Nästa artikel
Volvo S60, V60 och XC60 får R-design
Nyheter

Volvo S60, V60 och XC60 får R-design

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 28 mars 2013)
De nya versionerna av Volvo S60, V60 och XC60 kommer i ett R-designutförande, avslöjar Volvo i dag. Vi har bilderna.

För att locka fler köpare till modellerna väljer Volvo att lansera nya S60, V60 och XC60, som tidigare presenterats med dunder och brak i februari, med sportigare R-design. Alla tre bilar får en ny front som är unik för R-versionerna, med svart grill, svarta ribbor och som sig bör ett speciellt emblem för R-designen.

Bilarna med R-design får även sportstolar, som har sidostöd från lår till axlar.  Chassiet har sänkts med 15 millimeter och fjäderstyvheten blir 15 procent högre. Monotube-stötdämpare bak på bilen ska reagera snabbare än de vanliga stötdämparna, samtidigt som de bakre bussringarna som fäster stötdämparna på chassiet är 20 procent styvare och de främre bussringarna är 400 procent styvare.

XC60 får 20-tumsfälgar
Föga förvånande får bilarna med R-design större fälgar. Volvo V60 och S60 får 19-tumsfälgar, medan XC60 går steget längre och får 20 tum.

Motoralternativen är de samma som i de vanliga versionerna av modellerna. Skillnaden är att den sexcylindriga T6-bensinturbon kan få ökad prestanda genom en Polestar-trimning som ger motorn en effekt på 329 hästkrafter.

R-designen kommer till alla marknader som har standardversionerna av S60, V60 och XC60. Volvo tror att tio procent av kunderna väljer R-design, men i sportbilstokiga länder som Storbritannien och Australien räknar man med att 30 procent av de sålda exemplaren blir med R-design.

Missa inte bildgalleriet med alla bilder på Volvo S60, V60 och XC60 i R-design. Klicka på bilden till höger!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60, V60 och XC60 med R-design?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-28 00:32
Roy J

Fronten mår bättre av det nya, låga luftintaget. Det tar ner gristryne-looken lite.
I övrigt finns det väl inte så mycket att säga om designen. Bildmaterialet är ju inte direkt flödande.
Volvo brukar ha bra väghållning utan stötiga "sport"-inställningar - men alltid roar det någon.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-28 21:41
Roger Skagerström

Tycker den är snyggare i "vanligt" utförande än R-design. Vet inte vad de gör på R-avdelningen ;) Den här blåa de visade upp på lanseringen ser betydligt bättre ut.

Kan vara nåt med den röda färgen med ifs. Den svarta "mustachen" nertill fram ser riktigt ful ut tillsammans med det mörkröda.

XC60 och framförallt XC90 var ju riktigt vidriga med R-design och röd färg. XC9 R-design kan vara den fulaste bil Volvo någonsin gjort tillochmed! Och då menar jag fulare än 240 ;)

#3 • Uppdaterat: 2013-03-31 09:49
Swemba

Tycker R-designen är riktigt lyckad. Hela x60-serien är riktigt lyckad. Man har tonat ner "myrsloks-looken" lite, men jag är inte helt säker på att jag gillar det. Bilen har förlorat lite av sin karaktär.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-31 17:38
saabnisse

Jag tycker att fronten är förfärligt ful.
Precis som fallet var med skissen till nya Saab 9-3 är bulan på huven alldeles onödigt svullen.
Usch.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-02 09:52
Hackenbush

Volvos nya "myrsloks" front tilltalar inte mig heller.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-02 23:33
Roger Skagerström

Bulan på huven är nog troligen ett nödvändigt ont pga fotgängarkraven. "Volvo-V-formen" på huven, alltså linjen som går från vardera A-stolpe fram till grillen, är rätt lågt skuren, därför ser skillnaden så stor ut.

Jämför tex med nya 3-serien där man istället gjort hela huven bulligare och högre. Ser lika illa ut det, så det är nog svårt att få till det. Om man inte monterar in en wankel eller boxer ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.