Nästa artikel
7 av 10: ”För få laddstationer”
Nyheter

7 av 10: ”För få laddstationer”

Publicerad 7 maj 2013 (uppdaterad 7 maj 2013)
Priset är inte största hindret för elbilen. Snarare är det bilarnas räckvidd och bristen på laddstationer som avskräcker.

Fler och fler biltillverkare lanserar egna elbilar, men fortfarande väntar försäljningssiffrorna med att skjuta i höjden. Priset är en orsak, räckvidden en annan. Nu har däckfirman Michelin tagit reda på hur det verkligen ligger till, med en färsk undersökning i de nordiska länderna.

Undersökningen visar att priset i sig inte alls är så avskräckande som man kan tro. Varannan svensk tycker att elbilar är för dyra. Finländarna avstår desto oftare på grund av priset, sju av tio tycker att elbilar är för dyra. Norrmännen låter dock inte priset hindra dem, bara två av tio avstår på grund av priset.

Bristen på laddstationer avskräcker flest
Det vanligaste skälet att undvika elbilen är istället bristen på laddstationer. Sju av tio nordiska bilköpare tycker att det behövs fler laddstationer innan en elbil kan övervägas. Det stora problemet är framför allt att det blir svårt att åka långt eller till platser som är mer avsides.

– Det är tydligt att vi befinner oss i ett moment 22. Mackarna vill inte bygga ut laddningsstationer förrän fler kör elbil, och konsumenterna är inte beredda att köpa elbil innan det finns tillräckligt många laddningsstationer, säger Lotta Wrangle, nordisk presschef på Michelin.

Svenskar ser miljövänligheten som den största anledningen att skaffa elbil. Norska, danska och finska bilköpare tycker dock att billigt drivmedel och skattereduktioner ger störst motivation.

Diskutera: Vad hindrar dig från att köpa elbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-07 14:50
Hackenbush

Japp, det är verkligen ett moment 22 detta. Den enda lösningen verkar vara att räckvidden blir markant bättre på elbilarna.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-07 15:15
IngoS

Och laddtiden. Nästintill övernattning vid varje laddning. Kunde leda till uppsving för hotell och restaurangnäring.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-07 20:12
PREVIA

Tillräckligt med pengar!

#4 • Uppdaterat: 2013-05-08 00:26
FZR600R

Jag har redan en bilbana och har ingen önskan att färdas i en förväxt leksaksbil när jag skall transportera mig i verkliga livet.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-08 09:19
PREVIA

Jag skulle nog kunna tänka mig att ta emot en Tesla om jag fick en till ett pris jag har råd med. Det är inga av mina bilar som har Teslas prestanda.
http://www.teslamotors.com/en_DK/models/features#/performance
När jag behöver köra mer än 48 mil i sträck vilket inte är så ofta kan jag ta någon av mina andra bilar för den resan.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-08 17:03
FZR600R

Själv ser jag inte vitsen med en elbil när det gäller prestandasegmentet och aktiv körning. Nu var det ju ingen renodlad sportbil men ändå. En sportbil alt. sportigare bil köper man ju troligtvis för att man tycker om att köra bil, annars kunde man ju köpa en tråkig praktisk bil.

Motorkaraktär, motorljud etc. En elmotor är ju fullständigt själlös.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-09 14:18
PREVIA

Alla här har bilar som är snabbare än Tesla som bara gör 0 till 100 km/h på långsamma 5,6 sekunder så då blir elbilen tråkigt långsam i jämförelse. Men då kan man alltid skaffa sig en något snabbare elbil som kör den här banan på, är det elfte bästa tiden av alla bilar som försökt köra fort runt banan.
http://green.autoblog.com/2012/10/08/toyota-motorsport-new-electric-record-p002-nurburgring/
Här är några tider på snabba varv.
http://nurburgringlaptimes.com/lap-times/lap-times-top-100/

#8 • Uppdaterat: 2013-05-11 11:19
Swemba

Previa: problemet är två: Dels är de påstådda 48 milen på Tesla glädjesiffror. Det är iof fossila fordons förbrukningssiffror också, men i Teslas fall kan räckvidden lätt bli halva .. eller en tredjedel, om du kör lite mer aggressivt, i stadstrafik och med AC'n på en varm dag ..

Men framförallt så blir det problem när batteriet tar slut. Då är det bara att ringa bärgaren ...

Ska det vara en ren elbil ska det vara en liten smidig stadsbil som är byggd för kortare sträckor, typ Renault ZOE

En cruiser som Tesla måste vara en hybrid och/eller ha någon slags räckviddsförlängare om det ska vara intressant för mig.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-12 11:14
hmbrgb

Batterierna måste förståss vara utbytbara. Då kan "laddtiden" på macken bli väldigt kort. 30 sek.? Standardstorlek på batteripack skulle också få ner batteripriserna.

#a • Uppdaterat: 2013-05-12 23:34
Mistro

Nu är det väl ändå "lite" svårt att jämföra oss med Danmark och Norge?
Att de inte bryr sig lika mycket om priset är förståss p.g.a att elbilarna är billigare där.
Kan man nu tänka sig en elbil så har man förståss redan tagit fasta på att ett sådant beslut kommer att leda till sämre räckvidd och prestanda men att det inte gör något.
Kvar blir då bara priset och kostar då elbilen dubbelt eller tre gånger så mycket som en bil med förbränningsmotor så återstår bara några få som har möjligheten att köpa en elbil.
Personer som har den här förmånen att kunna köpa en bil utan tanke på kostnader har vanligtvis ganska höga krav på sina bilar.
De bryr sig inte heller lika mycket om driftskostnader,värderas m.m

Elbilen befinner sig därför i "ingenmansland" där den ständigt är för dyr för de som kan tänka sig en sådan och för dålig för de som har råd.
Att påstå att folk inte anser att priset på en elbil är det viktigaste är bara ännu en käftsmäll för elbilen och helt i linje med vad de flesta tillverkare vill.

Säljer man en elbil till samma kostnad som en Bensin/Dieselbil så skall jag lova att räckvidd och prestanda plötsligt inte längre är så viktigt....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.