Nästa artikel
850 hästkrafter i starkaste kombin
Nyheter+20 bilder

850 hästkrafter i starkaste kombin

Publicerad 9 december 2013 (uppdaterad 9 december 2013)
Världens starkaste fyrhjulsdrivna kombi. Så beskrivs den 850 hästkrafter starka dräparvarianten av Mercedes E-klass.

Tyska trimningsfirman Brabus har tagit sig an den redan kraftfulla värstingkombin Mercedes E 63 AMG och utrustat modellen med ännu mer muskler.

Under huven sitter en vässad V8-motor på 5,9 liter med dubbla turboaggregat som är god för 850 hästkrafter och 1 150 Nm i maximalt vridmoment. Prestandan är på supersportbilsnivå. 0-100 km/tim går på 3,1 sekunder och toppfarten är 300 km/tim.

Samtidigt som bilen är ohyggligt snabb, vilket kanske kan komma till hands på Autobahns sträckor med fri fart, ryms en hel del prylar i bagageutrymmet.

Det är dock oklart vilka siffror som står på prislappen.

Diskutera: Vad tycker du om värstingkombin från Brabus?

Relaterade bildspel

Uppstod ur flygindustrin – vårdade myten väl

• Bristols historia sträcker sig ända tillbaka till 1910.

• Precis som exempelvis Saab är sprunget ur flygindustrin uppstod det engelska bilmärket Bristol på samma sätt. Efter krigsslutet var det inte lika lukrativt att vara flygmaskinstillverkare och, som så många andra, fick Bristol Aeroplane Company se sig om efter annat.

• Den första Bristolbilen kallades 400 och var tekniskt sett en engelsk version av BMW 327/328 med sexcylindrig motor.

• Samtliga modeller var byggda i små exklusiva upplagor. Myten späddes på än mer när Anthony Crook som varit delägare i bolaget innan och skötte försäljningen, tog kontrollen 1973. Han ville inte ha någon insyn av utomstående i bolaget.

• Först 1980 kom en Bristol med ett ”riktigt” modellnamn, Beaufighter. Senare kom Britannia och Brigand. Alla dessa namn hade man lånat från Bristols tidiga flygplanstyper. Senare kom Blenheim och Fighter.

• Ingen vet hur många bilar som producerades. Alla register och handlingar hölls hemliga, få om några journalister tilläts provköra bilarna. Det kunde dröja ett halvår att ta beslut om en viss köpare ansågs värdig att få besöka Bristols showroom i Kensington i London. Det var man oftast inte, myten vårdades med järnhand.

• Bristol har aldrig kommit upp i några volymer, och ansökte om konkurs både 2011 och 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-09 14:53
Swemba

Finns många som aspirerar på den titeln inom Tuning-scenen.
Gorilla, MTM, Sportmile m.fl har versioner av Audi RS6 med över 900 hk.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-09 16:42
saabnisse

Den ser verkligen otäck ut!

#3 • Uppdaterat: 2013-12-09 18:10
scientist

Hm. Vad är egentligen syftet med så mycket hästkrafter?

#4 • Uppdaterat: 2013-12-09 18:55
Swemba

@scientist, Jag tror det kallas glädje. En svår parameter att räkna på i den generella prioriteringsformeln, jag vet. Men vissa människor gillar trots det att ha roligt.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-09 22:24
Rustan Werling

Kul liten stallkompis. Klart att det behövs lite extra kusar när man kör med tung last i kombin.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-10 14:34
Gäst (ej verifierad)

Brutal och osmaklig och förmodligen poppis bland ryska gangster-bossar. Däremot så skulle den vara lite kul om den såg ut som en helt vanlig taxi-merca på ytan istället...

Eller tvärt om, sätta in en utsliten svart-rykande 200D motor på 55 hästar från en gammal W115 i denna bil. Det skulle vara humor! Noll till hundra på dryga minuten : )

#7 • Uppdaterat: 2013-12-10 17:46
S-E S

Dålig ingenjörsteknik. Endast 300 med 850 hk? Jfr Königsegg.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-10 23:51
John2008

"That's one small step for a man, a giant leap for mankind." OBS - ironi. = )

#9 • Uppdaterat: 2013-12-11 00:21
Onehp

Den är förstås begränsad till 300. Utan skulle den löpa 370km/h eller så, men knappast att grundbilen är byggd för en sådan fart.

#a • Uppdaterat: 2013-12-11 21:32
Roger Skagerström

Skulle tro att däcken sätter vissa gränser med. Och kanske försäkringsregler?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.