Nästa artikel
Toyota Verso: Plus och minus
Webb-tv

Toyota Verso: Plus och minus

Publicerad 27 juni 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Den går tyst och är ytterst flexibel, men rostskyddet brister. Vi pekar ut för- och nackdelar med sjusitsiga Toyota Verso.

 

I Vi Bilägare nummer 10/2013 testas Toyota Verso mot Dacia Lodgy och Kia Carens. Tidningen utkommer den 2 juli, men prenumeranter får den en vecka tidigare.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet av Toyota Verso.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Verso?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-27 23:56
Roy J

Synd att de flesta Toyotor har så förbannat ful front, även om tapirnäsan de hade tidigare var ännu värre. Och så var det det där med rostskyddet...

#2 • Uppdaterat: 2013-06-28 00:36
Simon no1

Återigen så lyser VIB okunskap i hur Toyotas rostskydd är konstruerat, att de aldrig sig...... Pinsamt

#3 • Uppdaterat: 2013-06-28 00:41
Roy J

Skulle inte tidningen eller Korrosionsinstitutet kunna göra ett test med Toyotas trolleriplåt och en annan behandlad på vanligt sätt.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-28 10:59
mcregor (ej verifierad)

...och vi som läser tidningen fick i samma nummer reda på att en Toyota-tank rostade sönder på 4 år i just en Verso - och det tog 7 månader att få den ersatt ! Så Simon - hur är Toyotas rostskydd "konstruerat" ? Tror fortfarande mera på behandlad plåt än på obehandlad "trolleriplåt" som Roy så passande kallar den. Och Ja - även jag har ägt en Toyota för några år sedan så jag hyser inget agg mot märket om sådant.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-28 12:36
Simon no1

mcregor, har inte tidningen själv så lite svårt att bemöta, hade de skrapat tanken eller liknande för om man Googlar på rostig tank Toyota Verso så verkar det inte vara något problem alls...

Svårt att säga varför just en fyra år gammal tank skulle rosta, jag kör en Celica gt från 1975 utan rostig tank...:)

#6 • Uppdaterat: 2013-06-28 13:54
saabnisse

Toyotas så kallade "Excelite"-plåt är i princip samma typ av stålplåt som de flesta biltillverkare använder.
Dock skiljer sig ytbehandlingen genom att man använder en Zn/Fe-beläggning, men inte heller detta är man ensam om.
Det vanligaste är annars en ren Zn-beläggning eller ännu bättre Al/Zn som ger det bästa skyddet.
Men alla ytbeläggningar som bygger på anodiskt skydd kommer att förbrukas och hastigheten med hur detta sker beror på storleken på anod/katodytan och elektrolyten.
Det innebär att om man har en stor katod är det bättre att isolera den än att skydda anoden.

När det gäller den aktuella bränsletanken undrar jag om det inte blivit något fel i processen.

#7 • Uppdaterat: 2013-06-28 15:03
hultarn

Å andra sidan fattar jag inte varför asiaterna kör med plåttank, de flesta europeer har kört med plast i över 20 år...

#8 • Uppdaterat: 2013-06-28 17:29
mcregor (ej verifierad)

Där är hultarn nåt på spåret...:) Inga kända yttre skador nämndes i artikeln och Toyota tog på sig problemet men det tog som sagt 7 månader att få det åtgärdat... Detta med plåttankar är något som ViB brukar påpeka i sina rostskydds-bedömningar - och det är inte ett positivt påpekande.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-28 18:43
elanen

Förr såg man massor med rostiga japanare generellt. Men nu verkar det inte synas mycket rost på japanarna sen runt 2002 årsmodellerna.
Har en Toyota Corolla Verso 2003 årsmodell. Ingen rost att tala om.
Måste ju vara en troll plåt som japsen uppfunnit.
Synd att Vi Bilägare blundar. Och bara kollar efter svart geggig massa.
Verkar som om motor journalister på många biltidningar lever kvar på 70-80 talet. Eller kanske försöker rädda kvar Techtyl verkstäderna och liknande verksamhet från undergång.

#a • Uppdaterat: 2013-06-30 23:28
Mistro

Nu är det ju mer än mängden "gegg" som tidningen tittar på men även jag motsätter mig vissa betyg och betydelsen utav att efterbehandla nya bilar.
Anser INTE att en ny bil skall rostskyddas utöver det som sker ifrån tillverkaren.
Har t.o.m uttalat mig så grovt som att en rostskyddsbehandling är bortkastade pengar men det får ju stå till mig.
Den som tror på denna mirakelkur får gärna fortsätta med det och det finns ju en del som lever på "geggan".
Verson är en otroligt bra och praktisk bil som jag inte skulle tveka en sekund att köpa,..vettigare bil är svårfunnen.

Däremot är det förstås inte bra när tanken rostar upp på så nya bilar som endast är 4 år och att det sedan inte går att få fram reservdelar snabbare trots att det tydligen var vanligt förekommande. ( Nu klantade sig verkstaden men ändå ... )
Ett tankbyte kostade med material 14000kr ( hur tänkte man här ? ) och det är ju klart att kunden frågar sig om han behöver byta tanken igen om 4 år ...
Nästa gång kanske inte Toyota står för kostnaderna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.