Nästa artikel
Grattis Volkswagen Karmann Ghia – sportbubblan fyller 60 år
Nyheter+19 bilder

Grattis Volkswagen Karmann Ghia – sportbubblan fyller 60 år

Publicerad 23 augusti 2013 (uppdaterad 23 augusti 2013)
Stort grattis till en långsam men ack så linjeskön 60-åring. I år fyller sportbubblan Volkswagen Karmann Ghia jämnt.

Året var 1953 när tyska karosserifirman Karmann och kollegorna på italienska Ghia gjorde gemensam sak och tog fram en mer snitsig kaross till Volkswagen Typ 1.

Två år senare började bilen som fick namnet Karmann Ghia att tillverkas, men även om det yttre var sportigt var prestandan allt annat än det. Volkswagen hämtade helt enkelt den luftkylda boxermotorn, god för 30 hästkrafter, direkt från Bubblan.

Modellen byggdes mellan åren 1955 och 1974 och när produktionen upphörde hade 362 601 exemplar av kupén och 80 811 exemplar av cabrioleten tillverkats. Och i år är det som sagt 60 år sedan den första prototypen togs fram.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Karmann Ghia?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-23 10:26
Leif Larsson (ej verifierad)

Familjens Micro Cab är designad av Karmann .
De kan fortfarande designa bilar.
( *L* )

#2 • Uppdaterat: 2013-08-23 10:33
Peter i Sydney

Jag har nog aldrig fattat vitsen med VW Karmann Ghia. Någon sportbil var det ju inte och det var en av de värsta rostburkarna någonsin.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-23 11:16
mcregor (ej verifierad)

Men när man själv stiftade bekantskap med dessa i slutet av 60-talet så nog tyckte man att den var rätt häftig om man jämförde med den tidens vanligaste bilar. Sen visade det sig vara en rostburk men det var den ju inte ensam om.
Nån som kommer ihåg t ex Borgward Isabella - apropå rosthögar...:) Även den snygg och dessutom hyfsat tekniskt avancerad för sin tid men ack så rostkänslig...

#4 • Uppdaterat: 2013-08-23 11:28
saabnisse

Alla bilar rostade ju enormt på just 1960-talet, oavsett märke.
Det som var lite speciellt just med den här var ju att den såg ut att gå fort, men inte gick just fortare än en standard VW typ 1.
Den gick, liksom typ 1, ändå att skrämma upp något så att den blev roligare, men mer än ca 50% effekthöjning var svårt, sedan började det gå sönder.
Men det fanns trimsatser med utbytesdelar som tillät högre uttag.

#5 • Uppdaterat: 2013-08-23 12:19
Hackenbush

Snabb eller inte så är bilen mycket trevlig.Vill ha känslan infinner sig direkt när man ser bilen.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-23 14:19
hultarn

Idag tycker jag det är en snygg och hal bil, men när jag var yngre föredrog jag den kantigare modellen som kom efter.

Det må vara världens slöaste "sportbil", knappast modern ens som ny tekniskt sett, men charmig är den!

Och idag finns det ju gränslöst mycket bra prylar för att sätta fart på dem. :-)

#7 • Uppdaterat: 2013-08-23 14:34
Roger Skagerström

Den är väldigt fin. Finns en här i byn (eller i närheten iallafall) som jag ser ibland. Den är dock brun. Men fin ändå ;)

Kom att tänka på - varför gör de inte en modern version av den här? Men så slog det mig - Peugeot RC-Z - är det inte exakt samma koncept men idag?

#8 • Uppdaterat: 2013-08-23 14:48
hultarn

Roger: du har ju också Scirocco, Audi TT, Tigra och Puma... så nog finns det liknande bilar. Om än så mycket mer kompetenta.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-23 19:49
Roger Skagerström

Sant. RC-Z är den jag tycker är mest lik dock med sin framflyttade kupé och långa akter.

#a • Uppdaterat: 2013-08-23 20:51
Mr_hjalmar

Vi hade en bubbla (limousine) -55:a i min barndom och den här var en en av ikonerna då så den har fortfarande ett litet rum i mitt hjärta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.