Nästa artikel
Bilfrågan: Minus till polen eller chassit?
Bilfrågan

Bilfrågan: Minus till polen eller chassit?

Publicerad 17 maj 2013 (uppdaterad 28 april 2021)
"Nu blev det lite bryderi i min hjärna igen! Ni skriver att man ska koppla minus till chassit. Vilket ska det vara?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Råkade häromveckan ut för att min Volvo V50 -10 hade ett väldigt trött batteri och vägrade starta. Problemet löstes och jag införskaffade en CTEK-laddare för att ge batteriet en laddning.

Den verbala instruktion som CTEK bifogade laddaren var att koppla plus till pluspol och minus till chassit. Samtidigt visade CTEK en illustration där plus från laddaren kopplades till pluspolen och minus till minuspolen. Det föranledde mig (som inte begriper sånt här) att skicka ett mail till CTEK om vilket som var korrekt. Svaret var kort och konsist: Anslut laddaren direkt på batteriet.

Häromdagen råkade jag läsa i Vi Bilägare nummer 3/2013, ”Ladda via minuspolen?”, om CTEK. Ni skriver där att minus ska gå till chassit så nu blev det lite bryderi i min hjärna igen! Vilket ska det vara egentligen? Är det olika för olika bilmärken?

Ingemar

SVAR:
Vissa bilar av senare årsmodell är utrustade med något som kallas BMS (Battery Monitoring System) och de kräver speciell inkoppling av batteriladdaren. BMS är ett styrsystem som ser till att batteriet laddas på ett optimalt sätt och att generatorn inte behöver jobba i onödan. Detta spar bränsle.

För att det ska fungera måste all laddning av batteriet passera BMS och det fungerar bara om minuskabeln ansluts till jord och inte direkt till batteriets minuspol. Skulle du ändå göra det uppkommer ingen skada, men generatorn kommer att arbeta i onödan vilket drar bränsle.

Det ska tilläggas att din bil inte är utrustad med BMS.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-17 13:44
bgl

Om generatorn enligt BD arbetar "i onödan" med något ökad bränsleförbrukning som följd, var hamnar den genererade elenergin när batteriet genom extern laddning redan har hög laddningsgrad?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-17 16:22
Eric H

"..men generatorn kommer att arbeta i onödan vilket drar bränsle."

Det svaret förstår jag inte?
Hur ofta/länge arbetar både generator och externladdare samtidigt?

#3 • Uppdaterat: 2013-05-17 22:53
PREVIA

Läs texten i stycket längst ner på sidan i länken.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=75910

#4 • Uppdaterat: 2013-05-20 02:11
John2008

Personligen har jag alltid både på nyare och äldre bilar, kopplat både batteriladdare och startkablar direkt på plus- och minuspolerna med bra resultat. De gånger jag försökt med något annat har det inte fungerat som det var tänkt.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-22 13:22
duccedriver

Korkat uttalande om generatorn........
För övrigt kan man koppla en fet snabbladdare i chassit, men med en c-tek blir det nog onödigt motstånd, den är inte så strömstark!
Annat narurligtvis om man installerar den fast, som jag gjort på hojen, den behöver ju underhållas på vintern!

#6 • Uppdaterat: 2014-10-22 17:04
Henrik-Andersson

De "nya" intelligenta laddarna är så bra att det är svårt att göra bort sig. C-tek är bra (men kostar lite mer). Biltema säljer liknande till bra priser.

Mina motorcyklar och husvagnen står samtliga med dessa inkopplade på vinterhalvåret - Ja husvagnen står med C-tek laddare året om.................Bara koppla in och glömma av dem - De laddar när det behövs och ser till att köra underhållsprogram vid behov.

Och JA - Man sätter plus på plus och minus på minus. På hojarna har jag snabbkoppling på samtliga. Supersmidigt. Bara att "plugga in"

Däremot om man ska använda sig av ett hjälpfordons batter för att få igång sitt eget urladdade så är det..........

friskt batteris Plus till urladdat plus och friskt minus till urladdat batteris jord (i den ordningen) som gäller. Låt bilen med friskt batteri gå på tomgång

Man tar bort kablarna omvänt (alltså jord, sedan minus osv )

#7 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:28
Uff.

Enligt C-tec kan man ansluta direkt till plus och minus på batteriet. Det var för i tiden med de gamla "laddarna" som det var viktigt att ansluta minus så långt från batteriet p.g.a. gnistbildning !

#8 • Uppdaterat: 2015-11-30 13:42
Bortom

Ett BS svar.... BMS kollar det AKTUELLA laddningstillståndet när motorn går. Det finns nämligen självurladdning och battteriet har olika kapacitet beroende på (batteriets) temperatur... så det spelar ingen roll (ur den synvinkeln) vart laddarens minuspol är kopplad till.
Just om C-tek: det ska ALLTID kopplas till respektive pol och INTE till chassiet, ty dess elektronik är anpassad till det motstånd som dess kablar utgör (jag har för mig att det står i bruksanvisningen också att just p.g.a. det får dess kablar inte förlängas). Om negativa kabeln ansluts till chassiet blir denna (del) längre och därmed ökar motståndet.
Det som däremot viktigt att påpeka att FÖRST ska kablarna anslutas, SEN ska laddaren anslutas till 230V, annars finns det risk för gnistbildning. (Frånkoppling i omvänd ordning)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.