Nästa artikel
Prisas för Volvos säkerhetsarbete
Nyheter

Prisas för Volvos säkerhetsarbete

Publicerad 28 maj 2013 (uppdaterad 28 maj 2013)
Anders Eugensson på Volvos säkerhetsavdelning prisas av den amerikanska regeringen för sina insatser för säkrare bilar.

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, delade ut priset ”Special Award of Appreciation” i samband med en internationell konferens om trafiksäkerhet i Sydkorea.

Utmärkelsen tilldelades Anders Eugensson, säkerhetsstrateg och chef för avdelningen för myndighetskontakter på Volvo Personvagnar. Sedan 1985 har Anders Eugensson arbetat på Volvo och haft flera positioner inom tillverkarens säkerhetsorganisation.

Bland annat har Anders Eugensson varit en drivande kraft bakom Volvos nollvision. Målet går ut på att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo år 2020.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nollvision?

 

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-28 18:39
rac

Bra jobbat av Anders o volvo hoppas de lyckas med sin vision. Men i usa blir det nog svårt om man ska tro på dettta!
http://bytbil.com/nyheter/4v23vkyg

#2 • Uppdaterat: 2013-05-29 10:47
Hackenbush

Ingår det inte i Volvos säkerhetsarbete att bilarna skall ha en god runtomsikt? På den punkten tycker jag att deras säkerhetsarbete har missat helt.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-29 20:58
Hackenbush

Backspeglar i all ära men de har ett begränsat synfält. En titt genom bakre sidorutorna när jag backar ger mig mer säkerhet tycker jag

#4 • Uppdaterat: 2013-05-30 19:36
Raphael

När jag var i Indien så upptäckte jag att bilarna inte hade sidospeglar, däremot så hade de hål för dem. Ligister som hade haft en blöt kväll på stan och för skojs skull sparkat ner sidospeglar? Nej, riktigt så enkelt var det inte. Jag tog på mig min Sherlock Holmes-min och tänkte. Snabbt förstod jag dock vad det handlare om när jag upptäckte att det tre var körfält i vardera riktning men fyra bilar i bredd!

#5 • Uppdaterat: 2013-05-30 21:43
hultarn

Raphael: då kanske du noterade att autosarna ("tuktuk") ofta hade backspeglar på insidan av takstolparna..?
Enda platsen där de inte blir bortkörda... :-)
Typ såhär:
http://cdn3.vtourist.com/4/4284905-Auto_Rickshaws_Union_Territory_of_Delhi.jpg
Och att lastbilarna har texten "sound horn" målat bakpå, för att de har ju ingen aning ifall det finns någon bakom. Bäst att tuta!

#6 • Uppdaterat: 2013-05-30 22:16
Raphael

Tuktuks har man i Thailand, de heter Rikswah i Indien. Ja alltså nu talade jag om bilar jag vet inte om man kan kategorisera dem som en bil. :) och ja jag har lagt märke till att de tutar hela tiden. Jag åkte många mil i en taxi i Indien, föraren hade inget säkerhetsbälte på sig ute på motorvägen. När vi kom in i storstaden först då tog han på sig säkerhetsbältet. :O Man använder inte blinkers där förresten, man vevar ner rutan och vinkar. :)
Det kallar jag säkerhet det!

#7 • Uppdaterat: 2013-05-30 22:32
hultarn

Raphael: ska man vara noga så heter de "auto rikshaw", men de kallas oftast för autos.
Det var därför jag satte tuktuk inom citationstecken.

Blinkers, nej det används inte heller, jag vet. Och sällan handtecken (en kvarvara från britiska tiden) heller dessvärre. Det är därför det står "No hands" bakpå lastbilarna. För de varken blinkar eller ger tecken...

Lite kul också när jag frågade varför så få kvinnor kör bil och mc, då svarade föraren "Äh, du vet, de klarar ju inte blinka å sånt"....
Precis som om någon gör det. :-))

#8 • Uppdaterat: 2013-05-30 22:47
Raphael

Hultarn, det som imponerar mig mest gällande den indiska trafikkulturen - det är att de ändå, trots allt, lyckas ta sig fram. Jag begriper inte hur det går till för det är totalt kaos, men ändå så fungerar det. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.