta och köra ganska brutalt vilket
medför hög bensinförbrukning.

Uppdaterat: 2008-01-03 17:49

Leifer, jag får inte ditt resonemang att gå ihop. Att en äldre 940-740 skulle behöva kunskap för att sköta. Det är ju precis tvärtom. Meka du din framhjulsdrivna Audi. Det klarar du tack vare motorns placering. Annars hade du varit rökt. Men är ju ett undantag där du slipper massor av den vansinniga elektroniken av idag på din Audi.
Om du inte visste det, så la dom ner tillverkningen av 740-940 för att dom var för dyra att bygga.
Inte på grund av bakhjulsdriften. En 940 GL utan nåt lull-lull kostade 1991 160 000 kr.
Idag får du en rätt skaplig bil för dom pengarna. Tänk då vad dyr den var då. Framhjuldrivna bilar är billigare att bygga. I med allt i fram bara.
Sen snålas det in på vikt för att det ska bli nån centiliter hit eller dit. Och du som kund trillar dit och tror att du köpt en billig bil och bensinsnål kärra.
När sen plasten börjar lossna och det dåliga rostskyddet ger med sig (japanska och Koreanska + jänkarbilar).
Eller när service och reservdelar tillkommer. När den kostnaden läggs ihop är det inte centiliter som avgör.
Men lättlurade människor har det ju funnits i alla tider.
Se bara på vilka som köpt alla årets bilar. Dom som i efterhand har räknats till dom sämsta nånsin.
Du kanske har varit ägare av en Fiat Tipo, Fiat Ritmo, Simca Horizon, Ja listan kan göras hur lång som helst.
Eftersom knappt en enda av dessa årets bil bara varit skitbilar.

Uppdaterat: 2008-01-04 16:09

Leifer, du måste missat mycket i ditt liv. För ditt resonemang är så totalt fel i många avseende. Att jag undrar om du ägt en äldre bil.
Ett stort fel är att inte följt med vad som skrivs och sägs.
Det har undersökts vad som är det billigaste för en bilist att äga. Jo en begagnad bil som inte varit allt för dyr i inköp. Typ en äldre 940 som exempel. Du skall använda och sköta den tills den är helt slut. Eller köpa en ny bil som är billig i inköp och göra samma sak.
Då har det räknats fram att milkostnaderna blir lägst. Och det gäller inte bara bakhjulsdrivna bilar. Om du vill få till det åt det hållet.
Det var många år sen japanska bilar levde på sin driftsäkerhet. Idag sitter det i regel samma och likvärdiga system i dom flesta bilar.
Att småbilar drar mindre bensin är ju inte konstigt. Dom väger ju mindre.
Sätt dit rostskydd på typ Toyota så kommer bensinförbrukning av bara det att öka.
Eller sätt dit riktiga dörrar på många bilar så åker vikten upp. Speciellt dessa japps och koreaner. Och soppatörsten ökar direkt.
Eller bort med all skumgummi och billig plast. Och dit med riktiga inredningar och stolar. En centliter hit och dit gör mycket för desa lättlurade kunder.
Äger själv en Vovo 945 GL-91. Och billigare mil får man leta efter. Bara ta ut en ny bil på gatan får jag en 940 för. Och det en ganska ny modell.
Sen kan inte andrahandsvärdet sjunka mer. Så det är bara att köra till kanske runt 50-60 000 mil och bara skratta. Fast var jag lika rik som dig som det verkar. Hade nog en 4-wheel drive kärra av det lyxigaste slaget vart perfekt. Och sen byta vartannat år. Det du.

Uppdaterat: 2008-01-04 19:39

Gunnar skrev:Bara ta ut en ny bil på gatan får jag en 940 för.
Ett exempel: En farbror till mig bytte bil varannat år innan och han va och hämtade ut en sprillans ny Chrysler 300. Körde och tankade och sen bar det upp till Göteborg. - Tar och svänger inom Chrysler i Göteborg och kollar va jag får för denna bilen.
Han gjorde det och sökte upp en säljare och sa att han ville sälja bilen. Säljare kollade lite på bilen och blev bjuden 35 000:- under nypris.
Summa = 35000 kronor/28 mil som bilen hade gått= 1250 kronor milen. Får en fin 945a för 35000:-

Leifer: Alla vill kanske inte ha en andra bil som kostar 40-100 000:-.

