Nästa artikel
Bilfrågan: Hinner lastbilen bromsa?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hinner lastbilen bromsa?

Publicerad 25 november 2013 (uppdaterad 25 november 2013)
"Tunga lastbilar lägger sig ofta tätt bakom mig som bilist. Vad blir resultatet om jag tvingas panikbromsa?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Jag använder ofta GPS för att köra så nära skyltad hastighet som möjligt och får ofta, speciellt på 80-sträckor, tunga lastbilar med och utan släp, som ligger så oroväckande nära bakom som 10–20 meter och ibland närmare. Det är inte ovanligt att lastbilarna ligger kvar så i mil efter mil.

Min fundering är vad som egentligen blir resultatet om man som bilist tvingas panikbromsa i en sådan situation? De, alltså yrkesförarna, som man hade hoppats på skulle inse det farliga i situationen, verkar vara omedvetna om det eller så struntar de i det.

Även om inget händer just denna dag, så är det ändå stressande att ha en ”bergvägg” precis bakom sig. Kanske att ert svar kunde fungera som en väckarklocka.

Johannes M

SVAR:
Skulle du bli påkörd bakifrån blir det säkert svårt för den påkörande att slippa ifrån ansvaret för det inträffade. Att hålla rejäla avstånd är en av de mest effektiva åtgärderna för ökad säkerhet och dessutom kostar det inget.

Möjligen kan lastbilsförarna vilja köra något fortare då de räknar med ”rabatt” på farten vid en eventuell hastighetskontroll och har farthållaren inställd på ett något högre värde.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-25 08:55
saabnisse

Det är ju klen tröst för den som blir påkörd av en lastbil att den påkörande är skyldig, det är kanske något som den påkörde aldrig får uppleva.

Den är väl nästan alltid skyldig som kör på någon bakifrån, det är väl inte speciellt med lastbilar annat än att skadan antagligen blir så mycket större?

#2 • Uppdaterat: 2013-11-25 09:15
EnannanRobban

Tyvärr är detta ett allt för vanligt beteende bland "yrkestrafiken".
De är kanske lite-för-mer än oss andra dönickar som mest är i vägen och nöjeskör.
Även om Taxi är värre på att ligga utan något som helst avstånd så är effekten av en olycka många gånger större med en 72-tonnare i baken!

#3 • Uppdaterat: 2013-11-25 10:24
Gäst (ej verifierad)

Visst är detta rätt vanligt men samtidigt så är det ofta en optisk effekt. En 2,5 meter hög lastbil ser ut att vara närmare än vanlig personbil.

Men visst, speciellt på 50-sträckor där jag alltid håller 50 får man ju ofta lastbilar upp i häcken. Tycker f.ö. att de allra flesta lastbilsförare kör riktigt bra men detta beteende är dock alltför ofta förekommande.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-25 13:46
VW Polo 2012

Oavsett vilken som ligger i häcken, så är det ett jävla oskick att inte hålla avståndet. Men faktiskt ännu konstigare att inte yrkeschaufförer hajar det. Så skärp er alla ni "rövslickare"!

#5 • Uppdaterat: 2013-11-25 13:54
janne_kristianstad

Varför står där rubriken "Hinner lastbilen bromsa?" om just den frågan inte besvaras?

#6 • Uppdaterat: 2013-11-25 14:02
saabnisse

Om lastbilschaufförer lärde sig köra som jag och mina polare fick göra förr i tiden så behövde den här frågan inte ställas.
När man hade 1 km bromssträcka från 70 med mekaniska bromsar och slicks lärde man sig att hålla avstånd till framförvarande!
Men känslan finns kvar i ryggmärgen även i moderna bilar.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-25 15:55
Meph

Jag skulle säga att ungefär 50% av lastbilschafförerna jag stöter på när jag pendlar mellan mölndal och kungsbacka (allra värst på 80 sträckan i mölndal) kan inte hålla avstånd. Hälften av dem ligger oftast en bilslängd ifrån bilen framför. Ibland bara 2-3 meter. Därför håller jag aldrig 80 på den vägen för att rädda mitt eget liv om något skulle hända. Då är det betydligt säkrare att hålla 90-95.. Så jag skulle våga påstå att 80 sträckor är betydligt farligare än 90 sträckor.. Av de incidenter jag har sett och olyckor som har varit nära att hända. Sen trefiliga vägar skall vi inte prata om.. Göteborgare vet inte hur man ligger i högerfilen.. De ligger allihopa i mittfilen och skapar köer.. I D I O T E R ! ! !

#8 • Uppdaterat: 2013-11-25 16:07
Huko

Trafikverket har i en rapport talat om att en tung tradare, 45-50 ton, i 80 km/tim behöver cirka 78 meter för att stanna. I 90 km/tim är sträckan ca 95 meter. En personbil med bra bromsar stanna vid panikbromsning från 100 km/tim på ca 35-40 meter. SDå det säger sig ju självt vad som händer om man har en tradare 30 meter efter sig och man panikbromsar med en personbil från 90 km/tim!

#9 • Uppdaterat: 2013-11-25 17:32
jete

Lastbilarna har bråttom förstår jag, vill komma några minuter fortare fram till målet, så de ligger på för att få fart på oss andra. Ibland ser man bara grllen i innerspegeln, ibland hela hytten, men inte mera. Klart lagbrott naturligtvis. Våra mätare visar ju ofta 4-5% för mycket, så det är bra att lägga lite moms på när vi kör. Lastbilarna har ju fartbegränsare (om den inte är urkopplad), så ligger vi över det, 89 tror jag, så klarar vi oss undan. Sakta in eller gasa på så blir man av med dem också. De vill ju förbi om så omkörningen tar flera km.

#a • Uppdaterat: 2013-11-25 17:50
saabnisse

Helt riktigt jete, får jag en tradare i häcken trampar jag på, jag kan komma upp en bra bit över tvåhundra, det kan inte många tradare.
Det är bättre att riskera fortkörningsböter från de ytterst fåtaliga trafikpoliserna än att bli mosad av ett monster!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.