Nästa artikel
Elektriska formelbilen visas upp
Nyheter

Elektriska formelbilen visas upp

Publicerad 6 augusti 2013 (uppdaterad 6 augusti 2013)
2014 startar nya Formel E, som blir elbilarnas motsvarighet till Formel 1. Nu visas bilen som gör 0-100 på tre sekunder.

Under 2014 kommer de första tävlingarna i nya formelmästerskapet Formel E att hållas. Då ska miljövänliga eldrivna bilar med prestanda som nästan kan mäta sig med Formel 1-bilarna få visa vad de går för.

På bilsalongen i Frankfurt i september kommer den första bilen att presenteras, men redan nu får vi bilder. Bilen heter Spark-Renault SRT_01E och byggs i 42 exemplar av Spark Racing Technology.

Bilen har ett monocoque-chassi i aluminium och kolfiber och en elektrisk drivlina från McLaren. Motorn kan producera 270 hk men kommer att vara strypt till 180 hk så länge inte föraren trycker på en särskild omkörningsknapp som släpper lös samtliga hästkrafter. Bilen ska kunna accelerera från 0-100 km/tim på tre sekunder och nå en toppfart av 225 km/tim.

Tio team kommer att köra i den första säsongen och alla kommer då att köra med samma chassi.

Diskutera: Vad tycker du om Formel E-bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-06 10:34
johafor

Det här är riktigt spännande! Kan nog göra att utvecklingen mot elbilar med längre räckvidd går snabbare. Dessutom kan det ju bli riktigt kul att se om man lyckas samla några kända namn. Och man slipper hörselskydd :)

#2 • Uppdaterat: 2013-08-06 10:54
Bortom

Räckvidd? Ett varv?
Ingen betvivlar att eldrift är smidigare och mer effektiv än en fossil drivlina MEN räckvidden måste till annars förblir elbilen ett önsketänkande vad det beträffar dess breda spridning.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-06 11:04
Mistro

Det spelar ingen roll hur många varv en "elformel" kan köra eller hur snabb den är.
När den inte låter så vill nötterna som normalt orkar att titta på eländet inte längre vara med.
En bil skall brumma och helst lukta illa för det har biltillverkarna tutat i oss under många generationer nu.
Att ändra på dessa vanor är inte lätt.

Har själv köpt en moped ( eldriven ) som min fru skall köra alla småärenden med och den är långt mycket bättre än vad jag trodde...( blir därför några runder för mig med ;)
Men....skepsisen är enorm och många tror absolut att den stinkande tvåtaktaren är bättre på allt.
Tänkte försöka bli medlem i en moppeförening för skojs skull men den ryker ju inte blått så det blir nog svårt ;)

#4 • Uppdaterat: 2013-08-06 11:08
trasten

Man monterar ett elektrifierat nät över banan och har en pinne på bilarna som leder ström så har man vips, Gröna Lund grand prix!

#5 • Uppdaterat: 2013-08-06 12:12
SAABnia

Hoppas det blir race som man har råd att besöka, tekniken är ju säkert billigare och driftsäkrare än i bensinbilarna.
Bekymra er inte om ljudet, det kommer säkert att höras när däcken skriker.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-06 13:19
saabnisse

Mistro, man kan ju fixa elektroniskt motorljud, det finns ju hos t.ex.Lexus och det vete sjutton om man inte grejar elektronisk lukt också!

Men F1 drar ju flera hundratusen åskådare till varje tävling plus ett antal miljoner via TV, hur stor publik får det här?

#7 • Uppdaterat: 2013-08-06 14:05
Mistro

Precis "Saabnisse",..även om inte jag förstår spektaklet så är många intresserade utav den här motorsporten.
Säkert så är det nog själva motorerna i sig som folk "brinner" för och inte lika mycket hur fort bilarna går eller ser ut?
Bara vetskapen utav att/om ljudet skulle vara konstgjort förtar nog känslan en hel del skulle jag tro för den stora publiken?

Elbilarna har mycket emot sig och det är tyvärr inte tekniken som är det största problemet.
Men,...om de kan skapa ett intresse bara genom att visa att bilarna faktiskt fungerar så kanske det kan få ett genomslag hos personbilarna också.
För var finns pengarna om inte i Formula?
Stoppa in batterier för 10 miljoner i varje bil,...kostnaderna spelar liksom ingen roll här. ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-08-06 14:08
Hackenbush

Snygg Form-(för att vara en)-elbil.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-07 21:48
Roy J

Allt som kan tvätta bort somligas uppfattning att elbilar är tråkiga är välkommet.
Sen ligger det säkert mycket i det Mistro skriver. (Har förresten själv funderat på en elmoped, som troligen är för bred för att få in genom dörren till cykelrummet, eller en elcykel, som troligen har längre räckvidd, ger viss motion och i nödfall funkar även med slutkört batteri.)

#a • Uppdaterat: 2013-08-08 08:00
mcregor (ej verifierad)

Bara att slå till på en elcykel, Roy. Men var medveten om att det inte är nån form av elmoppe utan man måste cykla om inte strömmen skall ta slut alltför fort. Men det är skönt med "knuffen" i backarna och i motvinden...:) Och den fungerar lika bra som en vanlig cykel när strömmen är slut - enda skillnaden är att den väger några kg mera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.