Nästa artikel
Bilfrågan: Är min bil olaglig?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är min bil olaglig?

Publicerad 4 september 2013 (uppdaterad 4 september 2013)
"När det är sämre sikt och mörkare slås halvljusen på. Varselljusen är också på hela tiden." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en ny bil, årsmodell 2012, med automatiskt varsel/halvljus. När det är ljust och klart ute är bara varselljusen på. När det är sämre sikt och mörkare slås halvljusen på. Varselljusen är också på hela tiden. Varselljusen är LED.

Vad jag lärt mig är att varselljus och halvljus inte får användas samtidigt. Är min bil olaglig?

Michael Klinteberg

SVAR:
Vanligtvis går LED-ljusen ner i ett ljussvagare läge när huvudstrålkastarna tänds. Hade du gett oss ett registeringsnummer på din bil hade vi kunnat ge ett mer exakt svar för hur denna biltillverkare löst problemet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-04 12:31
VW Polo 2012

Det är i alla fall en vit bil på bilden. Kan inte det vara en ledtråd? ;)

#2 • Uppdaterat: 2013-09-04 12:47
Fredrik_Langvall

Vad då ny, den är ju två års modeller gammal!

#3 • Uppdaterat: 2013-09-04 14:33
Roger Skagerström

Tror nån på allvar att en bil som säljs skulle ha nåt olagligt på sig som standard?

#4 • Uppdaterat: 2013-09-04 14:54
mcregor (ej verifierad)

Jodå Roger - det tror jag absolut. T ex dimljus som är tända parallellt med halvljuset....inte helt ovanligt.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-04 17:20
Roger Skagerström

Jo men det är en själv som trycker igång det så. Nu pratar vi automatik.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-04 20:22
mcregor (ej verifierad)

Det kan jag hålla med om Roger men lika fullt så har inte tillverkaren gjort en lösning som är laglig. Varför överhuvudtaget montera s k dimljus om man inte kan använda dom på ett lagligt sätt - d v s det borde vara omöjligt att ha både halvljus och dimljus tända samtidigt. Borde vara en mycket enkel sak att lösa i dagens "elektroniska" och datoriserade bilar.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-05 08:13
Mr.Wheeler

mcgregor: Det handlar om att biltillverkarna vill undvika lokala anpassningar så mycket det går eftersom det kostar pengar. Bilarna inom hela EU är idag lika och i en del länder är det tillåtet att köra med dimljus och halvljus. I Sverige där det inte är tillåtet löser man det med s.k. "brukaransvar", dvs föraren har ansvaret att veta hur det fungerar.
För övrigt tror jag att förvirringen kring DRL-varselljus som bländar ner till parkeringsljus när halvljuset tänds har ökat användandet av enbart parkeringsljus på dagen.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-05 10:12
mcregor (ej verifierad)

Jodå, Mr.Wheeler - jag förstår orsaken men tycker likafullt att det är otillfredsställande att det är OK att sälja nya bilar som inte är anpassade till lagen. Men vi lär inte komma längre i den frågan.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-07 20:11
Boxer

Sveriges halvljus lag är återigen löjlig, jag använder alltid halvljus tillsammans med dimljus i dimma, däremot aldrig annars.

#a • Uppdaterat: 2013-09-07 22:59
mcregor (ej verifierad)

Ja du Boxer - bra för dig kanske men inte lika kul för den som möter dig i dimman....
Så frågan är om det är lagen det är fel på eller dom som bryter mot den....inte kristallklart ett lagfel tycker jag och då inte minst i dimma och mörker. Vid dagsljus är det ju skit samma - då är det nog ingen som stör sig på 4 kraftiga ljuskällor hos mötande bil..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.