Uppdaterat: 2008-01-04 22:47

Leifler, vet inte hur du läser vad jag skriver. Men du verkar helt ignorera det mesta. Utan sen upprepar samma mantra hela tiden om och om igen. Jag upprepar en gång till. Om du är rik så köp dig en ny bil varje år. Annars är din gamla Audi det billigaste på lång sikt.
En äldre Volvo uppfyller det mesta en människa behöver. Varför slänga ut pengar på en ny bil som sjunker som en gråsten i värde på ett nafs. Men som vi vet är det ju bara 5 % som riskerar att göra sig fattiga. Resten är smarta nog att köpa bilen när första ägaren tagit smällen.
Och det gäller även äldre Volvo.

Uppdaterat: 2008-01-04 23:48

35 000 var faktiskt i överkant. 15-20 000 kr är mer normalt om man köper privat. 35 000 får man ju en fin Volvo 965 av den senare modellen. Bilarna begagnade idag är ju så billiga att skam går på torra land. Ännu värre då vid inköp av en ny bil. Då den blir billig som satan begagnad. Köp än lätt begagnad bil som bara gått ett par tusen på mätaren måste vara ett klipp idag.
EU importen tog död på begagnad marknaden plus bensinpriset och inte förglömma att inte många tar körkort idag. Därav dom äckligt billiga bilarna idag (begagnade).

Uppdaterat: 2008-01-05 13:38

Shogun, du är också en som inte har koll på bilar. Jämför en Mersadörr, Volvodörr, Audidörr och slå igen den. Det är lite kassaskåpskänsla där. Men på ett av flera bilmodeller (vanligt på typ Toyota) är dörrarna så lätta att man behöver kraft för att stänga dom.
Det har själv Toyota själv påvisat. Och dom har lovat att skärpa till sig. Har faktiskt kört Toyota under många år.
Därav min syn på saken. Dom flesta Toyoter som säljs har mest köpts av äldre. Och det har också Toyota uppmärksammat.
Och tänker bygga mer ungdomliga bilar.
Vikt är jätteviktigt för biltillverkarna och dom har sparat på massor.
Nån centiliter bensin mindre i förbrukning kan få en lättlurad och godtrogen kund att köpa ett bilmärke bara av den orsaken.
Att dörrarna är tunna och lätta. Eller att vikt sparats på många viktiga fronter talas det inte om.
Nä driftsäkerthet, snack från tidiga 70-tal lever kvar i mannaminne.
My Toyota Is Fantastic, vem minns inte det.
Dessa många gånger högvarviga motorer som sitter i många bilar. Är heller ingen större livslängd på.
Men det är ju inte motorn som ger upp, utan elektroniken.
Så köp ni era centliters bilar och gå på era egna myter.

Uppdaterat: 2008-01-05 17:22

Ha ha Shogun, du var ju en av nasarna till Toyota har jag för mig. Det enda du snackade om tidigare var om Toyotas förträfflighet.
Om det var du som hela tiden tjatade om att man bara skulle kosta på en rostskydds behandling på sin Toyota. Sen skulle bilen vara i topp.
Du fick massor av vatten på kvarn om Toyota, men som du kategoriskt bortförklarade.
Jaså ni lever kvar på forumet. Jag la ner för flera år sen. Men tittade in och upptäckte att billobbyn levde vidare.
På vartenda bilforum sitter det folk och lobbar för sina bilmärken.
Klart det är ju billig reklam och ni spar massor av pengar på det.
Ingen fakta har nånsin har nånsin påverkat er.
Och det är ju därför det är så förbannat kul i bland se er dyka upp under olika nick.
En som var inblandad i Volvo var ju en välkänd figur på Aftonbladets tyck till.
Allmänt hatad precis som här av den andra maffian.
Han är visst kvar på Aftonbladet och retas med er. För ni var ju överallt på olika forum.
Synd bara att vanliga Svensson går på det ni säger.
Speciellt dom som inte förstår mycket om bilar.
Kan tala om för dig som jag gjorde då. Har en polare på Toyota Kungens Kurva. Den andra jag kände drunknade för några år sen. Du kanske vet vem jag menar. Sigge Lindström hette ha. Och den andra polaren heter Leo Tokajer. Dom är och var bilförsäljasre där.
Så jag vet en hel del vad jag pratar om Shogun.

