Nästa artikel
Miljöpris till Ford Focus
Nyheter

Miljöpris till Ford Focus

Publicerad 18 september 2013 (uppdaterad 18 september 2013)
Etanolbilen Ford Focus Flexifuel har utsetts till vinnare i Gröna bilisters tävling Miljöbästa bil 2014, efter en jämn omröstning.

När fem olika jurygrupper fick rösta om vilken av bilarna på marknaden under 2014 som är bästa miljöbil stod till slut etanolbilen Ford Focus Flexifuel som vinnare av utmärkelsen Miljöbästa bil 2014. Omröstningen var dock jämn, och alla fem jurygrupper hade olika favoriter bland de 53 finalisterna.

Gröna Bilisters Mattias Goldmann är nöjd med årets tävling.

– Aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar, men i slutändan fick Ford Focus Flexifuel flest poäng och är Miljöbästa Bil 2014. Ett förnuftigt val som passar alla, med ett bränsle som redan finns på två tusen mackar, säger Mattias Goldmann.

Bland de fem jurygrupperna var Ford Focus Flexifuel förstaval hos seniorerna och andraval hos barnfamiljerna, som föredrog etanolbilen Audi A4 Quattro Flexifuel. Miljöcheferna gav sin fullpoängare till laddhybriden Opel Ampera, medan motorjournalisternas förstaval var gasbilen Volkswagen Golf Ecofuel. Folkets val, som utsågs via en webbomröstning, blev laddhybriden Toyota Prius Plug-in hybrid.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus Flexifuel som Miljöbästa bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-18 15:40
1storstark

Äntligen något positivt om Etanol. Det har bara kastats skit angående det bränslet på senare tid. Att en del bilar går dåligt på E85 beror snarare på de bilarna än på bränslet, eftersom Ford och Saab går bra.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-18 16:24
Raphael

Jag är förvånad, väldigt förvånad. Etanol som mijöbränsle kan absolut ifrågasättas. Framvinningen av det ur sockerbetor i Brasilien är definitivt inte särskilt mijövänlig eller ens människovänlig, det är ett hårt och slitsamt arbete med usla arbetsförhållanden. Jordbruksmarken behövs till grönsaker istället för till etanolbränsle. Etanol har också andra problem - när det förbränns så ökar halterna av marknära ozon vilket hindrar växters pollinering och dessutom är en bidragande orsak till luftrörscancer hos människor. Biogas är bättre för miljön, och på den svenska marknaden finns flera biogasbilar.

Är Gröna bilister en lobbyorganisation för etanolbranschen eller vad?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-18 16:30
VW Polo 2012

Hej 1storstark. Jag tror i alla fall att det är ett "elakt" bränsle som sliter jämförelsevis ovanligt hårt på motorerna.

mvh VW Polo 2012

#4 • Uppdaterat: 2013-09-18 21:16
mcregor (ej verifierad)

Nu sticker jag väl ut hakan lite i förväg men....ni som kritiserar etanol - hur mycket miljövänligare är framställningen av de ändliga, fossila bränslena bensin och diesel - alltså hela processen som ni ofta vill diskutera när det gäller etanol.
Jag tror att vi i framtiden får lära oss att leva med olika bränslen till våra fordon.
Inget är perfekt men kan vi genom att t ex använda etanol och biogas tillsammans med olika former av drivlinor med elmotorer inblandade så kan vi säkert minska behovet av fossila bränslen vilket nog helt enkelt är ett krav inför framtiden.
Personligen har jag kört en Focus under 10.000 mil med kanske 75--80 % E85-mil utan minsta problem. Ja - den motorn var känslig när man skulle starta på 1:an så man fick vänja sig med att det kunde bli motorstopp vid nåt tillfälle om man var lite slarvig med kopplingen men f ö inga driftproblem.
Visst var bränsleförbrukningen klart högre än när man körde på bensin men det är ju svårt att komma undan. Kan mycket väl tänka mig att köpa en E85-bil igen men då måste nog inbytespriserna normaliseras för dessa fordon. Nu verkar man bli straffad om man har en E85-bil ur andrahandsvärdessynpunkt men den går ju faktiskt lika bra att köra på bensin som en ren bensin-motor. Förstår alltså inte varför bilhandlare värderar ner E85-bilar - det gjordes i alla fall när jag bytte senaste för 2 år sedan.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-18 23:05
Simon no1

Det komiska är att de flesta av dessa Fordar tankas och körs på vanlig bensin, hur kan det bli miljövänligt.....?

#6 • Uppdaterat: 2013-09-19 07:55
mcregor (ej verifierad)

...och som vanligt antar jag att Simon har en länk till en undersökning som med säkerhet bekräftar det påstående han gör i sitt inlägg 2013-09-18 23:05.
För inte kan det väl vara ett overifierat påstående ?
Hade jag E85-bil idag så skulle jag om inte annat än av ekonomiska skäl köra på just E85 eftersom bensinen är runt 50 % dyrare per liter.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-19 10:51
1storstark

Bensin är 50% dyrare men med etanol drar bilen ca 30% mer. Vinsten i rena pengar är inte stor. Anledningen att jag tankar E85 är att dra araber och norrmän i näsan.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-19 11:09
mcregor (ej verifierad)

Nåja - närapå 20 % lägre drivmedelsnota är väl inte fy skam - bara genom att tanka från en annan pump...

#9 • Uppdaterat: 2013-09-19 12:21
John2008

Roligt att en bil som kan tanka med E85, änligen kan få lite positiv reklam. När det gäller Brasilien och etanol därifrån är inte det största problemet att det saknas mark. Men i mono-kulturer världen över där man i stort sett bara odlar en gröda, rubbar man mer eller mindre den ekologiska balansen, så även i Brasilien. Fördelen med Brasiliansk sockerrörs-etanol är att den har betydligt mindre miljöpåverkan än etanol från flera andra länder och grödor. Tyvärr är fortfarande arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter något som det inte helt sällan blundas för. Pengar och kortsiktighet går ofta före en hållbar utveckling och det gäller även den fossila oljeindustrin samt många andra.

#a • Uppdaterat: 2013-09-19 13:28
Havsfidran

Raphael. Har du helt missat Robert Collins galla över Gröna Bilister för kanske 7-8 år sedan? Finns nog Ingen bil journalist i Sverige som klagat över Gröna Bilister och deras påstådda lobby fasoner så mycket som han gjorde. Finns nog ingen journalist som klagat över Etanol som bränsle överhuvudtaget som Robert gjorde.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.