Nästa artikel
Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?

Publicerad 2 maj 2013 (uppdaterad 22 maj 2013)
"Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12. Bland annat ”bensinmotorn ger bättre dragkraft på riktigt låga varvtal men dieseln är överlägsen när turbon börjat ladda”.

Du har helt fel. Dieseln har överlägset bästa dragkraft vid motsvarande motorstorlek. Det räcker att titta på vridmomentet för att förstå varför.

Bo Wiklander

SVAR:
Vid låga varvtal är faktiskt bensinmotorn överlägsen. Dieselmotorn är helt beroende av att turbon ska börja ladda. Innan den gör det saknar motorn praktiskt taget all kraft.

Detta kan vara ett bekymmer om man ska komma igång med en stor husvagn eller dra upp en båt. När väl turbon börjat ladda, då är dieseln överlägsen med ett vridmoment som vida överstiger det i bensinmotorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bensin- eller dieselbil? Vad ska man välja och varför?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-02 13:49
Swemba

Det här får ni ta och utveckla. Dieselns höga vridmoment är ett resultat av hög effekt vid lågt varvat. Det är ren fysik. Dieselns turbo arbetar även den vid lägre varvtal. Tittar man på vridmomentskurvorna för en modern diesel och bensinare så är det även där tydligt i vilka varvtalsomården kraften finns hos respektive motortyp.
Ingen som kört en modern diesel kan hävda att en bensinare skulle ha mer kraft vid låga varv och därmed vara en bättre dragbil. Ni måste ha blandat ihop det hela?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-02 14:06
Raphael

Jag undrar vad Vi Bilägare menar med "lågt varvtal". Max vridmoment i min Picasso HDi uppnås vid 1 750 varv, medan en vanlig bensinmotor brukar ligga på närmare 4 000 varv för max vridmoment. Och det är inte precis så att motorn är död innan 1750 varv... Jag upplever att jag kan köra på högre växlar och lägre varv med dieseln än jag har kunnat med en bensinmotor, utan att motorn protesterar.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-02 14:12
Hackenbush

Det är väl så sägs det att Dieseln har ett mycket snävt varvtalsområde där vridmomentet är som bäst och det brukar vara vid ett lägre varvtal än för bensinmotorn.
Det är bara det att på Dieseln är det mycket snävt område, innan och efter detta område så blir dieseln ganska orkeslös.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-02 15:10
Peugo

Sen gäller det att undvika vissa dieslar som tex. Subarus för att kopplingen inte håller. Det håller tyvärr inte heller i normalt bruk. :(

#5 • Uppdaterat: 2013-05-02 17:05
Axelman

Jag gissar att Bengt menar 800-1200 varv dvs runt tomgång. Där är en diesel trött medan en bensinare är mer pigg. Kan också ha att göra med den väsentligt högre kompressionen att det är lättare att få tjyvstopp med diesel.
...
Men - vid normal användning är dieseln helt överlägsen bensinaren att dra släp och tung last med bonusen typ halva förbrukningen om inte mindre ändå. Så båda är rätt.... typ.... :-)
...
Jag har kört mycket släp med båda typerna av motorer och olika bilar och ska jag dra släp så är valet självklart - diesel.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-02 17:51
billyboy

Den enda som räknas är vridmomenten vid hjulen. Den maximala vridmomenten i en vis vartal mäts med fullgas och pendlar mellan noll (motorbroms) till max beröende av förarens högra fot. Är vridmomenten större än motstånden så accelererar bilen, är det lika så håller man farten, är det mindre så saktar man av. Vår högerfot är expert på att hålla balansen mellan vridmoment och motstånd. Så vridet vid hjulen gäller, oavset motoralternativ.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-02 21:23
Raphael

Att en diesel skulle ha ett snävt varvtalsområde håller jag inte med om, men det är ju relativt vad man menar. Maximalt vridmoment i min bil är alltså 1750 som jag tidigare redogjort för, men ändå när jag ligger på motorväg så kickar jag in fyran och gasar på vid omkörning. (2 000 varv på femman innebär runt 100 km/h). Maximalt vridmoment innebär dragkraft men det är inte maximalt antal hästkrafter vid 1750 även om vridmomentet ligger där. Max effekt uppnås vid 4 000 varv. Jag upplever det inte som problemfyllt att ligga på fyran i 50 km/h eller ens 5:an och varv nere på 1 200... och det finns bra dragkraft vid 3 000 varv och även vid 4 000 varv även om jag inte brukar köra i 4 000 varv på femman, det är inte tillåtet i Sverige... Så detta med att varvtalsområdet är snävt och att det saknas kraft under och ovan max vridmoment, som alltså innebär 1750 varv för motorn i min bil, det anser jag vara en myt.

Tycker det är bekvämare att köra dieselbil, behöver inte växla lika mycket som med en bensinare. Kan ligga längre på växlarna genom att jag kan använda en högre växel tidigare med bra dragkraft.

I jämn fart laddar inte turbon, och ändå känns den stark. Så detta med att en diesel är svag när turbon inte går anser jag också vara en myt. Med gasen i botten laddar turbon och i en PSA HDi-motor finns dessutom en overboost funktion som ökar vridmomentet tillfälligt när man gasar på (uppnås genom att turbobladen är vridbara, så de får en annan invinkling vid pådrag som ökar lufttillförseln till turbon). Men även i jämn fart känns det bra, alltså den går inte baklänges i uppförsbackar...

#8 • Uppdaterat: 2013-05-02 21:52
Peugo

Håller med Raphael.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-02 21:54
Gunnar Lindberg

Jag borde kanske hålla tyste eftersom men enda erfarenhet av bilar med dieselmotorer är hyrbilar som jag har kört kortare tider utan att dra tunga lass. Jag tror ändå att jag kan sprida lite klarhet. En diesel med manuell växellåda kan vara orkeslös i startögonblicket när varvtalet just ökat från tomgång och turbon ännu inte laddar effektivt. Med ett tungt lass på kroken blir det nog lättare ett tjuvstopp med en diesel än med en bensinmotor. Sedan, med laddande turbo, är det nog inget problem.

#a • Uppdaterat: 2013-05-02 22:14
Raphael

Jag håller inte med om att en diesel med manuell låda är orkeslös direkt från tomgång innan turbon laddar. Jag råkar nämligen ha en diesel med manuell låda och jag har gjort många starter från tomgång... Som jag påpekade i mitt inlägg - vid jämn fart så laddar inte turbon, den är alltså inte på hela tiden utan den laddar först vid kraftigt gaspådrag. Kör jag i jämn fart med motorn på 2 000 varv så är ingen turbo igång, och ändå går inte bilen baklänges vid uppförslut. Det finns gott om kraft. Finns gott om kraft även under 1750 varv (som är det maximala vridmomentet). Jag protesterar alltså mot beskrivningar som insinuerar att först finns ingenting sen vid maximalt vridmoment finns allting och sen finns ingenting. Så är det inte.

Jag har inga som helst problem att ligga på 4:an eller ens 5:an i 50 km/h i stan och jag har ändå en liten 1,6l dieselmotor. Prova det med en 1,6 liten bensinmotor och se vad som händer i uppförsbacken...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.