Nästa artikel
Stöd för miljöbil förlängt
Nyheter

Stöd för miljöbil förlängt

Publicerad 12 april 2013 (uppdaterad 12 april 2013)
Tjänstebilar som faller in under kategorin miljöbil kommer även fortsättningsvis att få en skattereduktion, enligt regeringen.

Det har länge varit osäkert om hur det blir med skattereduktionen för miljövänliga tjänstebilar efter att den går ut i slutet av året. Nu är det dock klart att den blir förlängd, avslöjar regeringen i dag.

Försäljningen av miljövänliga tjänstebilar har gått trögt det senaste året och andelen har sjunkit från 25 procent 2011 till 20 procent 2012. Regeringen har därmed kritiserats av brunchen för att skapa osäkerhet genom att inte ha några långsiktiga miljöbilsregler. Framför allt har det varit högst osäkert vilka regler som gäller från och med nästa årsskifte, rapporterar SR Ekot.

Gäller till 2016
Nu förlängs dock förmånen, som innebär att den som kör en miljöbil som tjänstebil betalar 40 procent mindre i förmånsskatt, i ytterligare tre år. Med andra ord gäller förmånen fram till 2016. Som mest kan man dock få 16 000 kronor om året i skattereduktion för miljöbil.

– Att se till så att det lönar sig att välja en miljöbil för den som har en förmånsbil är ett väldigt bra sätt att få ut fler riktigt bra miljöbilar på marknaden. Om fler förmånsbilsinnehavare väljer miljöbil kan vi successivt få en allt mer miljövänlig bilpark och på sikt fasa ut de fossila bränslena, säger IT och energiminister Anna-Karin Hatt.

Även skattebefrielsen för rena och höginblandade biodrivmedel, till exempel E85 och Biogas, ska förlängas. Målet är att den svenska fordonsflottan ska vara helt oberoende av fossila bränslen 2030 och att Sverige ska vara helt klimatneutralt 2050.

Diskutera: Hur ser du på att skatterabatten för miljövänliga tjänstebilar förlängs?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-12 13:02
IngoS

Inte för att jag riktigt förstår det här. De nuvarande tjänstebilsförarna får ett incitament att behålla nuvarande bilar i stället för att köpa nya som sannolikt annars har högre utsläpp. De som nu funderar på miljöbil får ytterligare incitament att skaffa sådana eftersom enbart skattebefrielsen inte räcker. Nu säljs bara 10% miljöbilar, och det räcker inte för att underhålla och utveckla infrastruktur för el-, gas- och etanol-bilar och bromsar utveckling och produktion av t ex biogas. Den fordonsflotta vi skaffar oss nu får vi leva med i 15 år, så det är inte helt ologiskt med subventioner. Privatköparna blir dock utan förmånerna, vilket skulle kunna ses som en klassfråga, förutom att en rätt stor del av nybilsköpen inte påverkas.Egentligen borde skattereduktionen vara kopplad till bilen i 3-4 år fortlöpande, eftersom problemet annars återkommer 2016 . Helst såge man dock en konsekvent modell som beskattar koldioxidavtrycket för varje fordon under dess hela livslängd. Det är att hyckla att bortse från att produktion av stål och batterier och minskad svensk elexport till Danmark och Europa kostar en massa CO2utsläpp på annat håll. Ekvationen skulle kanske också se mycket annorlunda ut utan kärnkraft. Medges dock att sådana beräkningar är mycket svåra, men det hindrar inte att man bör försöka ta hänsyn till dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.