Nästa artikel
Viktigaste åtgärderna för klimatet
Nyheter

Viktigaste åtgärderna för klimatet

Publicerad 9 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Billigare kollektivtrafik, utökad miljöbilspremie och ny skrotningspremie vill svenska bilister ha för att minska sin klimatpåverkan.

Enligt en ny Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Statoil anser svenskarna att politiker, företag (bilförsäljare och drivmedelsförsäljare) och konsumenter har ungefär lika stort ansvar för att minska trafikens klimatpåverkan.

I undersökningen, som genomfördes mellan den 12 – 15 juni i år, frågade man deltagarna ”Vad skulle få dig att minska din egen klimatpåverkan som bilist?” De tillfrågade fick välja max tre svar.

Billigare och enklare kollektivtrafik fick flest röster i undersökningen (57 procent). En utökad statlig miljöbilspremie rankas näst högst (53 procent) och därefter kommer att en ny statlig skrotningspremie för äldre bilar införs (32 procent).

Att det blir dyrare att köpa och äga en bil med hög klimatpåverkan fick 28 procent och 17 procent svarar att dyrare fossila drivmedel skulle få dem att minska sin klimatpåverkan.

Information av olika slag tycks svenskarna däremot vara trötta på, så som information om vilka bilar som är bra ur miljösynpunkt och hur man kör sparsamt. Mer sådant behövs inte, tycker de flesta.

Se fler detaljer till höger.

Diskutera: Håller du med de svarande i undersökningen?

Vad skulle få dig att minska din egen klimatpåverkan som bilist? (max tre svar)

Att det blir mycket dyrare att tanka fossila drivmedel som bensin och diesel än förnybara drivmedel som etanol och biogas. 17 (totalt) 20 (män) 13 (kvinnor)

Att det blir dyrare att köpa och äga en bil med hög klimatpåverkan än en bil med låg klimatpåverkan. 28 (totalt) 29 (män) 28 (kvinnor)

Att det införs en statlig premie för att skrota äldre bilar. 32 (totalt) 38 (män) 25 (kvinnor)

Att man utökar den statliga premien för att köpa en ny bränslesnål bil eller en bil som kan köras på förnybart drivmedel. 53 (totalt) 57 (män) 46 (kvinnor)

Att bilförsäljare ger mer information om vilka bilar som är bäst ur klimatsynpunkt. 12 (totalt) 10 (män) 13 (kvinnor)

Att drivmedelsbolagen ger mer information om hur olika drivmedel påverkar klimatet. 6 (totalt) 5 (män) 6 (kvinnor)

Att det ges mer information om hur man kan köra på ett mer sparsamt sätt. 16 (totalt) 14 (män) 19 (kvinnor)

Att det blir enklare och billigare att åka med kollektivtrafiken så att man kan lämna bilen hemma ibland. 57 (totalt) 52 (män) 65 (kvinnor)

Tveksam, vet ej. 9 (totalt) 9 (män) 10 (kvinnor)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-09 18:33
Pender

Nej, jag håller verkligen inte med. Man förbättrar inte miljön genom att överföra skattepengar från cyklister och andra icke-bilister till "miljöbilsköpare". Att oskyldiga ska betala, (skrotningspremien), de som har skitiga bilar är också befängt. Bättre att förbjuda bilar utan katalysator i städerna. Så försvinner de flesta automatiskt. Hårdare progressiv beskattning på bilar med stora utsläpp är en bra väg att gå. Dock borde man givetvis ta bort miljöbilsregeln som straffar bilar ju lättare de är. Regeln är inte för miljöns skull, utan skräddarsydd för Volvo.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-09 19:28
Kalle2

Blir så trött på detta ovetenskapliga trams om "skitiga" bilar där man i själva verket avser endast koldioxidutsläpp, det borde vara allmänt känt att koldioxid ingår i fotosyntes, vilket är en förutsättning för att något grönt ska växa och att vi ska få syre att andas. Koldioxid är inte skitigare än ren vattenånga, som för övrigt är en långt viktigare växthusgas än koldioxid. Vi har inte haft någon global temperaturhöjning på mer än 15 år samtidigt som koldioxidutsläppen har ökat kraftigt till fromma för växtligheten. Allt fler seriösa forskare ser större samband mellan solens aktivitet och dess påverkan på temperatur än vad koldioxid kan åstadkomma, och nu finns det större anledning att förbereda sig för kallare klimat. Men om man nu ändå har köpt koldioxidhysterin, hur många miljondels promille utgör koldioxidutsläpp från våra svenska bilar sett till globala utsläpp...inte många. Och 250 miljoner amerikaner fortsätter att köra sina V-åttor i stora "trucks". Men vi svenskar ska späka oss med kraftiga skatter så att endast de rika har råd med bil, otroligt fel ur jämlikhetssynpunkt. Det vore i så fall mycket bättre att vi gick över till helt vegetarisk mat, och täckte över våra gödselhögar som släpper ut en växthusgas som är 20 gånger kraftigare är koldioxid. Men det är ju ointressant, eftersom det drabbar inte den fria rörligheten för vanligt folk, dvs. de så förhatliga bilarna

#3 • Uppdaterat: 2013-07-09 20:47
Peugeote-Pär

Man borde inför miljözoner i tex innerstan... bilar som är äldre än 10 år får inte köra där m.m det är ju ett bra steg i rätt riktning.
Sen är ju skrotningspremie också bra för att få bort skrotbilarna från vägarna.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-09 21:02
hultarn

Precis som Kalle2 påpekar så finns det gott om floskler och lögner i klimatdebatten, och att sedan fråga folk som är "felmatade" är ju enbart fånigt.
Ungefär som när Trafikvärket säger att Svensson är positiv till fartkameror, som man frågar får man svar (det svar man vill).

