Vi Bilägares forum

Var finns logiken?

Var finns logiken?

Jag jobbar i Vasastan i Stockholm. Om jag ska åka till söder med bil och vill vara så miljövänlig som möjligt, åker jag ut via Norrtull och kör sedan Klarastrandsleden för att så småningom komma till söder. På den vägen har jag passerat två biltullar och blivit debiterad minst 20 högst 40 spänn. Om jag vill åka gratis med bilen, kör jag genom stan, står i bilköer och släpper ut skitiga avgaser och blir stressad. Men det är gratis. Kan det vara meningen med biltullarna/trängselskatten?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Åkte du samma " miljövänliga " väg via klarastrandsleden innan biltullarna återinfördes ?

Uppdaterat: 2007-10-30 20:38

Det är klart. Det är ju en snabb och effektiv trafikled som inte tvingar mig till onödiga start/stopp-situationer vilka ger betydligt mer utsläpp i luften än den "raka" resan via Klarastrandsleden.

Uppdaterat: 2007-10-31 11:00

De beror väl kanske på var man utgår från i vasastan men du arbetar va jag förstår i stort sett i norrtul då är jag med. Men är läget så att du har nära till att dyka ner i klaratunneln så blir ju läget ett annat. När du kommer ut vid tegelbacken är du i stort sett på samma ställe som om du kommer från klarastrandsleden för att åka vidare på söderleden, Och det är väl inte alla tider trafiken flyter utan störningar på klarastrand heller men kanske trafiken har minskat där efter att avgifterna återinfördes.

Uppdaterat: 2007-11-01 18:22

Hejsan,

biltullarna om företeelse har en viss logik, däremot har de presenterade skälen för biltullarna i Stockholm ingen logik. Som ide i avsikt att minska köer och trafik i det inre Stockholm, (city + malmarna) anser jag att det är en god ide. Att sedan motivera med miljöskäl är inte OK, men att införa undantag för vissa miljöklasser och yrkeskategorier är helt uppåt väggarna om man avser att minska köer och trafik. Det som händer då är ju endast att fler förare skaffar den bil/kategori som behövs för att slippa tullen. Problemet med trafikmängden kvarstår.
Om biltullar behövs i Stockholm (tveksamt) för att minska trafiken i det inre Stockholm, (city + malmarna) så skall inga undantag göras. Behöver kollektivtrafiken utökas p.g.a detta måste det göras.
För att återvända till det ursprungliga inlägget från torsten...
Det finns idag ingen logik. Den egentliga logiken efter att det politiska utanverket skalats bort är att när Du tar den billiga vägen är det möjligt därför att extra trafik genom det inre Stockholm har hindrats p.g.a. biltullarna. Detta har ingenting med miljö att göra.
Vill man blanda in miljömål i ekvationen behövs kringfartsleder, men även detta är tveksamt. Problemets kärna torde vara att alltför många transporter (person- och gods-) går via vägnätet.

Anders

Uppdaterat: 2007-11-09 17:50

En "tröst" i sammanhanget är att priserna höjs kraftigt om ett par veckor och att biltullar även införs på E4/Essingeleden.

Uppdaterat: 2015-12-13 21:56

Diesel, jo, här är en färsk artikel.

https://mitti.se/snart-hojs-trangselskatten/

"Efter nyår kommer det att kosta 35 kronor att åka in eller ut till Södermalm under rusningstid, i dag kostar det 20 kronor. Maxbeloppet per dag för trängselskatten höjs också, från 60 till 105 kronor per dag. Dessutom införs trängselavgift på Essingeleden, vilket inte funnits tidigare."

Uppdaterat: 2015-12-13 22:15

Vidstige är mycket väl medveten om de höjda avgifterna för trängselskattenen, har fått ett utskick med posten.
Fick mitt nick kapat för en stund sedan.

Uppdaterat: 2015-12-13 22:36

Diesel, ok, man får visst kolla stavningen. Vad jag kan tycka är att Vi bilägare borde uppdatera så att man ser direkt bredvid nicket hur länge man varit på sajten och hur många inlägg man skrivit. Så vet alla direkt. Nu kan man klicka på namnet men då är det en längre process att kolla.

Uppdaterat: 2015-12-13 23:14

Man kan ju också undra över logiken i att klumpa ihop sig i Stockholm.

Uppdaterat: 2015-12-27 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre