Nästa artikel
Rattfull stoppad av alkobom
Nyheter

Rattfull stoppad av alkobom

Publicerad 25 september 2013 (uppdaterad 25 september 2013)
Alkobommen utanför Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg har tagit sin första rattfyllerist på bar gärning, en lastbilschaufför.

Försöket med alkobommar utanför Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg har hittills varit en succé. Som Vi Bilägare tidigare kunnat rapportera har alkobommen medfört att färre kört rattfulla. Fram till i måndags hade ingen stoppats för rattfylleri. Jämfört med kontroller före alkobommens tid borde mellan sju och tio ha tagits.

Precis som i sportens värld får dock alla fina sviter ett slut, och på måndag morgon var det dags för den första påverkade föraren att stoppas av alkobommen. Föraren som stoppades, en lastbilschaufför, var enligt Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF som tagit initiativ till försöket med alkobom, synbart påverkad. Han hade dessutom över 1,0 promille alkohol i blodet och misstänks därför för grovt rattfylleri.

– Det är en rattfyllerist mindre i trafiken som hade kunnat döda eller skada någon och sedan fått leva med den skuldbördan, säger Arne Winerdal, vd på MHF.

Mindre stök på färjan
Försöket med alkobom pågår under hösten och har lett till mindre stökiga resor på färjan mellan Tyskland och Göteborg. Nu hoppas MHF på att fler färjelägen ska prova på alkobom.

– För MHF som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri är det självklart att alla bilister vid färjelägen ska få blåsa. Nu ska den här tekniken in i varje hamn, säger Arne Winerdal.

Diskutera: Vad tycker du om alkobom?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:13
saabnisse

Jag körde iland kl 09:20 idag och det var första gången jag var med om att samtliga (!) bilförare fick blåsa.
Ett myller av poliser var utplacerade för att klara av processen inom rimlig tid, men det verkade vara god stämning överlag.
Men påfarten från kajen till genomfarten och anslutningen till E20/45 är ju under all kritik.
Lika usel som Sveriges i särklass sämsta europaväg, E20!

#2 • Uppdaterat: 2013-09-25 20:12
Audi A5 SB

E20 är en fin väg och väl värd sin beteckning (Europaväg) jämförelsevis (allt är som bekant relativt). Om man vill uppleva en Europaväg som är ett stort skämt, så kan man köra E45 genom Dalsland. Nu snackar vi skitväg á la Grande. Här finns kullersten, rondeller, 50 km/h och annat att längta efter.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-26 09:55
saabnisse

Men nu har ju E45 bara en bråkdel av belastningen på E20 och att påstå att man förbättrar säkerheten genom att sätta upp fler kameror istället för att förbättra vägen är ju fullkomligt vanvett.
Och just de sträckor som Kapten nämner måste ju åtgärdas snarast.
Men nu har vi hamnat lite OT igen :-)

#4 • Uppdaterat: 2013-09-26 16:31
1storstark

Alkobom. Alkolås. Alkometrar för peronligt bruk. Allt för att ingen ska, av misstag, köra berusad. Är resonemanget lite snett. Det här är en attitydfråga. Inte en droppe alkohol ifall man ska köra bil dagen efter! Enkelt. Nu kan man inte skydda sig mot andra fyllskallar i trafiken, och polisen satsar hellre på fortkörarna, så tyvärr är det nog bara att inse att alla dessa alko.... behövs.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-30 09:48
Mistro

Ja ibland blir det lite för mycket. Många åkerier utrustar sina lastbilar med alkolås så att deras chaufförer måste blåsa flera gånger om dagen för att kunna starta sina bilar. Snart sitter dessa monterade som standard i alla personbilar också. Detta för att idioter ibland inte begriper att de inte skall köra när de har druckit!
De som sen har dessa problem och inte bryr sig om andras liv genom att köra påverkade gör detta oavsett lagstiftning.

Som vanligt skall många straffas för att några få är hjärnlösa.
Att helt få stopp på rattfylleriet genom att införa alkolås är nog som att stoppa fortkörare genom en fartspärr eller fartkameror.
Alkobommarna i hamnarna är dock en lysande ide då inte alla nationaliteter har samma åsikter om sprit i samband med bilkörning.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-01 13:19
duccedriver

Alkolås vid bommen är ett bra sätt att åtminstone stoppa några, eftersom svensk polis inte tar in utländska lastbilar för kontroll i större utsträckning.
Det blir väl jobbigt med språket eller nåt.
Alkolås i lastbilar är bara positivt, ett åkeri med 300 anställda har inte koll på alla, statistiskt borde några procent ha alkoholproblem, och som de flesta vet kan det ta tid att upptäcka sånt.
Har själv blåst varje dag sen 2008, och det känns inte som en uppoffring, hos polisen har jag blåst kanske 10 gånger under 15 år och över 100.000 mil.
Då är risken att bli ertappad liten, och jag vill inte möta kolleger på fyllan.
Stod på en tysk rastplats för ett tag sen, ut från macken kommer ett par polska förare med var sitt sexpack, knäcker ett par öl vardera, för att hoppa in och dra vidare när 45- minutersrasten var slut.
Dom vill jag inte ska möta min familj på E20.
Alkotester är väl en av få saker jag köper rakt av i övervakningssamhället.
Attityden hos svenskar är nog bättre överlag, men om man stoppar ett fåtal vid varje kontroll, så lullar 99 procent glatt vidare, på nån annan väg.
Lag på akolås i alla bilar vore kanske inte så dumt, fartkameror innebär ju bara färre poliskontroller, något jag uppskattar i många andra avseenden.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-01 17:25
trasten

Jag stod vid en italiensk truckstopp en gång. På en skylt in till affären stod det att på grund av rattfylleriproblem sålde man bara sprit med max 22% alkoholhalt! Kändes sådär!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.