Här finns en intressant sida som belyser hur fel klimatdebatten styrs:
http://www.theclimatescam.se/

#5 • Uppdaterat: 2013-07-10 01:43
John2008

Titta gärna på http://co2now.org/ och fundera på om en ständig ökning av koldioxid i atmosfären är till nytta för mänskligheten.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-10 04:16
Roy J

Man blir lite mörkrädd när man läser Kalle2:s insändare. När okunskapen utnämner sig själv till allvetare blir det otäckt.
Jag tror nog att varje tänkande människa själv ser felaktigheterna och de förenklade slutsatserna. I var fall har jag just nu inte tid att fördjupa mig i fallet, men får väl återkomma.

Vad man ska tycka om svaren i undersökningen är väl lite svårt att säga eftersom vi inte sett alla svarsalternativen, men rent generellt verkar svaren rimliga.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-10 06:45
lsoderlund

Visst bör vi minska på koldioxidutsläppen. Att kollektivtrafiken bör utvecklas och förnyas är ett MÅSTE, men frågan är vad man sakll satsa på, spår är extremdyrt, vägar billigt i jämnförelse. En högre skortningspremie ser jag som något bra, sätt den på en rimlig nivå, 5000kr så kommer många vrak skrotas bort.

Dock vill jag i denna klimatdebatt även se beskattning på mopeder, båtar och framförallt fartyg. Dessa tre + även gräsklippar är riktigt smutsiga maskiner. Mopeder, båtar, fartyg och gräsklippare har EJ AVGASRENING. Det är dessa 4 ting som är den stora miljöboven. Koldioxidbeskatta alla fartyg, båtar och mopeder, först då kommer farbror staten få in rejält med penger, vissa av dessa ägare kommer sluta använda sina fordon, och därav renare luft.

Vidare tycker jag att det är intressant att man kan "köpa" sig fri från ett miljöansvar. Jag menar, om jag vill ha en smutsig bil får jag bara betala mer, bilen i fråga släpper ju fortfarande ut mängder med dåliga partiklar, men så länge jag betalar så är allt frid och fröjd.

Här bör hela systemet ses över, och inte nationellt, utan internationellt.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-10 06:53
trasten

Ja du Kalle2. Om du nu inte tror på temperaturhöjning så åk till fjällen. Där kan du se hur trädgränsen har flyttat sig längre upp till den grad att Sälenfjällen inte längre kan kallas fjäll!

#9 • Uppdaterat: 2013-07-10 09:59
Kalle2

Trasten; Klart att jag både tror och vet att vi har haft global temperaturhöjning med ca 0,9 grader C sedan den lilla istiden, och att t.ex. glaciärer smälter är inget nytt, det skrevs larmartiklar om det redan i början av 1900-talet för över hundra år sedan. Klart att trädgränsen har flyttat upp, allt från att skandinavien var täckt av is. Och att vi hade varmare klimat på vikingatiden än vad vi har idag. Men koldioxid är en svag växthusgas, om vi fördubblar dagen nivå så leder det till en global temperaturhöjning på ca en grad C, det är vetenskapen eniga om. Men sedan går det kraftigt isär, alarmisterna med FN,s klimatpanel IPCC i spetsen med sin chef järnvägsingengör Pauchari i spetsen menar att vattenånga förstärker temperaturhöjningen på ett farligt sätt. Men detta bygger på datamodeller vilka inte stämmer med verkligheten, varken framåt (har det tydligt visat sig nu) eller bakåt i tiden. Men därav hela koldioxidhysterin

#a • Uppdaterat: 2013-07-10 10:02
Mattse

Minst klimatpåverkan har den transport som aldrig behöver ske.

Hela transport och klimatdebatten fokuserar på helt fel sak. Det är transporterna i sig som måste minska och där resurser måste fokuseras. Eliminera transportbehoven i dagens samhälle istället för att hålla på och fjutta med miljöbilar, eko-driving, laddstolpar etc. För det är ungefär lika smart som att diskutera vilken kirurgisk metod som bäst lappar ihop skottskador istället för att se till att skottet aldrig avfyras.

De flesta är så fartblinda att de ser transporter som något helt naturligt i dagens samhälle och som bara måste få ske. Men de inser inte hur lurade de egentligen är.

- Jag har bil, jag kan bosätta mig fem mil från jobbet, inga problem.
Så låter det nog hos de flesta familjer.

Snacka om att kasta bort sitt liv på fel saker om man sätter sig i en sådan situation att man behöver resa flera timmar till arbetet varje dag. För en transport kan aldrig vara positiv hur fin och körglad bil man än har. Så fort en transport startar tar den tid och resurser från något annat.

- Vad gjorde du när dina barn växte upp?
- Satt i en bil på väg till och från från jobbet.
- Ojdå, det var tråkigt att höra. Men du har i alla fall en fin bil….

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.