Nästa artikel
Bilfrågan: Vad göra åt NOx-sensor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad göra åt NOx-sensor?

Publicerad 9 juli 2013 (uppdaterad 9 juli 2013)
"Har en VW Golf med en NOx-sensor som gått sönder för fjärde gången. Vad beror det på? Är det normalt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag fick tips/råd från komsumentvägledaren att höra med er angående ett reparationsärende. Jag har en VW Golf IV -02 1.6 FSI med NOx-sensor (den går med luftöverskott vid låga vartal). Denna NOx-sensor har nu gått sönder för fjärde gången. Bilen är 10,5 år och har gått 11 000 mil.

Jag byter alltså sensor lika ofta som jag servar bilen. VW (Din Bil Hammarby) säger att den är känslig för fukt och att den mår dåligt av korta körningar, eller om man använder 95 istället för 98 oktan. Bilen är godkänd för både 95 och 98 oktan. Enligt konsumentvägledaren kan jag åberopa att en vara ska hålla i tre år och därför anmäla ärendet till ARN.

Är detta normalt?

Lars Svensson

SVAR:
NOx-sensorn satt på tidiga FSI-motorer under några få år. FSI står för Fuel Stratified Injection, eller skiktad förbränning på svenska. Det betyder att motorn körs med väldigt låg bränsleinblandning på låg- och medellast för att spara bränsle.

Tekniken medger dock inte rening med vanlig trevägskatalysator utan bilen måste även förses med uppsamlingskatalysator för kväveoxider (NOx). NOx-sensorn i sin tur mäter tillgängligt lagringsutrymme i uppsamlingskatalysatorn och styr insprutningsmängden.

En rad parametrar måste dock vara uppfyllda för att köra med skiktad förbränning vilket har medfört att tekniken i dag har övergetts och ersatts med homogen förbränning i alla driftsförhållanden. Korta körsträckor ger kondensutfällning i avgassystemet vilket gör att vattnet, när det träffar NOx-sensorn, förorsakar sprickor i keramiken och på så sätt slår ut densamma.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-09 10:02
ppswed

Då var ju problemet löst!
Reklamera delen och om VW vägrar så vänd dig till ARN och bifoga detta svaret från VW. De erkänner ju att delen är felkonstruerad och går sönder vid korta körsträckor. Om det inte står i instruktionsboken at man inte får köra korta körsträckor så är delen felaktig!

#2 • Uppdaterat: 2013-07-09 10:19
KaptenOberkommandok

I svaret från Marcus Thomasfolk erkäner Marcus mycket riktigt att bilen dras med en bristfällig konstruktion och en komponent som inte tål att ... köras med! Att en bil ibland används korta sträckor - till exempel till ICA, en bekant etc. - är ju liksom helt normalt.
Nej, tvinga Volkswagen att stå för kostnaden för den nya delen varje gång det beger sig, och om Volkswagen "vägrar" är det bara att börja hota med Konsumentverket och ARN =)

#3 • Uppdaterat: 2014-12-04 10:26
Ingemar Bohman

}KaptenOberkommandok och ppswed}
ARN skall man inte vända sig till!
Bevisligen så har det visat sig att ARN är inget annat en lekstuga
Där sitter nämndemän som saknar utbildning/kunskap i många ämnen
Men de skall ta beslut i frågan och inte bara det utan ARN tillomed
ändrar insända anmälningar.
Ett enda ex av många; så ändrade ARN åtgärdstiden från 14 månader till
endast till 35 dagar. Hur 14 månader kan bli 35 dagar är ju en gåta? (Den almanackan
hittar jag inte som ARN använder)
Nej gå till åklagare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.