Nästa artikel
Sverige bäst på minska utsläpp
Nyheter

Sverige bäst på minska utsläpp

Publicerad 17 september 2013 (uppdaterad 17 september 2013)
Sverige och Nederländerna är bäst i hela EU på att minska sina koldioxidutsläpp från nya bilar, visar siffror från Bil Sweden.

Under perioden 2005-2012 har svenskarna minskat sina koldioxidutsläpp från nya bilar med hela 30 procent. Minskningen innebär att Sverige, tillsammans med Nederländerna, har minskat sina utsläpp från nybilar mest i hela EU. Det visar branschorganisationen Bil Swedens nya årsbok.

– Den snabba minskningen av nya personbilars koldioxidutsläpp i Sverige är mycket glädjande och förklaras av en kraftigt ökad dieselandel och allt energieffektivare bilar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

I snitt har nybilar i EU minskat sina koldioxidutsläpp med 19 procent. Efter Sverige och Nederländerna är Danmark bäst, med en minskning på 29 procent. Därefter följer Grekland, Irland och Litauen. Sämst är Ungern, med en utsläppsminskning på bara sex procent. Därefter följer Polen, Tjeckien och Slovakien.

Årsboken visar också att den svenska bilexporten står för elva procent av den sammanlagda svenska exporten. Volvo är vanligast på svenska vägar, nästan en av fyra bilar är en Volvo. Gotland är biltätaste länet, med 575 bilar per 1 000 invånare.

Diskutera: Varför tror du att Svenskar köper miljövänligare nybilar än resten av EU?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-17 13:40
Swemba

... på bekostnad av närmiljön och folkhälsan. Vi behöver färre dieselbilar, inte fler ...

#2 • Uppdaterat: 2013-09-17 17:10
hultarn

Om jag inte minns fel så ligger Sverige högt när det gäller snittet, då är det ju inte svårt att minska mycket i procent räknat...

#3 • Uppdaterat: 2013-09-17 18:42
matda

Bertil Molden glömmer som vanligt bort att upplysa oss hur mycket de hälsofarliga utsläppen ÖKAT, till följd av dieselboomen. Och att de verkliga CO2 utsläppen naturligtvis är högre än vad tillverkaren uppger. Och nickedockorna på ViB som okritiskt sväljer alla diesellögner från bilindustrin.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-17 18:45
keoh

Instämmer helt med tidigare inlägg. Ger inte mycket för denna artikel

#5 • Uppdaterat: 2013-09-17 22:53
Onehp

Precis, Sverige var värstingen innan så inte svårt att minska. Men bra ändå att de hände något.

Ni som klagar på dieslar, det är ju moderna dieslar allihopa. De är mycket renare än de gamla som man får data av från andra städer. Och som Crister påpekar, så betyder tystnad inte att bensinbilar är bättre, direktinsprutade bensinmotorer har ingen partikelrening och kan släppa ut fler partiklar än motsvarande modern dieselbil...

Vill ni värna om innerstadsmiljön kan ni ta spårbunden trafik eller cykeln, diskussionen om vilken drivmedel är bäst är ganska meningslöst

#6 • Uppdaterat: 2013-09-18 09:37
PREVIA

Bensinmotorer behöver inte nödvändigtvis släppa ut några partiklar. Dieselbilar har mycket högre utsläpp av kväveoxider vilket är farligt för allt levande och vår miljö.
En viss skillnad mellan dieselfordon och motsvarande bensinbil är det om man läser tabellen här om bilars NOx utsläpp.

http://www.teknikensvarld.se/2010/10/21/11301/lexus-ct-200h-med-rekordlaga-utslapp/
Naturvårdsverket om kväveoxider.
http://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Andra-gaser/Kvaveoxider/

#7 • Uppdaterat: 2013-09-21 09:14
Gunnar Lindberg

Mycket av minskningen är ett resultat att dieselbilar till slut har ökat i popularitet även i Sverige. Det är en omställning som många i övriga EU gjorde långt tidigare. Är en sådan senfärdighet någon anledning att slå sig för bröstet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.