Nästa artikel
Bilfrågan: Måste partikelfiltret bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste partikelfiltret bytas?

Publicerad 31 maj 2013 (uppdaterad 31 maj 2013)
"Måste verkligen ett partikelfilter förr eller senare bytas och detta till höga kostnader?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är det verkligen som du skriver i Vi Bilägare nummer 2/2013 att ett partikelfilter förr eller senare måste bytas och detta till höga kostnader? Jag bytte till en ny bil mars 2011, Volkswagen Golf diesel, och innan bytet ville jag försäkra mig om vad som gällde för partikelfilter.

Jag kontaktade då Volkswagens återförsäljare på min ort och hans svar säger något helt annat än vad du påstår. Verkstaden hävdar att alla VW har självrengörande och underhållsfria partikelfilter. Livslängden beräknas vara hela bilens livslängd.

Kjell Selin

SVAR:
Det handlar här om vad som menas med hela bilens livslängd och hur länge du tänkt köra den. Bilar håller länge numera men minskar hela tiden i värde. Därför kommer filterbytet att framstå som orimligt dyrt om/när det väl ska ske. Priset ligger i genomsnitt på 20 000 kronor, något lägre om ekonomidelar används.
Detta klargörande har vi fått av Volkswagen Sverige beträffande tidpunkten för filterbytet på deras bilar: 

* På äldre dieselbilar sker bytet av partikelfiltret efter 12 000 mil.

* På årsmodeller till och med 2010 sker den första kontrollen vid 15 000 mil. Beroende på körprofil och hur mycket sot som finns i filtret kan ett byte behövas då. Om det ser okej ut sker sedan kontroller var 3 000:e mil.

* På årsmodeller från och med 2011 sker första kontrollen vid 18 000 mil och därefter var 3 000:e mil. Kontrollerna avgör om partikelfiltret behöver bytas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-31 09:02
Hackenbush

Jag undrar lite vad det är som gör att detta filter kostar ca 20.000 att byta ut?
Är det någon ädelmetall i det?
Som förste ägare till en dieselbil så är det ok kanske med ett intervall på 15.000-18.000 mil för man byter då bil innan det är dags att byta filtret men vem vågar köpa en begagnad dieselbil då om inte filtret är bytt innan köpet?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-31 09:36
Raphael

Finns företag som rengör partikelfiltret istället för att byta ut det.
Har t o m sett rengöring på flaska för strax över 200 kr (tror det är en gubbe i flaskan som hoppar in i tanken och skrubbar partikelfiltret med såpa, men jag har inte provat flaskan själv så jag vet inte). Nu tror jag inte att rengöringen på flaska är lika effektiv som en riktig rengöring genom isärplockande av filtret, men det kanske kan fungera i förebyggande syfte?

#3 • Uppdaterat: 2013-05-31 10:44
Fredrik_Langvall

Hackenbush , vad skall du köpa då? De flesta bilar som säljs i Sverige är ju diesel med partikel filter!
Dock misstänker jag att bensin bilar som begagnande kommer stå sig bättre i värde en Diesel

#4 • Uppdaterat: 2013-05-31 11:59
Hackenbush

Jag tänker för folk i allmänhet Fredrik, för min egen del lönar det sig aldrig att köpa en Dieselbil för jag kommer aldrig att kunna köra in merkostnaden för att köpa en dieselbil. Jag kör mellan 800-1000 mil/år så jag håller mig till bensinare.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-31 13:53
KaptenOberkommandok

Det här med diesel och filter är (nog) inget för mig. Nästa bil blir återigen en med bensinmotor.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-31 14:53
Björn Sala

Jag skulle svara lika Kapten (kul att jag för en gång skull håller med dig i dina åsikter)
Hackenbush, det är förmodligen inte o.k. för förste ägaren heller. Hon tappar säkert lika mycket extra i andrahandsvärde som ett filterbyte kostar.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-31 15:32
Peugo

Vet att folk spolar åtminstone PSA-tillverkade filtrar själv och det fungerar hur bra som helst. Kostar inte mer än att tvätta bilen men man måste ha utrymme att ta lossa filtret förstås.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-31 15:41
saabnisse

Jag jämför ju V70 D och 9-5 bensin och helt klart är ju att V70n går avsevärt billigare när det gäller bränsle, 0,65 jämfört med 0,90, men dels är Saaben roligare, även om den väsnas mer på grov asfalt, dels är den betydligt smidigare.
Men det är helt subjektivt bedömt.
Men jag vet inget ännu om några totala kostnader där sånt som partikelfilter ingår, men även om det blir dyrt är Saaben inte heller särskilt billig i service totalt sett.
Men om man enbart ser på kostnader och där jag har jämfört dessa två så verkar det som att gränsen går vid ca 2000 mil, över blir det billigare med diesel.
Men det gäller ju också att man står ut med lastbils/traktorkänslan.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-31 17:31
snabb95

Diesel är ett jävla skit, nu har jag baxat den ända hit.

Ev byte av partikelfilter är dyrt, men ändå bara en bråkdel av merkostnaden för skatten under samma tid.

#a • Uppdaterat: 2013-05-31 17:39
S-E S

Bevaka bilskrotar. Där köper du et bättre begagnat filter från en totalkvaddad bil till ett hyfsat pris.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.