Nästa artikel
Mitsubishi inför prisgaranti på service
Nyheter

Mitsubishi inför prisgaranti på service

Publicerad 29 maj 2013 (uppdaterad 29 maj 2013)
Mitsubishi trappar upp garantikriget och lovar lägsta pris på service och reparationer hos auktoriserade verkstäder.

Med prisgarantin hoppas Mitsubishi att bilägare ska välja auktoriserade verkstäder i stället för märkesoberoende när service- och reparationsarbeten ska utföras.

I praktiken innebär garantin att Mitsubishi-ägare betalar lika mycket eller mindre för service och reparationer på auktoriserade verkstäder som på fristående.

– Genom att införa en prisgaranti på service och verkstadsarbeten vill vi visa att våra verkstäder inte är dyrare än de fristående verkstäderna. Dessutom är personalen på våra verkstäder specialutbildad på Mitsubishi och har den senaste utrustningen, säger Patrik Jansson, servicemarknadschef Mitsubishi Motors Sverige.

Men för att ta del av garantin måste en rad kriterier uppfyllas. Först och främst måste bilägaren kunna visa en offert från en obunden verkstad som ska motsvara identiskt arbete med nya originaldelar eller reservdelar av motsvarande kvalitet.

Offerten får inte vara äldre än 30 dagar och den måste komma från en verkstad som finns inom en radie på 15 kilometer. Dessutom måste offerten gälla ordinarie priser; garantin gäller inte för sänkta priser som är del av tillfälliga kampanjer.

Med andra ord krävs en del arbete och undersökning för att ta del av garantin.

Diskutera: Hur viktiga är garantier när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-29 10:45
Hackenbush

Låter bra först, men alla dessa kriterier som man måste uppfylla gör nog att många använder märkesoberoende verkstäder i alla fall. Varför beställa offerter och kolla upp reservdelar för att uppfylla kriterierna för att sedan bara få samma pris på märkesverkstaden?
Den här nya prisgarantin är ett spel för gallerierna endast.
Dessutom spådde ju analytikerna på 24/7 Wall street att Mitsubishi skulle gå i graven 2014.
Den som lever får se.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:08
Mistro

Håller med om att detta verkar krångligt.
Det är inte BARA priserna som intresserar heller utan även så mycket mer.
Har man nu valt att inte serva hos märkesverkstaden så finns det nog fler skäl än enbart priset.
Det är redan krångligt som det är att få fram priser på service och skall man då dessutom behöva kontrollera att angivet pris är "orginalpriset" och inte ett så kallat "lockpris" så lär nog som sagt denna "garanti" inte ge mycket.

För mycket mygel i branschen som det är redan och varför skall jag få ett bra pris ENBART om jag lyckats att bevisa att någon annan är billigare?
Märkligt att detta förfarande är lagligt egentligen.
Alla som inte har orkat att ringa runt skall alltså betala mer?
Nä sänk era mygelpriser rakt av istället och satsa på att faktiskt utföra det arbete som ni tar betalt för.
Med en bra service,ett bra kundbemötande samt vettiga priser så kommer kunderna.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:10
Raphael

"identiskt arbete med nya originaldelar eller reservdelar av motsvarande kvalitet."

Utrymme för tolkning således, vilket det också är i Mitsubishis garantivillkor.

"Offerten får inte vara äldre än 30 dagar och den måste komma från en verkstad som finns inom en radie på 15 kilometer."

Jag har inget problem med 30 dagars offert, men "15 kilometer"?
Låt oss säga att jag skulle köpa en Mitsubishi. Jag har 3 mil till närmaste Mitsubishi verkstad och jag har 1 mil till närmaste allbilsverkstad, som f ö ligger åt andra hållet. Det är följaktligen 4 mil (40 km) mellan Mitsubishi och den alternativa verkstaden där jag bor.

