Nästa artikel
Körde 157 mil på en liter bensin
Nyheter

Körde 157 mil på en liter bensin

Publicerad 23 maj 2013 (uppdaterad 24 maj 2013)
Studenter vid KTH i Stockholm slog svenskt rekord om att färdas så långt som möjligt med bränsle som motsvarar en liter bensin.

Mellan den 15 och 19 maj avgjordes Shell Eco Marathon i holländska Rotterdam. Studenter från universitet runtom i Europa ställde upp med egentillverkade bilar och tävlade om vem som kunde köra längst och göra av med minst bränsle.

Bland skolorna som deltog fanns Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm som startade med två fordon, dels bränslecellsbilen Sleipner, dels elbilen Elba.

Bränslecellen i Sleipner klarade 150 mil på den mängd vätgas som motsvarar en liter bensin. På samma mängd energi klarade Elba 157 mil. Resultatet innebar att de båda bilarna slog svenskt rekord inom sina respektive tävlingsklasser.

Diskutera: Vad tycker du om KTH-bilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-23 18:12
Mattse

Svensk rekord förvisso men vinnarna i respektive klass kom mer än dubbelt så långt som bilarna från KTH. Det säger en del hur jäkla långt svensk "bilindustri" har kvar när det gäller att bygga snåla bilar.

Men det är väl arvet från bränsleslukande Volvos och Saabar som fortfarande spökar på de tekniska institutionerna. Huvudsaken att bilarna är SÄKRA....

#2 • Uppdaterat: 2013-05-23 21:17
VW Polo 2012

157 mil på en liter bensin? Vadå motsvara en liter bensin? Jag fattar ingenting!

#3 • Uppdaterat: 2013-05-23 22:24
jeerics

Bilarna är vätgas- resp. batteridrivna. Resultatet mäts i antal km på en kWh. Bilarnas resultat var 168 km/kWh (Sleipner) respektive 175 km/kWh (ELBA). För att kunna jämföras med andra bilar så kan man räkna om enheten genom att multiplicera med energiinnehållet i en liter bensin. Då får man resultatet 150 mil resp. 157 mil på motsvarande en liter bensin.

Angående resultatet så skall man tänka på att ELBA är första generationen och har stor förbättringspotential. Alla bilar före ELBA i resultatlistan använde solceller, något som förra året var i en egen klass.

/John-Eric
Team ELBA

#4 • Uppdaterat: 2013-05-23 22:54
Roger Skagerström

Mycket imponerande! Sjukt söt liten bil med :P

#5 • Uppdaterat: 2013-05-24 02:59
Roy J

För att uttrycka det lite enklare:

Olika bränslen ger olika mycket energi.
Eftersom bensin är gammalt och invant så väljer man att jämföra med det.
En liter bensin innehåller en viss energimängd. Man räknar ut hur mycket av det bränsle man använder som ger samma energimängd och kollar hur långt man kommer.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-24 07:00
VW Polo 2012

Tack! jeerics och Roy J för infon. Inte för att jag förstod allt, men nu är jag i alla fall lite klokare.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-24 11:51
Mugge

Vore intressant med kompletterande uppgifter om vilken hastighet bilarna hade. Jag har en el-konverterad cykel med vilken jag kommer minst 100 km på en laddning (0,7 kWh) vid en snittfart på över 30 km/h. Min egen arbetsinsats överförd till cykel ligger ungefär i nivå med batterierna, dvs 0,7 kWh. Innebär alltså lågt räknat att jag kommer 70 km på en kWh eller 64 mil på motsvarande 1 liter bensin.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-25 08:35
jeerics

Hej Mugge,
Som team-medlem i Team ELBA har jag bättre koll på den än vad jag har på Sleipner.
ELBA deltog i Urban car klassen där bilarna skall fungera som en riktig bil med strålkastare, vindrutetorkare m.m. I den klassen ingår även att bilarna skall stanna varje varv (acceleration är ju det som tar mest energi, så utan detta hade ELBA förmodligen kommit ännu längre). För att hinna med 10 varv på 39 minuter och stanna varje varv så var ELBA tvungen att hålla en snitthastighet på 28-31 km/h.
Intressant fakta är att ELBA faktiskt drivs av en el-motor avsedd för vanliga cyklar från Höganäs. Den är dock fortfarande i prototypstadiet och motorn i ELBA är dessutom aningen modifierad.

/John-Eric
Team ELBA

#9 • Uppdaterat: 2013-05-25 09:17
Rustan Werling

Otroligt intressanta projekt.

En fråga till jeerics.

Hur går tankegångarna i början av projektet, väljer men drivmedel först och funderar kring vilket drivmedel som har störst energimängd eller börjar man bilen och funderar kring vikt och luftmotstånd?

Det finns en kul blogg om båda projekten.

http://www.kth.se/blogs/ecocars/

#a • Uppdaterat: 2013-05-25 15:38
FZR600R

Är ju betydligt enklare att bygga en snål bil om den har samma hållfasthet som en folieform, går som en lus och inte klarar av att ta någon nyttolast för att inte tala om alla extra system som folk här blir alldeles till sig av...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.