Nästa artikel
Volvo V60 Bi-Fuel – ny gasbil
Nyheter

Volvo V60 Bi-Fuel – ny gasbil

Publicerad 10 juni 2013 (uppdaterad 10 juni 2013)
Volvo breddar utbudet av gasbilar med V60 Bi-Fuel. Från och med i höst ska modellen anpassas till gasdrift vid fabriken i Torslanda.

Modellen utgår från Volvos femcylindriga bensinmotor som ger 213 hästkrafter. Företaget Westport, som har lokaler på Volvos fabriksområde i Torslanda, har sedan förstärkt och anpassat motorn så att den kan drivas av fordonsgas.

Gasen lagras i tankar som installerats under bagageutrymmet, ett ingrepp som gör att bilens vikt ökar med 75 kilo. Om lastgolvet höjts eller inte är däremot oklart.

Utöver gastankarna har bilen kvar sin ursprungliga bränsletank och med både bensin- och gasdrift blir den teoretiska räckvidden ungefär 112 mil.

Gasvarianten av V60 blir Volvos andra gasbil i modellprogrammet; sedan 2009 har V70 Bi-Fuel sålts i Sverige. Säljstarten är förlagd till oktober, men än så länge har Volvo inte presenterat några prisuppgifter. Klart är i alla fall att modellen blir miljöbilsklassad enligt de nya, strängare reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet.

Fram till den 31 december 2013 är bilens förmånsvärde reducerat med 40 procent, men enligt ett förslag från regeringen ska reglerna fortsätta att gälla till och med 2016.

– Med Volvo V60 Bi-Fuel får vi en gasdriven bil i ett nytt segment. Det är bra. Modellen är ett mycket intressant alternativ för tjänstebilsförare, kommuner, myndigheter och även taxiåkerier, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör Volvo Personbilar Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Bi-Fuel?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-12 08:24
Mr.Wheeler

Att konvertera en bensinbil genom att lägga till en liten gastank är en konvertering som inte borde vara miljöbilsgodkänd. Ett villkor på denna typ av miljöbil borde vara att dess huvudsakliga drivmedel är gas. Om man har samma räckvidd på bensin på den gaskonverterade bilen som på den rena bensinbilen finns inget incitament att köra på gas annat än det något lägre priset för drivmedel. Dessutom måste man med dessa små gastankar, om man kör på gas, tanka oftare än tidigare.
Enda anledningen till dessa bilar är den 40% reduktionen av förmånsvärdet för tjänste/personalbilar.
För att en gasbil skall kallas miljöbil borde dess räckvidd på bensin vara max 30% av dess räckvidd på gas.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-12 10:24
saabnisse

Tyvärr blir det så här när man konverterar en redan färdig bil till gasdrift.
Volvo är för små för att ta fram en gasdriven bil från grunden, eller rättare ser man inte tillräcklig lönsamhet och då blir det här ett alternativ.
I Tyskland hade man ett krav på gasdrivna bilar som medförde att de fick stora gasflaskor men liten bensintank på kanske bara femton liter.
Och så ska det naturligtvis vara.

#3 • Uppdaterat: 2013-06-12 14:56
Hanzzon

Kan bara hålla med föregående talare! Dåligt då ingen kommer att veta om ägare kör mestadels på bensin som i vilket törstig V60 med 213hk och höga utsläpp som helst men ändå drar nytta av miljöbilsreglerna och det förmånliga förmånsvärdet.
Det kan bara vara en anledning till varför detta accepteras och helt bortses i från och det är för att Volvo ska kunna sälja fler miljöbilsalternativ.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-12 23:29
Mythbuster

Saabnisse. Du har helt rätt tempusform avseende på bensintankskravet i Tyskland. Det är borta sen länge. Faktum är att det inte säljs så mycket gasbilar i Tyskland jämfört med Sverige. Kanske blir ändring i år då det kommer flera små bilar men fram tills nu är den marknaden betydligt mindre en den Svenska.
Hanzzon. Man har skilt på bilar som går på enbart fossila bränslen och de som kan gå på förnyelsebart. Detta för att förnyelsebara bränslen ger en lägre klimatpåverkan. Under förutsättning att de tankas förnyelsebart. Denna differens har man haft sedan de första definitionerna av miljöfordon om än i olika tappning. Den senaste (nu gällande) är nog den som har bästa logiken om än svårare är räkna ut utan miniräknare.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-12 22:56
McTar

Jag har nu bytt från en Passat Ecofuel till en V60 Momentum Bi-fuel. I Passaten så var det lättare att köra på gas då den var snålare och större gastank. Å andra sidan så är V60:n både tystare och bekvämare. Passaten är större. Volvon mer prisvärd med de rabatter som erbjöds.
I det stora hela så kör jag ändå miljövänligt, på biogas, fast Volvon drar lite mer än Passaten.
Volvon är en riktig raket jämfört med Passaten, fast prestandan i Passaten räckte till...

Kort o gott: Båda bilarna känns riktigt bra. Volvo är mer komfort och prestanda. Passat mer plånbok och utrymme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.