Nästa artikel
Här är säkraste bilarna för familjen
Nyheter

Här är säkraste bilarna för familjen

Publicerad 19 september 2013 (uppdaterad 20 september 2013)
Försäkringsbolaget Folksam har tagit fram en lista på de säkraste familjebilarna i fyra olika kategorier och fyra olika prisklasser.

Enligt en Sifo-undersökning som beställts av Folksam har säkerheten störst betydelse efter driftkostnad och pris när det gäller valet av bil. För barnföräldrar är det extra viktigt. Därför har Folksam nu utsett de säkraste familjebilarna, utifrån sin senaste rankning av bilars krocksäkerhet.

– Vi får ofta frågor från föräldrar som undrar vilken bil som är säkrast för familjen. Därför har vi tagit fram en lista på de säkraste familjebilarna i fyra olika prisklasser och lika många storlekar. En säker familjebil måste inte vara dyr, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Folksam har valt ut de säkraste familjebilarna utifrån de 136 bästa bilarna i rapporten ”Hur säker är bilen?”. För att en bil ska vara med på listan över säkraste familjebil ställs högre krav på säkerheten i baksätet. Det innebär att Folksam har krav på sidokrockgardiner och bältespåminnare i baksätet bland kriterierna.

Sju extra säkra för barn
33 bilar klarade kraven och finns i listan till höger. Sju av dem är dessutom utrustade med bältesförsträckare i baksätet, viket gör dem ännu säkrare för barn.

Rapporten ”Hur säker är bilen?” har presenterats av Folksam sedan 1983. Resultaten grundar sig på både krocktester och riktiga bilolyckor. Totalt 582 modeller ingår i årets rapport.

Klicka på tabellen till höger för att se de säkraste familjebilarna, indelade efter kategori och pris. Bilar med bältesförsträckare i baksätet är markerade med fetstil.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-19 17:10
Simon no1

Enligt MVH AL kan man inte lita på statistiken då det har med antal körda mil att göra, så ingen kan bevisa enligt MVH AL att denna underökning säger något som helst.....;)

#2 • Uppdaterat: 2013-09-19 19:08
Raphael

Det är intressant att de har modeller med från 13- i listan. Tänk att dessa redan har hunnit med om massa olyckor på vägarna för att ge ett statistiskt säkerställt underlag för de verkliga olyckor som denna undersökning baseras på. Exempelvis Skoda Octavia av årsmodell 2013. Och året är inte slut än! Med tanke på databearbetning etc. så kan det inte vara många månader olyckor under 2013 som de har hunnit gå igenom. Förekommer denna modell oftare i olyckor än andra eftersom det statistiska underlaget redan räcker till?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-19 19:26
Audi A5 SB

Jag håller med Raphael. Med tanke på populationen av t.ex. sålda Subaru Forester av årsmodell -13 och att det finns ett statistiskt underlag för att klassa den som säker (p.g.a. tillräckligt många olyckor), så skulle inte jag köpa bilen i fråga. Den verkar vara inblandad i ett oproportionerligt stort antal olyckor. (887 st registrerade jan-aug -13)

#4 • Uppdaterat: 2013-09-19 19:38
Simon no1

MVH AL, precis, på samma sätt som när länsförsäkring tar upp när maskinskadan inträffat, inte om det är sannolikt...:)

#5 • Uppdaterat: 2013-09-19 19:48
Simon no1

MVH AL, du börjar närma dig sanningen, grattis...!

#6 • Uppdaterat: 2013-09-19 20:07
Simon no1

MVH AL, du har fått data från Länsförsäkringars undersökning på samma sätt som Folksam tagit fram här... Som sagt du börjar närma dig....

#7 • Uppdaterat: 2013-09-19 21:30
Peter E

När blev Octavia en småbil?

#8 • Uppdaterat: 2013-09-20 09:58
Simon no1

MVH AL, trots din stora kunskap och dina fina ord så håller inte ditt resonemang, det finns betydligt fler variabler i ett krockögonblick är när en bil hamnar på verkstad, på verkstaden vet man exakt kronor och ören vad delarna från en maskinskada kostar, man får det svart på vitt och kan jämföra från bil till bil....

När det gäller en krock mellan två fordon så är den aldrig lika, var träffvinkeln 1grad, 5, 15 eller kanske 30...? hur stor var träffytan, 10 procent, 15, 30, 50, eller kanske 70....? Hur fort körde bilarna, körde dom exakt lika eller varierade hastigheten mellan fordonen...? Var någon av bilarna lastade med tungt bagage och den andra tom...?

Förstår du att det är mycket svårare att ge en rätt bild av detta än att få en faktura som berättar i detalj vad som har bytts och vad det kostar...?

Jag tycker du borde förstå snart, men är ganska säker på att din ovilja handlar om att jag är en Toyotaägare som har mage att klaga på VW...;)

#9 • Uppdaterat: 2013-09-20 10:11
mcregor (ej verifierad)

Det är inte att du "har mage att klaga på VW", Simon - det är att du älskar att klaga på en bil du inte äger. Men det är nog lönlöst att diskutera vidare, tyvärr. Även jag äger en asiatisk bil men bara för att man gör det så måste man väl inte starta ett korståg mot VAG.

#a • Uppdaterat: 2013-09-20 10:20
Simon no1

mcregor, det är inget korståg, det är ren upplysning som tyvärr många har svårt för, har du läst alla länkar jag gav dig så att du själv har fått en bättre uppfattning över att märket faktiskt har kända problem.....?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.