Nästa artikel
Bilfrågan: Vettig vinterförvaring?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vettig vinterförvaring?

Publicerad 21 november 2013 (uppdaterad 21 november 2013)
”Jag har en sommarbil som ska stå i garaget till april. Beter jag mig vettigt och vad finns för tips i övrigt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Jag har alltid en vinter- och en sommarbil. Sommarbilen är en Mercedes CLS 500 -13 med 500 mil på mätaren. Jag planerar att garagera den kring 1 november. Jag brukar trycka ett kg extra i däcken (3,5–4,0). Batteriet står på underhållsladdning med CTEK-laddare till april, då bilen ska ut. Temperaturen i det eluppvärmda garaget är mellan 10 och 15 grader och luftfuktigheten varierar naturligt. Motorn startas inte förrän i april. Beter jag mig vettigt och vad finns för tips i övrigt?

Ivrig läsare av ViB

SVAR:
Det verkar som att du gör en bra vinterförvaring av din sommarbil. Det är aldrig fel att ställa in en nyservad bil, det vill säga att ha ny olja i motorn under vinterförvaringen.

Motorn bör dessutom vara ordentligt varmkörd när bilen ställs in för förvaring och tanken bör vara fylld. Karossen bör vara rentvättad och kanske även ha fått en behandling med skyddande vax.

Parkeringsbromsen ska naturligtvis inte vara åtdragen under vintervilan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-21 11:45
saabnisse

För säkerhets skull hade jag lyft upp bilen på pallbockar så däcken är fria från marken för att vara säker på att inte få ståplatta..
Jag har en granne som vinterförvarar sin 9-5 på det sättet mellan september och maj.
Han lyfter dessutom ur batteriet och sätter det på underhållsladdning i varmt utrymme.
Men alla bilar kan inte göra spänningsfria under en längre tid utan att det blir problem med CPUn

#2 • Uppdaterat: 2013-11-21 13:11
quattron

Varför ska tanken vara fylld? Jag gör tvärtom för att undvika dålig bensin till våren. Gör jag fel?

#3 • Uppdaterat: 2013-11-21 13:13
Bortom

Du gör rätt... inget annat behövs i princip.
Men skulle jag vara dig då skulle jag ändå passa på och starta motorn och ta ut bilen på en tur då och då på några hundra meter när väglaget är torrt (eller det är nedtrampad snö => bilen blir inte skitig). Det är alltid bra om motorns inre delar får en ny oljehinna, att kupén får lite frisk luft i sig (ev. mögelbildning motverkas) och att däcken får lite motion. Skulle även föreslå att slå på ACn... ty dess tätningsringar mår inte bra av att inte få lite olja på sig i över ett halvår. Märk väl att ACn inte funkar under ca. 5 grader... men om du har återcirkuleringen ´på´ och max. värme då ´tror´ systemet att det är varmare ute.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-21 13:20
Bortom

@quattron,
jag säger inte att du gör fel... men en närapå tom bränsletank betyder risk för kondensbildning i tanken (därmed rost om tanken är av plåt).
Bensinen blir inte sämre på ett halvår... har du aldrig hört talas om forna tiders beredskapslager o.d.? Drivmedel funkar perfekt även efter några års lagring. Betänk: bensinens beståndsdelar låg oförändrade i backen i minst 100 miljoner år... så de är rätt stabila :)

#5 • Uppdaterat: 2013-11-21 14:25
HolgerDanske

Ett tips är att ha en torrboll i kupén och en torrboll i bagaget. Du kommer att bli förvånad över hur mycket fukt det absorberat. Inte helt fel med torrboll eller luftavfuktare i garaget heller om det är låg temperatur

#6 • Uppdaterat: 2013-11-21 16:06
snabb95

saabnisse @ eller om det är någon annan som vet.
Går det bra att under en längre tid lossa batteriets minuskabel på en V70 140 bensin 2001.
Om man inte lossar kabeln så blir väl batteriet urladdat efter någon månad, eller?

#7 • Uppdaterat: 2013-11-21 16:35
quattron

Bortom, min sommarbil står i varmgarage så jag undrar om det blir kondens då .Men, som sagt, jag kan ha fel. Däremot är jag ganska säker på att den bensin vi har i pumparna nuförtiden är färskvara och försämras ganska snabbt, i värsta fall på några månader, och att den gamla tidens bensin som lagrades i bergrum var av en helt annan kvalitet.

#8 • Uppdaterat: 2013-11-21 20:45
åker.endast.riskokare

Aldrig palla upp bilen. Bussningar i fram o bakvagn Kommer att ta skada.
Billigare lösning är montera gamla hjul så bilen står på dom.
man borde ladda batteri minst en gång i månaden med en smart laddare(gärna med en 5 eller 7 stegs smartladdare ).
Sen är det alltid bra att starta bilen en gång i månaden o motionera motorn. ac osv. Köra bilen några meter.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-21 21:17
hultarn

Jag gör som sign. Bortom. Tar ut bilen och kör lite om/när det är lägligt.
Viktigt är dock att köra motorn genomvarm, bara ett par minuter gör mer skada än nytta.
Torrboll är smart, det kan spara inredningen.

#a • Uppdaterat: 2013-11-21 21:23
saabnisse

Om man endast åker riskokare kanske man tror att bussningarna tar skada, men på riktiga bilar begriper jag inte hur det skulle kunna gå till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.