I praktiken så blir detta helt värdelöst utom i vissa storstäder där märkesverkstäder och allbilsverkstäder ligger inom samma område.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:13
Hackenbush

En sak som gör att jag oftast använder en icke märkesverkstad är för att min VW verkstad ligger i utkanten på staden och då får man vänta ganska långa tider på en buss som går in till centrum (det är ganska få busstider på denna sträckan) eller så får jag gå ganska långt för att komma till centrum.
Hemma ligger den oberoende verkstaden precis sidan om tågstationen så det blir enklare om jag skall lämna in bilen och sedan ta tåg och buss till jobbet. Jag förlorar mindre tid på detta.
Sedan gör det ju inte ont att verkstaden hemma håller betydligt lägre priser för samma service som på min märkesverkstad.
Låna bil vid service på märkesverkstaden får jag inte utan då blir det att hyra bil och detta gör ju bilservicen ännu dyrare så det är inget alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:18
Raphael

Jag förstår det Hackenbush, det kan finnas många faktorer som gör att man väljer en annan verkstad än märkesverkstaden. När jag bodde i Stockholm så använde jag ofta andra verkstäder, jag hade promenadavstånd till en OKQ8-verkstad medan den bra märkesverkstaden fick jag åka buss och sedan pendeltåg till, eller tunnelbana fanns det en också.

Nu när jag bor på landsbygden använder jag märkesverkstaden dock och inte allbilsverkstaden även om allbil är närmast, detta för att märkesverkstaden och allbil har samma pris på service och då ingår fler grejjer hos märkesverkstaden plus att de alltid har en lånebil inne till mig vilket inte allbilsverkstaden har. Tar jag allbilsverkstaden måste jag åka buss och den går en gång i timmen här ute på vischan. Jag åker gärna buss, om det fungerade bättre och de gick oftare men som det är idag är det inget bra alternativ tyvärr.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:36
trasten

Märkesverkstäderna har ofta behov av stora markområden då man nästan alltid har en bilförsäljning också. Mark är dyrt i storstäder så därför hamnar man långt från centrum. På mitt förra jobb hade vi en kundbuss som körde kunderna till närmsta tunnelbana.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-29 11:47
Mistro

Får verkligen inte hoppas att Mitsubishi försvinner då de alltid har byggt bra bilar.
Ser gärna en Mitsubishi på min uppfart igen inom en överskådlig tid men tyvärr har de inte längre någon modell som intresserar mig.
Saknar Galanten och Space Wagon eller rättare sagt en vettig familjebil.
Tyvärr verkar Mitsubishi helt på avvägar här för varför har man inte längre en vanlig kombi?

#8 • Uppdaterat: 2013-05-29 12:34
Leif Larsson (ej verifierad)

Synd att Lancern går bara att köpa i rallyversionen i sverige.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-29 13:30
IngoS

Det kanske ändå kan ha en viss betydelse i prissättningen även om få bilägare utnyttjar garantin, d v s de kanske inte hugger till med vad som helst. Å andra sidan, om de har krav på originaldelar vid service kanske de kan hävda att man måste ha original torkarblad för typ 1700.

#a • Uppdaterat: 2013-05-29 14:12
KaptenOberkommandok

Som Hacken skrev: Det låter bra till en början, men när villkoren radas upp faller hela upplägget pladask. Det går ju bra att lova guld och gröna skogar när man i praktiken ändå inte behöver oroa sig för några lägre bud. Pinsamt är bara förnamnet. Jag hoppas verkligen att kunderna bojkottar Mitsubishis verkstäder i ren protest mot det här utstuderade tramset. En totalt värdelös garanti. Bara en sådan formulering som "identisk" ... Gör om, gör rätt. Kort och gott: Den obundna verkstaden skall utföra en motsvarande service med delar av hög kvalitet OCH offerten från den obundna verkstaden kan för all del få vara högst 30 dagar gammal MEN den skall gälla oavsett om det är ordinarie pris eller kampanjpris - endast då kan vi tala om en prisgaranti värd namnet. Allt annat är konsumentfientligt. Och radien skall givetvis sträcka sig så långt att kunden skall ha en rimlig möjlighet att hämta in konkurrerande offerter. Om det sedan är 150 km bort skall inte få spela någon roll. Men15 km ... Tillåt mig skratta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.