Uppdaterat: 2008-01-05 20:40

Leifer, kan för en gångs skull hålla med i det mesta du skrev. Hade för inte så länge ett snack med en Toyota Avensis ägare.
Han hade fåt ett riktigt måndags exemplar. Han var så förbannad på bilen som kostat honom en förmögenhet i felsökningar. Men felet kvarstod. Han var beredd att nästan ge bort faanskapet som han skrev.
Han undrade var driftsäkerheten fanns nånstans. Vill bara med det påvisa att även den bästa bil kan vara dålig.
Sen att det inte är i lika hög grad som Ford, Lada eller liknande bottenmärken.
En Lexus är ju helt klart en toppenkärra. Har inget emot nån japanare som som märke. Gillade att köra Corollan när det begavs sig.
Kommer ihåg igenimmningen på rutorna redan då. Driftsäkerheten går igen på deras jämngoda elektronik.
Kan det mesta när det gäller båtmotorer. Kanske beror på att grabben jobbat inom den branchen nuligen och är nu involverad i reservdelar nu. Där ligger japanarna i topp som oftast eller alltid. Äger själv några stycken.
Synd bara att jappsen inte rosskyddar dom lite bättre. Men det beror på att vi är sån liten marknad.

Uppdaterat: 2008-01-05 23:29

I mycket håller jag med dig, men jag har kört Avensis en del, dock aldrig ägt någon, men det är inte min favorit. Jämfört med sådana normala vanliga bilar som V70 (förra modellen), 9-5 och C5 är det något som saknas. Jag tror det är vägkänsla, men det är en subjektiv bedömning, men det som inte är subjektivt är bullret. Det kan bero på däcken på de Avensis jag kört, det var ju det som bullrade på 9-5, originalmonterade Pirelli P6000 (varför sätter Saab på dessa däck?), Saaben gick tystare med dubbade vinterdäck!
Samma sak kanske gäller Avensis.

Uppdaterat: 2008-01-05 23:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte annat än hålla med föregående skribenter. Många kloka ord. Mazda 6 hade med sina tidiga modeller problem med vägbuller också.
Så det verkar ju inte vara nåt ovanligt. Att folk köper V 70 är ju inte relaterat till privatkunder direkt. Företag köper ju där bäst pris ges och service för kunden. Taxi köper ju oftast bilar som rymmer en del och då är ju inte BMW direkt anpassat med deras små combiutrymmen.
Toyota fick ju nyligen lite pisk för sin 4-hjulsdrivna bil i test när den härmade Skodan och Mercedesen (välteklass) för nåt år sen.
Måste vart en riktig plump i protokollet. Ungefär som Toyota modell F som jag körde under ett par år.
Var nog den sämsta bil som byggts av nån bilfabrik nånsin. Den släppte väggreppet vid en vanlig sväng. Och det i väldigt låg fart på sommaren.
På vintern var den livsfarlig. Var på väg i diket för jämnan. Toyota Previan den första årgången med lätt arsle, bakhjulsdrift och motorn i fram mellan sätena. Var precis lika farlig. Så även Toyota har clownat sig lika illa som alla andra bilmärken. Det får man inte glömma. Både ris och ros måste man våga ge. Annars är man ju rent partisk.

Uppdaterat: 2008-01-06 00:28

Har inte det här spårat ur?
Det handlade ju om en uppmaning till 740/940-ägare att byta upp sig till en modern väg- och krocksäker bil.
Det är väl detta det borde handla om, inte om Toyota har bra elektronik och dåligt rostskydd och flera liknande dumheter.
Jag tycker det vore bra om det gick att hålla tråden.

Uppdaterat: 2008-01-06 16:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab-Nisse, vilken bil är nu modern och krocksäker som du förordnar.
Det är väl kanske inte annat en det bilmärke du lobbar för, eller ?.
Du verkar gilla Toyota mindre än vad gör.
Och kan jag faktiskt tänka mig en Lexus.
Sen har det visst snackats precis så som det ska göras.
Inte efter vad det passar dig. Ett fritt forun med olika åsikter är ju vad som efterlyses.

Uppdaterat: 2008-01-06 16:57

Tiden går och mycket vatten har runnit under broarna. Kan inte ha skrivit att japanska båtmoter varit skit. Har ägt en Tohatsu i snart 10 år. Och har just nu tre stycken hemma. Skrev nog att dom har problem på sina områden som alla motorfordon har eller bruksmaskiner av alla dess slag.
Men fått ännu mer insikt sen grabben jobbat med dom flesta modeller.
Finns akilleshälar på alla märken. Bättre än andra skriver du. Ja dom bästa idag i varje fall är ju Suzuki och Yamaha.
Men sen vet vi inte riktigt hur dom tvåtaktsinsprutade motorerna kommer att stå sig.
Och det är ju Evinrude jag tänker på mest.
Konfunderad, ja det är ju meningen att du ska börja tänka på vad jag skriver och ta åt dig lite av lärdom.

Uppdaterat: 2008-01-06 19:04