Nästa artikel
Tjänstebilsskatt kan fördubblas
Nyheter

Tjänstebilsskatt kan fördubblas

Publicerad 1 juli 2013 (uppdaterad 2 juli 2013)
I Almedalen har ett förslag nu hörts som innebär att förmånsvärdet för tjänstebilar kan komma att fördubblas.

Då den statliga utredningen Fossiloberoende Fordonsflotta presenterades på Bil Swedens seminarium i Almedalen under måndagen föreslog utredarna en förändring av förmånsbeskattningen för tjänstebilar. Ett förslag som kan innebära att tjänstebilsskatten fördubblas, enligt tjänstebilsföretaget Ynnor.

Förslaget innebär att förmånsvärdet baseras dels på bilens pris och dels på bilens koldioxidutsläpp. Prisdelen vid beräkning av förmånsvärdet föreslås bli 30 procent av bilens listpris. Vid lägre utsläpp än den föreslagna brytpunkten för ett visst år minskas det förmånsgrundande priset med 375 kr per gram och vid högre utsläpp ökar det förmånsgrundande priset i stället lika mycket.

För Sveriges vanligaste tjänstebil, Volvo V70 D2, som kostar 301 000 kr, skulle förslaget innebära att förmånsvärdet dubblas från dagens 3 710 kr till 7 420 kr, enligt Ynnor, vars vd Ronny Svensson i ett pressmeddelande säger att förslaget visserligen är teknikneutralt och lätt att förstå, men inte speglar de faktiska kostnaderna för en typisk tjänstebil. Han tror inte att förslaget kommer att gå igenom som det är utformat nu.

- Det här är ett utspel från utredaren, och inget annat. Det kommer att revideras i den politiska processen, säger Ronny Svensson på Ynnor.
 
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-02 04:49
Peugo

Det finns inga verkliga siffror för "bilens koldioxidutsläpp" så den biten borde tas bort. Vill man beskatta CO2 med något verkligt så sätt skatten i bränslet.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-02 16:18
Bortom

Inte en dag för tidigt! Tjänstebilsföraren får ratta en sprillansny bil för ca. 2000kr netto per månad (ca 10kr/mil). En vanlig hederlig svensson däremot betalar ca.7000 kr netto per månad (inkl. allt) för samma bil med samma körsträcka (ca. 35kr/mil)
Varför ska skattebetarna stå för tjänstemännens bilåkande?

#3 • Uppdaterat: 2013-07-02 18:12
mcregor (ej verifierad)

Ja - med tanke på att försäljningen av bilar som Volvo XC60 ökar medan bilar i Golf-klassen minskar (=mest privatägda) så kanske man behöver göra tjänstebils-åkandet dyrare.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-02 18:54
Mr Colt

@Bortom
Skillnaden är mindre än du tror och din jämförelse är grovt överdriven.
Låt mig förklara.
Bilförmån är en del av lönen för den som innehar denna förmån.
Ett exempel.
Två personer har identisk lön 26500 kr/mån (genomsnittslön arbetare enl. SCB)
Person X väljer bilförmån i form av en V60 D3 Momentum 2011 med ett förmånsvärde på 3791kr/mån.
26500kr varav ett bruttolöneavdrag på 3791kr (förmånsvärdet) utgår. Bruttolönen än numer 22709kr medan inkomstskatten beräknas på månadslönen före bruttoavdraget.6559kr inkomstskatt(skattetabell 33:1.)=16150kr/mån.

Person Y tackar nej och erhåller sin lön i kontanter 26500kr/mån,vilket innebär en nettoutbetalning på 19941kr/mån,inkomstskatt på 6559kr/mån (skattetabell 33:1.)
För dessa köper han identisk bil.(305k kr 2011).

Dom kör båda 1500mil/år varav hälften av dessa är till och från arbetet.
Efter ett år har bilarna kostat i fasta kostnader 52500 per år.(enl. ViBilägare).

Person Y har med sitt privatägande betalat 4250:- per månad för sitt bilägande inkl. skatteavdrag för resor till arbetet vilka uppgår till 125kr/mån.

Person X har betalat 3791kr/mån i lägre nettolön och har inget skatteavdrag för sina resor till arbetet pga den betydligt lägre milersättningen från Skatteverket vid resor med förmånsbil.

Person X har således 459:- mer att röra sig med varje månad pga av bilförmånen.

Skulle deras arbete även innebära 250 tjänstemil om året är blir det annorlunda
Med ett dieselpris på 14kr/l och en förbrukning på 0,6l/mil skulle Y få ersättning med 28kr/mil netto erhålla 408kr/mån extra efter att bränslekostnaden betalats.
Medan X skulle med förmånsbilserssättningen på 5,50kr/mil vid dieselbil skulle göra en förlust på 60kr/mån.
I detta fallet tjänar Y 9 kr/mån på att äga sin bil privat.

Tankevurpan många gör när det kommer till förmånsbilar är ofta skapt på detta sätt.

Person X har 22709 kr/mån före inkomstskatt (5396kr tabell 33:1) vilket innebär en nettolön på 17313kr/mån.
Han blir erbjuden en bilförmån som uppgår till 3791kr/mån. Denna förmån innebär en inkomstskatt på 6559kr/mån, vilket innebär att han numera kan kvittera ut 22709kr-6559kr=16150 kr/mån efter skatt.
En nettolönesänkning på på 1163kr/mån,dessa pengar anser X vara kostnaden för hans bilförmån och således denna summa refererar han till när frågan om kostnaden för hans bilinnehav kommer upp,när den korrekta siffran egentligen är 3791kr/mån.

Kostnaderna för arbetsgivaren (sociala avgifter etc.) baseras oavsett lösning på 26500kr/mån och är i dessa fall ett nollsummespel beroende på vilken faktisk kostnad han har för leasingen av förmånsbilen.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-02 20:02
lsoderlund

Går detta förslag igenom, skall det bli intressant att se hur försäljningsstatistiken förändras. Tror faktiskt inte att V70 eller Xc60 kommer att sälja speciellt bra då.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.