Nästa artikel
Jakttid ger fler olyckor
Nyheter

Jakttid ger fler olyckor

Publicerad 12 september 2013 (uppdaterad 12 september 2013)
Älgjakten står för dörren och det innebär farligare tider för bilisterna i älgområden. Så här ser du till att undvika olyckan.

Hittills i år har 3 018 älgolyckor rapporterats in, men de ska snart bli fler. Älgjakten står för dörren och det innebär att älgarna kommer att söka sig ut mot vägarna. Förra året var september och oktober de två värsta månaderna när det gäller älgolyckor.

– Under hösten befinner sig både jägare och svampplockare i skogen och då ökar risken för att djuren söker sig till vägarna. Som bilist ska man vara extra försiktigt vid gryning och skymning då älgarna är som mest aktiva. Det är även viktigt att vara uppmärksam på terrängen runt omkring vägen, säger Anna Johansson, marknadsförare på Renault Försäkring.

Renault Försäkring har tagit fram en lista på hur bilister kan undvika att olyckan är framme. Just nu är det extra viktigt att respektera älgskyltarna. Den största risken förekommer i gryning och skymning, reflexer i mörkret kan vara en älgs ögon som reflekteras i bilens ljus.

Om man upptäcker en älg ska man undvika att skrämma den. Tuta inte på älgen, och se till att blända ner till halvljus. För att få en bra översikt över var olyckor med älg inträffar kan man ladda ner mobilappen Viltolycka.

Om olyckan trots allt är framme ska man alltid ringa Polisen. Är älgen skadad ska man även ringa 112, gå inte fram till ett skadat djur. Sätt ut varningstriangel och märk platsen så att eftersöksjägare får lätt att hitta.

Diskutera: Är du extra vaksam på älg i jakttider?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-12 23:30
Onehp

Då är nog senaste Suzuki Swift en av de bättre bilarna trots japansk påbrå, när jag hade den var jag ofta förvånad hur långt den hade till takkanten, inte alls om man tänker sig i en "småbil". Samtidigt har den en modern styv kaross och är den lätt och därmed minskar energin som skall absorberas av denna stora krockzon.

Men viktigast är såklart att hålla ned farten så mycket det bara går och vara uppmärksam...

#2 • Uppdaterat: 2013-09-13 08:45
1storstark

Ett oyg som har ökat markant de senaste åren är att alla ska köra det som står på skylten, oavsett väglag, viltrisk, dålig sikt eller vad som helst. Nåde den som dristar sig att sänka farten litegrann. Då har den stackaren omedelbart en eller flera som ligger bara några meter bakom och stressar och bländar - suck.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-13 09:51
mcregor (ej verifierad)

Har inte sett speciellt mycket av fartsänkningar på landsvägar - däremot inom tättbebyggt område. Sen är det väl vinter en hyfsat stor del av året och då finns det många tillfällen där man, om vi skulle vara ärliga mot oss själva, inte borde köra ens i den skyltade hastigheten - än mindre överskrida den och dessutom sniffa andra trafikanter i baken när dom inte flyttar sig omgående. Och snart är den första halkan här och då får vi se konsekvenserna av detta körsätt, tyvärr.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-13 10:10
1storstark

KaptenOberkomm. Vad jag skrev var inte det du kommenterar. Däremot kanske du kör som idioterna jag kommenterade! Jag hoppas jag har fel.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-13 10:21
Leif Larsson (ej verifierad)

Och det är inte bara älg man måste vara vaksam emot.
Tycker att vildsvinen och annat vilt besvärar ochså.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-13 10:23
PREVIA

Olyckorna med dödlig utgång sker vid vägar med hastighetsgränser på 80 kmh och över. Och 70 kmh är gränsen för överlevnad vid en älgkrock enligt VTI .
Så grattis alla bilister som bara kör 70 kmh på motorvägen då har man i alla fall en liten möjlighet att överleva en älgkrock oavsett vilket bilmärke man åker i, allt enligt VTI .

#7 • Uppdaterat: 2013-09-13 10:55
PREVIA

Misstänker man att det finns älg på den väg som ni kör på så dra stolen extra långt bakåt i en Volvo där huvudet föraren var 407 mm från takkanten innan krockprovet och 21 mm efter att älgdockan träffade bilen.
I Hyundai var huvudet 396 mm från takkanten innan krockprovet och 256 mm från takkanten efter krockprovet som VTI gjorde.
Jag har inte sett någon som kör med så låg hastighet som 70 kmh i landsvägsmiljö heller så då kan det kvitta i vilken bil man sitter i om man krockar med en älg eftersom man inte överlever i de högre hastigheterna oavsett bilmärke.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-13 13:25
1storstark

Jag såg för mitt inre en ilsken, svärande bilist som ligger några meter bakom, stressar och kör sick-sack. Det verkar som jag såg fel - kul att ha fel ibland.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-13 14:09
Onehp

Ang. 80km/h. Detta gäller ju egentligen vid själva krocken. Är skogskanten en bra bit från vägen kan man ju säkert öka lite. Men med varje km som man ökar så ökar reaktionssträckan och bromssträckan.

Men om man tittar efter vilt och ständigt kollar av vägkanten istället för på själva vägen, så saktar man in automatiskt för annars hinner man inte se... inte så dumt överlag att se efter, det kan även dycka upp vilsna traktorer, MTB cyklister eller enduroåkare mm. ut ur skogen också. Nej det händer inte ofta, men olyckor handlar ju om det som händer sällan...

#a • Uppdaterat: 2013-09-14 09:47
saabnisse

En enkel åtgärd för att minska viltolyckor vore att ha en grönfri zon på 20-50m på var sida om vägen, då finns det en bättre möjlighet att upptäcka viltet i tid.
Som det är nu går vegetationen ofta ända ut till vägbanan, många gånger bestående av grova träd som orsakar stora skador vid en avåkning som kan ske vid väjning för viltet.
På många på så sätt röjda marker vore det fullt möjligt att ha betesdjur om lämpliga stängsel uppfördes.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.