Nästa artikel
Opel Ampera: Plus och minus
Webb-tv

Opel Ampera: Plus och minus

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Opel Ampera har bra räckvidd, men är inte rymlig och har osäkert värde på begmarknaden. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs testet av Opel Ampera i Vi Bilägare nummer 5/2013, där ställs bilen mot konkurrenterna Toyota Prius Plug-in Hybrid och Volvo V60 Plug-in Hybrid. Tidningen utkommer i butik den 2 april, men prenumeranter får den redan under vecka 13.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:19
Rex Mundi (ej verifierad)

En elbil som kostar ungefär lika mycket som en och en halv till två "konventionella" bilar i samma storleksklass. Och därtill relativt kort räckvidd och dålig lastförmåga samt ett osäkert andrahandsvärde och rätt rejäla kostnader för att byta batteripaket (ja, det måste bytas förr eller senare, det finns inga laddningsbara batterier som håller för evigt). Känns som Ebberöds bank för privatekonomin bara för att få skylta med den tveksamma miljöhjälteglorian på skallen (tänk total energiåtgång under fordonets livslängd samt miljöpåverkan vid utvinning av diverse metaller, inte minst sällsynta jordartsmetaller, till batterierna och deras inte helt triviala reglerelektronik - inga batterier mår bra av jojo-laddning på toppen, det krävs cyklisk in- och urkopplingsrotation för att maximera batteripaketets livslängd och prestanda).

#2 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:22
Mistro

Ja tänk som biltillverkarna anstränger sig (och redan nu) när vi sedan länge har de ultimata fordonen som inte anstränger jordens resurser det minsta.
Elbilen visste man ju att den var skräp redan typ 1912 och vem behöver dessutom batterier i sin vardag?
Lägg till alla arbetstillfällena,de rika araberna och de feta amerikanerna så förstår ju även tvivlarna vilken väg det är som vi skall fortsätta att gå...

#3 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:27
Rex Mundi (ej verifierad)

Mistro: Får intrycket att du inte kan särskilt mycket om batterier och utvinningen av ex.vis sällsynta jordartsmetaller. Kanske dags att googla lite på ämnena i fråga - lägg gärna till Kina och tredje världen som sökbegrepp- , eller nöjer du dig med vad du läst och trott dig förstå i någon populärvetenskaplig tidskrift, eller...?

#4 • Uppdaterat: 2013-03-27 11:51
Mistro

Bilparken i Sverige består utav 0,02% elbilar så varför tvivla över våra val?
Tvivel är för de icke belästa medan de mer begåvade har haft vett att skaffa sig en utbildning.
Med utbildning så kommer kunskap så som vi ofta får se prov på här.
Själv tillhör jag den gruppen som har åsikter helt utan grunder och är dessutom lite korkad eftersom att jag inte är beläst.
( ber om ursäkt för detta )

Naturtillgångarna skall vi förståss inte slösa med så jag förstår de som oroar sig över detta.
Den enorma efterfrågan på elbilar skulle ju kunna leda till en naturkatastrof.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-27 11:58
saabnisse

Det här skrev jag som inlägg i en annan tråd
Ett intressant inlägg i radions P1 idag på morgonen om elbilar i Kina:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1650&grupp=9100&ar...
Mistro, hur många % av den totala bilparken utgörs av elbilar i Kina tror du?
Kanske ska vi ha det som där att myndigheterna tvingar t.ex. taxi att ha elbilar för att öka andelen.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:35
Rex Mundi (ej verifierad)

Mistro: Jag har inte påstått att du är korkad eller att du inte är beläst.

Du pratar dig varm för batterier som inte finns på dagens marknad, men om bara om hade varit så då järnspikars. Inse att tekniska lösningar inte alltid kan provoceras fram. Under mina 50+ år på denna planet har utvecklingen inom batteriteknik gått starkt framåt, men fortfarande handlar det om att transportera relativt stora joner eller jonkluster genom "gegga" (elektrolyten). Förhoppningsvis lär vi oss snart att flytta de minsta jonerna (väteatomens kärna, protonen) genom "gegga" för att öka batterikapaciteten ytterligare. Men där är vi inte i dag, oavsett hur mycket du vill det.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:42
PREVIA

Det är några saker jag inte förstår? Varför skulle en elbil ha dålig lastförmåga? Varför skulle elbilens batteri inte hålla bilens hela livslängd vilket räcker för mig, inte behöver dom hålla för evigt ? Varför skulle elbilens batterier hålla för jojoladdning som Priusens batteri utsetts för hela tiden man kör den bilen?
Varför skulle de sällsynta jordartsmetallerna förorsaka någon miljöpåverkan när man håvar upp dom ur havet? Kan någon förklara det för en novis i ämnet!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:48
Irvor

På tal om batterier:
Tänk så mycket batterier vi använder redan idag.
Snudd på allt ska vara batteridrivet och laddbart.
Kan det verkligen behövas ?

#9 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:51
KaptenOberkommando

Och då jag fyller på med att Volkswagens tekniker har räknat ut att en elbil slukar lika mycket energi under sin livslängd (tillverkning, användning, batteribyte och skrotning) som en storleksmässigt jämförbar "vanlig" bil - och då hade Volkswagen-folket inte räknat med all den energi och material som en utbyggnad av elförsörjningen i form av nya kraftverk, ledningar, ställverk, laddningsstationer och så vidare kräver. (Den parameter som bedömdes som den största boven i elbilen var just batteriet.) Man kan då fråga sig om det är värt allt detta krångel eller om vi hellre skall hålla kvar vid förbränningsmotorerna men i stället påskynda utvecklingen och utbyggnaden av alternativa bränslen.

#a • Uppdaterat: 2013-03-27 13:42
Rex Mundi (ej verifierad)

Previa: Ur havet?!! Vilket dravel. Merparten av marknadens utbud av sällsynta jordartsmetaller bryts i synnerligen miljöskadliga gruvor och dagbrott i Kina och tredje världen, resten i bl.a. Kanada och Australien. Utvinningsbara fyndigheter finns även i Gränna-trakten, framför allt under Vättern, där prospektering och provborrning just nu pågår. Någon av de stora tidningarna hade en utmärkt artikel om detta för en tid sedan och det har även tagits upp i Vetandets Värld i P1. Utvinning av metaller ur havet har diskuterats i många år men befinner sig fortfarande bara på idéstadiet. Och bara för att förtydliga för dig och Mistro - vi snackar inte myrmalm här!

Och vad gäller lastförmågan - fundera på hur mycket batteripaketet väger jämfört med en generöst tilltagen och fylld bensintank. Vi snackar inte ett par AAA-batterier här. Och vi snackar inte om att driva en bil från en mobiltelefon som i din "upplysande" länk under en annan artikel. Vi snackar om massiva energitätheter för att förflytta ett till två ton metall och sittfläsk. Energivinsterna på mikroprocessorområdet för transport av information eller att få lysdioder att lysa kan inte överföras till transport av den fysiska verklighetens massiva kroppar. Släpp taget om skrivbordet och ta steget ut i verkligheten!

KaptenOberkommando: Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.