Nästa artikel
Nissan Leaf (2013) – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nissan Leaf (2013) – rapport från provkörningen

Publicerad 10 april 2013 (uppdaterad 11 april 2013)
Nisan Leaf har förbättrats på 100 detaljer, bland annat mörkare inredning och flyttat batteri. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares testförare Marianne Sterner befinner sig i Oslo för att provköra den ansiktslyfta versionen av Nissan Leaf.

– Jag kör bilen genom Oslo i buss- och taxifilen och svischar förbi alla köer. Det är en av fördelarna med bilen här i Norge, men det får man inte göra i Sverige, säger Marianne Sterner.

– Det är en av anledningarna till att Nissan Leaf har sålt så bra i Norge, där den var den sjätte mest sålda bilen i fjol och den fjärde mest sålda i mars.

Vad är nytt?
– Enligt Nissan har de förbättrat den på 100 detaljer.

– De har åtgärdat en del som inte var så genomtänkt. Till exempel fanns den bara med ljus inredning förut, nu finns den med svart inredning och det gör att kvalitetskänslan i kupén är bättre.

– Batteriet var förut mellan sätet och bagaget, vilket tog plats i bagageutrymmet. Nu är det under durken, det vill säga att man sitter på det. Det gör att bagageutrymmet har ökat med 40 liter och att tyngdpunkten blir bättre.

Hur är den att köra?
– Den är oerhört lättkörd. Man ställer vredet i drive och så kör man iväg ljudlöst. Den är behaglig och trevlig.

– Den har fått en hårdare kärna i stolarna och det har blivit bättre att höja och sänka dem, så komforten har blivit bättre. Chassiet och stötdämpningen har också blivit bättre, så den känns stabil.

Hur är räckvidden?
– Enligt Nissan är räckvidden 19,9 mil. Batteriet var inte fulladdat, utan vi gick ut med 13,4 mil. Vi har kört drygt sex mil och har sex mil kvar, så den håller nog ungefär vad den lovar.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Den har inte så många. Många andra elbilar är små och spartanska, den här känns mer som en riktig bil. Det gör att konkurrenterna snarare är plug-in hybrider, och de har en fördel i och med att de inte blir stående efter 19 mil, utan då rycker en annan motor in.

Vad kostar den?
– Den börjar på 314 890 kronor, innan man drar av för regeringens miljöbilsrabatt. Med mer utrustning kostar den 340 990 kronor.

Läs hela provkörningen av Nissan Leaf i Vi Bilägare nummer 7/2012. Tidningen utkommer i butik den 15 maj, men till prenumeranter kommer den redan under vecka 19. Klicka här för mer information om prenumeration på Vi Bilägare.

Missa inte vårt stora galleri med alla bilder på ansiktslyfta Nissan Leaf, klicka på bilden till höger!

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-10 15:43
trasten

Batteriet satt under golvet på den gamla Leaf också, det som satt i bagaget var laddaren!

#2 • Uppdaterat: 2013-04-10 17:03
Hackenbush

Hur kan en svart dyster inredning räknas som en förbättring?

#3 • Uppdaterat: 2013-04-10 19:04
Paddan 21

Här jag bor i Säffle testar kommunen denna Nissan Leaf för att se om den kan fungera i bilparken. Jag är förvånad över att det är lika trångt under huven som på en bil med bensinmotor. Blir den billigare i service och underhåll med tanke på all denna elektronik . Är det någon som vet hur mycket servicen kommer att kosta

#4 • Uppdaterat: 2013-04-10 19:10
trasten

Det är inte ju mycket som behöver bytas på en service. kupefilter, bromsvätska och fylla på spolarvätska. Sen kommer det säkert en del uppdateringar, men det går för det mesta på garantin.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-10 20:07
Per_K

Undrar hur det blir med totalkostnaden, särskilt då värdeminskningen, med tanke på batteriets begränsade livslängd - och kostnaden för att byta det. Annars verkar det vara en bra bil, om man har möjlighet att ladda över natten samt (tillgång till) ytterligare en bil för längre färder.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-10 21:15
PREVIA

Per_K, hur begränsad livslängd är det på batteriet?
Numera sitter laddaren som har blivit mindre i storlek under huven i fram i bilen vilket gett ett större bagageutrymme och vikten på bilen har bantats med 77 kg.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-10 22:02
Per_K

Previa, det är just det som är frågan. Att batterier får sämre kapacitet med tiden, och beroende på användning, är ett faktum. Snabbladdning försämrar sannolikt livslängden. Det vore intressant att se en kalkyl. Om vi antar att det kostar 100000 kr att byta batteriet och det klarar 10 år med en årlig körsträcka på 1000 mil blir det 10 kr/mil i batterikostnad. Men det är kanske en alltför optimistisk uppskattning.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-11 07:02
VW Polo 2012

Hej Hackenbush Jag tycker att en ljus inredning normalt är snyggare, men skulle inte vilja ha en, för ganska snart är den fulare. Och inte är det lätt att göra den till synes ren heller.

mvh VW Polo 2012

#9 • Uppdaterat: 2013-04-11 07:50
Mistro

Servicekostnaden är nog ungefär likvärdig med en Bensin/Diesel version.
Mitsubishi vill åtminstone ha likvärdiga pengar för att serva en iMiEV som en Colt.
Lämnas det sen också garanti på själva batteriet någon längre tid så kan man nog fortsätta hålla greppet om kunderna på det sättet.
Vad ett batteri kostar om 10 år är nog ganska ointressant för de flesta som köper en elbil ny.
Tycker att bilen verkar vettig,..synd att den är så ful baktill.

#a • Uppdaterat: 2013-04-11 08:21
Henrik_gbg

Ännu en ful bil från Japan...Grattis.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.