Nästa artikel
Kia Soul blir elbil
Nyheter

Kia Soul blir elbil

Publicerad 13 november 2013 (uppdaterad 14 november 2013)
Kia Soul blir elbil. Modellen lanseras världen över under andra halvan av 2014 och blir Kias första elbil som säljs utanför Sydkorea.

Kia Soul EV baseras på nya Kia Soul, som kommer till Sverige i vår, och är en vidareutveckling av elbilen Kia Ray som redan har funnits på den sydkoreanska marknaden i två år. Bilen är byggd på en ny plattform som bland annat innebär längre hjulbas och styvare chassi, vilket enligt ett pressmeddelande från Kia förbättrar köregenskaperna och ökar utrymmet i kupén.

Kia har inte avslöjat designen för sin nya elbil än, men avslöjar desto mer om motorn. Bilen drivs av en elmotor som ger 109 hästkrafter och ett vridmoment på 285 newtonmeter. Motorn räcker till för att ge Kia Soul EV en acceleration från stillastående till 100 kilometer i timmen på 12 sekunder. Toppfarten landar på 145 kilometer i timmen.

Nya Kia Soul EV är även utrustad med virtuellt motorljud, vilket enligt Kia ska höja säkerheten då Kia Soul EV annars är nästan helt tyst.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:16
Mistro

Kommer förmodligen ut precis lagom i samma tid som flera andra tillverkare lanserar sina elbilar.
Poff,...titta det går att bygga elbilar som ser ut som vanliga bilar!

Skall bli intressant att se prisbilden när den kommer.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-15 08:29
Mistro

Tyvärr tycker jag inte just Soul är rätt prissatt ifrån början och trots sin höjd är den inte särskilt praktisk. En inte helt kass gissning blir tyvärr att elversionen blir väldigt dyr.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-15 13:54
Pi

Kör man elbil så är jag rätt säker på att man kommer att per automatik bli en utpräglad ecodriver som ser utmaningen i att komma så långt som möjligt på tillgänglig energi. Håller med andra ord med Benols om att prestanda är av underordnad betydelse. Verkningsgraden i drivlinan är nog viktigare i så fall - och inte minst priset på bilen och garantitiden på batteriet.
Sen är det nog som Mistro säger att just denna modell är alltför högt prissatt redan med befintlig, konventionell drivlina.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.